Joeri, ik bewonder jou optimisme, maar ik benader de veiligheidsafstand enigszins anders.
Je gaat er vanuit dat er op 60 m afstand plots een hindernis opduikt die volledig stil staat. Ik ga niet ontkennen dat dat niet mogelijk is, maar de kans is zeer klein. Zeker als je nog wat verder kijkt dan het voertuig voor je is die 60 m voldoende. De afstand tot je voorligger is 60 m, maar je bekijkt wel het verkeer dat zich een veelvoud daarvan voor je uitstrekt. Zelfs bij een onverwachte noodstop van je voorganger gaat die nog een zekere afstand afleggen voor die stilstaat.
Ongeacht de kans daartoe, zie ik het geenszins als een zwakte om rekening te houden met de eventualiteit dat je voorligger heel wat sneller tot stilstand komt dan bij een normale noodstop. Wanneer dit zich voordoet, maakt het voor de gevolgen van een aanrijding immers geen verschil uit hoe groot de kans daarop was.
Als je ooit een auto gezien hebt die de linker vangrail raakt, vervolgens tegen de rechter vangrail knalt en vandaar teruggekatapulteerd wordt naar de linker rijstrook, dan weet je dat die echt niet veel afstand voorwaarts meer aflegt.
In heel wat verkeersomstandigheden is het overigens moeilijk tot onmogelijk om duidelijk te kunnen zien wat er verder voorop gebeurt.
Het is dus niet zo dat er plots een betonnen muur op 60 m voor je staat!
Dat klopt. Het kan ook een slechts vrachtwagen uit de tegengestelde richting zijn die je naar jouw kant ziet komen door de middenberm.
Ik snap waar je waarde van de remweg hebt gehaald
Gemiddelde remvertraging 7,5 m/s² en wrijvingscoëfficiënt 1,0.
je moet echter weten dat een moderne auto minder remweg zal nodig hebben, tot zelfs net iets meer dan de helft van die 70 m die je vermeld
Een remweg van iets meer dan 35 m bij 120 km/h houd ik niet voor realistisch.
Uit een recente remtest (
bron) vanuit 100 km/h kwam als beste een Porsche 991 GT3 RS met 32,2 m. Omgerekend naar 120 km/h wordt dat 32,2 m x 120²/100² = 46,368 m. Met 16,67 m reactieweg erbij komen we al op 63,038 m. Maar dan ga je uit van uitzonderlijk gunstige omstandigheden:
- voormelde Porsche in uitstekende staat.
- een meer dan gemiddelde bestuurder, die slechts een reactietijd van 0,5 seconden heeft.
- een onberispelijk wegdek.
Bovendien: zelfs als je achterliggers ook 60 meter afstand houden, is het zo goed als zeker dat ze niet aan dezelfde uitzonderlijk gunstige omstandigheden zullen voldoen, en je de kans loopt dat een zware bestelwagen sneller tegen de achterbank knotst, waar je kids zitten, dan je lief is.
Dit alles is dan nog slechts bij droog wegdek geldig.
Ik zou dan ook de doorsnee bestuurder aanraden om bij 120 km/h heel wat meer dan 60 meter afstand te houden.
Bovendien is bij hogere snelheden dan 120 km/h die "halve tacho" uiteraard alsmaar meer ontoereikend, vermits de remweg recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid.