Auteur Topic: Elektrische wagens zijn nonsens  (gelezen 3789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektrische wagens zijn nonsens
« Gepost op: woensdag 08 mei 2013 - 18:50:03 »
Citaat van: autokanaal.be
Elektrische wagens zijn nonsens

Harald Wester, CEO bij Maserati, heeft elektrische wagens als "nonsens" bestempeld.

Door de uitstoot van CO2, afkomstig van de energiecentrales die voor de stroom voor elektrische wagens zorgen, is een elektrische wagen in feite verantwoordelijk voor zo'n 86 gram CO2-uitstoot per kilometer in Europa, 110 g/km in Amerika en 191 g/km in China.

"De discussie over zero emissions, nul uitstoot, is nonsens. Niemand heeft het over hoe efficiënt de batterij wordt opgeladen. Dat varieert sterk van regio tot regio, afhankelijk van hoe de stroom geproduceerd wordt. Maar zelfs de beste manier loopt niet voorop ten opzichte van verbrandingsmotoren."

Strengere regels

Wester geeft wel toe dat een hybride aandrijving er mogelijk wel aan zit te komen voor Maserati-modellen, "maar enkel om aan de strenger wordende regels te voldoen". "We zien er geen business in."

"Als we een realistische oplossing willen voor uitlaatgassen, moeten de regulators eerlijker zijn over hoe ze de uitstoot berekenen. Elektrische wagens zijn niet het antwoord", besloot Wester. Volgens hem zijn diesel en CNG (aardgas) dat wel.

Ik kan niet ontkennen dat de man wel een punt heeft wat de uitstoot van CO2 betreft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrische wagens zijn nonsens
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 08 mei 2013 - 22:48:53 »
Ik vind de redenering een beetje kort door de bocht. Zo houdt die man geen rekening met:

- hoeveel hernieuwbare bronnen worden gebruikt in de elektriciteitsproductie. Ook het gebruik van kernenergie laat de CO2 uitstoot dalen. Het aandeel van dit soort bronnen neemt drastisch toe!
- hij houdt geen rekening met de CO2 die wordt uitgestoten om de brandstof te winnen en tot bij de gebruiker te krijgen. Vooral de winning van aardolie kost steeds meer energie. In sommige gevallen wordt er zelfs meer energie verbruikt bij de winning dan wat men in de aardolie vindt!
- uitstoot aan enkele elektriciteitscentrales is gemakkelijk te reinigen, ook CO2 captering is mogelijk, dit is moeilijker aan de miljoenen uitlaten van de wagens

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrische wagens zijn nonsens
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 09 mei 2013 - 09:05:49 »
hoeveel energie kruipt in de productie en later de vernietiging/recyclage van de batterijen ?  Waar worden die van gemaakt en hoe worden die materialen ontgonnen ? 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens zijn nonsens
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 09 mei 2013 - 10:27:31 »
hoeveel energie kruipt in de productie en later de vernietiging/recyclage van de batterijen ?  Waar worden die van gemaakt en hoe worden die materialen ontgonnen ?  
Raar dat je zoiets vraagt, zulke batterijen worden al ca 30 jaar gebruikt, en ze worden steeds maar kleiner en beter.

Een vraag wat er met al die massa´s loodaccu´s gebeurd zou niet zo raar zijn.  ;)


(Mijn Li-ion van mijn eerste laptop van 1998 heb ik overigens bewaard, de laptop werkt nog op ´t net).  ;)

In elk geval rijden er meer Li-ions rond op E-fietsen en E-grasmaaiers als op E-auto´s. Li-ions vind je overal.

Van recyclage bij auto-accu´s heb ik onlangs een vb gezien:
Citaat
http://industrie-technisch-management.knack.be/itm/nieuws/toyota-kiest-umicore-voor-recyclage-lithium-ion-batterijen/article-4000166776780.htm#

Toyota kiest Umicore voor recyclage lithium-ion batterijen
23/08/2012 - 16:59

De Japanse autoconstructeur Toyota gaat in Europa samenwerken met Umicore voor de recyclage van lithium-ion batterijen die worden gebruikt in twee nieuwe hybride modellen - de recent gelanceerde zevenzitter Prius + en de Prius plug-in hybride.

