Auteur Topic: VAB vindt verplichting winterbanden overbodig  (gelezen 6473 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: VAB vindt verplichting winterbanden overbodig
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 19:30:55 »
In feite kan men tot 6 maanden lang op winterbanden rijden (half okt - half april), dan is het ook veel minder druk bij de bandenboer.  ;)
(en bij evtl aankoop na x-jaren nog goedkope prijzen).

Wellicht een goed advies voor België.

Hier in de Alpen volg ik de raad om met winterbanden te rijden tot de ijsheiligen voorbij zijn (midden mei). De gemiddelde temperatuur is hier immers heel wat lager dan in België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 00:27:07 »
Als ik 't goed heb, zou die Wathelet de verplichting van winterbanden overwegen.  Maar begot alleen bij sneeuw.  Wie dus niet rijdt als 't gaat sneeuwen, hoeft geen winterbanden.  Hoe 't dan moet als zo'n zomersloefenrijder terugkeert van verlof, en 't onverwacht -let's just say bvb einde maart op een zondag- nog gaat sneeuwen, is mij daarbij een raadsel.

Volgens mij nog een Belgenmop meer.
Dat is toch de verplichting in Duitsland? Droog weer, nabij het vriespunt ga je daar niet op de bon geslingerd worden als je met zomerbanden onderweg bent, maar als je ligt te ploeteren in de sneeuw met zomerbanden heb je wel prijs.

Ja, mensen met zomerbanden moeten bij 15cm sneeuw niet de baan op. Als men vrachtwagens al weert, waarom zou men dat dan niet met personenwagens op zomerbanden kunnen?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 08:36:36 »
Dat is toch de verplichting in Duitsland? Droog weer, nabij het vriespunt ga je daar niet op de bon geslingerd worden als je met zomerbanden onderweg bent, maar als je ligt te ploeteren in de sneeuw met zomerbanden heb je wel prijs.

Ja, mensen met zomerbanden moeten bij 15cm sneeuw niet de baan op. Als men vrachtwagens al weert, waarom zou men dat dan niet met personenwagens op zomerbanden kunnen?

Je spreekt jezelf tegen.  Bij temperaturen rond het vriespunt, kunnen hooguit enkele graden méér of minder het verschil maken tussen smeltende sneeuw of sneeuw die blijft liggen.  Of het tijdstip waarop de neerslag valt.  Bij de voorlaatste sneeuwval, kwamen we bijvoorbeeld in het Antwepse erg goed weg.  Gewoon omdat de neerslag hier toen pas in de ochtend is beginnen vallen.  Aan de kust daarentegen, waren de chauffeurs van Langemark die nacht al aan het ploeteren in een ferm dik pak sneeuw.   En het zou zeker ook niet de eerse keer zijn dat de chauffeurs in Limburg liggen te ploeteren terwijl het vanaf de Kempen amper sneeuwt, en er in het Antwerpse, en O-W Vlaanderen helemaal niks valt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 10:55:33 »

Idd, dat quasi zomerbandverbod op wintergladde wegen zoals in D en andere landen zou voor BE een goede keus zijn.

Maar als er hier forummers zijn die eerder een strikte verplichting zoals Oostenrijk zien zitten of een variant daarvan gelieve zich te melden:  ;)
bvb tussen 1 november en 1 april een strikt verbod op zomerbanden, enkel tussen die data´s kunnen boetes uitgeschreven worden.
Maar dan voor iedereen... rijden of niet-rijden(geparkeerd) op of langs de openbare weg; ook op bepaalde parkings en parkeerplaatsen kunnen dan "naar hartelust" boetes uitgeschreven worden; zo´n beetje naar de gordeldracht kijken en even bukken om naar de banden te kijken, lap dubbel kassa ...  :-\

Oei ik kan het me al voorstellen die even dringend maar naar den Aldi of Delhaize om de hoek moeten en ze hebben enkel zomersloefen...  ;D

« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013 - 11:02:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 11:01:38 »
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen...  ;D

Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben.   :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 11:04:48 »
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen...  ;D

Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben.   :D

(hoeft geen sneeuwdag te zijn bij een strikt periodiek zomerbandverbod)

Idd, dan maar met de terreinfiets. Ze zullen het wel leren (als er ooit een wetgeving komt zoals D).
Of ze kunnen wachten tot in al HUN wegen geruimd/gestrooid zijn en-of alles ontdooit is...  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013 - 11:11:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 12:07:33 »
Oei ge gaat ze nog al horen die even dringend naar den Aldi moeten en ze hebben enkel zomersloefen...  ;D

Euh, die ga je voornamelijk horen als ze dringend naar den Aldi moeten op een sneeuwdag en ze enkel zomersloefen hebben.   :D

Idd, dan maar met de terreinfiets. Ze zullen het wel leren (als er ooit een wetgeving komt zoals D).
Of ze kunnen wachten tot in al HUN wegen geruimd/gestrooid zijn en-of alles ontdooit is...  ;D
Ik zeg hierover ook nog 1 ding.  Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg.  Minder auto's  = minder files = minder vervuiling.  Allemaal goed dus.  Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 12:56:22 »
Ik zeg hierover ook nog 1 ding.  Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg.  Minder auto's  = minder files = minder vervuiling.  Allemaal goed dus.  Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat.

Ik zeker niet, ik gebruik hem in de winter soms ook, maar deze winter kan ik de dagen bijna op 1 hand tellen.

