Auteur Topic: Boete voor 41 km/u waar 90 km/u mag  (gelezen 5247 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Boete voor 41 km/u waar 90 km/u mag
« Gepost op: donderdag 18 april 2013 - 18:25:28 »
Citaat van: autokanaal.be
Boete voor 41 km/u waar 90 km/u mag

Brusselaar Frank van Cauwenbergh heeft een boete van 150 euro in de bus gekregen voor een snelheidsovertreding. Op zich vond de man dat niet zo vreemd, tot hij de details in het document begon te lezen. Hij bleek namelijk niet te snel, maar te traag te hebben gereden.

"Ik kon mijn ogen niet geloven", aldus Van Cauwenbergh in Het Nieuwsblad. "Ik had blijkbaar 41 kilometer per uur gereden op een plaats waar de maximumsnelheid 90 kilometer per uur bedroeg."

Parel

Van Cauwenbergh nam onmiddellijk advocaat Christophe Redko onder de arm. Die kon zijn lach niet bedwingen toen hij het verhaal hoorde. "Ik ben al gestopt met de fouten van de politie te tellen, maar deze is toch de mooiste van allemaal. Het is de parel van de eeuw", aldus Redko.

Politierechtbank

De advocaat raadt zijn cliënt wel aan de boete zeker niet weg te werpen. "Want dan loopt hij de kans dat er een herinnering wordt gestuurd en hij uiteindelijk voor de politierechtbank moet verschijnen."

Bron

Ja, en dan? Ik zou deze zaak juist wel laten voorkomen, want een veroordeling is uiteraard onmogelijk. Wellicht nodigt de politierechter dan ook de betrokken flik uit en geeft hij hem eens in niet mis te verstane termen te kennen wat voor een oen hij wel is.

Een advocaat onder de arm nemen voor een geschil van 150 Euro? Lijkt mij een gevaarlijk kostenplaatje.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Boete voor 41 km/u waar 90 km/u mag
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 april 2013 - 19:08:12 »
Bron

Ja, en dan? Ik zou deze zaak juist wel laten voorkomen, want een veroordeling is uiteraard onmogelijk. Wellicht nodigt de politierechter dan ook de betrokken flik uit en geeft hij hem eens in niet mis te verstane termen te kennen wat voor een oen hij wel is.

Een advocaat onder de arm nemen voor een geschil van 150 Euro? Lijkt mij een gevaarlijk kostenplaatje.

Tja, gevaarlijk en hinderend te traag is ook een snelheidsovertreding, in het buitenland is dat zeker geen uitzondering (vooral op de snelweg)

De foto in de link toont toevallig een snelweg maar met C43 90 kmh...geldt dan die minimum 70 kmh nog ?

Maar 150 € kan dat wel volgens art 10.1.1 of is dat interpretatie xx kmH te traag naar beneden ?

kan M.S 60 € zijn op papier toch:
Citaat
4°   
Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een hindernis die kan worden voorzien.

10.1.1° en 10.1.3°
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/148-art2

Art 10.2 staat niet bij 2e graadsovertrding maar kan ook toepasbaar zijn:
Citaat
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 april 2013 - 19:12:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 april 2013 - 20:02:02 »

Hmm, dat lijkt me een beetje voorbarig.  

Veel zal afhangen van welke inbreuk er precies weerhouden werd, en wat er bij de vaststellingen staat genoteerd.  Maar als 10.1.1 en/of 10.2 weerhouden werd, met concrete vaststellingen terzake die de inbreuk aannemelijk maken, waarom zou een veroordeling dan onmogelijk zijn?  In voorkomend geval (!)  (jazeker, ik weeg m'n woorden) : ipv een oen, eindelijk 's ne flik die ook een hinderlijk trage chauffeur beteugelt.

Ma bon, jammer dat het artikel nogal vaag is aangaande welke inbreuk(en) er exact weerhouden werd(en), en wat er bij de vaststellingen beschreven staat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 april 2013 - 05:45:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 april 2013 - 15:38:27 »
De foto in de link toont toevallig een snelweg maar met C43 90 kmh...geldt dan die minimum 70 kmh nog ?

