Auteur Topic: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken  (gelezen 9236 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Citaat van: GVA
Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) werkt aan een wetsontwerp waarbij het rijbewijs van recidiverende bestuurders automatisch zou worden ingetrokken voor bepaalde periodes. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1400241/wathelet-wil-dat-rijbewijs-hardleerse-bestuurders-automatisch-wordt-ingetrokken.aspx

Waarop wacht Wathelet om het rijbewijs met punten in te voeren?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 21:24:20 »
Het invoeren van het rijbewijs met punten is volgens mij in Belgie niet mogelijk zolang de wegbeheerders er een zootje van blijven maken.
Bijna alle dossiers zouden voor de rechtbank komen voor foutief aanbrengen van verkeerstekens, het niet opvolgen van de code voor de wegbeheerder en aldus onterechte intrekking van punten.
Warboel door te veel zoneborden die vooral onduidelijkheid scheppen in te grote zones en door foute combinaties.
Voorrangsregels voor fietsers onduidelijk door her en der wel of niet aanbrengen van wel of niet doorlopende fietspaden in alle richtingen op kruispunten waar juridisch zelfs geen antwoorden meer voor zijn.
Begin dan maar eens punten af te trekken als de rechters zelfs niet weten wie nu eigenlijk voorrang had, de dode fietser of de autobestuurder,  of welke snelheid nu eigenlijk van toepassing is en tot waar die borden gelden als ze binnen snelheidszones andere snelheidszones inrichten.
Men zou kunnen beginnen met boetes te geven voor onterecht verlenen van voorrang. Zonder reden het dwarsverkeer voorlaten zou in principe onduidelijkheid en twijfel moeten scheppen behalve in Belgie waar het de niet geschreven regel is om voorrangsregels net andersom toe te passen dan voorgeschreven.
Fietsers van links krijgen meestal voorrang omwille van het feit een zwakke weggebruiker te zijn, fietsers die van rechts komen zoals ook alle andere bestuurders krijgen dan weer geen voorrang wegens te gevaarlijk.  Want als je zou stoppen om een fietser die van rechts komt  te laten doorrijden is de kans groot dat je ofwel zelf wordt aangereden door je achterligger of dat die achterligger je doodleuk inhaalt of voorbijrijdt naargelang je gestopt was of niet en de fietser gewoon van de weg maait.

Enz....     AUX ARMES ETC.     Was de versie van Gainsbourg ( Marseillaise)

ENZOVOORT, de rest schrijven zou te veel tijd in beslag nemen want er klopt niets meer, maar dan echt niets meer.
Het probleem zit zelfs zo diep dat de overheid zelf niet meer weet wat er nu eigenlijk verwacht wordt.  

« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juni 2013 - 21:29:45 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 14 juni 2013 - 16:22:40 »
De regelgeving inzake wegverkeer en haar toepassing laat in België inderdaad veel te wensen over.

Dat neemt echter niet weg dat veruit de meeste overtredingen toch nog rechtmatig kunnen vastgesteld en bestraft worden. Wanneer een weggebruiker een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking aanvaardt, of door een rechtbank veroordeeld wordt, is er niets dat zou beletten om daaraan strafpunten voor het rijbewijs te koppelen.

De bedoeling van die strafpunten is om de onverbeterlijken uit het verkeer te halen. Niet zozeer de bestuurder die bij goede weersomstandigheden op een autosnelweg met zeer weinig verkeer eens 180 km/h rijdt moet uit het verkeer gehaald worden. Wel de bestuurders die elke dag opnieuw met overtredingen aan de lopende band het verkeer hinderen en er gevaar voor opleveren. Mee op de eerste rij staan daarbij de flikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 juni 2013 - 20:40:37 »
De minnelijke schikking wordt op het ogenblik door veel bestuurders gewoon aanvaard om er vanaf te zijn. Door er strafpunten aan te koppelen denk ik dat velen het er niet zomaar zullen bij laten als het wegbeheer een steek laat vallen.
Die minnelijke schikking is een vorm van verdoken belastingen en niet zozeer een vorm van verkeersveiligheid. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 juni 2013 - 21:31:36 »
De minnelijke schikking wordt op het ogenblik door veel bestuurders gewoon aanvaard om er vanaf te zijn. Door er strafpunten aan te koppelen denk ik dat velen het er niet zomaar zullen bij laten als het wegbeheer een steek laat vallen.

