Auteur Topic: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.  (gelezen 10943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 10:51:44 »
Ook zeker (en vooral) aan uitwijken denken, lijkt men wat vergeten in deze discussie.

Veiligheidsafstand is ook nodig om nog tijdig te kunnen uitwijken.

Een meer dan terechte bemerking, Michel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 11:29:55 »
Tijdens de performance driver training die ik vorig jaar volgde werd er dan ook veel aandacht besteed aan het uitwijken bij hoge snelheden (tot 130 km/u). Ik ga hier toch nog maar eens mijn ervaringen van de cursus neerschrijven. De reden hiervoor is simpel. Als de cursisten bij zo'n training, eerder profiel petrol-head, de juiste manier nog niet kennen dan zal jan met de pet die al zeker niet kennen. Iets wat trouwens bevestigd wordt door mijn gesprekken met andere chauffeurs.

Noodstop op de snelweg:

- zoals al gemeld in de draad, stamp zo hard mogelijk de rem in en houd het pedaal zo hard mogelijk ingedrukt, quasi iedereen gaat niet voluit BLIJVEN remmen. Misschien start men wel met volle remkracht maar die wordt snel verminderd, dikwijls als schrikreactie op het trillen van de pedaal door het ABS-systeem
- wijk uit indien mogelijk, de pechstrook is veelal een goede optie.
- bij het uitwijken is de belangrijkste regel, kijk naar de oplossing, kijk dus niet naar bv. de vrachtwagen waar je dreigt in te crashen
- bij het uitwijkmanoeuvre blijf je vol remmen (indien ABS)!

Vooral dat laatste punt zorgt wel eens voor discussie. Ik ga hier de uitleg neerschrijven van de lesgever. Gezien quasi alle wagens nu zijn uitgerust met ABS is dit de de-facto standaard regel. ABS zal je toelaten om te sturen tijdens het remmen. Door het sterke remmen komt er meer druk op de voorwielen, de wagen duikt met zijn neus omlaag. Deze druk levert meer grip op voor de voorwielen, meer grip die ook gebruikt kan worden om te sturen. Los je het rempedaal tijdens het sturen verandert de balans van de wagen en de druk van de voorwielen wordt weggenomen. Er is minder grip beschikbaar om te sturen en de kans bestaat dat je in het obstakel schuift. Blijven remmen levert ook het voordeel op dat de potentiële energie van het voertuig maximaal wordt afgebouwd waardoor de gevolgen van een mogelijke crash kleiner zullen zijn.

Misschien nog even erbij vermelden: als de gevolgen zo erg zijn dat je niet onmiddellijk weg geraakt op de pechstrook, denk maar aan een scenario kettingbotsing. Verlaat je voertuig zo snel mogelijk, hesje aan en achter de vangrail!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 11:46:49 »
Bij het scenario kettingbotsing ga ik dat hesje garantie expres laten liggen, wegwezen

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 11:49:45 »
Bij het scenario kettingbotsing ga ik dat hesje garantie expres laten liggen, wegwezen

Dat snap ik, maar ik wou hier nog houden zoals de wetgever het bedoeld heeft. Laat ons stellen, neem dat hesje mee als je het onmiddellijk bij de hand hebt.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 11:57:32 »
Ik zal slecht wezen; dat ligt in de koffer, ook niet waar er liggen er 5 in de koffer want het is een vijfzitter. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 05 februari 2014 - 18:22:49 »
ABS zal je toelaten om te sturen tijdens het remmen.

Je kunt het stuurwiel verdraaien, en dan hopen dat de auto in de gewenste richting zal rijden. Dat ook hier de wetten van de fysica onveranderlijke grenzen stellen, heb ik verleden week ondervonden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 17:26:24 »
Aha, de media schiet ook wakker:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1797355/2014/02/20/Minder-verkeersdoden-op-Belgische-wegen.dhtml
20/02/14 - 10u36  Bron: Belga

Het aantal doden ter plaatse op de Belgische wegen is in 2013 met 6,5 procent gedaald tegenover het jaar 2012. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer die staatsscretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vandaag heeft voorgesteld.
We moeten onze inspanningen voor het verhogen van verkeersveiligheid blijven voortzetten
Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Mobiliteit
Tussen 2012 en 2013 daalde het aantal doden ter plaatse van 672 naar 628 (- 6,5 procent).
Doden terplaatse is onvolledig, daar komen nog de dodelijke gewonden + 30 dagen bij,
 meestal is dat ruim + 10 % de laatste jaren, ze schatten zelfs 720 doden + 30d dat is bijna + 15 %.

