En zeggen dat de gemiddelde internationale vrachtwagenbestuurder die je tegenwoordig op de West-Europese wegen tegenkomt meestal net uit die paar landen komen die er nog in slagen slechter te boeren dan de Belgen.
De redenen zijn ondertussen alom gekend.
Echt schrikbarend.
Betreft die EU-landen die "slechter boeren", Polen bvb 24e plaats in 2012, enkel Polen heeft 25 % van de gedode voetgangers van gans de EU-27 landen in 2010 om maar één vb te geven, en toch staan ze maar 3 plaatsen achter BE...
Deze heeft het overleeft (typisch zebrapadongeval met live-video):
http://www.polenforum.nl/polenblog/2012/11/18/voetganger-overleeft-verschrikkelijke-klap/
Het ongeval komt zoals TVN24 meldde om dat Polen het gevaarlijkste land voor voetgangers is in de hele EU. In 2010 werden 1236 voetgangers gedood in Polen, goed voor 25% van voetgangers overlijdens gevallen in de hele EU dat jaar. “Het is een kwestie van cultuur, of liever de afwezigheid daarvan op de Poolse wegen” zei Grzegorz Sliwicki van de ‘Green Leaf’ Stichting, die werkt ten behoeve van slachtoffers van ongevallen en veiligheid op de weg.
Men moet dus de cijfers naargelang gedode weggebruiker relativeren en onderzoeken (van voetganger tot ... traminzittende).
Feit is dat enkel verkeersdoden door een botsing met een motorvoertuig voldoende geregistreerd worden, ook in West_EU is dat totaal onvoldoende.
bvb in Nederland: voetgangers die
enkel door een val gedood worden - dus enkelvoudig-eenzijdig ongeval zijn niet eens in de statistieken opgenomen.
In Nederland zijn er dat
gemiddeld 45 voetgangers per jaar op de openbare weg, ook fietsers door een val of botsing met een wegrandobstakel (dus ook eenzijdig ongeval) maakt ca. 50 doden per jaar daar worden er wel een zeker % van geregistreerd via ziekenhuizen. maar dat is zeer weinig vergeleken met de ca. 90-95 % bij motorvoertuigendoden.
En ga maar verder bij botsingen tussen kwetsbare weggebruikers onderling (dus van voetganger tot bromfiets tweezijdig ongeval) wordt er maar heel zelden de politie bij geroepen, dus amper registratie; zijn er kinderen bij betrokken is de registratie nog slechter. Men belt de ambulance OK > dood of zwaargewond of dodelijk gewond > naar de spoeddienst > .... hoe komt het in de statistieken ? Een zatte voetganger/fietser die door een ongelukkige val sterft (bvb hoofd op trottoir knalt) is voor mij evenzo een dodelijk (eenzijdig) verkeersongeval als een dronken autobestuurder die (eenzijdig) dodelijk tegen boom knalt. De laatste staat wel in de statistieken, de eerste 2 helemaal niet.
Nederland heeft maar gemiddeld officiele 650 verkeersdoden per jaar, maar men kan daar al ca. 15 % of een honderdtal doden bijtellen over de kwetsbare weggebruikers van voetganger (al 45 ) fiets ... tot bromfiets, vanaf moto wordt ruim voldoende geregistreerd. Nederland is van plan te proberen de electrische fietsen apart te registreren, waarom zie topic electrische fiets en ook link hieronder.
Websites en studies in opdracht gegeven door fietsorganisaties proberen "de personenauto" in hun rooskleurige studies nog steeds als boosdoener af te schilderen, maar steeds meer moeten ze toegeven dat de auto eigenlijk de minst schuldige is aan het totaal fietsersdoden die er de laatste jaren 2010-2012 werkelijk vallen, moesten ze alle degelijk geregistreerd worden.
Hier zo´n rooskleurig verhaal uit NL (fietsberaad.nl) waar ze enkel de auto eruitpikken en enkel in de bebouwde kom de kms in rekening brengen: het totaalrisico voor de fiets tov personenauto wordt zo afgezwakt van 5 : 1 naar 1,3 : 1. Maar in werkelijkheid op alle wegen (behalve snelweg en autoweg) zal het zowat tussen die 5 : 1 en motorijder 16-18 :1 liggen tendens veel korter bij de motorijder.
Vergelijk : page 25 Figuur 3.1: Het totaalrisico voor fiets en auto
binnen
de bebouwde kom per leeftijdscategorie (Bron: Fietsverkeer, 2006) rooskleurige versie.
http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Definitief-Elektrische--fietsen---verkeersveiligheid-PDF.pdf vanaf page 23 - 25 bvb.
met een Zwitserse risicografiek:
fiets is 8 maal hoger dodelijk risico per 100 km als de auto en dit met eveneens slecht geregistreerde fietsdoden-cijfers:
Ik schat imho 14 : 1.Maar ook fietsberaad.nl moet wel de erbarmelijke registratie toegeven.
http://www.fietsberaad.nl//index.cfm?lang=nl&repository=Elektrische+fietsen+en+verkeersveiligheid#CommentsIn BE kennen ze het probleem van de registratie van zwwgbr ook maar al te goed: (zie vooral page 7 onderaan betreft kinderen: Penta studie)
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
Sinds de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid van 2001-2002 heeft ons land op vandaag het aantal verkeersdoden met +- een derde kunnen terugdringen.
