Auteur Topic: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken  (gelezen 9248 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 23:43:37 »
Sorry Michel, je reageert zelfs op zaken die helemaal niet op jou bedoeld waren. ik wil alleen maar aantonen dat het rijbewijs met punten zijn nut heeft maar dat al die systemen verschillend zijn.
Sommige landen laten nog plaats om eventuele kleine fouten niet te onderwerpen aan het puntensysteem.
Frankrijk laat geen ruimte en zeker niet bij snelheidsovertredingen, er is geen marge.
En die marge hebben we in Belgie nodig zolang het wegbeheer er een zootje van maakt.

Verder weet ik dat je duits goed is maar je frans daarentegen niet.
Je haalt er zelf de wettekst bij :
Sanctions et réglementations

Snelheidsovertredingen van MINDER dan 20 km/uur bij een snelheidsbeperking hoger dan 50
Excès de vitesse inférieur à 20 km/h (avec limitation supérieure à 50 km/h)
- Amende forfaitaire de 68 euros
- Retrait d’1 point sur permis de conduire

Snelheidsovertreding van MINDER dan 20 km/uur met snelheidsbeperking lager of gelijk aan 50
Excès de vitesse inférieur à 20 km/h (avec limitation inférieure ou égale à 50 km/h)
- Amende forfaitaire de 135 euros
- Retrait d’1 point sur permis de conduire

Snelheidsovertreding van meer of gelijk aan 20 km/uur en lager dan 30
Excès de vitesse égal ou supérieur à 20 km/h et inférieur à 30 km/h
- Retrait de 2 points sur permis de conduire

Snelheidsovertreding enz......
xcès de vitesse égal ou supérieur à 30 km/h et inférieur à 40 km/h
- Retrait de 3 points sur permis de conduire
- Suspension de 3 ans du permis de conduire

Enz...
Begrijp dat als ze dit systeem in Belgie invoeren dat ge u niet meer moet vergissen, zelfs niet voor 1 km.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 23:46:39 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wathelet wil dat rijbewijs hardleerse bestuurders automatisch wordt ingetrokken
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 23:51:28 »
Nederland heeft ook al zo'n systeem (of toch minstens voor beginnende chauffeurs), dacht ik.  En verder kan een verbalisant in een aantal gevallen, de overtreder aangeven voor een soort educatieve maatregel gedrag.  Dit is een soort cursus, die een veroordeelde dan moet volgen, op eigen kosten.  En die kosten zijn niet bepaald mals. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 00:31:09 »
Sorry Michel, je reageert zelfs op zaken die helemaal niet op jou bedoeld waren. ik wil alleen maar aantonen dat het rijbewijs met punten zijn nut heeft maar dat al die systemen verschillend zijn.
Frankrijk laat geen ruimte en zeker niet bij snelheidsovertredingen, er is geen marge.
En die marge hebben we in Belgie nodig zolang het wegbeheer er een zootje van maakt.

Verder weet ik dat je duits goed is maar je frans daarentegen niet.
Je haalt er zelf de wettekst bij :

Oeps, slecht gelezen toch 1 punt bij een minimale snelheidsovertreding uiteraard tolerantiemarge 5 kmh / 5%  afgetrokken...
http://www.radars-mobiles.fr/connaitre/tolerance-radar.php

Die Fransen overdrijven dan toch, ongelooflijk eigenlijk.  :-[
Nu begrijp ik dat succes van *Coyote- & Co-apparaatjes vooral in Frankrijk (daarenboven Fabrication 100 % Francaise  ;D):
*
Citaat
http://fr.wikipedia.org/wiki/Coyote_(syst%C3%A8me)#Conformit.C3.A9_janvier_2012

Le 7 janvier 2012 une nouvelle mise à jour, permet d'obtenir un certificat, garantissant que le système "Coyote" n'est pas un avertisseur de radar, mais une aide à la conduite, dès que la nouvelle mise à jour a été effectuée4.
Voici quelques statistiques pour le mois de mars 2013 :
Le 30 mars 2013 il y a 2 025 4215 utilisateurs en France6.
787 957 perturbations routières partagées entre utilisateurs Coyote 7 ;
plus de 3 455 zones à risques mises à jour (février) 7 ;
2 124 071 signalements de radars mobiles (février) 7.

http://www.coyotesystems.be/nl/  

Begrijp dat als ze dit systeem in Belgie invoeren dat ge u niet meer moet vergissen, zelfs niet voor 1 km.
Ik ben dan uiteraard voorstander van het Duits puntensysteem, jij hebt dat Frans puntensysteem erbij gehaald.  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 01:28:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 03:53:33 »
Ik ben nog altijd niet overtuigd dat een rijbewijs met punten gaat leiden tot een betere wegcode en een betere naleving van de plaatsingsvoorwaarden.

Een rijbewijs met punten niet. Maar de talrijkere betwistingen die daardoor volgens jou zouden ontstaan, zouden wel tot een betere regelgeving en rechtspraak moeten leiden.

De naleving van de plaatsingsvoorwaarden is zeer belangrijk, doch overtredingen terzake worden helaas vrijwel nooit geverbaliseerd. Dat neemt niet weg dat er bij de overgrote meerderheid van de vaststellingen die de politie in het verkeer doet, de naleving van de plaatsingsvoorwaarden geen rol speelt.

Citaat
Jullie gaan er vanuit dat bestuurders die onterecht beboet werden gelijk zullen krijgen op de rechtbank.

"In dubio pro reo" is een rechtsregel die voortvloeit uit artikel 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de mens, en inhoudt dat een beklaagde als onschuldig geldt en niet mag veroordeeld zolang zijn schuld niet op een wettelijke manier kan bewezen worden.

Ik meen niet dat hiermee dikwijls een loopje genomen wordt door de Belgische rechters.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 04:51:47 »
Fransman bij mij op het werk heeft ook zo'n Coyote en hij zei erover ;ta besoin d une coyote aujourd'hui
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 04:54:46 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 10:25:35 »
Kijk, mijn hele relaas over dubieus geplaatste verkeerstekens in Belgie en rijbewijzen met punten is gebaseerd op het feit dat voor elke snelheidsovertreding of voor elke niet verleende voorrang strafpunten kunnen worden gegeven (of punten afgetrokken).
Dit zou naar mijn mening onmogelijk zijn met al die verwarrende toestanden op de Belgische wegen.
Als het Belgisch puntensysteem toe zou laten om kleine snelheidsovertredingen te begaan of andere fouten te maken zonder onmiddellijk aan je punten te zitten liggen de kaarten inderdaad anders. Maar heeft het dan nog zin? Je moet dan al een zware overtreder zijn en recidivist om je rijbewijs kwijt te geraken. Een toevallige vergissing kan dan inderdaad niet direct kwaad.  Sommigen zullen hier natuurlijk gebruik van maken en steeds in de vergissing rijden waardoor er eigenlijk heel weinig zal veranderen. Als je 50 mag zullen ze nog steeds 70 willen rijden en komen duwen.
Gezien we gesprekken begonnen met ieder een ander systeem in zijn achterhoofd ( wel of niet met marges) is het niet te verwonderen dat onze meningen verschillen.

Ik heb mijn bedenkingen bij het feit dat talrijke betwistingen zouden moeten leiden tot een betere regelgeving en rechtspraak en dat de beklaagde mag niet veroordeeld worden zolang zijn schuld niet op een wettelijke manier kan bewezen worden.
Het Belgische probleem zit hem in de "wettelijke manier" en de interpretatie van vele herschreven en nadien bijgevoegde artikels in de wegcode.
Juristen weten op bepaalde vraagstukken het antwoord niet meer, laat staan dat als ze denken het antwoord te weten dat het juist is.
Met de huidige wetgeving kan je verschillende kanten op en is het wettelijk bewijzen van een fout niet eens zo moeilijk.
Sommige artikels spreken mekaar gewoon tegen. Het komt er dan gewoon op aan om het juiste artikel in de juiste context te gebruiken om veroordeeld te worden of niet.

« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 10:39:39 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 11:50:23 »
Als het Belgisch puntensysteem toe zou laten om kleine snelheidsovertredingen te begaan of andere fouten te maken zonder onmiddellijk aan je punten te zitten liggen de kaarten inderdaad anders. Maar heeft het dan nog zin? Je moet dan al een zware overtreder zijn en recidivist om je rijbewijs kwijt te geraken.
Juist daarom heeft een puntenrijbewijs zin, het D-rijbewijs op punten is daar toch het bewijs van.

Citaat
Een toevallige vergissing kan dan inderdaad niet direct kwaad.  Sommigen zullen hier natuurlijk gebruik van maken en steeds in de vergissing rijden waardoor er eigenlijk heel weinig zal veranderen. Als je 50 mag zullen ze nog steeds 70 willen rijden en komen duwen.
Ja en ? die betalen dan nog altijd een dikke boete zoals voorheen (als ze betrapt worden). En van komen duwen heb ik zelden last, toch hier in Limburg niet; ze halen me dan gewoon in of ik stoor me er niet aan. Handhaving veiligheidsafstand heeft wel weinig met snelheid of traagheid te maken.

Ik weet natuurlijk niet juist wat jij doet als er iemand voor je trager wil rijden als jezelf, ben jij dan dé komen-duwer   :-\ ?