Dat wordt dan wslk 65 verkeersdoden/miljoen inwoners voor 2013.

Bron, volledig 2013:
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Rapporten/nl/VV%20barometer%20-%20Hele%20jaar%202013%20-%20NL.pdf
Balans van het jaar 2013

België
─ De verkeersveiligheid is toegenomen tussen 2012 en 2013:
o een daling met 6,5% van het aantal doden ter plaatse (-44)
o een daling met 5,8% van het aantal gewonden (-3.267)
o een daling met 6,5% van het aantal letselongevallen (-2.888)
 
─ De cijfers voor de aantallen doden ter plaatse, gewonden en letselongevallen zijn de laagste ooit
opgetekend in de loop van een jaar.
 
Het totaal aantal doden 30 dagen (doden ter plaatse + dodelijk gewonden) wordt voor 2013
geschat op 720
. België is dus goed op weg om de doelstelling te halen van maximaal 630 doden 30
dagen in 2015.
 
In Frankrijk en Duitsland verwacht men een sterkere daling van het aantal doden (30 dagen) dan
in België het geval is
.


─ Er is een positieve balans voor alle Gewesten op het vlak van letselongevallen, maar voor het aantal doden ter plaatse is de nationale daling grotendeels het gevolg van de evolutie in het Waals Gewest.

Tja, het kan zijn dat we 1-2 plaatsen zakken..., wel "positief" dat ze ook eens naar het buitenland kijken...

Drogreden 3 x meer flitspalen in VL gaan ze alweer niet durven uitspreken....  ;D

ook:
Citaat
─ Het aantal letselongevallen daalt voor alle bestudeerde soorten weggebruikers.
 
─ De daling van het totaal aantal doden is vooral te danken aan een belangrijke daling van het
aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens (-23 doden); de dodenaantallen bij voetgangers,
fietsers en bromfietsers stagneren, terwijl het aantal overleden motorrijders en het aantal doden
bij ongevallen met lichte vrachtwagens licht toenemen.
 
─ Tegen de algemene trend in, is er een toename van het aantal letselongevallen en het aantal
gewonden op de autosnelwegen.
 
─ Er is een daling tot -10% van het aantal letselongevallen tijdens weekendnachten, maar een
toename van het aantal doden ter plaatse tijdens weekendnachten en weeknachten.
 
─ Er zijn sterke afnames van de indicatorwaarden met betrekking tot letselongevallen met jonge
automobilisten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2014 - 17:49:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 19:42:45 »

Citaat
Doden terplaatse is onvolledig, daar komen nog de dodelijke gewonden + 30 dagen bij,
 meestal is dat ruim + 10 % de laatste jaren, ze schatten zelfs 720 doden + 30d dat is bijna + 15 %.
Zouden er richtlijnen bestaan om er zoveel mogelijk op te laden, en dan achteraf maar te tellen ?
De harde finale cijfers halen immers zelden de pers nadien ...
Zelfs de verrijzenissen niet  :D
Vroeger schreven ze daar helder boeken over ...

Citaat
Dat wordt dan wslk 65 verkeersdoden/miljoen inwoners voor 2013.

En dan afwachten wat de rest van de EU gedaan heeft.
Die zijn uiteraard niet op hun gat blijven zitten.


Citaat
terwijl het aantal overleden motorrijders en het aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens licht toenemen.
Zien we het effect van de 125cc regeling en DRL bij de motorrijders ?