Umicore beschikt in Hoboken over een fabriek waar lithium-ion batterijen kunnen worden gerecycleerd. Uit de batterijen worden materialen als koper, nikkel en kobalt gehaald, die dan opnieuw kunnen worden gebruikt.

Opportuniteit op lange termijn

Voor Umicore geldt de samenwerking met een bedrijf als Toyota als een ‘erkenning van onze technologie’, aldus een woordvoerster. Het bedrijf is trots op de samenwerking met Toyota.

Een directe impact op de huidige bedrijfsactiviteiten is er niet, omdat de wagens nog maar pas op de markt komen en de batterijen dus maar binnen enkele jaren aan het einde van hun looptijd komen. Umicore beschouwt het dan ook als een businessopportuniteit op lange termijn.

Nikkel-metaal hydride batterijen

In oktober vorig jaar sloot Toyota Motor Europe al een partnerschap met het Franse SNAM voor de recyclage van nikkel-metaal hydride batterijen die reeds langer in andere modellen gebruikt worden. (Belga/kdc)

Ik denk dat Lithium-accu´s toch voor veel minder milieuproblemen zorgt als de klassieke loodaccu´s, lood is een van de meest verbreide en giftigste metalen.
http://www.chemryb.at/gvw/texte/chemie_metalle.htm zware metalen en hun giftigheid
http://www.umweltprobenbank.de/de/documents/profiles/analytes/10039 alle metalen en toxiteit.

Voor Lithium vind je o.a. hier:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium_(element)
Toxicologie en veiligheid

Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
en hier:
Citaat
Gefahrenhinweise [Bearbeiten]

Elementares (in metallischer Form) Lithium entzündet sich an der Luft im flüssigen Zustand und als Metallstaub bereits bei Normaltemperatur.[59] Aus diesem Grund muss metallisches Lithium auch unter Luftausschluss, meist in Petroleum gelagert werden. Bei höheren Temperaturen ab 190 °C wird bei Kontakt mit Luft sofort überwiegend Lithiumoxid gebildet. In reinem Sauerstoff entzündet sich Lithium ab etwa 100 °C. In einer reinen Stickstoffatmosphäre reagiert Lithium erst bei höheren Temperaturen zu Lithiumnitrid. Beim Kontakt mit sauerstoff- oder halogenhaltigen Substanzen kann Lithium explosionsartig reagieren.

Da Lithium mit gängigen Feuerlöschmitteln wie Wasser, Kohlendioxid, Stickstoff oder dem inzwischen verbotenen Tetrachlorkohlenstoff stark exotherm reagiert, müssen Brände mit inerten Gasen wie z. B. Argon oder anderen Metallbrandbekämpfungsmitteln wie Sand oder Salz (z. B. NaCl) gelöscht werden.

Elementares Lithium verursacht wie alle Alkalimetalle bei Hautkontakt Schäden durch Verbrennungen oder alkalische Verätzungen, weil es mit Wasser unter starker Wärmeabgabe Lithiumhydroxid bildet; dafür genügt schon die Hautfeuchtigkeit.[59]
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium#Gefahrenhinweise

China gaat -tegen einde 2013 -  90 % van lood-accu-fabrieken (ook recycling) sluiten, ook wegens milieuredenen:
Citaat
http://www.battery-kutter.de/news/?cl=news&newsid=e9bed00d822e2a80c7dc2a55dbb00566

Den gesamten Pressetext finden Sie hier.

Mit einer angeordneten Maßnahme hat Chinas Regierung fast 90 Prozent aller Blei-Akku-Fabriken schließen lassen, wie Bloomberg berichtet. Die Gründe dafür seien der Versuch die Umweltverschmutzung durch Blei einzudämmen, fallende Verkäufe von Blei-Akkus und der Metallpreis, so ein Sprecher der Industrie.
China ist weltweit der größte Exporteur von Blei-Akkus für Elektrofahrräder und Hybrid-Fahrzeuge. Von den 1.744 Blei-Akku-Fabriken sind laut Cao Guoqing, stellvertretender Generalsekretär von Chinas Batterie-Verband, nur noch 229 in Betrieb.
Letztes Jahr hat China Blei-Akkus mit einer Gesamtleistung von 160,2 Millionen Kilovoltampere (kVA) produziert. Dabei wurden 3,13 Millionen Tonnen Blei verwendet. Was einen Anteil von 83,5 Prozent an Chinas Bleiverbrauch bedeutet.
Es ist anzunehmen, dass durch die Maßnahme die Preise für Blei-Akkus steigen werden. Ob sich durch die Schließung der Fabriken auch die Preise für Lithium-Ionen-Akkus erhöhen, die in Deutschland vorwiegend für Pedelecs verwendet werden, ist nicht absehbar.
Den gesamten Pressetext,veröffentlicht von Michael Sixt am 23. November 2011, finden Sie hier:

Vroeger had mijn oude E-grasmaaier een zeer zware lood-accu, mijn nieuwe Bosch heeft nu Li-ions echt een wereld van verschil, vooral in gewicht. En met 1+1 (snel wisselbaar en opladen) Li-ions kunt ge blijven maaien. http://www.youtube.com/watch?v=XvlaDBK0xcc
http://www.bosch-garden.com/be/nl/tuingereedschap/tuingereedschap/rotak-43-li-3165140605304-199955.jsp
best in D bestellen via www goedkoper incl. aan huis geleverd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 mei 2013 - 11:54:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens zijn nonsens
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 mei 2013 - 15:15:53 »
kzal het maar hier plaatsen...

Mooi simpel videootje van ritje Tesla Model S, en vele weetjes-snufjes uit de mond van een eigenaar.

Reikwijdte 300 miles max of tot ~ 480 km-versie (85kW), ttz de duurste. In de test ook de duurste versie Signature beperkte serie of ~ € 110.000 (naargelang importeur). Goedkoopste versie 60 kW (~ 370 km) vanaf 71.400 €. Reikwijdte bij 88 kmh (55 mph) gemiddelde snelheid, + 5 à 20 km marge volgens NEDC-test.

In Californië beschikken ze over 90 kW snelladers.  

>> http://www.youtube.com/watch?v=INaV40Hy66Q  duur: 22´46 ".


voor meer tech-info, via http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

vb. prijzen-versies Europa:
http://www.teslamotors.com/en_BE/models/options
http://www.teslamotors.com/nl_NL/models/options
http://www.teslamotors.com/de_DE/models/options

Info reikwijdte <-> snelheid: http://www.teslamotors.com/blog/model-s-efficiency-and-range
Tesla Model S limousine , Tesla Roadster

« Laatst bewerkt op: maandag 27 mei 2013 - 15:31:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens worden interessant
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 november 2013 - 12:42:51 »
Envia-systems of goed nieuws van de Accu-markt, 400 Wh/kg cellen in aantocht of worden ze al een tijdje verkocht ?
Die 240 Wh/kg die de huidige Tesla Model S nu bezit zullen snel in prijs moeten vallen, of Tesla gaat die 400 Wh/kg cellen (45 Ah/cell) moeten overnemen in hun modellen 2014, dat zou een tot 67 % grotere reikwijdte kunnen betekenen, even theoretisch nagerekend.
Prijs zou meer als halveren tot hoopvolle 125 $/Kwh.

http://enviasystems.com/technology/


Envia had maart 2012 geleden al een + 260 Wh/kg accupack op de markt (400 Wh/kg enkel in Labo), zelfs toen getest op een rollenbank door Tüv-D.
Een compleet modul van 200 kg dat 52 kWh leverde (auto Mindset).
http://www.goingelectric.de/2012/03/26/batterie/h-tech-mit-hoeherer-energiedichte-bei-lithium-ionen-akku/

ook: http://gizmodo.com/5889295/new-electric-car-battery-could-double-capacity-and-halve-cost
betreft de prijs en kWh tov Tesla Model S en Nissan Leaf.