Jazeker, onder dezelfde voorwaarden als anders.

Een probleem bestaat bij een C43 van 70 km/h. Je kan dan niet anders dan een snelheidsovertreding begaan, want 69,99 km/h is te weinig en 70,01 km/h is teveel (ook al wordt er pas vervolgd vanaf 77 km/h).

In Duitsland mogen voertuigen slechts een autosnelweg gebruiken als hun topsnelheid minstens 60 km/h bedraagt, doch geldt er geen absolute minimumsnelheid op de autosnelwegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 april 2013 - 15:53:10 »
In voorkomend geval (!)  (jazeker, ik weeg m'n woorden) : ipv een oen, eindelijk 's ne flik die ook een hinderlijk trage chauffeur beteugelt.

Ik begrijp nu nog beter waarom de Hongaren zeggen dat een optimist iemand is die slecht ingelicht is.

De reactie van de advocaat laat er geen twijfel over bestaan dat er geen overtreding vastgesteld werd. Ook op een autosnelweg kan 41 km/h een aangewezen snelheid zijn; soms bedraagt de hoogst mogelijke snelheid daar zelfs slechts 0 km/h.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 april 2013 - 16:34:13 »
In voorkomend geval (!)  (jazeker, ik weeg m'n woorden) : ipv een oen, eindelijk 's ne flik die ook een hinderlijk trage chauffeur beteugelt.

Ik begrijp nu nog beter waarom de Hongaren zeggen dat een optimist iemand is die slecht ingelicht is.

De reactie van de advocaat laat er geen twijfel over bestaan dat er geen overtreding vastgesteld werd. Ook op een autosnelweg kan 41 km/h een aangewezen snelheid zijn; soms bedraagt de hoogst mogelijke snelheid daar zelfs slechts 0 km/h.
Euhm, en wat doe je dan met art 10.2 ? Of waar staat ergens dat die 41kmh de aangewezen snelheid was ?  Welke problemen waren er om die snelheid te rechtvaardigen ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 april 2013 - 20:28:19 »
Euhm, en wat doe je dan met art 10.2 ? Of waar staat ergens dat die 41kmh de aangewezen snelheid was ?  Welke problemen waren er om die snelheid te rechtvaardigen ?

De bestuurder kan er niet aan doen dat die flik niet gezien heeft dat er 100 meter verder olifanten de weg aan het oversteken waren.

Neen, ernstig: gaan we er nu helemaal een politiestaat van maken en eisen dat de bestuurder bewijst dat hij een overtreding waarvan de verbalisant geen gewag maakt, niet begaan heeft? Of is men in een rechtsstaat nog onschuldig tot bewijs van het tegendeel?

Als de politiebeamte meende dat de bestuurder AR 10.2 overtrad, dan was het in de eerste plaats aan die verbalisant om melding te maken van zijn louter objectieve materiële vaststellingen (en niet van wat hij gedacht heeft) waaruit onomstotelijk blijkt dat de bestuurder wel degelijk AR 10.2 overtreden zou hebben door:

- de normale gang van andere bestuurders [meervoud] gehinderd heeft, EN
- abnormaal traag gereden heeft, EN
- er daartoe geen geldige reden was.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 april 2013 - 20:37:37 »

Denk je dat advocaten zich nooit kunnen vergissen?  Elke advocaat heeft zijn domein(en).  En ik kan je wel verzekeren dat ik ooit al advocaten bezig gezien heb, die ik nooit zou willen om mijn belangen te verdedigen.  Ik heb bijvoorbeeld Inazuma al meer dan eens in de clinch zien gaan met, jawel: juristen en advocaten.

Als de politiebeamte meende dat de bestuurder AR 10.2 overtrad, dan was het in de eerste plaats aan die verbalisant om melding te maken van zijn louter objectieve materiële vaststellingen (en niet van wat hij gedacht heeft) waaruit onomstotelijk blijkt dat de bestuurder wel degelijk AR 10.2 overtreden zou hebben door:

- de normale gang van andere bestuurders [meervoud] gehinderd heeft, EN
- abnormaal traag gereden heeft, EN
- er daartoe geen geldige reden was.

