Auteur Topic: Wathelet opent jacht op ongekeurde en niet-verzekerde voertuigen  (gelezen 2958 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wathelet opent jacht op ongekeurde en niet-verzekerde voertuigen
« Gepost op: dinsdag 23 april 2013 - 19:41:55 »
Citaat van: autokanaal.be
Wathelet opent jacht op ongekeurde en niet-verzekerde voertuigen

De politie moet bestuurders voortaan niet langer tegenhouden om hun verzekering en hun keuringskaart te controleren. Dankzij een koppeling van databanken kan dat nu ook met mobiele camera's.

De vernieuwing maakt deel uit van de opgevoerde strijd van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet tegen de ruw geschat 750.000 ongekeurde (14%) en de zowat 100.000 niet-verzekerde voertuigen (1 à 1,5%) op de Belgische wegen.

Ongevallen met onverzekerde voertuigen kosten het Gemeenschappelijk Waarborgfonds jaarlijks zo'n 20 miljoen euro, waarvan het slechts zo'n 3 miljoen kan terugvorderen. Zij die wel in orde zijn, betalen dus jaarlijks zo'n 17 miljoen euro of twee à drie euro per verzekerde.

Mobiele camera's

Hoog tijd dus om de misbruiken eruit te halen, vindt Wathelet. Mobiele camera's en gekoppelde data zullen de controles veel efficiënter en doeltreffender maken, zelfs met dezelfde middelen voor politie en douane, verwacht hij. De aangekondigde verplichte nummerplaten voor bromfietsen en elektrische wagens zullen de armslag verder vergroten. En ook de douane wordt bevoegd om vaststellingen te doen.

Wielklem voor onverzekerde voertuigen

Maar er komen ook strengere straffen. Onverzekerde voertuigen krijgen een wielklem op die pas verwijderd wordt als het voertuig weer in orde is. Ingeschreven maar ongekeurde voertuigen krijgen dan weer sowieso een sanctie, zelfs als ze zich niet op de openbare weg bevinden.

Sluitstuk van de opgevoerde strijd zijn nieuwe sensibiliseringscampagnes om het grote publiek te informeren over de nieuwe mogelijkheden en hen aan te zetten zich in orde te stellen.

Ongevallen met niet-verzekerde voertuigen

Volgens mobiliteitsorganisatie Touring stijgt het aantal ongevallen met niet-verzekerde voertuigen sterk. "De cijfers gaan van 10.013 in 2010 tot 11.301 in 2011 (recentste cijfers), of een stijging met bijna 10%." Een gebrekkige en onduidelijke controle ligt volgens de organisatie aan de basis van deze stijging. "Daarom is het actieplan dat Staatssecretaris Melchior Wathelet vandaag aankondigt een zeer goede zaak om aan deze praktijken paal en perk te stellen."

Bron
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Wathelet opent jacht op ongekeurde en niet-verzekerde voertuigen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 april 2013 - 20:13:27 »
Ing
Citaat
eschreven maar ongekeurde voertuigen krijgen dan weer sowieso een sanctie, zelfs als ze zich niet op de openbare weg bevinden.
Dan is het Nederlandse systeem met schorsings mogelijkheid beter.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 april 2013 - 22:57:38 »
De mogelijkheid om een verzekering tijdelijk te schorsen (al dan niet mits aanrekening van administratieve kosten) heeft ook al altijd in België bestaan.

De vraag is of met de nieuwe regeling een ingeschreven voertuig met een geschorste verzekering zal gelijkgesteld worden met een niet-verzekerd voertuig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 04:40:29 »
Verzekering schorsen is één ding, maar bedoel eigenlijk dat je de wagen in zijn geheel kunt schorsen waardoor je niet moet voldoen aan de keuring, die gebeurd dan pas wanneer de wagen terug in het verkeer komt, de schorsing opgeheven word.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 18:22:53 »
Verzekering schorsen is één ding, maar bedoel eigenlijk dat je de wagen in zijn geheel kunt schorsen waardoor je niet moet voldoen aan de keuring, die gebeurd dan pas wanneer de wagen terug in het verkeer komt, de schorsing opgeheven word.

In België maakte men er in het verleden geen probleem van als een voertuig niet tijdig aangeboden werd bij de technische keuring, zolang je er maar niet op een openbare plaats mee kwam.

Nu gaat dat blijkbaar veranderen.

Wat met een voertuig dat niet tijdig kan aangeboden worden bij de technische keuring omdat het in herstelling is?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 18:38:11 »
Precies.
Maar ook wat als je voor langere tijd bvb. naar het buitenland gaat en daardoor niet op de TC geraakt?
Stel feb. vertrek je naar het buitenland tot okt.
In apr. moet de wagen normaal naar de TC, je kunt dan in jan  naar de TC, bij terugkomst is je nieuwe TC nog 3 maand geldig.
Wat willen ze dan dat je die periode je auto uitschrijft? Ook opnieuw TC maar wel kassa kassa via een garage en ook nog opnieuw BIV betalen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 april 2013 - 18:42:20 door jo »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 02 mei 2013 - 00:45:19 »
Precies.
Maar ook wat als je voor langere tijd bvb. naar het buitenland gaat en daardoor niet op de TC geraakt?

