Auteur Topic: Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald  (gelezen 1694 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald
« Gepost op: zaterdag 23 maart 2013 - 17:39:54 »
Citaat van: autokanaal.be
Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald

Uit een recente analyse van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat het aantal dodelijke slachtoffers op de Vlaamse autosnelwegen tussen 2000 en 2010 tot bijna een derde is gedaald. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bij de ingebruikname van drie nieuwe systemen voor trajectcontrole.

In 2000 vielen er nog 143 verkeersdoden, in 2010 waren er dat 51. "Gedurende die tien jaar is het aantal reizigerskilometers op de Vlaamse autosnelwegen met 16% gestegen", aldus Crevits. "De ernst van de ongevallen op de autosnelwegen ligt boven het gemiddelde, wat vooral met de hogere snelheden te maken heeft."

Trajectcontrole

De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg. Daarnaast merk je dat trajectcontrole voor een rustiger wegbeeld zorgt, voor een betere doorstroming en voor minder geluidsoverlast."

De eerste resultaten van het eerste trajectcontrolesysteem langs de E17 op het viaduct van Gentbrugge richting Kortrijk zijn alvast hoopgevend: sinds de ingebruikneming gebeurde nog geen enkel ongeval met lichamelijk letsel op dat traject.

In 2011 steeg het aantal verkeersdoden op alle Belgische wegen voor het eerst in 12 jaar. Er vielen toen 858 verkeersdoden, of twee procent meer dan in 2010.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald
« Reactie #1 Gepost op: zondag 24 maart 2013 - 10:07:26 »
Citaat
De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg.  ...

In 2011 steeg het aantal verkeersdoden op alle Belgische wegen voor het eerst in 12 jaar. Er vielen toen 858 verkeersdoden, of ## twee procent meer dan in 2010.

[nattevingermode]" shit, omdat de snelwegen minder populair worden (vooral door drukte en ook allerhande zinloos geflits op absurde Vmax, zelfs 90 kmh...), vooral bij "roekeloze" rijders, gaan we ergens anders stoer doen... namelijk op de overige wegen die tot 4-5 maal dodelijker zijn per vtgkm als de snelweg..." [/nattevingermode]  ;)

Betreft de dodenstijging in 2011 dat was in de veiligste Europese landen ook niet anders moesten ze het nog niet weten, dat was vooral door goede weersomstandigheden -vooral tov 2010- dus ook uitzonderlijk, waardoor er meer weggebruikers, vooral de kwetsbaarste bij mooier weer, aan het verkeer deelnamen.
vb D hieronder , of UK of Zweden of .....

Daarom dat men altijd een gemiddelde van 3 jaren neemt (vuistregel) om de pieken in de dalende tendens eruit te halen; nemen we hieronder  het gemiddelde van 2010 en 2011 dat is dan 3828 wel dat past dan perfect in de mooi dalende tendens van D. Bij mijn weten qua evolutie -na de oliecrisis 74- het beste Europees land(+correctie DDR), en ook het enige land dat geen algemene limiet op hun snelwegen invoerde of behield. In de ex-DDR zelfs de 100 kmh na een tijdje ophefde.



## Hieronder kan men bij de veiligste EU-landen (vooral Zweden + 19,9, D +9,9 ... UK +2,8, NL +1,7... ) zien dat 2011 -relatief tov 2010- een overwegend negatieve uitschieter was (*B had toen nog geen cijfers klaar...); maar er waren ook landen bij die een daling hadden tov 2010.
Citaat
http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/longterm.pdf

Road user fatalities             % change latest year available compared to
Country         2011             previous year
Austria             523              -5.3
Belgium##        -                2.0*
Finland             292              7.4
France            3963             -0.7
Germany         4009              9.9
Great Britain    1901               2.8
Iceland             12               50.0
Italy              3860               -5.6
Luxemburg        33                 3.1
Netherlands      546                1.7
Poland            4189                7.2
Slovenia           141                 2.2
Sweden            319               19.9
United Kingdom 1960              2.9
« Laatst bewerkt op: zondag 24 maart 2013 - 11:24:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden op snelwegen tussen tot bijna een derde gedaald
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 18:52:54 »
Iets zegt me dat ik onderstaande link hier moet plaatsen.

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1599941/2013/03/20/Een-op-twaalf-medische-wetenschappers-geeft-fraude-toe.dhtml

En er is niet alleen de fraude.

Wetenschappers hebben nu eenmaal de neiging om dingen met de stelligste zekerheid te beweren, tot ze een aantal jaren later moeten toegeven dat ze de bal misgeslagen hebben. Maar hun nieuwe inzichten beweren ze dan opnieuw met evenveel zekerheid. Ze leren het nooit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."