Wel, daarom schreef ik dus al:

Veel zal afhangen van welke inbreuk er precies weerhouden werd, en wat er bij de vaststellingen staat genoteerd.  

(...)

Ma bon, jammer dat het artikel nogal vaag is aangaande welke inbreuk(en) er exact weerhouden werd(en), en wat er bij de vaststellingen beschreven staat.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 april 2013 - 20:43:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 20 april 2013 - 14:33:59 »
Ik zou in elk geval geen advocaat nemen om deze overtreding te weerleggen, zo simpel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 20 april 2013 - 20:29:41 »
Denk je dat advocaten zich nooit kunnen vergissen?  Elke advocaat heeft zijn domein(en).  En ik kan je wel verzekeren dat ik ooit al advocaten bezig gezien heb, die ik nooit zou willen om mijn belangen te verdedigen.

::) :o  :'(

Bert, op je examens om rijschoolinstructeur te worden moest je niet weten wie Christophe Redko is. Maar ik heb jou nooit voor een vakidioot zoals sommigen van je collega's gehouden. En dus had ik gehoopt dat je toch wel zou weten dat Christophe Redko een advocaat van de topklasse is inzake wegverkeersrecht. Of is het in België nu zelfs al zover gekomen, dat men in Vlaanderen geen Waalse advocaat van het kaliber van een Jef Vermassen meer wil erkennen?

Ik ga me beperken tot slechts enkele links in verband met meester Christophe Redko:

Acquitté pour 91 km/h en ville

PV tripoté, automobiliste acquitté !

Acquitté car le policier avait contrôlé trop vite

Taalbarrière voorkomt zware boete

PV voor dronken rijden illegaal

Politie voert onwettige alcoholcontroles uit

Hardrijder vrijgesproken "omdat flitsen op brug niet kan"

Geen straf voor dronken chauffeurs

Maître Redko, le roi de l’acquittement

Flashé de face, il est acquitté

88 km/h au lieu de 50 : acquittée

Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken

Christophe Redko, avocat en roulage et maître dans l'art de trouver la faille

Ik hoop dat je nu inziet dat de boete van Frank van Cauwenbergh wel degelijk in de beste handen is bij meester Christophe Redko.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 20 april 2013 - 20:52:45 »
Bert, op je examens om rijschoolinstructeur te worden moest je niet weten wie Christophe Redko is.

Neen, inderdaad niet.  

Maar ik heb jou nooit voor een vakidioot zoals sommigen van je collega's gehouden. En dus had ik gehoopt dat je toch wel zou weten dat Christophe Redko een advocaat van de topklasse is inzake wegverkeersrecht.

Dus ... elke instructeur, examinator, weetikveel, .... die Christophe Redko niet kent, is een vakidioot?  Of wat is je standpunt nu eigenlijk?

Of is het in België nu zelfs al zover gekomen, dat men in Vlaanderen geen Waalse advocaat van het kaliber van een Jef Vermassen meer wil erkennen?

Wat wil je daar nu weer mee zeggen?  Het is niet omdat die naam bij mij nu niet direct een belletje deed rinkelen, dat ik 'm zou miskennen.  Ik wil trouwens ook lang niet alle advocaten over eenzelfde kam scheren.  Ik heb enkel geschreven dat ik ooit al klojo's bezig gezien heb, die het enkel maar erger maakten.  En niemand is onfeilbaar.  Ja, zelfs een advocaat van het kaliber Jef Vermassen kan zaken verliezen, of zich 's een keer vergissen.

Neen, ernstig: gaan we er nu helemaal een politiestaat van maken en eisen dat de bestuurder bewijst dat hij een overtreding waarvan de verbalisant geen gewag maakt, niet begaan heeft? Of is men in een rechtsstaat nog onschuldig tot bewijs van het tegendeel?

1) Euh, inzake verkeersinbreuken geldt toch de omgekeerde bewijslast?
2) Hier werd er ooit eentje veroordeeld ZONDER dat er een bewijs was.  De parachutemoord remember?  3x raden wie de advocaat van de tegenpartij was.  En zelfs J.V. kan zich vergissen, dat schmink-zakje remember?

