Auteur Topic: Willekeur  (gelezen 2414 keer)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Willekeur
« Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 11:59:51 »
Waar ik mij binnen het Belgische verkeersbeleid het meest aan erger is de totale willekeur waarmee het repecteren van de verkeerswetgeving wordt afgedwongen.

Voorbeeld, parkeren, links parkeren, in mijn gemeente zijn er straten waar meer links dan rechts wordt geparkeerd, zelfs op de stoep of zebrapad, zelden of nooit wordt er opgetreden.

Een gemeente verder is er een parking met betaalautomaat, daar staan ze in aanslag, van het ogenblik dat je -bij wijze van spreken- één minuutje te laat bent is het bingo.

Wordt er ooit beboet voor middensrookrijders? bumperklevers, mensen die in bochten over hun rijstrook komen en zo tegenliggers in gevaar brengen, mensen die hun knipperlichten nooit gebruiken enz.?

Ik woon in een straat die evenwijdig loopt met een belangrijke verbindingsweg (N8) daar staan nu om de paar kilometers flitspalen, daar wordt braaf 50 en 70 gereden, maar in onze straat, die sinds de flitpalen een belangrijke sluipweg is geworden, vliegen ze soms aan 90 door.

Het lijkt mij dat het beleid rond verkeersboetes er meer op uit is gemakkelijk geld te doen opbrengen, dan het de veiligheid dient.
En bepaalde regels lijken enkel te dienen om ingeval van een aanrijding de verantwoordelijke te bepalen, hoewel het afdwingen van die regels de veiligheid zeker ten goede zou komen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 februari 2007 - 12:02:55 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Willekeur
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:45:48 »
Citaat van: e49Memling
Het lijkt mij dat het beleid rond verkeersboetes er meer op uit is gemakkelijk geld te doen opbrengen, dan het de veiligheid dient.

Je slaat de spijker op de kop!

Overtredingen van de maximum toegestane parkeertijd zijn uit het strafrecht gehaald, zodat de Politie er niet meer kan tegen optreden. Maar dat kan de Politie wel nog tegen parkeren waar het verboden is.

Nu kan ik aannemen dat parkeren waar het verboden is maar er geen noemenswaardige hinder door veroorzaakt wordt, niet de eerste prioriteit van de Politie is. In de wijk waar ik woon, bijvoorbeeld, zijn er straten waar op het trottoir bomen staan op ongeveer 50 centimeter van de rand van de rijbaan. Daar lopen bijgevolg toch geen voetgangers. Vele bestuurders parkeren hun auto dan ook met de rechter wielen op dat stukje, zodat het kruisen in de straat gemakkelijker verloopt.

Maar het is inderdaad zo dat er weinig of niet opgetreden wordt tegen een hele reeks verkeersovertredingen die dagelijks massaal begaan worden en wel degelijk de veiligheid in gevaar brengen, doch meer inzet en minder opbrengst inhouden om ertegen op te treden dan bijvoorbeeld snelheidsovertredingen.

Overigens heeft het beleid van Renaat Landuyt al lang bewezen dat de verkeersslachtoffers zijn laatste zorg zijn. Zo heeft hij onlangs nog de site autorijden.be gepromoot, waarvan de inhoud geen rekening houdt met de talrijke wijzigingen aan het verkeersrecht in de loop van de laatste 12 maanden. En het nieuwe verkeersreglement, dat op 1 januari 2008 in voege zal gaan, maar waarvoor Landuyt het koninklijk besluit nog vóór de aanstaande verkiezingen in juni wil ondertekend krijgen, is nog veel belabberder dan het huidige verkeersreglement.

In het Belgisch verkeer ligt de toekomst dan ook achter ons. We stonden aan de rand van de afgrond, en met Landuyt hebben we van daar een grote stap voorwaarts gezet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:50:57 »
Citaat van: e49Memling

Overtredingen van de maximum toegestane parkeertijd zijn uit het strafrecht gehaald, zodat de Politie er niet meer kan tegen optreden.

Daarvoor zijn er nu Privé-firma's, trouwens, hoe zit dat eigenlijk juridisch, het geeft eigenlijk -bijna- gelijk wie politionele bevoegdheid

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 16:58:09 »
Daarvoor zijn er nu Privé-firma's, trouwens, hoe zit dat eigenlijk juridisch, het geeft eigenlijk -bijna- gelijk wie politionele bevoegdheid

Die privé-firma's zijn inderdaad bevoegd om inbreuken op het parkeergeld vast te stellen. Wel moeten ze (in theorie althans) via de Politie om toegang te krijgen tot de gegevens van de houder van de kentekenplaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."