Niets van gemerkt in het buitenland waar dat al vele jaren zo is. Integendeel zelfs.

Een # "Seizoennummerplaat" Saisonkennzeichen of "Wisselnummerplaat" Wechselkennzeichen (2 auto´s rijden met 1 nummerplaat) zal in achterlijk-Be wel niet voor morgen zijn...

# http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Saisonkennzeichen

vb. enkel geldig van 1 april tem 31 oktober.

Ik ben één van de weinigen (in de internationale autoclub) die zo´n ding niet kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013 - 13:03:16 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 13:02:03 »
Ik zeg hierover ook nog 1 ding.  Als dit erdoor komt, dan gaat alleszins de tweede auto onherroepelijk weg.  Minder auto's  = minder files = minder vervuiling.  Allemaal goed dus.  Maar ook: minder autoverkoop, minder btw, taksen en accijnzen. En met de paar km dat die auto aflegt veroorzaakt die egt geen grote kost aan wegen e.d., dus puur verlies voor de autosector en overheid als die weg gaat.

Ik zeker niet, ik gebruik hem in de winter soms ook, maar deze winter kan ik de dagen bijna op 1 hand tellen.

Niets van gemerkt in het buitenland waar dat al vele jaren zo is. Integendeel zelfs.

Een # Seizoennummerplaat of Wisselkenteken (2 auto´s rijden met 1 nummerplaat) zal in achterlijk-Be wel niet voor morgen zijn...

http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Saisonkennzeichen

vb. enkel geldig van 1 maart tem 31 oktober.
Maar dat mag dus niet, dus doe ik hem weg

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 13:05:44 »
Dat mag wel bij Duitse wetgeving, jij bedoelde dus de Oostenrijkse wetgeving; die zie ik hier ook niet komen, jij wel ?

(met de tweede wagen rij ik idd soms naar D, 1x deze winter - Aachen -)

« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013 - 13:09:32 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 14:01:08 »
Dat mag wel bij Duitse wetgeving, jij bedoelde dus de Oostenrijkse wetgeving; die zie ik hier ook niet komen, jij wel ?
ik hoop van niet; maar, tenzij ik me vergis, is het wel de Oostenrijkse wetgeving die de deelnemers aan deze draad zouden verkiezen, niet ?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 15:31:27 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 18:14:51 »
ik hoop van niet; maar, tenzij ik me vergis, is het wel de Oostenrijkse wetgeving die de deelnemers aan deze draad zouden verkiezen, niet ?

Ik heb gemengde gevoelens bij het echte verplichten. Enerzijds ben ik er voor, anderzijds heb ik wel begrip voor een handjevol mensen die het niet kopen maar dan ook van de baan blijven als het echt niet moet. Ik kan alleen niet goed tegen personen op slechte of niet aangepaste banden (kale winterbanden vallen hier ook onder) die dan toch buitenkomen en iedereen ophouden, waarbij ik dan nog heb over écht belachelijke snelheden, niet gewoon mensen met wat schrik. Worst case zijn er ook mensen die een ongeval veroorzaken daardoor, dan vind ik persoonlijk wel dat er aan het aansprakelijkheidsniveau mag gesleuteld worden. Beetje zoals in Duitsland als je boven 130 km/u gaat als ik me niet vergis.

Nadeel is dan weer dat als je mensen met slechtere banden een grotere aansprakelijkheid gaat geven, dat ze nog meer schrik krijgen en we eindigen in een vicieuze cirkel tot stilstand. Daarom ben ik ook wel voor boetes op te traag rijden. Afgelopen sneeuw genoeg kiekens gehad aan 10 à 20 km/u waar 50 km/u nog zéér veilig was. (Gestrooid en geen bochten..)

Eigenlijk hoeven ze enkel maar artikel 10.1.1 of 10.2 wat aan te passen.  :-\
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/168-art10

Vergeet ook niet dat de Oostenrijkse wetgeving gansjaarbanden toelaat (ook de Duitse) - geen wisselen dus -, maar dat gaat serieus in de kosten als bij minder als 4 mm profiel (Oostenrijk) al een boete kan opleveren.

Men kan dan ook die *betonnen gansjaarbandjes nemen die heel slecht zijn op natte baan...  :-X
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_Test_175_65_R14.aspx
deze met *slijtage 0,8 : http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_175_65_R14_details.aspx?testId=105&recordId=2340   :-X

enkel de GY-vector blijkt die naam relatief waardig (heeft daarvoor als enige ook sneeuwvlokje gekregen).
dit is geen reclame en ik ben geen bandenhandelaar:  ;D
http://www.kwik-fit.nl/goodyear-autobanden/vector-4seasons  voor de gepensioneerden en dito mensen met weinig tijd... (ik heb tijd)

Citaat
Beetje zoals in Duitsland als je boven 130 km/u gaat als ik me niet vergis.
In feite vanaf bewezen 150 kmh maar enkel voor een deel van de extra-schade, niet de schuld (behalve bij extreem hoge snelheid).
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013 - 18:36:52 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 19:14:48 »

terreinfiets met winterbanden? Anders kassa kassa dan maar? ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 19:56:52 »
terreinfiets met winterbanden? Anders kassa kassa dan maar? ;D
Hebben die niet sowieso allemaal gansjaarbanden ?  ;)
© Koning Willem I