Ik ga me beperken tot slechts enkele links in verband met meester Christophe Redko:

Bedankt voor de links, nu weet ik tenminste wie Christophe Redko is.  Op 't eerste zicht idd toch van een ander kaliber dan pakweg die klojo waarmee we op de melkerij opgescheept zitten.  

Alleen jammer dat nog altijd niet bekend is, welke inbreuk er weerhouden werd en wat er in de vaststellingen staat beschreven.  Aangezien die bewuste C Redko er vierkant mee moet lachen, mss toch niet krachtens 10.1.1 / 10.2 ?  Wie zal het zeggen?
« Laatst bewerkt op: zondag 21 april 2013 - 03:19:54 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zondag 21 april 2013 - 03:34:03 »
Dus ... elke instructeur, examinator, weetikveel, .... die Christophe Redko niet kent, is een vakidioot?

Neen, zo zwart-wit is dat uiteraard niet.

Een vakidioot is iemand die, buiten wat hij verplicht is te weten, geen ruimere interesse voor zijn vak heeft. Enkele voorbeelden.

Een rijschoolinstructeur die weet dat de wettelijke minimum profieldiepte van de banden 1,6 mm is, doch niet weet (en meestal zelfs niet wil weten) dat een profieldiepte van minder dan 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden erg onveilig is, en daarvan desondanks geen gewag maakt tijdens een theoriecursus, louter omdat het niet voorgeschreven is. De verkeersveiligheid zal dergelijke lieden dan ook worst wezen.

Een bekende rijschoolinstructeur die zich voorwaar zelfs een prof waant en noemt, doch destijds op zijn website belachelijke animaties over parkeermaneuvers publiceerde welke totaal niet met de werkelijkheid strookten. Je wil niet weten hoeveel water en bloed het wekenlang gekost heeft om hem zijn erbarmelijk geknoei te doen inzien, wijl om het even welke beginneling het op 5 minuten zou verstaan hebben. Waar gaan we naartoe in een land waar er zelfs rijschoolinstructeurs zijn die niet kunnen parkeren zoals het hoort?

Rijschoolinstructeurs op een ander forum die niet alleen zelfs niet eens weten hoe je technisch correct met een auto vertrekt, doch daar dan bovendien een bericht met een correcte uitleg domweg verwijderden, enkel omdat het hun gebrek aan elementaire kennis in het daglicht stelde. Liever verkeerde informatie verspreiden dan te erkennen dat ieder van ons altijd nog wat kan bijleren. Ze hebben dan tijdens hun opleiding wel alleen maar totaal voorbijgestreefde autotechniek van 50 jaar geleden geleerd (ze moesten onder andere de werking van een carburator kennen). Maar het weinige dat dan wel nog actueel is toepassen bij het vertrek met een auto, is aan hen niet besteed, want daarvoor moet je heel even nadenken.

Een rijschoolinstructeur die al vele jaren theorieles gaf, doch geregeld de bal missloeg omdat hij al geruime tijd geen kennis genomen had van de wijzigingen van de wegcode (dat was immers niet opgelegd), en zodoende ertoe bijdroeg dat leerlingen minder slaagkansen hadden voor het examen en, erger nog, onwetend ongevallen konden veroorzaken. Het heeft hem evenwel geen windeieren gelegd: hij is nu voorzitter van een ander forum over het wegverkeer (dat alleen al zegt uiteraard al zeer veel over dat forum).

Als rijschoolinstructeur meester Christophe Redko niet kennen maakt die persoon uiteraard nog niet tot een vakidioot. Alleen: wat zou je van mij, als gewezen informaticus, denken als ik niet zou weten wie Bill Gates is? Wellicht niet dat ik daarom een slechte informaticus zou geweest zijn, maar toch wel dat ik al die jaren een fameuze paardenbril moet gedragen hebben, niet?

Het verschil is evenwel dat je als informaticus niet veel beter kan presteren omdat je weet wie Bill Gates is. Je weet daarmee alleen dat je, vooral met software van Microsoft, nooit mag zeggen "Nu gaat er dát gebeuren", maar altijd moet zeggen "Nu zóu er dát moeten gebeuren". Doch als rijschoolinstructeur kan je wel degelijk weggebruikers helpen als je weet wie Christophe Redko is.

