De minister van Mobiliteit zegt dat trajectcontrole moet helpen om de veiligheid op de autosnelwegen verder te verhogen. "Bij de plaatsing van trajectcontrolesystemen komt de verkeersveiligheid op de eerste plaats", aldus Crevits. "Uit de eerste voorlopige bevindingen blijkt dat trajectcontrole inderdaad de verkeersveiligheid ten goede komt, met minder verkeersslachtoffers als gevolg. ...
In 2011 steeg het aantal verkeersdoden op alle Belgische wegen voor het eerst in 12 jaar. Er vielen toen 858 verkeersdoden, of ## twee procent meer dan in 2010.
[nattevingermode]" shit, omdat de snelwegen minder populair worden (vooral door drukte en ook allerhande zinloos geflits op absurde Vmax, zelfs 90 kmh...), vooral bij "roekeloze" rijders, gaan we ergens anders stoer doen... namelijk op de overige wegen die tot 4-5 maal dodelijker zijn per vtgkm als de snelweg..." [/nattevingermode] 
Betreft de dodenstijging in 2011 dat was in de veiligste Europese landen ook niet anders moesten ze het nog niet weten, dat was vooral door goede weersomstandigheden -vooral tov 2010- dus ook uitzonderlijk, waardoor er meer weggebruikers, vooral de kwetsbaarste bij mooier weer, aan het verkeer deelnamen.
vb
D hieronder , of UK of Zweden of .....
Daarom dat men altijd een gemiddelde van 3 jaren neemt (vuistregel) om de pieken in de dalende tendens eruit te halen; nemen we
hieronder het gemiddelde van 2010 en 2011 dat is dan 3828 wel dat past dan perfect in de mooi dalende tendens van D. Bij mijn weten qua evolutie -na de oliecrisis 74- het beste Europees land(+correctie DDR), en ook het enige land dat geen algemene limiet op hun snelwegen invoerde of behield. In de ex-DDR zelfs de 100 kmh na een tijdje ophefde.
## Hieronder kan men bij de veiligste EU-landen (vooral Zweden + 19,9, D +9,9 ... UK +2,8, NL +1,7... ) zien dat 2011 -relatief tov 2010- een overwegend negatieve uitschieter was
(*B had toen nog geen cijfers klaar...); maar er waren ook landen bij die een daling hadden tov 2010.
http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/longterm.pdf
Road user fatalities % change latest year available compared to
Country 2011 previous year
Austria 523 -5.3
Belgium## - 2.0*
Finland 292 7.4
France 3963 -0.7
Germany 4009 9.9
Great Britain 1901 2.8
Iceland 12 50.0
Italy 3860 -5.6
Luxemburg 33 3.1
Netherlands 546 1.7
Poland 4189 7.2
Slovenia 141 2.2
Sweden 319 19.9
United Kingdom 1960 2.9