Auteur Topic: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen  (gelezen 2647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Gepost op: donderdag 06 juni 2013 - 10:19:28 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 juni 2013 - 10:27:28 door Rafael »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 juni 2013 - 12:01:59 »
Ik rijd sinds kort met een dashcam rond om mij in te dekken tegen de fratsen van de zwakzinnige weggebruikers. Daar is nog eens ruimte voor verbetering. Als je de voetgangers en de fietsers kan responsabiliseren kan je fantastische winst halen. Sommige van die zwakzinnigen denken dat ze van het hardse staal zijn gemaakt, alleszins harder dan dat van mijn auto. Nee, focussen op snelheid en dan nog op snelwegen, de veiligste wegen die er zijn. Is het onbekwaamheid of idiotie, je mag kiezen.

Ik zal nu en dan wel eens een compilatie op het net gooien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 juni 2013 - 12:26:33 »
. Nee, focussen op snelheid en dan nog op snelwegen, de veiligste wegen die er zijn. Is het onbekwaamheid of idiotie, je mag kiezen.

Nee het is graaicultuur: kassa kassa !
En de idiote vlaming trapt er dan nog in ook

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 06 juni 2013 - 13:27:37 »
Een groot probleem blijft vooral dat enkel sneller dan toegestaan rijden beteugeld wordt, hoe absurd de limiet ook moge zijn.

Tegen werkelijk gevaarlijk verkeersgedrag wordt weinig of niets ondernomen.

De graaicultuur is één bedroevend aspect. Veel erger vind ik het dat er niet de minste prioriteit aan de veiligheid besteed wordt, want het gebrek daaraan levert slachtoffers op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 06 juni 2013 - 21:29:26 »
puur graaicultuur, en ze blijven maar leugens vertellen, zie cijfers Nederland:

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3538.msg41744.html#msg41744

of snelwegongevallen door oorzaak "te hoge snelheid" is echt te verwaarlozen (ik neem aan ver boven de limiet als het al bewezen kan worden)



Zou ik nu het aantal slachtoffers door toedracht onnodig vertragen of remmen, voor struikrovers (hypothetisch), ermee verrekenen krijgen we zeker en vast een verhoogde onveiligheid door puur onnodig graaien langs de snelweg:  
vb bekijk het remspoor op het derde vak net voor einde brugpijlers ... eenmaal raden waarom... net voor de plaats van een mobiele controle....
 http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/324798  1e en 2e foto... en zulke ongevallen veroorzaken indirect ook extra ongevallen in de staart van zo´n plotse file... door ... graaien op een echt totaal verwaarloosbare ongevaloorzaak.

of vb UK:
Citaat
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1300830/Speed-cameras-caused-28-000-accidents-decade.html

Erratic driving: Speed cameras have caused 28,000 accidents according to latest figures



Speed cameras have triggered at least 28,000 crashes since 2001, according to new research.  
The devices also cause motorists to drive erratically, to not concentrate on the road and to brake suddenly when one comes into sight, a study has revealed.
More than 80 per cent of drivers said they look at their speedometers rather than the cars in front when they approach a speed camera, a poll by insurance company LV revealed.
A third of more than 1,500 motorists quizzed said they had witnessed an accident or a near-miss as a result of drivers' erratic behaviour caused by the machines.
And five per cent admitted they brake suddenly to avoid getting a fine, risking rear-end shunts.

Research by ICM revealed that speed cameras are a contributory factor in one per cent of all road traffic accidents.
DFT figures since 2001 estimates the number of crashes at 2.7 million – meaning the cameras have been involved in 27,900 accidents since 2001.
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 juni 2013 - 21:59:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 07 juni 2013 - 17:58:32 »
@ Michel:

Ideaal zou zijn als we zouden kunnen aantonen dat er zonder die snelheidscontroles minder ongevallen zouden gebeuren, niet?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 07 juni 2013 - 18:06:25 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Politie gaat verschillende snelheidscontroles na elkaar opstellen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 07 juni 2013 - 18:25:38 »
@ Michel:

Ideaal zou zijn als we zouden kunnen aantonen dat er zonder die snelheidscontroles minder ongevallen zouden gebeuren, niet?
Minder (letsel)ongevallen of minder verkeersdoden + 30 d ?

Statistisch is dat quasi aangetoond.  ;)  Zelfs per personenkilometer.

Mss dat een sterk dalende grafiek van verkeersdoden per miljard voertuigkilometers ook iets zegt,
 het 1e volledig flitspalenjaar - of onbemande camera´s - was namelijk 1998 *.


http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=327

*
Citaat
http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/dossier.asp#1
Onbemande camera's

Een andere manier om vooral snelheidsovertredingen en gevaarlijke situaties op kruispunten met lichten aan te pakken zijn de onbemande camera's. Het plaatsen van vaste flitstoestellen waar verder geen constante bediening aan te pas komt heeft een lange weg afgelegd en is fel omstreden.
[...]
• September 1994: Kelchtermans wacht niet langer en plant de installatie van dertig zogenaamde roodlicht-camera's. Zeven daarvan staan te proefdraaien in de provincie Antwerpen, waaronder een aantal op de drukke A12 van Boom naar Antwerpen. De zevende staat in Sint-Lambrechts-Herk, langs de expressweg van Hasselt naar Sint-Truiden.
• Februari 1995: na een positief advies van de Commissie voor de Bescherming van de Private Levenssfeer (die moest oordelen of de camera een inbreuk was op de wet op de privacy) keurt de senaat een geamendeerd voorstel goed: de camera's mogen, maar moeten wel worden aangekondigd met verkeersborden. Onder druk van Jos Ansoms weigert de Kamer deze uitholling van de wet goed te keuren. Kelchtermans weigert zijn experiment stop te zetten. Na de verkiezingen worden de onbemande camera's opgenomen in het regeerakkoord. Ansoms dient een nieuw voorstel in rond verklikkers en het vermoeden dat de nummerplaathouder ook de chauffeur is.
• Oktober 1996: Jos Ansoms en de CVP-fracie in de Kamer worden ongeduldig. Volgens de staatssecretaris kan de eerste fase operationeel zijn in 1997.
12 september 1997: de ministerraad keurt eindelijk het laatste KB goed rond de onbemande camera's. De uitvoeringsbesluiten zijn nu genomen. Ansoms vindt dat al aan een volgende stap moet gedacht worden: de huidige regeling laat alleen flitstoestellen toe, maar Ansoms wil dat in de toekomst gewerkt wordt met videocamera's.
17 december 1997: de eerste camera's flitsen # nu echt.

Ik had daar nog de percentages toename van de personenkms vóór (32 % op 12 j) en na 1998 ( 13 % op 12 jaar):


bekijk dan de grafiek algemene verkeersdoden +30d  zonder rekening te houden met die kms, vooral vanaf 1997-1998 lijkt wel te stotteren... :
Is natuurlijk geen waterdicht bewijs maar wel een forse hint dat focussering op snelheid (en evtl daardoor een betere handhaving gaat verwaarlozen) de statistiek kan doen stotteren... rekening houdend met de veel mindere toename van de vtgkms vanaf 1998 tot heden (2008 zelfs een tijdelijke afname door bankencrisis)

We weten het natuurlijk niet... maar had die dalende tendens tot 1997 niet verder gekund hadden we die massale onbemande camera´s nu niet ingevoerd ? (vb Denemarken, Ierland enz...). De regering had bvb het puntenrijbewijs kunnen invoeren, die wet hoefde enkel nog uitgevoerd te worden...


niet op grafiek 2011: 858 doden (2010: 841).
- En de zeer significante stijging van het gordeldrachtpercentage vanaf 2000-2001 ken je... (groter aandeel als men denkt imho)

- Herinner ook de "halvering van verkeersdoden" vanaf 2000-2001 door Durant : http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/durant2.asp

bvb enkel Vlaanderen heeft bvb al voor 20 % dalingsaandeel verkeersdoden gezorgd enkel tijdens WE-nachten op 6 jaar: 2001-2007;
 of -80 doden op totaaldaling-Be (~ 400), W ~ 0 %, Bxl : 0 % ...
Citaat
http://www.addemar.be/files/cust_121/mailing_56414/show_mail_report.html

Figuur 1: Evolutie van het aantal doden tijdens weekendnachten in de 3 gewesten
Bron: FOD Economie, eigen bewerking

« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 juni 2013 - 19:34:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I