Denk ik niet.
In elk geval schijnt het puntensysteem in veel landen te werken (# link onderaan).

In D bestaat het al sinds 1974. http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem en al een paar maal "verbeterd". De geplande herziening van 2013 komt er wel (nog) niet door.
Nog landen waar het bestaat:
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)
3 Jurisdictions that use a point system

3.1 Australia
 3.1.1 New South Wales
 3.1.2 Victoria
 3.1.3 Northern Territory
 3.1.4 Queensland

3.2 Europe
 3.2.1 Bulgaria
 3.2.2 Denmark
 3.2.3 United Kingdom
  3.2.3.1 England and Wales
  3.2.3.2 Northern Ireland
  3.2.3.3 Scotland
 3.2.4 Germany
 3.2.5 Ireland
 3.2.6 Italy
 3.2.7 Netherlands
 3.2.8 Norway

3.3 Brazil

3.4 United States of America
3.4.1 California
3.4.2 Colorado
3.4.3 Florida
3.4.4 New York
3.4.5 Texas
3.4.6 Massachusetts

Tiens Frankrijk heeft het sinds 1992 maar staat niet op het lijstje.
http://www.interieur.gouv.fr/A-votre-service/Mes-demarches/Transports/Infractions-aux-regles-de-securite-routiere/Permis-a-points
http://www.rtbf.be/info/belgique/detail_le-permis-de-conduire-a-points-deviendra-t-il-un-jour-realite?id=7348353

# Cijfers heb ik niet gecontroleerd:  ;)

Citaat
In Duitsland heeft de invoering van het rijbewijs met punten voor jonge chauffeurs gezorgd voor een daling van het aantal ongevallen bij jonge mannen met 6%, en met 5% bij jonge vrouwen. In Frankrijk, waar het systeem vanaf juli 1992 werd ingevoerd, wordt bij verlies van alle 12 punten het rijbewijs voor 6 maanden ingetrokken en moet de chauffeur, wil hij of zij een nieuw rijbewijs bekomen, eerst verschijnen voor een medische commissie en een proef over de wegcode afleggen, of een nieuw rijexamen als de chauffeur minder dan drie jaar houder is van een rijbewijs. In vergelijking met de periode tussen juli en december 1991 daalde in dezelfde tijdsspanne in 1992 (toen het strafpuntensysteem werd ingevoerd) het aantal ongevallen in Frankrijk met 15%, het aantal gekwetsten met 16% en het aantal doden met 12%.

http://asp.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/dossier.asp#6
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 juni 2013 - 21:38:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 05:44:59 »
Die minnelijke schikking is een vorm van verdoken belastingen en niet zozeer een vorm van verkeersveiligheid. 

Pas als je een onmiddellijke inning niet betaalt, kan het parket beslissen om je alsnog een iets duurdere "minnelijke schikking" (verval van strafvordering tegen betaling van een geldsom) voor te stellen.

Inderdaad brengt lang niet elke verkeersovertreding de verkeersveiligheid in het gedrang, doch is ze daarom niet minder strafbaar. Hier in Duitsland verhoogt de boete als een overtreding gepaard gegaan is met hinder, gevaar of het veroorzaken van een aanrijding.

Laten we eerlijk zijn: wie een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking betaalt, doet dat meestal omdat hij beseft dat hij er voor de rechter hoogstwaarschijnlijk slechter zal vanaf komen.

In de 70-er jaren had een rijkswachter te mijnen laste eens een PV opgesteld met maar liefst 8 overtredingen toen ik een lifter had laten uitstappen op een afrit van een autosnelweg.

De man wist bijvoorbeeld niet dat, als je zonder geldige reden stilstaat op de pechstrook van een autosnelweg, je dan niet nog eens bijkomend veroordeeld kunt worden omdat je dan uiteraard net tevoren tegen minder dan 70 km/h gereden hebt.

Ik was dan ook maar wat blij dat ik voor de politierechtbank gedagvaard werd.

De rechter heeft slechts 3 van de 8 overtredingen weerhouden, en een boete van 3 x 20 BEF met uitstel uitgesproken. Ik heb dus enkel de gerechtskosten moeten betalen.