Dit was toen al  ~ 10 % beter als die accucellen van Tesla Model S (240 Wh/kg) is daar te lezen.

voor de geinteresseerde ondernemer:
http://enviasystems.com/company/contact-us/

De autosport gaat er blijkbaar ook mee rijden: (volgens de cijfers zijn dat nog de 260 Wh/kg cellen snel uitgerekend, accupack zal 50-52 kWh moeten hebben)
http://www.fiaformulae.com/guide/specification

Die 400 Wh/kg is gene zever hé, blijkbaar toen al (dec 2012) degelijk getest tov de cellen die Tesla Model S gebruikt:
Citaat
http://enviasystems.com/announcement/

2. Test Samples
2.1   The Envia Systems cells are prototype lithium pouch rechargeable cells. The cells have a capacity of 46 Ah and an energy density of 400Wh/Kg. The cell's dimensions are approximately 97 mm wide, 190 mm long and 10 mm thick. The cell's approximate weight is 365 grams. Cell serial numbers are 400WhK-07-005-111205 (designated as 005) and 400WhK-07-006-111205 (designated as 006).

5. Conclusions
5.1   One of the highest energy cells used in consumer applications is the NCR18650A manufactured by Panasonic, which can be used as a comparative asset to the Envia cells. The NCR18650A cell specification claims 3100 mAh capacity, 3.6 V average and weighs 45.5 grams. The calculated energy density of this comparative cell would be approximately 245 Wh/Kg.

5.2   The test results from the prototype cells tested at Crane were in line with the results obtained from the manufacturer. The claims of 400 Wh/Kg were substantiated through the cycling tests performed at Crane. This is a 160% energy density increase over the industry standard indicated in paragraph 5.1.

Tesla Model S gebruiken die Panasonics NCR18650A (5.1) van 245 Wh/kg heb ik paar maal nagescheckt,
 indien ze die Envia´s 400 Wh/kg inbouwen geeft dat *hypothetisch x 1,6 : (ook als ze in hun accupack passen qua ruimte)

- tot  536 km *geteste reikwijdte voor het 60 kW model (normtest 592 km).  *door EPA
- tot  682 km *geteste reikwijdte voor het 85 kW model (normtest 816 km).  *door EPA

waardes uit:
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Battery  
Battery
The Model S is offered with two battery packs: a base model with a 60 kW·h battery expected to deliver 230 miles (370 km) and a 85 kW·h battery expected to deliver, according to Consumer Reports, 320 miles (510 km). These are Tesla Motors estimated ranges at a speed of 55 mph (89 km/h).[49] The EPA official range for the 60 kW·h battery pack model is 208 mi (335 km).[9] The official range for the model with the 85 kW·h battery is 265 miles (426 km).[6][50]

The lithium-ion battery consists of more than 7,000 battery cells for the 85 kW·h pack.[53] The battery pack, as of June 2012, used Panasonic cells with nickel-cobalt-aluminum cathodes.[1] The battery pack location underneath the cabin floor provides the Model S with a very low center of gravity.[54]

The Model S battery is guaranteed by Tesla Motors for eight years or 125,000 mi (201,000 km) for the base model with the 60 kW·h battery pack. All models with the 85 kW·h battery pack are guaranteed for eight years and unlimited miles.[55]

A battery replacement option may be purchased for a cost of US$10,000 for the 60 kWh battery and US$12,000 for the 85 kWh battery and will provide a replacement battery anytime after the 8th year of operation of the original battery.[56]  :-\ (zullen ze ook serieus moeten herzien)

In 2013, Tesla canceled a 40 kW·h version of the car due to lack of demand, stating that only 4% of pre-orders were for the 40 kWh battery option. The customers who ordered this option have instead received the 60 kWh pack, but range is software limited to 40 kWh (142 miles of rated range). It will still have the improved acceleration and top speed of the bigger pack, so will be a better product than originally ordered, and can be upgraded to the range of the 60 kWh upon request by the original or a future owner for US$11,000.[57]

Als dan nog de prijs voor die accupacks véél meer dan halveert moeten we zeker de titel van dit topic aanpassen naar "beginnen interessant te worden".  ;D


Hieronder nog een interessante wegsite (alweer Duits sorry) qua nieuwtjes:
http://www.batteriezukunft.de/kosten-prognosen/2011-2012

maar die tabel van batterijprognoses (tot 2035 zelfs) mag in de vuilbak, enkel Volkswagen (helemaal onderaan) had het bij het rechte eind:
« Laatst bewerkt op: zondag 24 november 2013 - 13:39:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I