Citaat
Ik heb enkel geschreven dat ik ooit al klojo's bezig gezien heb, die het enkel maar erger maakten.

Die heb ik helaas ook gezien op de politierechtbank.

Je slaat de nagel op de kop: advocaten die het enkel maar erger maken. Ik heb ook dikwijls gedacht: "Man toch, laat het mij komen uitleggen, want zo ga je hier nog met rijverbod en celstraf naar buiten, in plaats van alleen maar met een boete".

Het gaat dan meestal om jonge en goedkope advocaten die door een verzekeringsmaatschappij aangesteld worden in het kader van de rechtsbijstand als je niet zelf een advocaat kiest.

Bij een verkeersproces spelen bovendien soms motieven een rol, welke er geen zouden mogen spelen.

"Turbo Rolf", een testrijder van Daimler-Benz, reed hier destijds van de fabriek in Stuttgart naar het testterrein in Sindelfingen.

Hij zou daarbij tegen 300 km/h een wagen genaderd hebben die volkomen ten onrechte tegen 130 km/h op de linker rijstrook reed, en deze tot op enkele centimeters van de achterbumper genaderd zijn, doch niet geraakt hebben.

Ik zeg wel "zou", want zijn veroordeling berust op vermoedens, niet op bewijzen. Het ongeval heeft zich om 06:00 u. voorgedaan. Voortgaand op de tankbeurt van Rolf bij het verlaten van de fabriek, zou hij ten vroegste om 06:10 u. op de plaats van het ongeval kunnen geweest zijn. Want om er om 06:00 u. te zijn, zou hij, ondanks landwegen, snelheidsbeperkingen (die een testrijder met niet meer dan 20 km/h overschrijdt omdat hij zijn rijbewijs nodig heeft voor zijn beroep) en wegenwerken, een gemiddelde snelheid van 170 km/h moeten gehaald hebben, wat onmogelijk geacht wordt. Zelfs tijdens 2 testen op een zondagochtend om 05:00 u. is de Polizei, met een prioritaire opgevoerde Audi A8, er niet in geslaagd om dat gemiddelde te halen.

Maar zelfs als het "Turbo Rolf" zou geweest zijn. Ik keur het dan zeker niet goed dat hij op een dergelijke wijze de personenwagen voor hem zou genaderd zijn, en daarvoor mocht hij dan voor mijn part wel behoorlijk gestraft worden.

De vrouw die deze wagen bestuurde, heeft evenwel in een paniekreactie een dermate onverantwoorde ruk aan haar stuurwiel gegeven, dat haar wagen te pletter geslagen is tegen de bomen rechts van de autosnelweg en zij en haar kindje er het leven bij verloren hebben.

Dat "Turbo Rolf" daarom veroordeeld werd voor onvrijwillige doodslag, vinden ik en vele anderen onverantwoord. Want het was ten slotte niet de schuld van "Turbo Rolf" dat de vrouw in kwestie over onvoldoende rijvaardigheid beschikte om ook in kritieke omstandigheden haar zelfbeheersing en de controle over haar wagen te bewaren.

Velen vragen zich ook naar mijn mening terecht af of "Turbo Rolf" evenzo zou veroordeeld geweest zijn als in de betrokken personenwagen niet een vrouw en haar kindje omgekomen waren, doch twee Poolse gastarbeiders.

Daimler-Benz heeft zich veilig gesteld door "Turbo Rolf" onmiddellijk te ontslaan (niettegenstaande, ondanks de verklaringen terzake van Daimler-Benz, andere testrijders anoniem verklaard hebben dat ze ten allen tijde tot het uiterste moesten gaan, wettelijk of niet), en de media hebben het voorval opgeblazen tot en met onder het thema van de gehate snelheidsmaniakken en testrijders.

De Polizei had kort voordien een medewerker van Daimler-Benz aan de kant gezet vanwege zijn agressief rijgedrag. Ondervraagd daarover, verklaarde de bestuurde dat het zijn opdracht was om de "piste" (de linker rijstrooki) vrij te maken voor een achteropkomende testrijder.

De groenen hadden evenwel al vóór het proces gesteld dat enkel een zware veroordeling van "Turbo Rolf" hen ervan zou kunnen weerhouden om geen algemene snelheidsbeperking op de Duitse autosnelwegen te eisen. Een dergelijke snelheidsbeperking zou uiteraard nefast zijn voor de Duitse autoindustrie, die nogal wat snelle wagens produceert.

In eerste aanleg werd "Turbo Rolf" dan ook door een vrouwelijke rechter (het ware in dit geval wellicht correcter gewezen om geen vrouwelijke rechter aan te stellen) veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf van 18 maanden.

De rechtbank in beroep oordeelde evenwel dat "Turbo Rolf" al zwaar gestraft was door zijn ontslag bij Daimler-Benz en zijn diffamering door de media, en, gelet op soorgelijke gevallen in het verleden, een veroordeling tot 12 maanden celstraf met uitstel en 12 maanden rijverbod volstonden.

Je zou denken: waar vindt een kerel met een dergelijke in heel Duitsland bekende reputatie ooit nog werk?

Wel: "Turbo Rolf" werd inmiddels, erkend als uitzonderlijk bekwame, en derhalve dik betaalde testrijder, gevraagd door... raad eens... jawel, BMW.

Citaat
En niemand is onfeilbaar.  Ja, zelfs een advocaat van het kaliber Jef Vermassen kan zaken verliezen, of zich 's een keer vergissen.

Weet je ook onder meer waarom Vermassen niet elke zaak wil winnen, Bert?

Jef Vermassen verdedigde destijds de "SM-rechter" Koenraad Aurousseau, samen met zijn echtgenote Magda goede persoonlijke vrienden van mij.

Toen Koen hem achteraf vroeg waarom hij bepaalde argumenten niet uitgespeeld had, was zijn antwoord: "Jij moet hier niet meer komen, maar ik nog wel".  ;)

Citaat
Bedankt voor de links, nu weet ik tenminste wie Christophe Redko is.  Op 't eerste zicht idd toch van een ander kaliber dan pakweg die klojo waarmee we op de melkerij opgescheept zitten.

De talrijke vrijspraken die meester Christophe Redko bekomt, tonen mij aan:

- Dat hij de volledige verkeerswetgeving door en door kent, en een bekwaam en gewetensvol advocaat is.

- Dat hij helaas dikwijls in beroep, en soms zelfs tot in Cassatie moet gaan om de rechten van zijn cliënten te vrijwaren. Het roept bedenkingen op bij de veroordelingen van talrijke andere weggebruikers, die geen of niet zo een degelijke advocaat hadden (bijvoorbeeld bij het systematisch gebruik door de politie van niet toegestane meettoestellen).

- Dat het beslist niet uitzonderlijk is dat uitgerekend de politie de wetgeving niet naleeft, doch veel meer schering en inslag is.

De Belgische politie is dan ook één van de voornaamste factoren waarom ik niet graag meer naar België kom, en als het toch eens nodig is, er zo kort mogelijk verblijf. Van dergelijke verblijven in België stel ik vooraf wel telkens Joeri en Rafael op de hoogte, omdat ik in België dikwijls ergens verblijf waar ik geen internetaansluiting heb en derhalve voor het forum niet beschikbaar ben. Maar ik kondig mijn reizen naar België uiteraard nooit aan in een forumrubriek die voor iedereen toegankelijk is: er zou wel eens een ongewenst feestcomité kunnen klaarstaan, zoals destijds voor Marc Annemans, die toen op de openbare weg nog amper zijn broek niet moest uitdoen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 21 april 2013 - 09:48:00 »
Als rijschoolinstructeur meester Christophe Redko niet kennen maakt die persoon uiteraard nog niet tot een vakidioot. Alleen: wat zou je van mij, als gewezen informaticus, denken als ik niet zou weten wie Bill Gates is? Wellicht niet dat ik daarom een slechte informaticus zou geweest zijn, maar toch wel dat ik al die jaren een fameuze paardenbril moet gedragen hebben, niet?

