Auteur Topic: 110 euro boete voor wie niet ritst  (gelezen 10776 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
110 euro boete voor wie niet ritst
« Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 09:58:43 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 juni 2013 - 10:03:16 door Rafael »

Offline KV

• Meer dan expert
Re: 110 euro boete voor wie niet ritst
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 10:56:43 »
De reacties in HLN zijn wel weer om te gieren.

Ja 't valt weer op hoeveel domme mensen er hier rondlopen  :-X

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 11:14:58 »
Absolute voorrang geven aan de bestuurders op de linkerrijstrook lijkt mij gevaarlijk, niet? Gaan we zo geen gefrustreerde niet-ritsers krijgen die dan opeens wel 'willen' ritsen en links in elkaars bumper gaan hangen en rechts blokkeren? Beetje het omgekeerde van nu? Het 1-om-1 principe aflijnen is misschien ook niet zo eenvoudig.

Hoewel het veranderen van rijstrook een maneuver is, bestaan er nu ook al minstens 2 arresten, die stellen dat bij een wegvallende rijstrook er géén sprake is van een maneuver, en de meest rechts rijdende bestuurder voorrang geniet.

De reacties in HLN zijn wel weer om te gieren.

Eerder om te janken.

Citaat
'Er moet een wettelijk kader komen maar eigenlijk is het vooral een kwestie van hoffelijkheid én gezond verstand. Ik steun het voorstel maar een wettelijk kader zal niet meteen alle problemen oplossen.'

Neen, maar helaas ontbreekt het te vaak aan gezond verstand.  Dus kàn je bijna niet anders dan een duidelijk wettelijk kader creëren.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 juni 2013 - 11:19:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 16:54:34 »
Eindelijk die wet (2014) , het heeft weer lang geduurd...

zowat 13 jaar na Duitsland, en 9 jaar na Oostenrijk.

had ik indertijd eens opgezocht: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2624.msg30639.html#msg30639
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 juni 2013 - 17:16:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 18:16:38 »
Laten we inderdaad hopen dat deze wet er zo spoedig mogelijk komt.

Alleen denkt men er blijkbaar niet aan om ook zware boetes op te leggen aan diegenen die het ritsen verhinderen door twee rijstroken in te nemen. Het moedwillig hinderen van het verkeer is nochtans niet alleen een verkeersovertreding, doch tevens een correctioneel misdrijf op basis van het strafwetboek.

Verder zou het ook moeten verboden worden om, over een bepaalde afstand vóór de versmalling, zich nog naar de doorgaande rijstrook te begeven. Want diegenen die dat doen, zijn meestal diegenen die vast van plan zijn om er ter hoogte van de versmalling niemand tussen te laten.

Vermits uit de reacties op het krantenartikel blijkt dat vele bestuurders niet van plan zijn deze nieuwe regel na te leven, zou een camera op de plaats van zo een versmalling veel geld kunnen opbrengen, en tevens de problemen bij het bepalen van de aansprakelijkheid bij een aanrijding kunnen oplossen. Het probleem zal immers zijn om te bewijzen dat die ene die je er niet meer wilde tussenlaten, uitgerekend al de zevende was die vóór jou wou invoegen ter hoogte van de versmalling.

De reacties op het krantenartikel zijn inderdaad bijzonder bedroevend. Ze geven weer maar eens blijk van de eigenschappen van een meerderheid van bestuurders in België:

- dom.
- koppig.
- asociaal.
- een hekel aan elke vorm van hoffelijkheid.
- zelfs geen elementair verkeersinzicht.
- geen enkele begaanheid met een globaal vlot verloop van het verkeer.
- egoïsme in de hoogste graad.

In die omstandigheden kan volgens mij het verloop van het wegverkeer enkel nog verbeterd worden met veel meer toezicht en veel zwaardere straffen (inclusief rijverbod voor langere tijd).

Bovendien rijst eens te meer de vraag of een website om de weggebruikers iets bij te brengen over hoffelijk, sociaal, vlot en veilig wegverkeer nog wel zin heeft (wees gerust: dit forum blijft alvast bestaan).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 20:31:47 »
voor mij mogen ze die boete op 1100 euro brengen, geen probleem net zoals ik met ritsen nooit een probleem heb gehad. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 juni 2013 - 22:44:06 »
Ben vooral bang dat de verbaliserende overheid in de chaos die hoogstwaarschijnlijk zal ontstaan doordat velen nog altijd te vroeg zullen willen invoegen en anderen met verschillenden in hetzelfde gat zullen willen duiken onterechte boetes zullen uitschrijven door onkunde of zelf geen inzicht.

