Het is dan ook aan de prijzen te zien dat het slecht gaat. Hier in Duitsland zijn kortingen van meer dan 30% geen uitzondering. En uiteraard geen BIV.
Autoverkoop is evenwel nooit een grote inkomstenbron geweest voor de dealers. Het onderhoud en de herstellingen daarentegen... in het recentste nummer van Motorwelt (ADAC): 250 Euro voor een sleutel van een Ford Fiesta!
Idd, ik heb het ook gelezen, page 48
, de grootste inkomsten zijn (blik)schade door ongevallen, onderdelen constructeurs hebben nog altijd een quasi monopolie op alle wisselstukken; tot ze uiteraard uitgeput zijn. Dan moet men sowieso naar occasie of nieuwe namaak voor de halve prijs of veel minder, die daarvoor niet slechter is.
Een gewone afzondelijke kilometerteller-snelheidsmeter vervangen kostte mij onlangs bijna 800 €uro incl halfuurtje werk. De mijne ging stuk na 24 jaar dienst, uiteraard wil je het origineel van toen, de rest past immers niet...
In ADAC-motorwelt stond bvb dat blikdelen voor een VW bvb nu 40 % meer kosten als in 2006 (orgineel VW) , bij remblokjes - waar meerdere merken concurreren - slechts 12 % meer op dezelfde 6-7 jaar. Ergens maken die constructeurs hun verliezen wel meer als goed zeker weten, en de staat profiteert ervan BTW enz, het zou een kleine ramp zijn voor de staat moesten de "blikongevallen" op een jaar halveren gelukkig stijgen die steeds meer voor de staat... als de verkeersdoden (strohalm) maar dalen...