« Gepost op: vrijdag 10 mei 2013 - 18:11:11 »
Automobilist wordt uitgeperst als een citroen
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in Europa heeft deze week het mobiliteitsbeleid van ons land op de korrel genomen. De organisatie vindt dat het woon-werkverkeer in ons land te zwaar wordt gesubsidieerd. De OESO bedoelt onder meer de ‘verbazingwekkend’ lage belasting op bedrijfswagens.
De organisatie pleit voor rekeningrijden en voor variabele prijzen voor het openbaar vervoer om de capaciteit beter te benutten. Dat er in België zoveel bedrijfswagens zijn, heeft te maken met de hoge loonkosten. De OESO hamert daar ook op.
We kunnen het met de filosofie van het rekeningrijden alleen maar eens zijn. Niet het bezit van een auto belasten, maar het gebruik ervan. Met andere woorden, iemand die veel met de auto rijdt, betaalt ook meer, onder meer voor het gebruik van de infrastructuur, en voor de vervuiling die hij veroorzaakt.
Het pleidooi voor rekeningrijden klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren van de Vlaamse regering. Ook de Vlaamse regering wil immers werk maken van rekeningrijden, te beginnen met vrachtwagens in 2016.
Citroen
Van een ding zijn we alvast zeker: goedkoper zal het niet worden. In ons land belast de overheid op dit moment zowel het bezit als het gebruik van de auto. Als er één bevolkingsgroep is die wordt uitgeperst als een citroen, dan is dat de automobilist.
De Belg wordt belast als hij een auto koopt, als hij zijn auto in het verkeer wil brengen, als hij zijn auto in het verkeer wil houden, als hij een verzekering neemt, als hij bougies en olie laat verversen en als hij tankt. Als de automobilist tankt, wordt hij zelfs twee keer belast, zowel met accijnzen als met BTW. Het enige wat in België niet wordt belast, is het oppompen van banden, maar daar is het niet te laat voor. Als we er niet zo een prachtig wegennet voor kregen, de bevolking zou in opstand komen.
Niet rechtvaardig
Het is de overheid ook ontgaan dat ons land al rekeningrijden kent, in de vorm van belastingen op brandstoffen. Wie veel rijdt, betaalt veel belastingen, wie met een gulzige auto rijdt, betaalt veel belastingen. Rekeningrijden is bovendien niet voor iedereen even rechtvaardig. Iemand die om 9 uur moet beginnen werken, heeft geen alternatief. Werknemers die vanuit Limburg naar Brussel of Antwerpen moeten rijden, zijn twee keer de dupe.
Bron

Gelogd
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."