Auteur Topic: Nog eens een verkeerstest  (gelezen 4482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Nog eens een verkeerstest
« Gepost op: vrijdag 17 mei 2013 - 14:03:15 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130517_021

Misschien kijk ik weer scheel maar volgens mij zijn de laatste twee vragen fout ...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 mei 2013 - 21:00:30 »
Een fietspad op basis van wegmarkeringen artikel 74, mag je als fietsers niet volgen als het links in de rijrichting ligt.  Deze fietser moet dus inderdaad rechts op de rijbaan rijden.  Vraag 9 is idd correct.  Vraag 10 hebben ze wel heel vreemd geformuleerd, ja .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #2 Gepost op: zondag 19 mei 2013 - 10:28:20 »
Citaat
Een fietspad op basis van wegmarkeringen artikel 74, mag je als fietsers niet volgen als het links in de rijrichting ligt.
Daar ben ik volledig mee eens :) Maar dat is niet de vraag dat ik bedoelde, dat was deze:

Met als vraag of deze fietser daar mag fietsen.
Ik zeg: ja die mag dat.  Om bvb rechts af te slaan.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #3 Gepost op: zondag 19 mei 2013 - 11:04:58 »
Citaat
Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

(...)

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Tiens, zou het kunnen dat het niet telkens exact dezelfde vragen zijn die terugkomen, doch soms ook een aantal gefotoshopte?  Ik kan mij deze vraag precies enkel maar herinneren, met wegmarkeringen artikel 74 ipv een D7.


Soit, hoe werd de vraag dan exact geformuleerd, en wat waren (liefst zo exact mogelijk) de keuze-antwoorden?
« Laatst bewerkt op: zondag 19 mei 2013 - 11:09:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #4 Gepost op: zondag 19 mei 2013 - 17:25:07 »
Soit, hoe werd de vraag dan exact geformuleerd, en wat waren (liefst zo exact mogelijk) de keuze-antwoorden?
p/c:
Citaat
Rijdt de fietser op de juiste plaats?



   Ja
   Nee

Al mijn antwoorden:
Citaat
Test je kennis van de fietsregels

juist antwoord !
Jouw score op onze fietstest: 10/10. Bekijk hieronder alle juiste antwoorden en deel je resultaat op Facebook.

Neem deel aan de volledige test van de fietsersbond.

   Deze twee fietsers fietsen naast elkaar in een éénrichtingsstraat binnen de bebouwde kom. Mogen zij naast elkaar blijven fietsen, ook al kan de auto hen niet inhalen?
Ja
   Deze fietser...
… moet rechts op de rijbaan rijden.
   Wie heeft voorrang?
De automobilist
   De fietser moet hier de baan oversteken om links op het tweerichtingsfietspad te rijden. Wie heeft voorrang?
De automobilist
   De fietser rijdt hier rechtdoor. Wie heeft voorrang?
De fietser
   Mag de automobilist hier geparkeerd staan?
Ja, hier wel
   Mag de fietser hier rijden?
Nee
   De fietser nadert het kruispunt. Wat moet de fietser doen?
Aan dit kruispunt moet de fietser voorrang geven aan alle bestuurders die van rechts komen.
   Rijdt de fietser op de juiste plaats?
Nee

   Wanneer moet je je fietsverlichting aanzetten?
Telkens wanneer ik onvoldoende zichtbaar ben voor andere weggebruikers.
« Laatst bewerkt op: zondag 19 mei 2013 - 17:31:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #5 Gepost op: zondag 19 mei 2013 - 17:34:47 »
Met als vraag of deze fietser daar mag fietsen.
Ik zeg: ja die mag dat.  Om bvb rechts af te slaan.
Waar zie jij die mag in de vraag ?