In Duitsland zijn ook niet voor alle verkeersovertredingen strafpunten voorzien. Wie een overtreding begaat waarop onder meer strafpunten staan, heeft het al behoorlijk uitgehangen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 05:50:11 »
Citaat
In Frankrijk, waar het systeem vanaf juli 1992 werd ingevoerd, wordt bij verlies van alle 12 punten het rijbewijs voor 6 maanden ingetrokken [...]

Vreemd: in Frankrijk wordt het rijbewijs ingetrokken als je een bepaald aantal punten verliest, in Duitsland als je een bepaald aantal (straf)punten behaalt;D

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 10:30:09 »
Jullie mogen mij niet verkeerd begrijpen, ik sta volledig achter een rijbewijs met punten. Het is de enige manier om bestuurders de spelregels te laten respecteren.
Als iedereen de wegcode (ongeveer) naleeft wordt het rijden al een beetje aangenamer, als daarenboven de Belgen ook nog wat meer inzicht in het verkeer en respect voor mekaar zouden hebben komt het misschien nog ooit in orde.
Ik heb het puntensysteem in Frankrijk van vrij dichtbij opgevolgd met alle problemen vandien. Eerst en vooral moet alles vrij uniform, eenvoudig  en correct worden aangeduid zodat elke twijfel bij een bestuurder die zijn wegcode kent uitgesloten is. Begeleiding van de weggebruiker door duidelijkheid om dan te kunnen beboeten met een geldboete en een aantal strafpunten.
Het invoeren van het rijbewijs met punten in Frankrijk is niet te vergelijken met de invoering van het rijbewijs met punten in Duitsland.
In Duitsland bestond voor de invoering reeds een groot plichtsbesef, de meeste weggebruikers hielden zich aan de afspraken.
Ook was alles toen reeds vrij duidelijk en correct aangegeven zodat vergissingen uitgesloten zijn. Als je de regel overtreedt heb je het zelf gezocht.
In Frankrijk was de situatie totaal anders, de fransen reden er maar wat op los, iedereen reed en parkeerde zoals hij dacht.
Om deze mensen terug in de lijn te laten lopen was meer nodig dan alleen een rijbewijs met punten. Daarenboven waren de fransen niet zomaar te temmen en zaten de rechtbanken vol met bestuurders die hun boetes niet betaalden en alles op alles zetten om op de één of andere manier aan te tonen dat het wegbeheer faalde.
Sommige fransen die al hun punten kwijt waren gespeeld op korte tijd reden gewoon verder zonder rijbewijs, ooit heeft een advocaat het zover gekregen dat die mensen gelijk kregen gezien hun broodwining er vanaf hing.
Sindsdien zijn er in Frankrijk nog maar weinig dubieuze situaties waarin je je afvraagt hoe snel je mag rijden of wie voorrang heeft. Alles is zo uniform mogelijk gemaakt om nadien geen problemen te hebben met vaststellingen.
Daarom is het invoeren van het rijbewijs met punten in Belgie en dan vooral in Vlaanderen waar men de weggebruikers misleids in plaats van begeleidt onrechtvaardig zolang de wegbeheerders niet voor eenvoud en zuivere situaties gaan zorgen. De meeste vlamingen betalen hun boetes wel degelijk omdat ze gewoon niet weten hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit, of te lui zijn om er tijd in te steken. Ze nemen aan dat ze in de fout zijn gegaan, dat het wel aan hun zal liggen. In wallonie ligt de situatie al helemaal anders, die laten niet op hun kop kakken en zouden gezamelijk naar de rechtbank stappen. Door er strafpunten aan te koppelen denk ik dat velen het er niet zomaar zullen bij laten als het wegbeheer een steek laat vallen. Michel antwoord met dat denk ik niet, maar ik ben er volledig van overtuigd dat het wel zo is. Hun fouten aanvaarden zullen ze wel doen maar eringeluisd worden door fout en misleidend wegbeheer is nu eenmaal niet aanvaardbaaar.

In elk geval schijnt het puntensysteem in veel landen te werken schrijft Michel. Natuurlijk ik spreek dat helemaal niet tegen. Maar het zou een misdaad zijn moest op deze basis een rijbewijs met punten ingevoerd worden. Jozef schreef dat wie een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking betaalt, doet dat meestal omdat hij beseft dat hij er voor de rechter hoogstwaarschijnlijk slechter zal vanaf komen. Dat geld volgens mij voor heel weinig vlamingen zolang het bij een geldboete blijft en er geen punten aan vasthangen .

« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 10:44:32 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 14:46:26 »
Enige nadeel: met zo goed als geen controle, zullen er volgens mij dan nog een paar meer rondtoeren spijts het tegen hun uitgesproken verval.  Dus als die wet er doorkomt, hoop ik dat er daar gericht op gecontroleerd wordt.

Niet zozeer de bestuurder die bij goede weersomstandigheden op een autosnelweg met zeer weinig verkeer eens 180 km/h rijdt moet uit het verkeer gehaald worden. Wel de bestuurders die elke dag opnieuw met overtredingen aan de lopende band

Probleem hierbij, is dat men dat in Belziek natuurlijk anders ziet.  Ene die 180 durft rijden op een verlaten snelweg = foei, foei, foei!  Andere, nochtans levensgevaarlijke stoten blijven daarentegen maar al te vaak onbeteugeld.  

Laten we eerlijk zijn: wie een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking betaalt, doet dat meestal omdat hij beseft dat hij er voor de rechter hoogstwaarschijnlijk slechter zal vanaf komen.

En van diegenen die de zaak voor de rechter laten komen, zitten er helaas ook altijd wel meerderen tussen die hopen er goedkoper mee weg te komen, zonder dat ze eigenlijk ook maar iets of wat nagedacht hebben over een goeie verdediging.  En dan natuurlijk achterover vallen, dat een veroordeling door een rechter iets duurder uitvalt, vermits er gerechtskosten bijkomen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 14:54:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 15:10:47 »
Het invoeren van het rijbewijs met punten in Frankrijk is niet te vergelijken met de invoering van het rijbewijs met punten in Duitsland.
Dat doe ik ook niet, ik gaf enkel de landen die er een hebben.
Citaat
In Duitsland bestond voor de invoering reeds een groot plichtsbesef, de meeste weggebruikers hielden zich aan de afspraken.
Ook was alles toen reeds vrij duidelijk en correct aangegeven zodat vergissingen uitgesloten zijn. Als je de regel overtreedt heb je het zelf gezocht.
In Frankrijk was de situatie totaal anders, de fransen reden er maar wat op los, iedereen reed en parkeerde zoals hij dacht.
Dus jij probeert nu D met F te vergelijken.  ;)

Wat bedoel je met het groot plichtbesef van D dat voordien al bestond ? Waar haal je dat uit ? :-\
In woonde toevallig sinds 1973 in D, daar was het toen ook maar losjes hoor... vergeet niet dat Be veel veiliger was als D en F in de jaren 60´s, ook begin 70´s kan je bvb hier al  bedenken: BE was in 1965 één vd veiligste redelijk vergelijkbare landen, D staat duidelijk bij het reed-er-maar-op-los-land F.  ;)
Citaat
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
verkeersdoden per miljoen inwoners 1965

UK 146
België 147

Italië 186
Nederland 202
Denemarken 212

Duitsland 234
Frankrijk 249
Oostenrijk 252

Citaat
Michel antwoord met dat denk ik niet, maar ik ben er volledig van overtuigd dat het wel zo is. Hun fouten aanvaarden zullen ze wel doen maar eringeluisd worden door fout en misleidend wegbeheer is nu eenmaal niet aanvaardbaaar.
Ik volg eerder Jozef, daarbij op overtredingen waar punten mee gemoeid zijn is 99/100 geen "inluising mogelijk", want dat zijn redelijk zware overtredingen en-of overtredingen met waterdichte bewijzen en duidelijk wegbeheer. Het zijn geen ondoorzichtige parkeerovertredingen hé. Natuurlijk moet het BE-wegbeheer eerst op punt gezet worden, tesamen met de wegcode, dat gaat dus een win-win-win-maatregel worden als men ooit een puntenrijbewijs invoert in BE...
vbn D: http://www.bussgeldkataloge.de/
- bij een snelheidsovertreding moet men al 21 kmh+marge+tolerantie te snel gereden hebben voor één enkel strafpunt, zelfs het excuus één C43 bordje (trap van 20 kmh) overzien te hebben geldt niet.
- roodlichtovertreding minstens 1 sec rood geweest zijn, excuus net rood geldt dan ook niet...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 15:28:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 20:20:32 »
Frankrijk is in niets vergelijkbaar met Duitsland, weer, eten, cultuur, bevolking, mentaliteit .  Zelfs als het er volgens jou perceptie in Duitsland in de jaren 70 losjes aan toe ging, men kleurde een beetje buiten de lijntjes, maar in Frankrijk kleurde men alleen buiten de lijntjes en niets meer tussen de lijntjes.   Mijn grootmoeder en mijn vader hebben jaren in Duitsland gewoond op hetzelfde ogenblik dat mijn tante in Zuid frankrijk woonde. Hoe het er ergens aan toe gaat is een vorm van perceptie tov van wat je verwacht of gewoon bent.