Tijdens mijn zoektocht waarom, al dan niet uitgevlagde, transporteurs toch nog in België nieuwe vrachtwagens blijven kopen heb ik daarvoor een Europees achterpoortje ontdekt.
Wanneer iemand niet naar de Technische keuring kan wegens verblijf in het buitenland dan kan men een tijdelijke keuring laten doen in eender welk land binnen de Europese Unie.
Die blijft dan geldig tot je opnieuw in het land van inschrijving komt.
Met andere woorden GEEN einddatum.
Kan een flinke duit opbrengen wanneer je dat voertuig constant in het buitenland laat bollen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 02 mei 2013 - 11:58:43 »
Precies.

Tijdens mijn zoektocht waarom, al dan niet uitgevlagde, transporteurs toch nog in België nieuwe vrachtwagens blijven kopen heb ik daarvoor een Europees achterpoortje ontdekt.
Wanneer iemand niet naar de Technische keuring kan wegens verblijf in het buitenland dan kan men een tijdelijke keuring laten doen in eender welk land binnen de Europese Unie.
Die blijft dan geldig tot je opnieuw in het land van inschrijving komt.
Met andere woorden GEEN einddatum.
Kan een flinke duit opbrengen wanneer je dat voertuig constant in het buitenland laat bollen.

Ik heb zo´n sterk vermoeden dat bij mij in de buurt zulke vrachtwagens geprepareerd worden, men ziet er massa´s "afgedankte" vrachtwagens die weer opgepept worden, desnoods maken ze van 2-3 vrachtwagens weer eentje die gemakkelijk door zo´n tijdelijke keuring geraakt.  :-X

http://goo.gl/maps/rDZCO  tel de camions maar eens, en dat zijn meestal 3 jaar oude foto´s, nu zijn de bermen van de Bedrijfsstraat ook al volgeparkeerd.
Aan de vele buitenlandse kentekens te zien...

en 500 m naar rechts, nog een kleinere verzamelplaats met grote werkhal:
http://goo.gl/maps/qMvQp

... via gewone weg zijn die geprepareerde/tijdelijk gekeurde trucks op een kwartier rijden in Nederland... waar die keuring (NL of BE) gebeurt weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 mei 2013 - 12:16:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 mei 2013 - 14:11:57 »
Precies.
Stel feb. vertrek je naar het buitenland tot okt.
In apr. moet de wagen normaal naar de TC, je kunt dan in jan  naar de TC, bij terugkomst is je nieuwe TC nog 3 maand geldig.
Wat willen ze dan dat je die periode je auto uitschrijft? Ook opnieuw TC maar wel kassa kassa via een garage en ook nog opnieuw BIV betalen.

Dan kan je -althans in een EU-lidstaat- hem in het buitenland laten keuren.  En eens de wagen in België terug is moet hij uiteraard asap hier opnieuw gekeurd worden.

15 MAART 1968. - [Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Art. 23quater. § 1. De periodieke keuringen moeten plaats vinden in de periode van twee maanden die de in artikel 23ter vermelde data voorafgaan.
Voor de voertuigen die onderworpen zijn aan een periodiciteit van zes maand of minder wordt deze periode teruggebracht tot één maand.
§ 2. Het laattijdig aanbieden van een voertuig voor keuring mag geen wijzigingen van de periodiciteit tot gevolg hebben.
§ 3. De gebruiker kan zijn voertuig voor de periodieke keuring op een vroegere datum aanbieden, dan deze voorzien in § 1. In dit geval begint de geldigheidsperiode, zoals vastgesteld in artikel 23ter, te lopen vanaf de datum dat het voertuig aangeboden is.

(§ 4. Wanneer een voertuig zich in het buitenland, in een lid-Staat van de Europese Unie bevindt, laat de houder het voertuig keuren door een instelling die daartoe door de overheid van het betrokken land erkend is, ten einde de termijn zoals bepaald in artikel 23ter, te eerbiedigen.  In ieder geval, wordt het voertuig wanneer het terug naar België komt, zo vlug mogelijk gekeurd om zijn toestand te regulariseren.)
.

In voorkomend geval, best wel informeren bij je verzekeraar of je auto dan nog verzekerd is.  Ik vermoed dat je verzekeraar hem enkel als verzekerd beschouwd mét een geldig Belgisch keuringsbewijs.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 mei 2013 - 14:17:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 03 mei 2013 - 16:44:31 »
Als je er mee in het buitenland rondtoert kun je hem daar wel verzekeren.

Maar ik dacht meer aan weg uit de eu zone, keuren in Spanje ed. was me bekend, meer zoals ik die verleden jaar in China zat (al was die periode wel kort)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 04 mei 2013 - 01:56:41 »

Ik heb zo´n sterk vermoeden dat bij mij in de buurt zulke vrachtwagens geprepareerd worden, men ziet er massa´s "afgedankte" vrachtwagens die weer opgepept worden, desnoods maken ze van 2-3 vrachtwagens weer eentje die gemakkelijk door zo´n tijdelijke keuring geraakt.  :-X

http://www.itmsales.be/nl/over-ons/bedrijfsvoorstelling

:-X