Auteur Topic: Vraag ivm verzekering  (gelezen 2372 keer)

Offline steenhju

• Starter
  • *
Vraag ivm verzekering
« Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 15:18:39 »
Hallo mensen, ik heb een vraagje.

Ik ben momenteel nog aan het studeren voor mijn theorie examen maar kan wel de oude wagen van mijn ouders overkopen. (zij hebben een nieuwe gekocht en die zal eind deze week geleverd worden ...)

Hoe zit dat juist in elkaar ivm het afsluiten van een verzekering?
Kan ik dat doen zelf als ik mijn voorlopig rijbewijs nog niet heb of moet ik wachten tot ik voor mijn theorie geslaagd ben?

En als iemand een suggestie heeft voor een redelijk goedkope formule/verzekeraar mag je me dat ook altijd laten weten.

Alvast mijn excuses als deze vragen niet thuishoreb in dit forum.

Offline Bertje

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Re: Vraag ivm verzekering
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 20:46:07 »
Je hebt geen rijbewijs nodig om een verzekering af te sluiten, maar als je een ongeval veroorzaakt met een voertuig waarin je niet mag rijden, kan je verzekeringsmaatschappij de schade wel op jou verhalen.

Als je de wagen ergens in een afgesloten garage kan parkeren, hoeft hij zelfs niet verzekerd te zijn. Je kan dan wachten met de verzekering tot je je (voorlopig) rijbewijs hebt; kwestie van geen verzekering te moeten betalen voor een voertuig dat je toch niet gebruikt.

Wat de verzekering zelf betreft is enkel de Burgerlijke Aansprakelijkheid wettelijk verplicht; rechtsbijstand en bestuurdersverzekering kunnnen nuttig zijn; kleine of full omnium moet je afsluiten in functie van de waarde en ouderdom van je wagen.

Naar een (goedkope) verzekeraar moet je zelf op zoek; ik kan enkel zeggen: vragen staat vrij. Vraag aan een aantal maatschappijen een offerte en neem die met de beste voorwaarden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 21:19:50 »
Ga eens naar de makelaar van je ouders, soms zijn ze bereid om een deal te maken. Dit is zeker zo als je ouders daar een boel verzekeringen hebben. Het is maar een strohalm, maar hopelijk helpt het.

Voor de rest, geniet ervan, niet elke jongere heeft onmiddellijk de beschikking over een wagen. Gebruik hem wijs, zodat je er lang van kan genieten !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 23:22:04 »
Hey, Jurgen, hartelijk dank voor je registratie, en welkom op dit forum! Hier mag je alles vragen wat je al altijd wilde weten maar nooit durfde vragen ...  :D

Ook al duurt het misschien nog even vóór jij je voorlopig rijbewijs hebt: in jouw geval zou ik eens nagaan of het uiteindelijk misschien niet goedkoper uitkomt dat de auto op naam van je vader of je moeder ingeschreven en verzekerd blijft, en vader of moeder, tegen dat jij je voorlopig rijbewijs hebt, aan de verzekering meldt dat jij er gaat mee rijden (al dan niet als voornaamste bestuurder).

De verzekeraar weet dan immers dat hij niet moet overdrijven, want dat anders zowel de nieuwe als de oude auto wel eens ergens anders verzekerd zouden kunnen worden, en je ouders misschien meteen ook nog wat andere verzekeringspolissen zouden verhuizen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."