Auteur Topic: oldtimerstatuut  (gelezen 5037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
oldtimerstatuut
« Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 09:57:22 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oldtimerstatuut
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 17:05:03 »
Zo zou het gaan worden.
http://www.bfov-fbva.be/index.php/dossiers-news/81-dossiers/220-visie-oldtimerstatuut

Er staat niets in van het buitenlands rijden, ik neem aan dat je dan met je Belgische oldtimer ook dag en nacht in het buitenland moogt rijden... wslk NOT...

Dan zal het voor mij wel gewoon gebruik blijven en elk jaar naar de keuring, dan spaar ik me ook die oldtimerplaten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 april 2013 - 17:06:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: oldtimerstatuut
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 17:25:01 »
Ja gewone platen en jaarlijkse keuring maar daar zeggen ze niets van.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oldtimerstatuut
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 18:00:57 »
Ja gewone platen en jaarlijkse keuring maar daar zeggen ze niets van.

Hier zeggen ze meer:
- groep A (eenmalige Oldtimer-keuring, daarna geen jaarlijkse keuring meer )
- en groep B (jaarlijkse keuring)
 beide met O-plaat


- gewone platen en jaarlijkse keuring blijft zo gelijk vroeger.

Best de wetteksten van juni 2013 afwachten, mijn karretje wordt pas in juli 2014 25 jaar, heb nog wat tijd.  :)

Citaat
http://www.boxermotors.be/nieuws/9/nieuw-oldtimerstatuut.html
NIEUW OLDTIMERSTATUUT

1. LEEFTIJD VAN HET VOERTUIG

Momenteel kennen we 2 soorten categorieen van voertuigen namelijk:
personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen di sinds meer dan 25 jaar in het verkeer werder gebracht; en
de bedrijfsvoertuigen en de militaire voertuigen die sind meer dan 30 jaar in het verkeer werden gebracht.
Naar de toekomst toe, zullen alle voertuigen een leeftijd van 25 jaar moeten hebben bereikt avlorens in aanmerking te komen als oldtimer.

2. CATEGORIEEN VAN VOERTUIGEN
Momenteel kennen we enkel de categorieen van voertuigen zoals vermeld in punt 1.
Naar de toekomst toe zou de BFOV een onderscheid willen maken tussen voglende 2 categorieen:

Groep A voertuigen die voor de eerste maal werden ingeschreven voor de datum van 15.03.1968

Groep B: voertuigen die voor de eerste maal werden ingeschreven vanaf de datum van 15.03.1968 en dit tot de leeftijd van 25 jaar.

3. SOORTEN INSCHRIJVINGEN

Momenteel kennen we 2 manieren om onze oldtimer in te schrijven, hetzij als oldtimer, hetzij als gewoon voertuig.
De BFOV wenst deze 2 opties dan ook te behouden naar de toekomst toe.

4. TECHNISCHE KEURINGEN - PEIRODICITEIT

Om vandaag een inschrijving als oldtimer (O-nummerplaat) te bekomen moet men eenmalig een lichte technische keuring doorstaan om nadien vrijgesteld te worden tot op het ogenblijk dat het voertuig van eigenaar verandert.  Om een gewone inschrijving te bekomen is er eveneens een technische keuring nodig, net zoals een modern voertuig en wordt hieraan een jaarlijkse keuring gelinkt.

Naar de toekomst toe denkt de BFOV aan de volgende regeling:

a) als odltimer (O-nummerplaat)


Groep A: technische keuring aangepast aan de leeftijd van het voertuig, voor de aanvraag tot inschrijving of bij wijziging van eigenaar, zonder periodieke keuring nadien,n dwz vrijstelling van technische keuring na de inschrijving van het voertuig.

Groep B: technische keuring voor de aanvraag tot inschrijving of bij wijziging van eigenaar, gevolgd door een jaarlijkse periodieke keuring, net zoals de moderne voertuigen.

b) als gewoon voertuig (normale nummerplaat)

Technische keuring voor de aanvraag tot inschrijving of bijwziging van eigenaar, gevolgd ddor een jaarlijkse periodieke keuring, net zoals de moderne voertuigen.

5. GEBRUIK VAN DE OLDTIMER

a) als oldtimer (O-nummerplaat)
Momenteel kennen we heel wat beperkingen indien de oldtiumer is vrijgesteld van technische keuring.

Naar de toekomst toe zou de BFOV het gebruik willen verbieden in de volgende gevallen, namelijk:
woon-werk verkeer, woon-schopol verkeer voor de studenten
commercieel en professioneel gebruik
bezoldigd vervoer
gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten
Het doel is uiteraard niet om de oldtimer als dagdagelijks voertuig te gebruiken om naar het werk te rijden, om les te volgen op school of om de oldtimer te gebruiken als werkmiddel.

Het BFOV wenst niet langer te spreken over een beperking uitgedrukt in kilometer, noch over het rijden tussen zonsopgang en zonsondergang, noch om naar een behoorlijk toegelaten manifestatie te rijden,...

b) als gewoon voertuig
Geen berperking op dit ogenblik.  De BFOV wenst dit ook zo te behouden naar de toekomst toe.

6. AANBIEDEN VAN DE OLDTIMER BIJ DE TECHNISCHE KEURING
De BFOV wenst niks te veranderen en volgende elementen te behouden:

a) met het oog op een OLDTIMER (O-nummerplaat) inschrijving:
met de nummerplaat van de oude eigenaar
met de nummerplaat van het dagelijks voertuig van de nieuwe eigenaar
met een Z-plaat
b) met het oog op een gewone inschrijving (gewone inschrijving)
met de nummerplaat van de oude eigenaar
met een Z-plaat
7. TECHNISCHE KEURING - HOE KEUREN IN DE TOEKOMST
Wordt vervolgd...

Maar aangezien ik dikwijs kris- kras door menig Europees land blijf rijden kan men soms problemen krijgen met de plaatselijke wetten, normaal gezien worden die oldtimerplaten en hun regels Europees aanvaard en via EU-richtlijnen gelijkgestemd tot je op een agent valt die het allemaal beter weet... zeker als ie denkt dat je zo verkeersboetes kunt ontlopen... Ook door niet EU-landen rij ik soms (Zwitserland), of Kroatië bvb die zijn nog niet bij de EU.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 april 2013 - 18:14:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: oldtimerstatuut
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 april 2013 - 18:25:00 »
Los erover gelezen.
Komt dus wel goed.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien