Iedereen weet dat vele senioren (ook de oudste) er vlotjes 25 kmh mee halen met die dingen van ruim 20 kg, of ze even handig in bochtenwerk en remmen zijn bij die hogere snelheden is de andere vraag. Daarnaast zijn er nog de snellere E-bikes die 45 kmh halen.
10 jaar geleden zag men in elk geval veel minder senioren op hun klassieke fiets - dan aan een drafje van 15 kmh - maar wel eerder in hun auto. (zie bron Wiki onderaan)
De auto is menige senior ook te duur geworden, en de E-fiets is zeer populair... soit.
Ik neem het fietsvoorbeeld Nederland (waar ze degelijke cijfers bijhouden) waar ze van 650 doden naar 500 willen... de laatste 3 jaar heeft zich echter een stabilisatie opgedaan rond de 650 doden gemiddeld (640-661-650).
Maar blijkbaar zien ze hun fietsprobleem niet ttz de verschuiving van de verkeersdoden naar de (onaangepast snelle) zwakke en zwakste weggebruiker omdat de vergrijzing nu eenmaal steeds meer een rol speelt, zeker als de veiligere auto omgewisseld wordt door de (E-)fiets of wie weet brom en snorfiets (begrenst op 45 en 25 kmh). De snellere E-fietsen (pedelec) halen zeker 45 kmh.
Dus wat me vooral opvalt in Nederland (vergrijzing?) dat er
nu al meer als driemaal zoveel (brom) fietsers dodelijk verongelukken als personenautoinzittenden bij verkeersdeelnemers
boven 60 jaar. In 1996 - 2000 was dat gemiddeld maar 1,4 maal zoveel, sinds 2004 kent de E-fiets een enorme toename.
Verkeersdoden wijze deelname en ouderdom:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLnl&PA=71936ned&LA=nl
+60 jaar : 1996- 2000- 2005- 2010 - 2012
(brom)fiets: 159 - 148 - 127 - 137 - 183
pers.-auto : 112 - 108 - 81 - 61 - 58
verhouding: 1,42- 1,37- 1,6 - 2,2 - 3,2
Zien die beleidsmakers die grote verschuiving dan niet ? Van tot in den treure flitsen op auto´s wordt men namelijk zowat stekeblind (grijns)
Worden die zware E-fietsen en soortgenoten dan niet geflitst ? (heel brede grijns)
Ik denk daar zeker ook aan de massale verspreiding ttz populariteit van electrische fietsen aan senioren... die dan hun veilig autootje wegens te duur lieten staan of omruilde tegen een E-fiets - als ik me niet vergis begon dat omstreeks 2005... kijk gewoon naar de plotse stijging van de verhouding hierboven vanaf 2005....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_fiets#Eenentwintigste_eeuw idd vanaf 2003-2004 begon het...
Eenentwintigste eeuw
Door verbetering van de accutechnologie werden fietsen beter; ze werden lichter maar konden toch langere afstanden op een volle accu behalen. Goedkope fietsen bleven echter gebruikmaken van een loodaccu of een NiCd-accu terwijl de nieuwere en duurdere fietsen een Nikkel-Metaal Hydride (NiMH)-accu of een Lithium ion (Li-ion)-accu gebruiken waardoor die qua gewicht en actieradius achterbleven. In 2004 werden de elektrische fietsen onder andere geproduceerd door Kalkhoff, Currie Technologies, EV Global, Optibike, Giante Lite, Mérida, ZAP en Sparta.
Sparta was de eerste tweewielerfabrikant die de elektrische fiets zeer groot aanpakte. Als eerste werd in 1998[6] de Sparta Pharos geïntroduceerd. Deze fiets maakte gebruik van het elektrische systeem dat door Yamaha[7] ontwikkeld is. In 2003 introduceerde Sparta de Sparta Ion. Deze fiets is volledig door Sparta zelf ontwikkeld. Inmiddels maken ook de andere merken uit de Accell Group waar Sparta toe behoort gebruik van deze Ion-technologie.
In 2001 kwamen de termen E-bike, pedelec en elektrisch ondersteunde fiets op om deze fietsen te beschrijven. Volgens Google is E-bike als term sterk in populariteit gegroeid. De E-bike refereert eigenlijk aan de elektrische fiets die met een gashendel bediend wordt maar wordt ook veel gebruikt om pedelecs aan te duiden.
Vandaag de dag is China de grootste producent van elektrische fietsen. Gebaseerd op de cijfers van de China Bicycle Association, een door de Chinese overheid ingestelde industriële groep, verkochten Chinese fabrikanten in 2004 7,5 miljoen elektrische fietsen over de hele wereld. Dit was het dubbele aantal van de verkoopcijfers van 2003.[8] In 2005 steeg de verkoop tot zo'n 10 miljoen stuks en zo'n 16 tot 18 miljoen stuks in 2006.[9]
In 2007 besloeg het geschatte aantal elektrische fietsen zo'n 10 tot 20% van alle tweewielers in vele grote steden wereldwijd. Ook hiervan is een groot deel geïmporteerd uit China (3 miljoen stuks met een waarde van 40 miljard Yuan ($5,8 miljard) in alleen 2006).[10]
De E-bike
De E-bike is in het kort gezegd een fiets met een gashendel. Met deze hendel wordt een elektrische motor aangestuurd. Naarmate er meer gas gegeven wordt zal de fiets harder gaan rijden. Toch is de E-bike nog steeds een fiets. De bestuurder kan dus ook zelf fietsen zonder de motor aan te spreken. Er bestaan varianten van de E-bike die ook de functionaliteit van een pedelec hebben; via de besturing kan de gebruiker enkele ondersteuningsniveaus selecteren.
De pedelec of fiets met trapondersteuning
Pedelec met elektrische hulpmotor in het voorwiel. De accu bevindt zich boven het achterwiel.
De pedelec maakt uitsluitend gebruik van een elektrische hulpmotor. De gebruiker kan deze motor activeren door de fiets met spierkracht voort te bewegen. Deze beweging wordt geregistreerd door een sensor die aan de besturing doorgeeft hoeveel ondersteuning gegeven moet worden. Er bestaan twee type sensoren die dit kunnen regelen; de rotatiesensor en de trapkrachtsensor. Vaak is er een combinatie van de 2 sensoren op de fiets, dit om meer veiligheid in te bouwen bij het gebruik van de trapkrachtsensor in combinatie met de rotatiesensor. De ondersteuning zal pas gaan werken als de trapkrachtsensor signaleert dat er gefietst wordt.
Fietsen met dit systeem worden in Nederland het meest verkocht.
Tja wat zou dat "E-fiets-aandeel"
van 20 % in 2007 (steden) in 2012 zijn ?
deze evolutiecijfers op amper 5 jaar van + 65 jaar (zeker op pensioen) passen hier ook nog bij:
verkeersdoden 2007 -> 2012 alle weggebruikers
+65 jaar : 227 -> 244
alle leeftijden: 791 -> 650
verhouding : 28,7 % -> 37,5 %
En betreft die cijfers ja U leest het goed er komen in NL veel meer (brom)fietsers in het verkeer om als autoinzittenden.
Wie deze verkeersdodenevolutie of verschuiving niet ziet moet zowat stekeblind zijn, bekijk de verhouding tov de personenauto.
jaar totaal fiets (br/sn.)fiets personenauto
1996 1251 239 102 609
2000 1166 233 110 543
2005 817 181 78 356
2010 640 162 62 246
2011 661 200 74 231
2012 650 200 73 232
verdere context en info betreffende links:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-028-pb.htm
Lichte daling verkeersdoden 2012
650 verkeersdoden in 2012
Daling bij 15- tot 20-jarigen
Lichte toename bij 20- tot 60-jarige automobilisten
Stijging bij 60- tot 80-jarige fietsers, maar daling bij 80-plussers
Minder slachtoffers in Noord-Brabant
In 2012 kwamen in Nederland 650 mensen om in het verkeer. Dit zijn 11 slachtoffers minder dan in 2011. Vergeleken met 2006 is het aantal verkeersdoden afgenomen met 19,9 procent. Ten opzichte van 2011 vielen in 2012 vooral onder 15- tot 20-jarigen en 80-plussers minder slachtoffers. Onder inzittenden van personenauto’s van 20 tot 60 jaar en onder fietsers van 60 tot 80 jaar vielen in 2012 juist meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De dalende trend onder jongeren van 15 tot 20 jaar blijft zich voortzetten. Sinds 2006 is het aantal jonge verkeersslachtoffers met meer dan de helft afgenomen. In 2012 kwamen 29 jongeren van 15 tot 20 jaar om in het verkeer. Dat zijn er 16 minder dan in 2011. Deze afname komt voornamelijk doordat er minder jonge automobilisten en bromfietsers om het leven kwamen.
Onder 20- tot 60-jarigen nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vooral toe bij inzittenden van personenauto’s (van 137 in 2011 naar 156 in 2012). Na een daling in 2011 van deze groep weggebruikers is dit weer op het niveau van 2010. Onder 60- tot 80-jarigen blijft het aantal fietsslachtoffers toenemen (van 78 in 2011 naar 96 in 2012).
Het aantal verkeersdoden onder 80-plussers lag in 2012 op 95. Dit zijn er 31 minder dan een jaar eerder en zo goed als evenveel als in 2010. De afname in 2012 is hier het sterkst bij fietsers (van 59 naar 46), maar daalde ook bij inzittenden van personenauto’s en voetgangers.
In de provincie Noord-Brabant daalde het aantal verkeersdoden in 2012. Desondanks heeft deze provincie net als in voorgaande jaren, de meeste verkeersdoden. Noord-Brabant heeft van alle provincies het meest uitgebreide wegennet. Ook in Groningen en Zeeland vielen minder verkeersdoden. In Oost-Nederland steeg het aantal daarentegen.
De sterfte door verkeersongevallen vertoont al sinds het midden van de jaren zeventig een dalende trend. Destijds kwamen meer dan 3 duizend mensen per jaar om in het verkeer. Sinds het jaar met de meeste dodelijke verkeersongevallen, 1972, is het aantal verkeersdoden gedaald met 80 procent.
Nederland wordt in 2012 ingehaald door Denemarken en Ierland als we eilandje Malta buiten beschouwing laten.