Vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum, Isjtar!

AR 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Het probleem is dat je voorligger niet moet bewijzen dat het noodzakelijk was om plots te remmen; jij moet bewijzen dat het niet noodzakelijk was. In de praktijk is dit dikwijls onmogelijk bij gebrek aan getuigen.
Vermits je zegt dat jij ook onmiddellijk een noodstop uitgevoerd hebt, en ik aanneem dat je wagen technisch in orde is, kan het ongeval maar één oorzaak hebben: veel te weinig afstand tot je voorligger.
Ik weet het: dikwiils zijn het bestuurders die vóór jou invoegen welke ervoor zorgen dat je niet genoeg afstand meer hebt tot je voorligger. Niets aan te doen: voet van het gaspedaal tot die afstand weer voldoende is, ook al vindt jouw achterligger dat je al veel te veel afstand houdt.
De impact van een aanrijding is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Je hebt er dus alle belang bij om voor een voldoende afstand tot je voorligger te zorgen, zodat je je snelheid zoveel mogelijk kunt afbouwen als het nodig is. Eventueel kun je dan, als je daardoor geen andere bestuurders hindert, nog het obstakel ontwijken.
Je zegt: "gooide ik ook onmiddellijk alles dicht". Heb je dat echt waar gedaan? Bij een noodstop volstaat het niet het rempedaal naar beneden te duwen. Je moet het echt met volle kracht bliksemsnel tot beneden stampen, en het daar houden, al begint het te trillen door het inwerkingtreden van het ABS als je wagen daarmee uitgerust is.
Probeer er een les uit te trekken voor de toekomst. Vermits je hier nog kunt posten, waren de gevolgen wellicht niet al te dramatisch. Maar reken er niet op dat je altijd dat geluk zult hebben.