Tijdens de performance driver training die ik vorig jaar volgde werd er dan ook veel aandacht besteed aan het uitwijken bij hoge snelheden (tot 130 km/u). Ik ga hier toch nog maar eens mijn ervaringen van de cursus neerschrijven. De reden hiervoor is simpel. Als de cursisten bij zo'n training, eerder profiel petrol-head, de juiste manier nog niet kennen dan zal jan met de pet die al zeker niet kennen. Iets wat trouwens bevestigd wordt door mijn gesprekken met andere chauffeurs.
Noodstop op de snelweg:
- zoals al gemeld in de draad, stamp zo hard mogelijk de rem in en houd het pedaal zo hard mogelijk ingedrukt, quasi iedereen gaat niet voluit BLIJVEN remmen. Misschien start men wel met volle remkracht maar die wordt snel verminderd, dikwijls als schrikreactie op het trillen van de pedaal door het ABS-systeem
- wijk uit indien mogelijk, de pechstrook is veelal een goede optie.
- bij het uitwijken is de belangrijkste regel, kijk naar de oplossing, kijk dus niet naar bv. de vrachtwagen waar je dreigt in te crashen
- bij het uitwijkmanoeuvre blijf je vol remmen (indien ABS)!
Vooral dat laatste punt zorgt wel eens voor discussie. Ik ga hier de uitleg neerschrijven van de lesgever. Gezien quasi alle wagens nu zijn uitgerust met ABS is dit de de-facto standaard regel. ABS zal je toelaten om te sturen tijdens het remmen. Door het sterke remmen komt er meer druk op de voorwielen, de wagen duikt met zijn neus omlaag. Deze druk levert meer grip op voor de voorwielen, meer grip die ook gebruikt kan worden om te sturen. Los je het rempedaal tijdens het sturen verandert de balans van de wagen en de druk van de voorwielen wordt weggenomen. Er is minder grip beschikbaar om te sturen en de kans bestaat dat je in het obstakel schuift. Blijven remmen levert ook het voordeel op dat de potentiële energie van het voertuig maximaal wordt afgebouwd waardoor de gevolgen van een mogelijke crash kleiner zullen zijn.
Misschien nog even erbij vermelden: als de gevolgen zo erg zijn dat je niet onmiddellijk weg geraakt op de pechstrook, denk maar aan een scenario kettingbotsing. Verlaat je voertuig zo snel mogelijk, hesje aan en achter de vangrail!