In Duitsland krijg je inderdaad pas strafpunten bij een snelheidsovertreding van meer dan 20 km per uur.
In Frankrijk geeft elke snelheidsovertreding hoe klein dan ook aanleiding tot het aftrekken van punten, naargelang de snelheid worden meer of minder punten afgetrokken.
Een bord missen 30, 50, 70, 90 is dus uit den boze. Ook het niet verlenen van voorrang geeft in Frankrijk een aftrek van 4 punten van je krediet. Zie je dat in Belgie al gebeuren als men niet eens weet wanneer een fietspad aangeduid met verkeersborden doorgetrokken is of niet om de voorrang te bepalen.
Misschien kan men in Belgie ook punten aftrekken van fietsers want dat zou veel oplossen.

Het gaat er voor het ogenblik in Frankrijk vrij correct aan toe vergeleken met 20 jaar geleden. 

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 20:46:29 »
Met alle begrip voor de standpunten van mazda, moet ik Michel toch op een aantal punten gelijk geven.

Het is inderdaad totaal onmogelijk om de mentaliteit van de Fransen met die van de Duitsers te vergelijken.

Het puntensysteem heeft die mentaliteit in Frankrijk zeker niet veranderd, louter het risico om hun rijbewijs te verliezen heeft "verbetering" in hun rijgedrag gebracht.

De grondige tegenstelling tussen een romaans en een germaans volk is trouwens in België een niet geringe oorzaak van de communautaire problemen.

We merken die tegenstelling hier ook in het zuidoosten van Duitsland: Roemenen zijn weliswaar veel vredelievender dan Walen, maar ze kunnen hier niet aarden. Een Roemeense vriend zei me onlangs: "In Roemenië heb ik een lege geldbeurs, en hier een leeg hart." Bayern is nochtans veel "gemütlicher" dan de rest van Duitsland. Hij kwam hier onaangekondigd bij ons aan; zoiets doe je in Duitsland niet, maar ik nam het hem niet kwalijk, want ik weet dat dat in Roemenië heel gewoon is, en het is een jongen met een gouden hart.

Over de Duitsers doen nog altijd een aantal clichés de ronde die al lang niet meer toepasselijk zijn.

Begin de 60-er jaren. De Duitsers reden snel, en er was nog geen sprake van ecologisch rijden. Slechts weinige van de miljoenen VW kevers verstookten minder dan 10 liter op 100 km, ook al konden ze niet sneller dan 120 km/h rijden en geraakten ze hier in het zuiden een helling op de autosnelweg amper tegen 80 km/h op. De Duitsers reden tegen 100 km/h tot 50 meter vóór een bord dat het begin van een bebouwde kom aangeeft, en gingen dan vol in de remmen, want vrijwel geen enkele Duitser reed in die bebouwde kom ook maar 1 km/h sneller dan toegestaan.

Maar mei 68 is ook in Duitsland niet ongemerkt voorbijgegaan, en heeft begrippen als "Gesetz ist Gesetz" en "Deutsche Gründlichkeit" sterk uitgehold. In de 70-er jaren werd het hier in het verkeer dan ook zoals Michel beschrijft, en het heeft vele jaren gekost om het rijgedrag van de Duitsers te verbeteren tot wat het nu is. Niet louter met een puntensysteem, zoals in Frankrijk, doch veeleer met een voortdurend beroep op het gezond verstand (en niet met dwaze campagnes zoals die van het BIVV). Zelfs in een grootstad zoals München verloopt het verkeer nog altijd veel aangenamer dan in België, ook al zijn de Duitsers lang geen heiligen. Er wordt hier ook in het zwart gewerkt, en velen betalen geen radio- en televisietaks. Helaas is het van de andere kant al niet beter: zonder Steuerberater (belastingconsultent) wordt je hier door het Finanzamt gepluimd als een kip.

