Auteur Topic: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar  (gelezen 1473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar
« Gepost op: zondag 07 april 2013 - 17:34:44 »
Citaat van: GVA
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. [...]

http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1363541/diesel-pas-rendabel-vanaf-30-000-km-per-jaar.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 april 2013 - 13:48:46 »
Citaat van: GVA
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. [...]

http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1363541/diesel-pas-rendabel-vanaf-30-000-km-per-jaar.aspx

Nog 10.000-15.000 km te weinig zou ik zeggen, vb NL : http://www.benzineofdiesel.nl/

´t wordt tijd dat ze de dieselaccijns gaan verhogen, of de wegentaks  ;)  ;D  :-X

In elk geval zien we het prille begin van een mogelijke stabilisatie in het personenwagenpark met nieuwe cijfers 1-8-2012, met 61,8 % 2011 spande BE (tesamen met kindje Luxemburg) al de kroon in Europa en wslk in de wereld. 2012 is het zelfs 62,5 % geworden... BE aan de top..., en ook van de slechtste luchtkwaliteit in Europa  :-[

Maar het zal voor minstens nog 15 jaar maar een druppel op een hete steen zijn qua roetdeeltjesuitstoot (vooral UFP) en ook NOx.

We mogen onze politiekers en beleidsmensen danken dat ze niet naar het buitenland en naar wetenschappers geluisterd hebben.  ;D :P

Dieselvoertuigen leggen uiteraard de meeste kms/jaar af, daarmee rijden dieselpw´s zowat 85 % van alle personenwagenkms in BE.

Citaat
Grootte van het voertuigenpark (1977-2012)

Op 1 augustus van het jaar   2004      2005             2006    2007      2008      2009      2010     2011   2012
Personenwagens      4.874.426   4.918.544   4.976.286   5.048.723   5.130.578   5.192.566   5.276.283   5.407.015   5.443.807
- rijdend op benzine   2.489.629   2.422.338   2.330.471   2.247.799   2.161.807   2.092.472   2.035.578   2.005.481   1.981.861
- rijdend op diesel      2.300.504   2.416.818   2.570.671   2.730.958   2.903.238   3.038.521   3.181.431   3.341.480   3.400.646
- rijdend op gas          65.291   60.413   56.189   51.026   46.587   42.485   37.463   33.594   29.542
- met elektrische motor        30   22   13   8   10   10   36   162   647

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/

Dieselroetdeeltjes zijn verleden jaar juni pas officieel (enkel) kankerverwekkend verklaard door het *WHO (zoals asbeststof en arseen) wat heeft dat lang geduurd, en dan zijn het nog de dikkere roetdeeltjes of de slechte maat voor gezondheid (PM10-PM2,5) wat gaat dat worden als ze de UFP = PM 0,1 -die geen enkele filter tegenhoudt- eens wereldwijd gaan monitoren...
*
Citaat
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence that exposure is associated with an increased risk for lung cancer. [ refertes  ...]

Zouden we binnen x-jaren een euronorm 7 krijgen waar quasi alle nieuwe pw-diesels verband worden uit het verkeer ?
bvb enkel vrachtvervoer + 3,5 T nog mogelijk met dieselmotor

Het zou me toch serieus verrassen, maar ik maak me ook geen illusies.
De mensen worden toch met open ogen bedrogen, menige willen precies bedrogen worden...  :-\

En al dat geheisa in de media helpt ook niets:
http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/verkeersvervuiling-triggert-hartinfarcten/article-1194958046767.htm
« Laatst bewerkt op: maandag 08 april 2013 - 14:24:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 km per jaar
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 april 2013 - 21:59:32 »
Het zou me toch serieus verrassen, maar ik maak me ook geen illusies.
De mensen worden toch met open ogen bedrogen, menige willen precies bedrogen worden...  :-\
idd
elk jaar sterven in europa 1 miljoen mensen ten gevolge van de luchtvervuiling door diesels
een ander miljoen sterft door gevolgen van passief roken
een ander miljoen ten gevolge van verkeersongevallen
nog een ander miljoen ten gevolge van geluidsoverlast door het verkeer
....
en zo gaat het maar door

en de mens in onze verzuurde maatschappij neemt dat allemaal op en onthoudt het
en telkens er eens stof op de auto ligt is het van de dieselvoertuigen
vroeger kwam dat uit de sahara
als nu de meters tielt slaan door saharastof, dan mogen we met z'n allen maar 90 km/u rijden omdat de diesels te veel vervuilen

ik begin dit stilaan allemaal beu te worden
nog 8 jr en ik vertrek met pensioen naar het hoge noorden
waar mensen nog verdraagzaam zijn, en niet groen van jaloezie

als ze de diesel buiten willen, dat ze dan doen als in Zweden
ipv de diesel te bestraffen, belonen ze daar de andere voertuigen
daar zie je bijna geen dieselvoertuigen meer aan de pomp
de mensen rijden niet meer kms omdat er meer en betere wegen aangelegd worden
(de wegen zijn er na een winterprik zelf nog beter aan toe dan hier)

de mensen zijn er groener dan hier
maar niet omdat ze mediageil zijn
gewoon omdat ze zien dat het kan zonder al dat gezever en gezaag

(het moest er even uit)
better a bad day at sea
than a good day at the office