Een goeie informaticus is voor mij iemand die een computer en alle mogelijke bijbehorende apparatuur door en door kent.  Er goed advies over kan verstrekken, goed kan installeren, onderhouden en accuraat problemen verhelpen.  Als hij dat kan, is hij voor mij een goed informaticus.  En het zal me dan worst wezen of hij nu weet wie  Bill Gates is of niet.

Het verschil is evenwel dat je als informaticus niet veel beter kan presteren omdat je weet wie Bill Gates is. Je weet daarmee alleen dat je, vooral met software van Microsoft, nooit mag zeggen "Nu gaat er dát gebeuren", maar altijd moet zeggen "Nu zóu er dát moeten gebeuren".

Daarvoor moet je Microsoft en z'n eventuele grillen kennen.  Of je nu ook nog weet wie daar de grote baas (of oorzaak van)  is, speelt toch geen rol?

Weet je ook onder meer waarom Vermassen niet elke zaak wil winnen, Bert?

Jef Vermassen verdedigde destijds de "SM-rechter" Koenraad Aurousseau, samen met zijn echtgenote Magda goede persoonlijke vrienden van mij.  Toen Koen hem achteraf vroeg waarom hij bepaalde argumenten niet uitgespeeld had, was zijn antwoord: "Jij moet hier niet meer komen, maar ik nog wel".  ;)

Dus, wacht.  Lees ik dat nu goed?  Jef Vermassen liet dus in feite het eigenbelang primeren op de belangen van zijn eigenste cliënt, terwijl die hem toch vetbetaalde voor een goede verdediging?  En die verdediging ging daardoor dus mogelijks de mist in, maar de kassa rinkelde ondertussen wel volop.  Klasse!  En dan heb jij mij ooit nog een gebrek aan respect voor de advocatuur verweten ...
« Laatst bewerkt op: zondag 21 april 2013 - 11:20:05 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: zondag 21 april 2013 - 15:15:07 »
Een goeie informaticus is voor mij iemand die een computer en alle mogelijke bijbehorende apparatuur door en door kent.

Dat is dan een hardware specialist.

De informatica is een dergelijk ruim domein, waarin veel dan ook nog eens snel verandert, dat geen mens dat ganse domein kan beheersen.

Zo heb je biijvoorbeeld gespecialiseerde software-ontwikkelaars, die nog nooit de mainframe (de "grote" machine) gezien hebben waarmee ze via een terminal werken. Ze zouden die mainframe zelfs nog niet eens kunnen opstarten.

Citaat
Daarvoor moet je Microsoft en z'n eventuele grillen kennen.  Of je nu ook nog weet wie daar de grote baas (of oorzaak van)  is, speelt toch geen rol?

Als je de ingesteldheid kent van de man die er vroeger de grote baas was, ken je meteen ook het beleid van Microsoft.

Citaat
Lees ik dat nu goed?  Jef Vermassen liet dus in feite het eigenbelang primeren op de belangen van zijn eigenste cliënt, terwijl die hem toch vetbetaalde voor een goede verdediging?

Dat heb je inderdaad goed gelezen. En die cliënt was dan nog wel een collega-jurist, in dit geval een rechter.

Overigens: in de betere restaurants in de omgeving van een rechtbank zie je 's middags advocaten gezellig samen aan tafel zitten die elkaar een half uur tevoren vóór de rechter de grond ingeboord hebben.

Citaat
 En dan heb jij mij ooit nog een gebrek aan respect voor de advocatuur verweten ...

Voor de advocatuur in het algemeen.

Weet je, Bert: als het erop aankomt, is het in het leven helaas dikwijls ieder voor zich...

Er is hier een entertainer die dat bij het begin van zijn optreden zelfs niet onder stoelen of banken steek: "Vanavond wordt het een wensconcert: U zegt mij welke liedjes U verkiest, en ik speel wat ik wil."  ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 21 april 2013 - 15:20:06 »
Maar als je het goed bekijkt, vaak geven we personen die te traag rijden allerlei namen en wensen we ook dat ze die hun rijbewijs beter kunnen afpakken.
En hier zeggen we dat het niet zotter kan......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien