Auteur Topic: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)  (gelezen 6201 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 17 april 2013 - 15:45:31 »
Citaat van: mazda
Stel dat je in Vlaanderen correct volgens de regels zou gaan rijden zoals de rijschool het aanleert dan krijg je pas problemen met aggresieve bestuurders die zich afvragen waarom je vertraagt aan kruispunten, snelheidsbeperkingen respecteert of de veiligheidsafstanden naleeft.

En toch houd ik me, voor zover ze verenigbaar zijn met de veiligheid, aan de regels. Diegenen die dermate asociaal zijn dat ze niet alleen zelf de regels niet naleven, maar het mij bovendien kwalijk nemen dat ik ze wél naleef, kunnen steevast de pot op en de boom in.

Maar de regels naleven houdt onder meer in dat ik het niet in mijn hoofd haal om als een dwaas tegen 120 km/h een bestuurder in te halen die tegen 115 km/h rijdt.

Citaat
De doorsnee bestuurders hebben in Vlaanderen een soort van gezamelijk gedragsovereenkomst

Er is helaas weinig gemeenschappelijk aan dat gezamelijk verkeersgedrag, en dat leidt tot problemen.

Ieder heeft zijn eigen opvatting van hoe het wel en niet hoort. Er is zelfs een forum waar voornamelijk beginnelingen nóg andere opvattingen dan die van de wegcode kunnen vinden. Daar is volgens de voorzitter (een gebrevetteerd rijschoolinstructeur) onder meer een geïmmobiliseerd voertuig hetzelfde als een geparkeerd voertuig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 12:51:05 »
Ik heb destijds een rijbewijs D gehaald (jaren 80 ik had al 8 jaar een B-rijbewijs) met een rijschool. Die leerden u vooral aan door het praktisch examen te geraken en niet echt rijbekwaamheid op te doen. Maar we zijn nu een paar decennia verder en is het misschien beter...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 15:21:28 »
Ik heb destijds een rijbewijs D gehaald (jaren 80 ik had al 8 jaar een B-rijbewijs) met een rijschool. Die leerden u vooral aan door het praktisch examen te geraken en niet echt rijbekwaamheid op te doen. Maar we zijn nu een paar decennia verder en is het misschien beter...

Dat geloof je toch niet, Walter? Dan kun je al evengoed in de Fyra geloven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 16:26:20 »
Citaat
Meer nog: de eerste twee jaar rijden zijn zelfs veiliger wanneer de automobilist vrije begeleiding heeft gekregen dan wanneer hij tien uur les heeft gevolgd bij een erkend rij-instituut.
Verwondert me niet, die amper 10 uur les in de rijschool moet zowat 4 maal minder zijn als het gemiddelde in Duitsland (als het redelijk vlot verloopt en men slaagt bij de eerste keer).

In D is het absolute minimum bij wet: (vanaf 17 jaar)

- 24 uur theorie (24 x 45 minuten)
- 12 uur praktijk: 5 uur gewone wegen, 4 uur autobahn (ook > 130 kmh) , 3 uur bij donkerheid. (ook voor moto)[/quote]

Betreft die verplichte 12 praktijkuren, bvb gevorderde praktijkuren 4 uur Autobahn (Sonderfahrten),
hier een kort videofilmpje waar men 240 kmh teller rijdt op een rustige Autobahn en de rijervaring hoe men vanuit 240 km vertraagt en uitbolt...:
(met ´kleine BMW´, lijkt me een jonge vrouw als rijleerling)
Men leert daar dus echt rijden en niet alleen hoe men door een rij-examen geraakt.  ;D

Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=9AQdbeVFdOs

Fahrschule 240 km/h / driving school @150mph on german Autobahn

Oei nu zijn ze geschokt in taffelland Be de BIVV op kop.  ;D

Wat uitleg waarom er soms eens aangepast snel gereden wordt voor gevorderde leerlingen :

Citaat
http://www.fahrtipps.de/fuehrerschein/sonderfahrten.php

Warum gibt es die Sonderfahrten?

In den achtziger Jahren hat der Gesetzgeber die Sonderfahrten in der Fahrschulausbildung eingeführt. Die Unfallzahlen der Fahranfänger sind besonders auf Autobahnen, Landstraßen und in den Nachtstunden überdurchschnittlich hoch; dort passieren auch die folgenschwersten Unfälle. Weil Fahrprüfungen früher meistens im Stadtverkehr gefahren wurden, wurde hauptsächlich in der Stadt ausgebildet. Die Situation ist heute anders: Fahrprüfungen sollen nur noch zur Hälfte innerhalb von Ortschaften stattfinden, die andere Hälfte geht über Bundes-, Land- und Kraftfahrstraßen sowie Autobahnen.

Die Sonderfahrten können nicht miteinander kombiniert werden und dürfen erst gegen Ende der Ausbildung durchgeführt werde. So ist es beispielsweise nicht gestattet, eine Autobahnfahrt, die im Dunkeln stattfindet, gleichzeitig als Autobahnfahrt und als Dunkelfahrt anzurechnen. Zwar ist es möglich, die erste Fahrstunde im Dunkeln zu absolvieren. Sie darf nur deshalb aber nicht als Sonderfahrt zählen, denn Sonderfahrten dürfen erst gegen Ende der Ausbildung stattfinden und fordern vom Fahrschüler schon die Beherrschung des Fahrzeugs und des Verkehrs. Die Sonderfahrten sind nicht dazu da, Mängel in der Grundausbildung wegzubügeln oder rückwärts Einparken und ähnliches zu trainieren. Das hat in der übrigen Ausbildung seinen Platz.

Was ist der Unterschied zwischen Sonderfahrten und Pflichtstunden?

Den Begriff »Pflichtstunden« gibt es offiziell gar nicht. Wenn nach Pflichtstunden gefragt wird, steht dahinter meist die Frage »wie viele Fahrstunden muss ich mindestens nehmen?«. Die Antwort ist nicht ganz einfach. Sonderfahrten sind, wie wir schon festgestellt haben, zusätzliche Fahrstunden. Es müssen also zuvor noch andere Ausbildungsteile stattgefunden haben (richtig: die Fahrstunden der Grundausbildung).

Fahrlehrer werden in der Ausbildung oft mit Aussagen der Schüler konfrontiert: »soundso viele Fahrstunden sind ja nur Pflicht«, aber dabei handelt es sich um ein Missverständnis. Eine Ausbildung, die nur aus den Sonderfahrten besteht, ist unsinnig und rechtswidrig. Zuerst muss gemäß der Fahrschüler-Ausbildungs-Ordnung die Grundausbildung erfolgreich stattfinden. Und die dauert eben so lange, »wie sie dauert«.

Citaat
Wichtig beim Pkw- und Motorradführerschein:
• Grundausbildung plus mindestens 12 Sonderfahrten sind Pflicht!

Eine nach dieser Formel durchgeführte Minimal-Ausbildung könnte man aber noch nicht als gute Pkw-Schulung bezeichnen, denn sie trainiert weder das abschließende selbstständige Fahren im gemischten Verkehr, noch gibt es irgendwelche Prüfungsvorbereitungen.

Diese Sonderfahrten sind vorgeschrieben:

Korrekterweise muss es heißen: »mindestens vorgeschrieben« , weil je nach Ausbildungsbedarf des einzelnen Schülers der Fahrlehrer auch mehr Übungsstunden verordnen darf bzw. muss. Die Mindestanzahl der Sonderfahrten, die aber in keinem Fall unterschritten werden darf, ist für jede Klasse gesetzlich geregelt (Angaben in Fahrstunden zu 45 Minuten):

Klasse
   Überlandfahrten   Autobahnfahrten   Dunkelfahrten
A, A1, B   5   4   3
....
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 16:50:01 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juni 2013 - 16:53:11 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 17:18:23 »
hier een kort videofilmpje waar men 240 kmh teller rijdt op een rustige Autobahn en de rijervaring hoe men vanuit 240 km vertraagt en uitbolt...:
(met ´kleine BMW´, lijkt me een jonge vrouw als rijleerling)
Men leert daar dus echt rijden en niet alleen hoe men door een rij-examen geraakt.  ;D

Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=9AQdbeVFdOs

Fahrschule 240 km/h / driving school @150mph on german Autobahn

Bij + 100 km/u de koppeling in trappen en pas vanaf +- 60 km/u terug koppelen?  ::)
Heb je dat echt zo gehoord ? Zal wel wat zenuwachtigheid geweest zijn...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 17:25:16 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 20:57:28 »
Heb je dat echt zo gehoord ? Zal wel wat zenuwachtigheid geweest zijn...

Tellers zijn zichtbaar in het filmpje ;) 0:28: toerenteller op stationair, snelheidsmeter op 100 km/u; motorgeluid is al even hetzelfde op dat moment. 0:35: koppeling komt terug op, snelheidsmeter op 60 km/u.
 :)
Had er echt niet op gelet, naja haar? rijbewijs heeft ze nog niet...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juni 2013 - 20:59:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013 - 22:17:16 »

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 19 juni 2013 - 11:46:09 »
Ik heb destijds een rijbewijs D gehaald (jaren 80 ik had al 8 jaar een B-rijbewijs) met een rijschool. Die leerden u vooral aan door het praktisch examen te geraken en niet echt rijbekwaamheid op te doen. Maar we zijn nu een paar decennia verder en is het misschien beter...

Dat geloof je toch niet, Walter? Dan kun je al evengoed in de Fyra geloven.

Oeps Sep dat was onder de gordel  :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 19 juni 2013 - 15:49:05 »
Oeps Sep dat was onder de gordel  :)

Dat was uiteraard niet tegen jou bedoeld, hoor Walter. Ik neem aan dat jij immers niet de beslissing genomen hebt om de Fyra treinstellen aan te kopen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Autorijschool doet je niet minder botsen (integendeel zelfs)
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 19 juni 2013 - 19:26:06 »
Oeps Sep dat was onder de gordel  :)

Dat was uiteraard niet tegen jou bedoeld, hoor Walter. Ik neem aan dat jij immers niet de beslissing genomen hebt om de Fyra treinstellen aan te kopen.  ;)

Ik kan daar wel tegen hoor  :)  Veel mensen bij de NMBS (helaas niet diegene die de beslissingen van NS hebben gevolgd) hebben zich altijd afgevraagd waar die 'Hollanders' nu weer mee afkwamen, lang voor de Fyra op de sporen stond. De Nederlanders hadden toen al de lessen moeten trekken over de aan Denemarken geleverde rommel van dezelfde Italiaanse Firma, maar ja, het was het goedkoopste en Nederlanders staan er bekend voor gierig sorry,  zuinig te zijn.