Citaat
Sommige artikels spreken mekaar gewoon tegen. Het komt er dan gewoon op aan om het juiste artikel in de juiste context te gebruiken om veroordeeld te worden of niet.
Dat weten we hier allemaal toch @ mazda, men wil toch al lang een nieuwe wegcode maken en uiteraard moeten dan de plaatsingsvoorwaarden en hun toepassing ook serieus opgefrist worden, zachtjes uitgedrukt. En dan moet er een serieuze boetecatalogus opgemaakt worden (bvb ook afstand-bumperplakken in stappen en andere) op alle zware verkeersovertredingen naargelang echte gevaarlijkheid, en dan moet de handhaving ook navenant zijn... enz...
En dan pas kan een puntenrijbewijs tot resultaten leiden. Duitsland heeft er bijna 40 jaar puntenrijbewijsevolutie opzitten, daar kan men alleen maar van profiteren hoe dat zij het doen.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 12:32:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 12:10:16 »
Fransman bij mij op het werk heeft ook zo'n Coyote en hij zei erover ;ta besoin d une coyote aujourd'hui

Een veelrijder kan niet anders, die 12 punten kunnen heel rap weg zijn op 3 jaar tijd als ik dat F puntensysteem goed gelezen heb, en dat enkel op snelheidsmax+5 kmh al 1 punt...
Zonder "Coyote" is men toch voortdurend bezig met te loeren op alles en nog wat en daardoor afgeleid wordt van echte verkeersveiligheid.

Ik ben er bijna zeker van dat Franse veelrijders die aan zo´n Coyote gewend zijn het niet meer kunnen missen, ze zullen dan ook regelmatig een nieuwe versie kopen... hoe men het draait of keert die 1 punt-grens - al voor een pietluttige overschrijding - is ook indirecte opbrengst voor de F-staatskas. Ik hoef daar enkel aan bepaalde fixe 30/50-zones te denken en hun uitbreidingen die men aan het wegbeeld niet herkent, bij 36 kmh ding-dong...
http://www.brionautes.com/article.php?sid=2717
of fixe 30 kmh : (´s nachts, goede omstandigheden...)
http://www.paris-normandie.fr/article/societe/plus-de-securite-rue-texcier

zulke "constructies" helpen al wat ...

http://www.lepays.fr/faits-divers/2011/12/29/limitations-de-vitesse-signalez-les-incoherence  toch alweer een punt minder... want aan het wegbeeld zal zelden wat gedaan worden...

Wie weet komt er ooit een iCoyote versie xxx die het gas- en rempedaal bedient... maw snelheid volgens de borden en algemene limieten hoe onaangepast die limieten soms ook kunnen zijn, en dat enkel op borden kruispunten enz...  :-X
Om uiteindelijk ISA te worden :
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligente_snelheidsaanpassing

Intelligente snelheidsaanpassing (ISA), ook wel bekend als intelligente snelheidsassistentie, is een in ontwikkeling zijnd systeem dat bestuurders ertoe aanzet dan wel dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden. Het systeem houdt continu in de gaten wat de plaatselijk geldende maximumsnelheden zijn en laat het de bestuurder weten wanneer er een overschrijding van de maximumsnelheid wordt gedetecteerd. Er zijn vier verschillende varianten van het ISA-systeem. Namelijk de variant die alleen informatie geeft, de open variant, de halfopen variant en de gesloten variant. Het doel van ISA is om de bestuurder de mogelijkheid te bieden, met enige ondersteuning, zich aan de wettelijk geldende snelheden te houden. Vooral voor bestuurders in een voor hen onbekende omgeving kan ISA een welkome ondersteuning zijn. Veel ISA-systemen zullen ook in staat zijn informatie te geven over risicogebieden, bijvoorbeeld bij scholen, ziekenhuizen of gebieden met veel voetgangers en fietsers.

ISA-Varianten[bewerken]

1. Informatie: Deze vorm van assistentie is voornamelijk visueel. De snelheidslimiet en de wijzigingen in de snelheidslimiet worden digitaal weergegeven.
2. Open systeem: Hierbij is de informatie zowel visueel als auditief. Het systeem waarschuwt de bestuurder wanneer de snelheidslimiet wordt overschreden. De bestuurder kan vervolgens zelf beslissen wat hij of zij met deze informatie doet.
3. Halfopen systeem: Bij dit systeem is de auto voorzien van een haptisch pedaal met lichte tot middelmatige feedback naar de bestuurder. Bij snelheidsoverschrijding voelt de bestuurder tegendruk in het gaspedaal. Als de bestuurder vervolgens voldoende druk uitoefent op het gaspedaal is het toch mogelijk de snelheid te overschrijden.
4. Gesloten systeem: Ook bij dit systeem is het vervoermiddel voorzien van een haptisch pedaal. Alleen in deze uitvoering geeft het pedaal een krachtige feedback naar de bestuurder. Ook mogelijk in dit systeem is een uitgeschakeld pedaal. In het gesloten systeem wordt de maximumsnelheid automatisch beperkt tot de geldende snelheidslimiet. Als de bestuurder toch probeert harder te rijden wordt dit als het ware genegeerd door het systeem.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juni 2013 - 12:57:14 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 13:18:20 »
inderdaad 60-70000km op een jaar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:17:03 »

Voilà, en zo denkt vrijwel elke Fransman erover. Hun rijgedrag is niet veranderd omdat ze veiliger willen rijden, doch enkel omdat ze strafpunten willen vermijden. Zo een houding past perfect in de mentaliteit van de Fransman, niet verantwoordelijkheidszin.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:29:56 »
De komen-duwer?  Ik rijd niet sneller dan de maximum toegelaten snelheid die in Belgie al zeer laag is. Ik hou mijn veiligheidsafstand van 2 seconden.
Iemand die zonder reden trager rijdt dan toegelaten is  zowieso een spelbreker en lokt inhaalbewegingen uit maar daarom ga ik nog niet duwen.
Het ergste is dat duwers meestal sneller willen rijden dan toegelaten terwijl je zelf reeds aan de maximumsnelheid rijdt.
Als jullie toch allemaal weten dat de artikels mekaar tegenspreken en dat je om veroordeeld te worden alleen maar het juiste artikel in de juiste context moet plaatsen, dan stel ik mij de vraag waarom jullie zouden betrouwen op het rechtsysteem in combinatie met het rijbewijs met punten om een correcte regelgeving en rechtspraak te krijgen?
Uiteraard moeten de plaatsingsvoorwaarden en hun toepassing worden opgefrist schrijft Michel, maar daar is nergens sprake van ze herschrijven alleen de wegcode.
Een serieuze boetecatalogus, dat geloof je toch zelf niet?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:32:03 »
Sommigen zullen hier natuurlijk gebruik van maken en steeds in de vergissing rijden waardoor er eigenlijk heel weinig zal veranderen.

Een puntensysteem is ook niet bedoeld om bestuurders uit het verkeer te halen die om de haverklap een boete moeten betalen omdat ze op de autosnelweg tegen 130 km/h i.p.v. 128 km/h rijden (de fout die Frankrijk maakt), of die zo nu en dan eens voor een oponthoud van amper 5 seconden zorgen door onnodig voorrang verlenen omdat ze er ook niet meer aan uit kunnen of een fietser nu al dan niet voorrang heeft.

Het gaat om diegenen die onverbeterlijk overtredingen blijven plegen welke hinder en gevaar opleveren met overtredingen welke nu enkel een geldboete opleveren die ze probleemloos kunnen betalen. Of om die vrachtwagenbestuurder tegen wie ik een razende politierechter hoorde tieren omdat eerstgenoemde al voor de zevende keer een zwaar ongeval onder invloed van alcohol veroorzaakt had, maar geen rijverbod kreeg voor categorie C omdat dat zijn broodwinning was. De broodwinning van zo een gast kan de rechter niet meer redden als hij het maximaal aantal strafpunten verzameld heeft, en dat is maar goed ook.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:32:26 »

Voilà, en zo denkt vrijwel elke Fransman erover. Hun rijgedrag is niet veranderd omdat ze veiliger willen rijden, doch enkel omdat ze strafpunten willen vermijden. Zo een houding past perfect in de mentaliteit van de Fransman, niet verantwoordelijkheidszin.

Dat zal in Belgie ook zo zijn.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:42:01 »
Ik heb mijn bedenkingen bij het feit [...] dat de beklaagde mag niet veroordeeld worden zolang zijn schuld niet op een wettelijke manier kan bewezen worden.

Je trekt dus de integriteit van de Belgische rechterlijke macht in het algemeen in twijfel?

Ik heb helaas, met wat mijn advocaat "gerechterlijke accidenten" noemde, dikwijls moeten ondervinden dat de Belgische Vrouwe Justitia al lang geen maagd meer is, maar zover zou ik toch niet willen gaan.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: zondag 16 juni 2013 - 14:47:25 »
En van komen duwen heb ik zelden last, toch hier in Limburg niet; ze halen me dan gewoon in of ik stoor me er niet aan.

Zalig voor jou, Michel.

3 jaar lang heb ik met mijn ex-vriendin elke oneffenheid in het wegdek moeten vermijden en alle specialisten van het land moeten aflopen, omdat ze een whiplash had opgelopen nadat een bumperklevende buschauffeur haar auto tot schroot herleid had.

Als je dat meegemaakt hebt, zou je niets liever doen dan zo een bumperklever met zijn edele delen aan een vleeshaak hangen.