Citaat
Rijdt de fietser op de juiste plaats?
Ik lees de vraag (zie p/c hierboven), en bekijk de foto toch anders hoor (overigens op die plaats is geen mogelijkheid rechts af te slaan tenzij die autoparking).
De fietser rijdt duidelijk parallel met het verplicht fietspad (op de rijbaan), men krijgt zelfs de indruk dat ze schuin links naar het fietspad wil.
« Laatst bewerkt op: zondag 19 mei 2013 - 17:45:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #6 Gepost op: zondag 19 mei 2013 - 23:10:57 »
Bedankt voor de vragen helemaal te posten, dat helpt in elk geval :)

Citaat
Wanneer moet je je fietsverlichting aanzetten?
Telkens wanneer ik onvoldoende zichtbaar ben voor andere weggebruikers.
Dit is misschien het beste antwoord maar toch niet juist? Het insinueert dat je eigen zichtbaarheid van belang is, wat toch niet het geval is.  Men spreekt toch over "jouw zichtbaarheid".  Als je een fluohesje aanhebt moet je dan minder snel je licht aansteken?
Omgekeerd ook: veel straten in steden zijn zodanig goed verlicht 's nachts dat je perfect zichtbaar bent zonder licht.  Dat ontneemt je niet de verplichting het toch aan te steken.
Citaat
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren.

Citaat
Waar zie jij die mag in de vraag ?
Ik vind dat precies toch hetzelfde betekenen als "Rijdt de fietser op de juiste plaats?" ?

Citaat
(overigens op die plaats is geen mogelijkheid rechts af te slaan
Rechts afslaan is ook maar een voorbeeld he, er zijn nog andere mogelijkheden.  Wat als ze in die grijze camionette moet zijn en van plan is haar fiets daar in te duwen en verder te rijden?

Citaat
men krijgt zelfs de indruk dat ze schuin links naar het fietspad wil.
Dat zie ik niet direct maar dat zou toch kunnen, dat ze van een zijstraat rechts komt, even de rijbaan volgt om dan over te steken om op het fietspad te rijden op een plek waar de borduur verlaagt is zodat ze erop kan?
Of valt dat niet onder "indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen" ?




Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #7 Gepost op: maandag 20 mei 2013 - 08:21:24 »
Ik vind dat precies toch hetzelfde betekenen als "Rijdt de fietser op de juiste plaats?" ?

Nope.  Want als je schrijft dat hij er MAG rijden, ga je er van uit dat het om een vrijblijvend advies gaat.  De juiste plaats, is echter niet de plaats waar hij MAG, maar wel de plaats waar hij MOET rijden.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 mei 2013 - 09:38:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 21 mei 2013 - 13:53:29 »
Moet ik het dan zo interpreteren die vraag:

Moet die fietser daar rijden?
Nee, want het kan ook zijn dat hij op het fietspad moet rijden.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 21 mei 2013 - 14:50:35 »
Moet ik het dan zo interpreteren die vraag:

Moet die fietser daar rijden?
Nee, want het kan ook zijn dat hij op het fietspad moet rijden.


Ha neen, want zoals eerder al gesteld, dan ga je ervan uit dat het een vrijblijvend advies is voor die fietser om het fietspad te volgen.  De vraag zou dan eerder zijn: "Mag die fietser daar rijden?"  En het antwoord luidt dan: "Neen, want in de regel MOET hij op het fietspad rijden".  Hij mag dus in de regel niet zomaar rechts op de rijbaan rijden.

Citaat
Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

En hiervan afwijken kan enkel:

Citaat
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

(...)

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 mei 2013 - 14:56:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nog eens een verkeerstest
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 17 september 2013 - 21:32:46 »
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Als we de beslissing van de correctionele rechtbank van Gent, zetelend in beroep tegen het vonnis van politierechter Verstuyft doortrekken, mag dit ALTIJD omdat de bijzondere omstandigheden nergens door bepaald of beperkt zijn.

Het Hof in Gent besliste immers dat de kleine zone(30)borden ook steeds mogen, aangezien er in de verkeerswetgeving geen beperkingen opgelegd zijn aan de "plaatsgesteldheid" ...
Deze verkeersborden hebben als afmetingen 0,60 m X 0,90 m. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 0,60 m rekening houdend met de plaatsgesteldheid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder