Auteur Topic: autodealers water aan de lippen  (gelezen 2492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
autodealers water aan de lippen
« Gepost op: donderdag 04 april 2013 - 21:45:37 »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 april 2013 - 22:10:51 »
Het is dan ook aan de prijzen te zien dat het slecht gaat. Hier in Duitsland zijn kortingen van meer dan 30% geen uitzondering. En uiteraard geen BIV.

Autoverkoop is evenwel nooit een grote inkomstenbron geweest voor de dealers. Het onderhoud en de herstellingen daarentegen... in het recentste nummer van Motorwelt (ADAC): 250 Euro voor een sleutel van een Ford Fiesta!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 april 2013 - 22:21:18 »
Wat willen ze eigenlijk, al die reklame is hetzelfde, voor minder dan 10000€ hebben ze allemaal al een wagen in hun gamma, tot je gaat lezen : gaat dan om de eerste betaling.
Nee als ze het spel zo spelen zoeken de mensen naar wel betaalbare oplossingen Cardoen of zo, de cirkel is rond want het probleem is nog groter.......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 april 2013 - 13:59:42 »
Het is dan ook aan de prijzen te zien dat het slecht gaat. Hier in Duitsland zijn kortingen van meer dan 30% geen uitzondering. En uiteraard geen BIV.

Autoverkoop is evenwel nooit een grote inkomstenbron geweest voor de dealers. Het onderhoud en de herstellingen daarentegen... in het recentste nummer van Motorwelt (ADAC): 250 Euro voor een sleutel van een Ford Fiesta!

Idd, ik heb het ook gelezen, page 48  ;) , de grootste inkomsten zijn (blik)schade door ongevallen, onderdelen constructeurs hebben nog altijd een quasi monopolie op alle wisselstukken; tot ze uiteraard uitgeput zijn. Dan moet men sowieso naar occasie of nieuwe namaak voor de halve prijs of veel minder, die daarvoor niet slechter is.

Een gewone afzondelijke kilometerteller-snelheidsmeter vervangen kostte mij onlangs bijna 800 €uro incl halfuurtje werk. De mijne ging stuk na 24 jaar dienst, uiteraard wil je het origineel van toen, de rest past immers niet...

In ADAC-motorwelt stond bvb dat blikdelen voor een VW bvb nu 40 % meer kosten als in 2006 (orgineel VW) , bij remblokjes - waar meerdere merken concurreren - slechts 12 % meer op dezelfde 6-7 jaar. Ergens maken die constructeurs hun verliezen wel meer als goed zeker weten, en de staat profiteert ervan BTW enz, het zou een kleine ramp zijn voor de staat moesten de "blikongevallen" op een jaar halveren gelukkig stijgen die steeds meer voor de staat... als de verkeersdoden (strohalm) maar dalen...

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 april 2013 - 14:23:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 april 2013 - 21:35:27 »
Het is dan ook aan de prijzen te zien dat het slecht gaat. Hier in Duitsland zijn kortingen van meer dan 30% geen uitzondering. En uiteraard geen BIV.

Autoverkoop is evenwel nooit een grote inkomstenbron geweest voor de dealers. Het onderhoud en de herstellingen daarentegen... in het recentste nummer van Motorwelt (ADAC): 250 Euro voor een sleutel van een Ford Fiesta!

Giet voor dat je wagen op onderhoud moet, het reservoir van je ruitensproeiers maar 's vol.  Wedden dat het bij nogal wat dealers desondanks toch aangerekend staat?  En daarnaast altijd nog wel wat "diversen" links en rechts.  Ma bon, hoeveel klanten zouden daarop reageren?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 april 2013 - 21:48:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 april 2013 - 23:11:00 »
Giet voor dat je wagen op onderhoud moet, het reservoir van je ruitensproeiers maar 's vol.  Wedden dat het bij nogal wat dealers desondanks toch aangerekend staat?

't Is daarom dat ik het onderweg naar de dealer leegspuit. Als ik er dan toch moet voor betalen...  ;D

Wel eerst de spoeiers nog wat ontregelen, zodat je onderweg nog enkele flikken die het verkeer staan te regelen, een douche van dat welriekend goedje kunt geven...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 april 2013 - 23:59:37 »
Wel eerst de spoeiers nog wat ontregelen, zodat je onderweg nog enkele flikken die het verkeer staan te regelen, een douche van dat welriekend goedje kunt geven...  ;D

Vroeger deden ze dat om cabrio-rijders naast je, voor 't rode licht te trakteren...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 11 april 2013 - 01:21:54 »
Ga eens na hoeveel liter motorolie er in gaat. Wedden dat er 1 tot 2 liter meer aangerekend wordt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 11 april 2013 - 04:17:23 »
Ga eens na hoeveel liter motorolie er in gaat. Wedden dat er 1 tot 2 liter meer aangerekend wordt.