Daarom is het zo gevaarlijk om boetes te laten uitschrijven voor overtredingen waar een zeker inschattingsvermogen en kennis voor nodig is door agenten die zelf niet voor 100 procent de verschillende nuances begrijpen.

Hetzelfde indien men ooit een rijbewijs met punten zou invoeren.  Een gedetailleerde en doorgronde opleiding van de verbalisanten is gewenst.
Het vaststellen in Belgie beperkt zich vooral tot snelheidsovertredingen en parkeerboetes.  Het beboeten van andere overtredingen waar een zeker inzicht voor nodig is kan niet worden overgelaten aan zwart-wit kijkers.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 10:33:26 »
Ben vooral bang dat de verbaliserende overheid in de chaos die hoogstwaarschijnlijk zal ontstaan doordat velen nog altijd te vroeg zullen willen invoegen en anderen met verschillenden in hetzelfde gat zullen willen duiken onterechte boetes zullen uitschrijven door onkunde of zelf geen inzicht.

Het is nochtans simpel dat ritsen en laten ritsen net voor de versmalling en dat één voor één. Daarbij ga ik er wel vanuit dat vele hun rij-bewijs waard zijn of diegene met een brommobiel het nodige minimum-IQ hebben om een tekeninkje te begrijpen.  ;)

Volgens mij zullen die boetes 1e. vooral gericht zijn op diegene die tussen de rijstroken aanschuiven om zo moedwillig het voorbijrijden te blokkeren, niet meer als logisch hé want dat was al verboden en nu wodt het eindelijk gehandhaafd, en ten 2e op diegene die zich te ver voor de versmalling in de file willen persen daar stoppen en zich soms schuin zetten en daardoor ook frustraties uitlokken van bestuurders op beide rijstroken.

Wel fijn vlot voor diegene die de borden begrijpt en zowat 700 meter dubbele file vlotjes voorbijgereden en dus geen last van die file...:
https://www.youtube.com/watch?v=zEq45rDan8Q   ;D

Let op "die blinde" (na 30 sec) die bij het groot geel bord ritsen na 300 m al invoegt.   ???
Het kan natuurlijk zijn dat "die blinde" (en quasi alle van de middenstrook) - langer van de file willen genieten, is (hun) zijn goed recht als hij maar netjes invoegt waar er plaats is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juni 2013 - 11:02:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 11:15:46 »
Zolang de achterlijke Belgische bestuurders mooi in één rijtje willen staan aanschuiven heb je natuurlijk nog altijd het voordeel om die file gewoon voorbij te rijden en op het laatste zoals het hoort in te voegen. Je doet dan niets fout en toch rij je al de anderen voorbij.
Soms zit ik door omstandigheden zelf in de doorgaande rijstrook en moet ik laten invoegen. Als het verkeer traag genoeg is en ik geen of zeer weinig afstand moet houden van mijn voorligger krijg ik problemen omdat ik er pas op het einde welgeteld één voertuig tussenlaat. Al diegenen die vroeger proberen laat ik er gewoon niet tussen en die beginnen dan door hun raam te tieren dat ik moet laten ritsen terwijl ik net volledig achter dit ritspricipe sta. Het probleem is als ik al vroeger bestuurders tussenlaat dat die op hun beurt ook nog eens een bestuurder moet tussenlaten en ikzelf op het einde ook nog eens en dan klopt de rekening niet meer.
Ooit reed ik in de zomer met mijn raampje open en wou een koppel veel te vroeg invoegen, ik liet dit niet toe waarop de vrouwelijke passagier brulde dat ik moest laten ritsen, waarop ik heb geantwoord dat ik op het einde corect één voertuig zou tussenlaten. Daarna zijn ze wat verder nog eens gaan  proberen.
Je bent dus aggresief als je pas laat ritsen op het einde en je bent ook agressief als je op het einde zelf wil ritsen?

Verder ben ik deze week bijna van de weg geduwd door en bestuurder die mij kort volgde op een weg met verschillende zijstraten van rechts zonder al te veel zicht waar geen borden staan die de voorrang regelen.  Ik vertraagde aan elk kruispunt om correct voorrang te kunnen aanbieden maar dat stond mijn achterligger niet aan.
Het minste dat men moet afremmen ofwel om voorrang te kunnen verlenen ofwel omdat iemand defensief en in alle veiligheid gebruikt maakte van zijn voorrang zit het er tegenwoordig bovenop. Ik ben bang als ik op een kruispunt op den buiten een andere weggebruiker tegenkom want ik weet echt niet meer wat die van mij verwachten.

« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juni 2013 - 11:24:40 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 14:50:53 »
als hij maar netjes invoegt waar er plaats is.

Dat is nu juist zoals het niet hoort. Bij ritsen voeg je niet zomaar in waar er plaats is, doch voegt iedereen op dezelfde plaats in, namelijk vlak vóór de versmalling.

Ook het onderbord "ritsen vanaf hier" op de foto in het bericht van Michel toont duidelijk aan dat men in België totaal niet begrijpt wat ritsen inhoudt. Neen, bij ritsen wordt er niet ingevoegd "vanaf hier", doch enkel "hier", vlak vóór de versmalling. Anders krijg je de toestand die mazda zeer terecht aanklaagt, en waarbij iemand die al "vanaf hier" invoegt verderop nog minstens één bestuurder moet laten invoegen.

Ritsen op zijn Belgisch... "man, man, man, miserie, miserie, miserie" zou een bekend Vlaams acteur zeggen. We gaan een grote stap vooruit zetten, nu we aan de rand van de afgrond staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 14:53:51 »
Ik ben bang als ik op een kruispunt op den buiten een andere weggebruiker tegenkom want ik weet echt niet meer wat die van mij verwachten.

Dat is toch simpel. In België heeft op den buiten (ook in Aalter, zoals ik meermaals ondervonden heb) de doorgaande weg voorrang, en bij twee doorgaande wegen de breedste of de belangrijkste. Alleen tot het tot een aanrijding komt uiteraard.

Man, ik begrijp je: je kunt in België nooit goed doen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 juni 2013 - 18:31:04 »
als hij maar netjes invoegt waar er plaats is.

Dat is nu juist zoals het niet hoort. Bij ritsen voeg je niet zomaar in waar er plaats is, doch voegt iedereen op dezelfde plaats in, namelijk vlak vóór de versmalling.

Idd, daarom schreef ik ook "blinde" bij dat Youtube filmpje.  ;)
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 14 juni 2013 - 02:09:10 »
Idd, daarom schreef ik ook "blinde" bij dat Youtube filmpje.  ;)

OK. Ik kon me al niet voorstellen dat jij niet beter zou geweten hebben.

Om dat filmpje te bekijken heb ik de moed niet gehad. Mijn 10 GB voor deze maand zijn sinds 9 juni al opgebruikt. Onze nieuwe huurder zit voorlopig namelijk ook op mijn router, en is allesbehalve zuinig inzake datavolume.  Voor de rest van de maand is het dan ook downloaden tegen 384 kbit/s i.p.v. tegen 7 Mbit/s. :'(

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 05:59:04 »
gisteren eens ene niet laten ritsen ().
File op de snelweg, net voor het einde van de oprit naast me komt er nog eentje aangestoven die ik er netjes tussen laat maar zijn achterligger probeert dat ook nog even, hij stond eerst even (braaf) te wachten ter hoogte van mijn achterwiel (ik was met de auto) om dan zijn voorganger na te doen en rap in het gat voor me te duiken wanneer de file weer aantrekt.
Die eerste had het spelletje ook niet echt zuiver gespeeld maar er is meer nodig om mij kwaad te krijgen.
Bij die tweede was er zeker al meer, eerst en vooral laat het camionnetje achter mij een gat vallen van dik 10 meter, hij knipperde zelfs met z'n lichten om die kerel er tussen te laten;
Verder ging hij al zeker over de witte lijn rechts van hem moeten om toch nog voor mij te geraken.
Wilt u mij even excuseren dat ik hem er niet tussen liet en mijn voorganger nauwgezet volgde?
Zelfs een kapbeweging naast me (hij reed toen al op de pechstrook)  kon me niet imponeren  , ineens reed hij vol gas weg over de pechstrook (nadat ik deed alsof ik een foto van hem nam met de smartfoon)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 15 juni 2013 - 10:52:52 »
Stel dat een domme agent niet heeft gezien dat je er al een auto tussenliet en alleen het laatse ziet of wil zien , dat je niet wil laten invoegen dan krijg je een boete van 110 euro of is dat niet van toepassing bij file ter hoogte van de oprit?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juni 2013 - 10:54:36 door mazda »