Auteur Topic: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden  (gelezen 1648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 18:15:55 »
De OPEC landen voeren hun productie op:

Daardoor wordt er een grotere tankercapaciteit benodigd, welke ook de transportkosten verhogen. De brandstofprijs stijgt dus.

De OPEC landen verminderen hun productie:

Als het aanbod daalt en de vraag gelijk blijft, word een koopwaar duurder. De brandstofprijs stijgt dus.

De vraag stijgt:

Wet van de economie: als de vraag stijgt, stijgt de prijs van het product. De brandstofprijs stijgt dus.

De vraag neemt af:

De kosten voor verwerking en transport moeten omgeslagen worden op een kleinere hoeveelheid.  De brandstofprijs stijgt dus.

De waterstand van de Rijn is laag:

De schepen kunnen niet volbeladen worden. Daardoor stijgen de transportkosten, waardoor de koopwaar duurder wordt. De brandstofprijs stijgt dus.

De waterstand van de Rijn is hoog:

De verzorging wordt precair. Bestellingen uit voorzorg verhogen de vraag en daarmee ook de marktprijs. De brandstofprijs stijgt dus.

De crisis in het nabije Oosten verscherpt zich:

De crisis leidt tot hamsteren. Daardoor verhoogt de vraag. De brandstofprijs stijgt dus.

Voorlopige wapenstilstand in het nabije Oosten:

So ineens vertrouwt men deze bedrieglijke rust niet. Voor het geval er zich een nieuwe crisis voordoet, worden de voorraden uit voorzorg aangevuld, waardoor de vraag stijgt. De brandstofprijs stijgt dus.

De prijs van de ruwe olie stijgt:

De grondstof wordt duurder, en daardoor ook het eindproduct. De brandstofprijs stijgt dus.

De prijs van de ruwe olie daalt:

Dalende prijzen van ruwe olie worden gezien als een teken van een verminderde vraag. De transport- en vrachtkosten moeten dan op een kleinere hoveelheid omgeslagen worden. De brandstofprijs stijgt dus.

De koers van de dollar stijgt:

Olie wordt op de beurs in dollar verhandeld. Een stijgende koers van de dollar leidt daardoor tot een duurdere eindprijs. De brandstofprijs stijgt dus.

De koers van de dollar zakt:

Een dalende dollarkoers leidt niet onvermijdelijk tot lagere brandstofprijzen. Het kan duren vooraleer zich de veranderingen tot bij de verbruiker uitwerken.

Er worden nieuwe olievelden ontdekt:

Om de nieuwe olievelden te ontsluiten, zijn enorme investeringen nodig. Die kosten betaalt uiteindelijk ook de verbruiker. De brandstofprijs stijgt dus.

Bestaande olievelden geraken uitgeput:

Het wordt alsmaar moeilijker en duurder om aan de vraag te voldoen. De brandstofprijs stijgt dus.

Twee aardolieconcerns versmelten:

Het versmelten is een teken, dat met de huidige prijzen het overleven van alleenstaande ondernemingen niet meer verzekerd is.  De brandstofprijs stijgt dus.

Twee aardoliconcerns versmelten niet:

Daardoor gaan vele rationaliseringsvoordelen verloren, welke gecompenseerd moeten worden. De brandstofprijs stijgt dus.

Het verbuik in de Verenigde Staten neemt toe:

In de Verenigde Staten neemt in de lente de mobiliteit van miljoenen autobestuurders en daardoor de vraag naar brandstof sterk toe. De brandstofprijs stijgt dus.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:43:17 »
Hmmm, komt mij precies bekend voor: >>> KLIK  ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:50:30 »
Idd, volgens de laatste studies is de "oliepiek (ook gas)" zo rond 2020, het verbruik neemt dan wel vanzelf af.

Ik had onlangs nog een verse link van maart 2013 vind ze voorlopig niet terug. Ook andere energiebronnen werden aangekaart.
Hierzie, in Engels en Duits:
http://www.energywatchgroup.org/

D: http://www.energywatchgroup.org/fileadmin/global/pdf/EWG-update3012_kurz-dt_22_03_2013.pdf
E: http://www.energywatchgroup.org/fileadmin/global/pdf/EWG-update2013_long_18_03_2013.pdf

« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:58:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 22:22:28 »
Hmmm, komt mij precies bekend voor: >>> KLIK  ....

Toemme toch... weeral die Alzheimer!  :-[
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 17:18:44 »
Hmmm, komt mij precies bekend voor: >>> KLIK  ....

Toemme toch... weeral die Alzheimer!  :-[

Vervelende lui, die Duitsers... ;D
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 19:40:10 »
Vervelende lui, die Duitsers... ;D

Vreselijk! Gelukkig ben ik een Bayer...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 13:56:50 »
Vervelende lui, die Duitsers... ;D

Vreselijk! Gelukkig ben ik een Bayer...  ;D

En Bayer maakt dan weer uitstekende medicijnen! Misschien ook wel iets tegen Alzheimer...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oorzaken waardoor brandstoffen duurder worden
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 maart 2013 - 17:09:03 »
Vervelende lui, die Duitsers... ;D

Vreselijk! Gelukkig ben ik een Bayer...  ;D

En Bayer maakt dan weer uitstekende medicijnen! Misschien ook wel iets tegen Alzheimer...

Neen, dank je, die zitten in Leverkusen (Nordrhein-Westfalen), dus aan de verkeerde kant van de Weißwurstequator...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."