Zouden ze dat doen? Want dat kun je toch gemakkelijk nagaan.

Maar toen ik met de avondschool automechanica leerde, had ik een medeleerling die leerjongen was bij een dealer. Hem hadden ze opgedragen om bij een olieverversing de helft van de olie af te tappen en weer bij te vullen met nieuwe olie. De klant werd natuurlijk wel een volledige olieverversing aangerekend.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 11 april 2013 - 09:22:39 »
ik heb wel de gewoonte om met de peilstok eens te kijken hoe proper de nieuwe olie is, en of er wel degelijk ook een nieuw oliefilter gemonteerd werd

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: autodealers water aan de lippen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 11 april 2013 - 14:52:55 »
Dat is me ook al voorgekomen dat de garagist het niet zo nauw neemt met de juiste olieinhoud (met of zonder oliefilterwissel is ook een verschil).

Na een paar keer dat hij er telkens 4,5 liter indeed herinnerde ik hem dat er maar 4 liter in mocht, en 4,25 l met oliefilterwissel.
Kwartliters was blijkbaar te mo€ilijk...  ;D

Het is namelijk pure verspilling teveel olie gaat snel in rook op, en veel teveel kan zelfs schade aanrichten* (zoals te weinig)

Oliepeilmeting is ook bij koude olie (na oliewissel bvb); ik neem aan de olie uitzet bij hoge temperatuur en dan wat boven het max-streepje mag uitkomen
(natuurlijk voldoende wachten en __ondergrond)


* http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96lwechsel#.C3.96lstandsmessung

Ik ben wel tevreden met mijn garagist (1-2-mans-zaak), als het niet te lang duurt sta ik er vlakbij of loop wat rond (of ... )

Nu ik toch bezig ben... voor dieselauto´s met roetfilter die dikwijls korte afstanden afleggen, oppassen !:
een hele bijbel (ook links)...
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/motor-und-oel/oelverduennung/default.aspx

- Achtung wenn der Ölstand steigt -

Ölverdünnung bei Dieseln mit Partikelfilter

Beim Kurzstreckenbetrieb von Dieselfahrzeugen mit Rußfilter tritt oft eine mysteriöse Ölvermehrung auf, die zudem oft unentdeckt bleibt. Ursache der Vermehrung ist die Einspritzung einer extra Portion Kraftstoff – eigentlich zur automatischen Reinigung des Russfilters gedacht. Doch häufig sorgt diese extra Portion auch für eine extreme Ölverdünnung und das ist schlecht für den Motor. Denn verdünntes Öl schmiert schlechter und auch zuviel Öl kann gefährliche Folgen haben.

Die Hälfte mit Ölverdünnung über 10 Prozent

Den ADAC haben in den letzten Monaten Klagen seiner Mitglieder erreicht, die bei ihren Diesel-Fahrzeugen „steigende Ölstände“, also eine offensichtliche Ölverdünnung festgestellt hatten. Deshalb hat der ADAC im ersten Halbjahr 2009 Motorenöle von 30 Fuhrpark-Dieselfahrzeugen mit Partikelfiltersystem untersuchen lassen, die überwiegend im Kurzstreckeneinsatz genutzt werden. Die Ergebnisse in Kürze: 21 Ölproben offenbarten eine mindestens 7-prozentige Verdünnung durch Dieselkraftstoff (Mineralöldiesel- und Biodiesel-Anteile zusammen). Die Hälfte der Fahrzeuge hatte eine Ölverdünnung von mehr als 10 Prozent. Klar wurde auch, die Ölverdünnung steigt mit zunehmender Laufleistung: Denn etwa jedes zweite Testfahrzeug zwischen 10.000 und knapp 27.000 Kilometern Laufleistung des Öls hatte eine Verdünnung von über 15 Prozent.

- Ursache ist die Rußfilter-Regeneration
- Verdünnung mindert die Qualität des Motorenöls
- Auch Mitgliederfahrzeuge mit hoher Ölverdünnung
- Zuviel Öl im Motor kann Schäden verursachen
- 10 Prozent Ölverdünnung grundsätzlich ungefährlich
- Ölwechseltermine und Hinweise unbedingt einhalten
- Tipps für den Autofahrer
- Forderungen an die Fahrzeughersteller
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 april 2013 - 15:09:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I