Toch lijkt het aantal gekwetsten niet in gelijke mate te zijn gedaald en door de onvolledigheid van de cijfergegevens m.b.t. vooral de zwakke weggebruikers is het niet duidelijk in welke mate hun verkeersveiligheid is verbeterd. Voor die categorie “kwetsbare weggebruikers” waarvoor wèl meer sluitende ongevallenstatistieken bestaan, nl. de motorrijders, blijken de cijfers verontrustend.
De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
Bovendien mag verwacht worden dat het probleem groter zal worden naarmate het aantal « kwetsbare weggebruikers » in het verkeer - onder invloed van een reeks maatschappelijke fenomenen – verder zal toenemen. Onder druk van de mobiliteitsproblemen was er de jongste jaren een aanzienlijke aangroei van het aantal gemotoriseerde tweewielers, terwijl ook het aantal voetgangers en fietsers toeneemt tengevolge van sensibiliseringscampagnes voor een meer duurzame mobiliteit4
, maar ook ten gevolge van de vergrijzing en de groeiende recreatiemogelijkheden van de bevolking. Verwacht wordt dat het aandeel van de weggebruikers waarover deze Werkgroep FCVV zich buigt zal toenemen in alle leeftijdscategoriën.
dit zegt toch wel alles, kijk naar de data wat "men" nog terugvindt... uit de MEDISCHE literatuur hé.
De internationale medische literatuur bevestigt de ernstige onderregistratie in de verkeersstatistieken van ongevallen – ook ernstige – met zwakke weggebruikers in vele landen.
Tabel 4. Levels of accident reporting in official (police-reported) road accidents
statistics in European countries 11,
Country Year of most recent study of accident reporting Percent of injured road users reported in official statistics
Denmark 2004 21
France 2006 42
Germany 1992 39
Great Britain 1996 56
Hungary 2005 76
Netherlands 1990 43
Norway 1995 37
Spain 2000 18
Sweden 1987 54
Switzerland 1990 25
Mean of listed countries 41
Source: Social and Economic Consequences of Road traffic Injury in Europe, ETSC, Brussels, February 2007
in ´t vet de landen > 50 %...
En of het toeval is of niet, net een oost-Europees land
Hongarije blijkt de beste cijfers te hebben !
Blijkbaar worden de kwetsbare weggebruikers daar niet als onschuldlammetjes bekeken, en is het - meer in Westerse fietslanden bij uitstek - het pamperen van voetgangers en fietsers in het verkeer nog niet bezig... ik gis maar....

Ongevallenregistratie: problematiek van de onderregistratie en de kwaliteit van de gegevens
Enkele fluctuaties in bovenstaande cijfergegevens wijzen op artefacten die wellicht eerder iets te maken hebben met de wijze van registratie, dan met de daadwerkelijke onderliggende trend inzake verkeersveiligheid in België.
Uit bestaand Belgisch wetenschappelijk onderzoek8 blijkt trouwens een uitgesproken onderregistratie van de ongevallen met “kwetsbare weggebruikers”, vooral van fietsers en voetgangers.
Dit komt vooral tot uiting in de discrepantie tussen de officiële ongevallenstatistieken (op basis van de cijfers van politie9 en parket) en de registratie van ongevallen met deze categorieën weggebruikers door spoedgevallendiensten van ziekenhuizen10. Voor het gemotoriseerd verkeer - waaronder de motorrijders - zijn ook de cijfers van de verzekeringsmaatschappijen een goede indicator.
8
Cfr. o.a. de bevindingen van Johan Demol, expert aan het Centrum voor Verkeersveiligheid van de
Universiteit Gent in een reeks publicaties; cfr. Bibliografie alsook publicaties over fietsongevallen van
de spoedgevallendiensten van het UZ Gent en UZ Gasthuisberg Leuven.
9
“Verkeer” moet de 7de basisfunctionaliteit van de lokale politie worden.
10 Wegens ontbreken financiering gegevensregistratie door ziekenhuispersoneel en de beperking van
gegevensoverdracht op grond van de strafrechtelijke bepalingen m.b.t. het medisch geheim.
En het is niet dat de registratie beter wordt met de jaren (zie reden 10 hierboven), integendeel zelfs, ook Nederlandse links bevestigen dat.
Een analyse van de gegevens voor Denemarken is interessant voor België, waarvoor
nog geen gelijkaardige gegevens voorhanden zijn12. Het betreft hier immers een land dat
qua grootte, bevolking, ontwikkelingsniveau, welvaart en mobiliteit vergelijkbaar is met
België. In Denemarken registreren vele ziekenhuizen alle significante letselongevallen.
Een vergelijking van de officiële statistieken 2002 met de cijfers over de letselongevallen
van het Odense University Hospital voor dat jaar geven evenwel slechts een dekking
voor deze opname regio van 11% voor AIS13 1-traumata (slight), 45% voor AIS 3-
traumata (serious) en 100% voor AIS 5 en 6- traumata (critical or fatal).