Of is het omdat je er hoe langer hoe meer zonder licht etc. ziet rijden ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 21:34:44 »
Zouden er richtlijnen bestaan om er zoveel mogelijk op te laden

Vroeger bestonden die in elk geval, dat weet ik van mijn moeder, die jarenlang in een ziekenhuis gewerkt heeft. Dat waren dan de slachtoffers die zogezegd tijdens hun overbrenging naar het ziekenhuis overleden waren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 22:03:08 »
En dan afwachten wat de rest van de EU gedaan heeft.
Die zijn uiteraard niet op hun gat blijven zitten.
Idd
Citaat
Frankrijk heeft wslk een daling van -11 %.
Duitsland wslk een daling van -10 %. (beide cijfers staan in de link)

Tja als  -10,5 % de gemiddelde dalende trend wordt voor 2013 -zeker voor de betere landen in de EU- dan geraakt BE 4 %-cijfer verder achterop...
Toevallig heeft het Waals Gewest ~ dezelfde daling.


De daling in Belgie per Gewest:
Citaat
Vlaams Gewest
o -1,2% doden ter plaatse (-4)
Waals Gewest
o -10,6% doden ter plaatse (-34)

Brussels Hoofdstedelijk Gewest
o +1 dode ter plaatse (+ 5 %)

*Onbekend Gewest
o -7 doden terplaatse (2012 waren er 7)
*Er is een verschil tussen de waargenomen daling van het aantal doden op nationaal niveau (-44 doden) en de daling verkregen door de dalingen in elk gewest bij elkaar op te tellen (-34-4+1 = -37 doden).
Dit verschil kan verklaard worden door het bestaan van een categorie “onbekend gewest” waarin het aantal doden afgenomen is met 7 en waarmee rekening moet worden gehouden bij de berekening. [In de loop van 2012 konden 7 doden niet “toegewezen” worden aan een bepaald gewest (onbekend gewest). In 2013 bevat deze categorie “onbekend gewest” geen enkele dode meer, dus een afname met 7 doden.]
Of (deze keer) dankzij het "dalingspotentieel" van Wallonië...
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2014 - 22:22:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 23:07:19 »
Vroeger bestonden die in elk geval, dat weet ik van mijn moeder, die jarenlang in een ziekenhuis gewerkt heeft. Dat waren dan de slachtoffers die zogezegd tijdens hun overbrenging naar het ziekenhuis overleden waren.

Hmm, ze zijn daar in ieder geval toch véél voorzichtiger mee geworden dan.  Vergeet niet dat er op ieder stoffelijk overschot dat men wil cremeren, sowieso een autopsie uitgevoerd wordt om de doodsoorzaak 100 % sluitend vast te stellen, en om zeker te zijn dat het geen verdacht overlijden betreft.  Immers: 1x verast, is alle bewijsmateriaal voorgoed verloren.  (Weet ik omdat m'n grootouders beiden gecremeerd werden.  Het was eerst wel ff schrikken toen ze ons zeiden dat men een wetsdokter moest contacteren nav het overlijden van m'n grootvader).

Als zo'n wetsdokter dan tot de vaststelling zou komen dat het slachtoffer op slag dood moet geweest zijn ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 06:51:08 »
Als zo'n wetsdokter dan tot de vaststelling zou komen dat het slachtoffer op slag dood moet geweest zijn ....

Tja, als een slachtoffer over het wegdek tegen een poot van een vangrail glijdt, en zijn hoofd daardoor 10 meter verder ligt dan de rest, ga je als ambulancier natuurlijk niet die onderdelen bij elkaar schoppen en opladen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden Europa 2012, BE blijft oostblokniveau.
« Reactie #42 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 17:03:01 »
Als zo'n wetsdokter dan tot de vaststelling zou komen dat het slachtoffer op slag dood moet geweest zijn ....
Dan is dat een straffe dokter.

Er wordt zelfs voor behoorlijk hopeloze gevallen nog moeite gedaan om ze te reanimeren en/of "levend" binnen te brengen.
Omdat de urgentie-arts de gewonde niet ter plaatse opgeeft, wetende dat hun mogelijkheden in het ziekenhuis groter zijn.
Bijna standaardsituatie bij kinderen

Als ze moeten triëren is het simpeler : het hopeloze geval blijft liggen en wordt een dode ter plaatse, de redbare gaat mee met de eerst beschikbare ambulance.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder