@ Michel:
Ideaal zou zijn als we zouden kunnen aantonen dat er zonder die snelheidscontroles minder ongevallen zouden gebeuren, niet?
Minder (letsel)ongevallen of minder verkeersdoden + 30 d ?
Statistisch is dat quasi aangetoond.

Zelfs per personenkilometer.
Mss dat een sterk dalende grafiek van verkeersdoden per miljard voertuigkilometers ook iets zegt,
het 1e volledig flitspalenjaar - of onbemande camera´s - was namelijk 1998 *.
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=327* http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/dossier.asp#1
Onbemande camera's
Een andere manier om vooral snelheidsovertredingen en gevaarlijke situaties op kruispunten met lichten aan te pakken zijn de onbemande camera's. Het plaatsen van vaste flitstoestellen waar verder geen constante bediening aan te pas komt heeft een lange weg afgelegd en is fel omstreden.
[...]
• September 1994: Kelchtermans wacht niet langer en plant de installatie van dertig zogenaamde roodlicht-camera's. Zeven daarvan staan te proefdraaien in de provincie Antwerpen, waaronder een aantal op de drukke A12 van Boom naar Antwerpen. De zevende staat in Sint-Lambrechts-Herk, langs de expressweg van Hasselt naar Sint-Truiden.
• Februari 1995: na een positief advies van de Commissie voor de Bescherming van de Private Levenssfeer (die moest oordelen of de camera een inbreuk was op de wet op de privacy) keurt de senaat een geamendeerd voorstel goed: de camera's mogen, maar moeten wel worden aangekondigd met verkeersborden. Onder druk van Jos Ansoms weigert de Kamer deze uitholling van de wet goed te keuren. Kelchtermans weigert zijn experiment stop te zetten. Na de verkiezingen worden de onbemande camera's opgenomen in het regeerakkoord. Ansoms dient een nieuw voorstel in rond verklikkers en het vermoeden dat de nummerplaathouder ook de chauffeur is.
• Oktober 1996: Jos Ansoms en de CVP-fracie in de Kamer worden ongeduldig. Volgens de staatssecretaris kan de eerste fase operationeel zijn in 1997.
• 12 september 1997: de ministerraad keurt eindelijk het laatste KB goed rond de onbemande camera's. De uitvoeringsbesluiten zijn nu genomen. Ansoms vindt dat al aan een volgende stap moet gedacht worden: de huidige regeling laat alleen flitstoestellen toe, maar Ansoms wil dat in de toekomst gewerkt wordt met videocamera's.
• 17 december 1997: de eerste camera's flitsen # nu echt.
Ik had daar nog de percentages toename van de personenkms
vóór (32 % op 12 j) en na 1998 ( 13 % op 12 jaar):

bekijk dan de grafiek algemene verkeersdoden +30d zonder rekening te houden met die kms, vooral vanaf 1997-1998 lijkt wel te stotteren... :
Is natuurlijk geen waterdicht bewijs maar wel een forse hint dat focussering op snelheid (en evtl daardoor een betere handhaving gaat verwaarlozen) de statistiek kan doen stotteren... rekening houdend met de veel mindere toename van de vtgkms vanaf 1998 tot heden (2008 zelfs een tijdelijke afname door bankencrisis)
We weten het natuurlijk niet... maar had die dalende tendens tot 1997 niet verder gekund hadden we die massale onbemande camera´s nu niet ingevoerd ? (vb Denemarken, Ierland enz...). De regering had bvb het puntenrijbewijs kunnen invoeren, die wet hoefde enkel nog uitgevoerd te worden...
niet op grafiek 2011: 858 doden (2010: 841).
- En de zeer significante stijging van het gordeldrachtpercentage vanaf 2000-2001 ken je... (groter aandeel als men denkt imho)
- Herinner ook de "halvering van verkeersdoden" vanaf 2000-2001 door Durant :
http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/durant2.asp bvb
enkel Vlaanderen heeft bvb al voor 20 % dalingsaandeel verkeersdoden gezorgd
enkel tijdens WE-nachten op 6 jaar: 2001-2007;
of -80 doden op totaaldaling-Be (~ 400), W ~ 0 %, Bxl : 0 % ...
http://www.addemar.be/files/cust_121/mailing_56414/show_mail_report.html
Figuur 1: Evolutie van het aantal doden tijdens weekendnachten in de 3 gewesten
Bron: FOD Economie, eigen bewerking