De dekking voor alle fietsongevallen was 6% en voor fietsongevallen zonder andere
weggebruikers bedroeg de dekking niet meer dan 1.5%. Het niveau van rapportage van
letselongevallen in de officiële statistieken lijkt bovendien nog te zakken: in 1992
bedroeg de totale dekking door de officiële cijfers nog 27%; in 2002 was dat nog 16%.
Hoe partieel de officiële Belgische verkeersstatistieken m.b.t. zwakke weggebruikers wel
zijn blijkt uit een steekproef met fietsongevallen bij kinderen uitgevoerd door Prof Dr. P.
Van de Voorde, specialist in de pediatrische traumatologie van de Universiteit Gent, aan
de hand van gegevens uit een tussentijds rapport dd. 30.11.2006 van de PENTAstudie14
.
Aantal kinderen overleden >30d of ernstig gekwetst (>24u opname) in Vlaanderen na
fietsongeval:
- 0-4j: 48 voor 18 ziekenhuizen in Vlaanderen (tegenover 6 voor heel België in de
cijfers FOD Ec, Directie Statistiek)
- 5-9j: 112 tegenover 21
- 10-14j: 208 tegenover 107
- 15-17j (Penta registreerde enkel tot en met 17j): 160 tegenover 81 voor de 15 tot
19-jarigen)
Bovendien werd in de PENTA-registratie 48u als het echte criterium voor ernstig
trauma genomen; dit lijkt de medici veel meer valide.
http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/11/Bijdrage49.pdf best alles lezen...
• De vermindering in LIS en LMR is minder sterk dan in BRON: onderregistratie neemt dus (relatief) toe.
• Het aantal voetgangers-verkeersongevallen neemt in alle databestanden sterker dan
gemiddeld af. Het daling van het aantal slachtoffers onder fietsers blijft in alle
databestanden achter bij het gemiddelde, maar BRON biedt (onterecht) het meest
rooskleurige beeld.
• Enkelvoudige ongevallen van fietsers worden in BRON (zeer) slecht geregistreerd; van
voetgangers in het geheel niet. In het via SWOV-Cognos beschikbare LMR bestand zijn
enkelvoudige voetgangersongevallen ook niet aanwezig, maar dat is te ondervangen door
een bredere selectie aan te schaffen.
• Voor een accurate schatting van het aantal voetgangers en fietsers dat om het leven komt
door een verplaatsingsongeval bieden de BRON, LMR en LIS bestanden geen uitkomst.
Daarvoor moet gebruik gemaakt worden van CBS bestanden over doodsoorzaken.
• Statistieken op basis van de ongevallenregistratie BRON lijken erop te wijzen dat bij
voetgangers en fietsers oversteekongevallen dominant zijn, maar uit LMR en LIS blijkt
dat enkelvoudige ongevallen aanzienlijk vaker voorkomen.
4. Samenvatting van de uitkomsten, conclusies en discussie
Samenvatting van de uitkomsten
Een verrassende uitkomst is dat de meerderheid van de enkelvoudige ongevallen voetgangers en fietsers betreffen, zonder dat er rijdende motorvoertuig bij betrokken waren.
Tabel 5: Gemiddeld aantal slachtoffers per jaar (2003 - 2007) - werkelijke aantallen Overleden Ziekenhuisopnamen (excl. overledenen) Spoedeisende Hulp opnamen (excl. ziekenhuisopnamen)
Totaal
Voetgangers 150 5.200 49.700 55.000
Waarvan enkelzijdig 45 4.000 45.900 50.000
Waarvan verkeersongeval 105 1.200 3.800 5.000
Fietsers 220 7.600 60.200 68.000
Waarvan enkelzijdig 50 6.000 47.500 53.500
Waarvan meerzijdig 170 1.600 12.700 14.500
Overige verplaatsingswijzen
595 8.200 48.100 57.000
Totaal 965 21.000 158.000 180.000
NB. De aantallen zijn afgerond en gecorrigeerd voor dubbeltellingen
Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen.
De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.
De overheid wordt geconfronteerd met hoge medische kosten, kosten arbeidsongeschiktheid enzovoorts.
Mede dankzij het door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gefinancierde onderzoek begint het bewustzijn van het probleem van enkelvoudige fietsongevallen te stijgen.
Enkelvoudige voetgangersongevallen vallen niet onder de definitie van verkeersongevallen. Er is hiervoor nog geen duidelijke probleemeigenaar.
Conclusies
De hoofdconclusie is dat door uit te gaan van de huidige definitie van verkeersongevallen (die enkelvoudige voetgangersongevallen uitsluit) en de ongevallenregistratie (met zijn onder representatie van enkelvoudige ongevallen) een groot deel van de maatschappelijke kosten die samenhangen met verplaatsen buiten beeld blijven.
De enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen die buiten het blikveld van beleidsmaker blijven hebben miljarden aan maatschappelijke kosten tot gevolg.
Nu stop ik met citeren google is jouw vriend.

Echt schrikbarend
Idd