Mazda stelt dar er in België nog veel meer overtredingen zouden betwist worden bij de invoering van een puntensysteem. Wel, het zij dan zo. Blijkt een betwisting ongegrond te zijn, dan zal het de betrokkenen enkel nog meer kosten. En blijken betwistingen gegrond te zijn, dan kan dit leiden tot een ondubbelzinnigere verkeerswetgeving en -rechtspraak.

@ Bert: hoe meer rijbewijzen er ingetrokken worden, hoe meer bestuurders inderdaad dan maar zonder rijbewijs zullen rijden. Belgen spelen nu eenmaal graag roulette. Mijns insziens kan dit enkel ingedijkt worden door talrijkere controles en zwaardere straffen. Liever een onverbeterlijke wegpiraat die zonder rijbewijs rijdt, uit het verkeer halen, dan iemand die eens veilig tegen 180 km/h gereden heeft.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 20:49:00 »
Misschien kan men in Belgie ook punten aftrekken van fietsers want dat zou veel oplossen.

Zelfs als je fietsers in België een beginkrediet van 100 punten geeft, mag er na 6 maanden geen enkele nog rijden.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 21:17:33 »
Ik ben nog altijd niet overtuigd dat een rijbewijs met punten gaat leiden tot een betere wegcode en een betere naleving van de plaatsingsvoorwaarden.
Jullie gaan er vanuit dat bestuurders die onterecht beboet werden gelijk zullen krijgen op de rechtbank. Gezien de dubbelzinnige wetgeving over een aantal zaken is dit niet zo zeker.  Ik ben nog altijd voorstander van zuivere situaties waarbij dan een puntensysteem past en niet andersom.                       

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 22:15:56 »
Frankrijk is in niets vergelijkbaar met Duitsland, weer, eten, cultuur, bevolking, mentaliteit .
Heb ik ergens beweerd dat betreft al dit  F met D vergelijkbaar is ? Waar ?  ???

Citaat
Zelfs als het er volgens jou perceptie in Duitsland in de jaren 70 losjes aan toe ging, men kleurde een beetje buiten de lijntjes, maar in Frankrijk kleurde men alleen buiten de lijntjes en niets meer tussen de lijntjes.
Ik spreek enkel over D, en ik gaf aan dat F quasi of bijna zo onveilig was als D, ENKEL betreft verkeersdoden/inwoners; en dat in de tijden waar geen gordelplicht bestond en amper een snelheidsbeperking, navenante handhaving enz... ttz zowat gelijke wapens opgelegd door de overheden = in beide landen ging het er losjes aan toe zeggen de verkeersdodencijfers toch. Dat eten, cultuur, bevolking, mentaliteit... niet te vergelijken is wilt daarom nog niet zeggen dat de Duitsers algemeen veel veiliger reden als de Fransen ook al "kleurden de Fransen meer buiten de lijnen".  ::)

Citaat
  Mijn grootmoeder en mijn vader hebben jaren in Duitsland gewoond op hetzelfde ogenblik dat mijn tante in Zuid frankrijk woonde. Hoe het er ergens aan toe gaat is een vorm van perceptie tov van wat je verwacht of gewoon bent.
Van F heb ik amper een perceptie van die tijden 60-70´s, ik ben lang geleden wel eens 3 dagen in Parijs geweest, maar zo reden ze in Brussel ook...
maar zoals ik schreef heb ik nergens F met D vergeleken.

Citaat
In Frankrijk geeft elke snelheidsovertreding hoe klein dan ook aanleiding tot het aftrekken van punten, naargelang de snelheid worden meer of minder punten afgetrokken.
ELKE ? toch niet gehoord van je tante ?  :P  ;)

Volgens mij klopt dat helemaal niet - is ook totaal onlogisch - , en is betreft Vmax-overtreding F quasi amper verschillend van D , F geeft ook 1 punt vanaf 21 kmh teveel hoor, F heeft wel hogere boetes (onlangs serieus verhoogd) vooral binnen-bbk.

Frankrijk: http://www.securite-routiere.gouv.fr/  LES PAGES LES + LUES > Vitesse
Citaat
Sanctions et réglementations

Excès de vitesse inférieur à 20 km/h (avec limitation supérieure à 50 km/h)
- Amende forfaitaire de 68 euros
- Retrait d’1 point sur permis de conduire

Excès de vitesse inférieur à 20 km/h (avec limitation inférieure ou égale à 50 km/h)
- Amende forfaitaire de 135 euros
- Retrait d’1 point sur permis de conduire

Excès de vitesse égal ou supérieur à 20 km/h et inférieur à 30 km/h
- Retrait de 2 points sur permis de conduire

Excès de vitesse égal ou supérieur à 30 km/h et inférieur à 40 km/h
- Retrait de 3 points sur permis de conduire
- Suspension de 3 ans du permis de conduire

Excès de vitesse égal ou supérieur à 40 km/h et inférieur à 50 km/h
- Retrait de 4 points sur permis de conduire
- Confiscation du véhicule

Excès de vitesse supérieur ou égal à 50 km/h
- Amende forfaitaire de 1 500 euros
- Retrait de 6 points sur permis de conduire
- Suspension de 3 ans du permis de conduire (sans sursis ni « permis blanc »)
- Confiscation obligatoire du véhicule en cas de récidive

Récidive d’excès de vitesse supérieur ou égal à 50 km/h
- Amende forfaitaire de 3 750 euros
- Retrait de 6 points sur permis de conduire
- Suspension de 3 ans du permis de conduire (sans sursis ni « permis blanc »)
- Immobilisation ou confiscation du véhicule - Peine de prison de 3 mois

Duitsland: (link uit vorige post)
 buiten bbk:
21-25 km/h  70,- EUR, 1 Punkt
26-30 km/h 80,- EUR, 3 Punkte
31-40 km/h 120,- EUR, 3 Punkte
41-50 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
51-60 km/h 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
61-70 km/h 440,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
über 70 km/h 600,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
binnen bbk:
21-25 km/h 80,- EUR, 1 Punkt
26-30 km/h 100,- EUR, 3 Punkte
31-40 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
41-50 km/h 200,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
51-60 km/h 280,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
61-70 km/h 480,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
über 70 km/h 680,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot

Je had toch moeten weten dat ik dat ging nazien, zeker als je zoiets ongelooflijks vertelt.  ;)

Citaat
Een bord missen 30, 50, 70, 90 is dus uit den boze.
Kwatsch dus.

Citaat
Ook het niet verlenen van voorrang geeft in Frankrijk een aftrek van 4 punten van je krediet.
Zoek jij nu eens even naar de bron.  ;)
hopla, hier heb je gelijk:
Citaat
Refus de priorité

- Retrait de 4 points sur permis de conduire

In D is voorrangsnegatie tot 3 punten:
Citaat
Vorfahrt nicht beachtet und dadurch einen Vorfahrtsberechtigten gefährdet  50,- EUR, 3 Punkte

Citaat
Nu ben je wat aan´t overdrijven...

Citaat
Het gaat er voor het ogenblik in Frankrijk vrij correct aan toe vergeleken met 20 jaar geleden.
Men ziet het ook aan de daling van hun verkeersdodencijfers... wie weet hadden ze het puntenrijbewijs veel eerder ingevoerd (zoals D) waren ze nog een pak veiliger en haalden ze het niveau van D.

Ik ben nog altijd niet overtuigd dat een rijbewijs met punten gaat leiden tot een betere wegcode en een betere naleving van de plaatsingsvoorwaarden.
Waar schreef ik dat ?

Ben ik zo onduidelijk ?
Citaat van: Michel
Natuurlijk moet het BE-wegbeheer eerst op punt gezet worden, tesamen met de wegcode, dat gaat dus een win-win-win-maatregel worden als men ooit een puntenrijbewijs invoert in BE...

Citaat
Jullie gaan er vanuit dat bestuurders die onterecht beboet werden gelijk zullen krijgen op de rechtbank.
Meestal toch, denk ik zo (hangt van de rechter af...). Denk jij van niet ?

Citaat
Ik ben nog altijd voorstander van zuivere situaties waarbij dan een puntensysteem past en niet andersom.
Bedoelde ik iets anders ?  :-\
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 22:30:47 door Michel »
© Koning Willem I