Auteur Topic: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB  (gelezen 2432 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 12:56:08 »
Citaat
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/ovj_erkent_snelheidsboete_op_d.html#comments

OvJ erkent: trajectcontrole op de A2 = uitlokking

De ANWB riep het vorig jaar al: Trajectcontrole bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de A2 tussen 020 en 030 is een vorm van uitlokking. Precies dat wordt nu door de Officier van Justitie van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (de boeteverzamelaars, dus) ook toegegeven. Een boete van 186 euro die iemand scoorde op de A2 bij Vinkeveen is op grond van Artikel 47 van het Wetboek van strafrecht NIETIG VERKLAARD. Het bezwaarschrift dat door Boeteservice.nl namens de bekeurde automobilist is ingediend heeft 'voldoende aannemelijk gemaakt dat de beschikking niet in stand kan blijven'. Het argument: het ruimschoots verschaffen van de gelegenheid om harder te rijden dan maximaal 100 km/h, terwijl dat op dit traject van slechts 2900 meter helemaal niet is toegestaan, is een vorm van uitlokking. Mee eens, zei de OvJ, en hij scheurde de boete doormidden. Vrijgepleit van snelheidsstraf, deze nachtelijke hardrijder op die heerlijk brede asfalthemel tussen Amsterdam en Utrecht. Mooi precedent voor alle opvolgbezwaren, want nu hoeft iedereen die bekeurd is op de A2 alleen nog maar terug te verwijzen naar deze uitspraak. Betere reclame hadden de bijters van Boeteservice.nl niet voor zichzelf kunnen maken. Vroemmm!
Van Rossem | 25-04-13

Mooi precedent.  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 april 2013 - 12:57:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 14:07:37 »
zal jammergenoeg in belgie niet gelden
daarvoor zullen ze geen voorbeeld nemen aan nederland
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 18:41:30 »
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.

Maar enkele jaren geleden heeft een rechter hier in Duitsland heel wat stof doen opwaaien omdat hij alle snelheidsovertredingen die op een bepaalde plaats vastgesteld waren, niet vervolgd heeft. Zijn argument was dat de plaatselijke snelheidsbeperking onverantwoord laag was, en de snelheidscontrole bijgevolg enkel het ontvangen van boetegelden tot doel had, en niet de verkeersveiligheid.

Ik ben wel voor de idee om de bestraffing van een overtreding te koppelen aan het feit of ze al dan niet gepaard gegaan is met hinder, gevaar of een ongeval. In Duitsland is dit reeds van toepassing op de boetetarieven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 19:07:09 »
Ik ben wel voor de idee om de bestraffing van een overtreding te koppelen aan het feit of ze al dan niet gepaard gegaan is met hinder, gevaar of een ongeval. In Duitsland is dit reeds van toepassing op de boetetarieven.

En in Beieren wordt naargelang omstandigheden tot extra 15 kmh marge (+ 5 grds = 20 kmh) geflitst op de -beperkte - Autobahnstukken, dat zie ik in kassa-land Be nooit gebeuren.
Op andere wegen tot 10 kmh (wettelijke marge = 5 kmh + 5 kmh extra).

Citaat
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php

Geschwindigkeitstoleranzen   - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h
andere D-deelstaten voor zover beschikbaar:
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 april 2013 - 19:09:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 19:09:31 »
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.

In België hebben we daar toch ook al een precedent van:

http://www.deredactie.be/permalink/1.1106243
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 april 2013 - 19:12:43 »
Een weg waar veilig sneller kan gereden worden dan toegestaan aanzien als een uitlokking tot een snelheidsovertreding, daar heb ik op juridisch vlak toch wel mijn bedenkingen bij.

In België hebben we daar toch ook al een precedent van:

http://www.deredactie.be/permalink/1.1106243
Ik denk dat daar dan de boete berekend werd op bbk-50 kmh limiet ipv 30 kmh, scheelt ook al een heel pak -of rijverbod- met 66 kmh....

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sneller rijden als toegestaan kan uitlokkng zijn volgens Justitie (NL), ook ANWB
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 20:32:34 »
En in Beieren wordt naargelang omstandigheden tot extra 15 kmh marge (+ 5 grds = 20 kmh) geflitst op de -beperkte - Autobahnstukken, dat zie ik in kassa-land Be nooit gebeuren.
Op andere wegen tot 10 kmh (wettelijke marge = 5 kmh + 5 kmh extra).

Maar ze moeten die tolerantie hier slechts zeer zelden toepassen, Michel, want de meesten die ze hier flitsen, zitten zéér ver boven de maximaal toegestane snelheid (en dan meestal ook zéér ver boven de toestane hoeveelheid alcohol in het bloed).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."