Auteur Topic: 110 euro boete voor wie niet ritst  (gelezen 12268 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 110 euro boete voor wie niet ritst
« Reactie #30 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 15:19:02 »
Het lijkt me ook wel nuttig om mensen aan te sporen om aan kruispunten alle vakken te gebruiken.

Waarbij het evenwel aangewezen is om je in de bebouwde kom tijdig naar de rijstrook te begeven die het best bij je bestemming past (een toegestane uitzondering op de principiële verplichting om rechts te rijden).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #31 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 15:35:55 »
Het lijkt me ook wel nuttig om mensen aan te sporen om aan kruispunten alle vakken te gebruiken.
Vaak aan kruispunten zie je dat er een lange rij auto's op het rechtse vak staat en geen of bijna geen op het vak ernaast.
Op die manier moet het langer groen blijven voor die richting en wordt het kruispunt niet volledig benut.

Ik moet wel toegeven dat ik vaak gemakkelijkheidshalve ook maar aanschuif achteraan dan.  

::) Je ziet de gevolgen ervan in, wanneer niet alle beschikbare ruimte benut wordt .... en geeft dan terloops toe, dat je dat zélf ook niet doet.  Verander de wereld, begin bij ....   :D

In een aantal welbepaalde situaties, zoals >>> hier, zal ik ook altijd wel links afslaan vanuit de rechtse van de twee afslagstroken naar links.  Reden: hier wordt bij druk verkeer, de beide afslagstroken naar links doorgaans goed benut. Maar wanneer je dan links de Lambrechtshoekenlaan indraait, is er geen onderverdeling in rijstroken meer, en te smal om met 2 naast elkaar te rijden. (Toch zeker wanneer er voertuigen rechts op de Lambrechtshoekenlaan parkeren).   Gevolg: niet zelden is het daar een gewring en dan PATS KLINGELING.  In voorkomend geval, ben ik toch tenminste degene die rechts rijdt.  Al blijft de topprioriteit natuurlijk wél om ongevallen te voorkomen.

Waarbij het evenwel aangewezen is om je in de bebouwde kom tijdig naar de rijstrook te begeven die het best bij je bestemming past (een toegestane uitzondering op de principiële verplichting om rechts te rijden).

Mijns inziens, is dat nu net de reden, waarom deze uitzondering voorzien is.  Net als bvb bij verkeersborden F13/F15.  Namelijk om bestuurders de kans te geven zich tijdig en vlot naar de juiste rijstrook te begeven, om aldus een betere doorstroming te krijgen.  Nu nog de Belgische chauffeur ervan zien te overtuigen.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juni 2013 - 15:48:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #32 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 15:53:02 »
Citaat
Roll Eyes Je ziet de gevolgen ervan in, wanneer niet alle beschikbare ruimte benut wordt .... en geeft dan terloops toe, dat je dat zélf ook niet doet.  Verander de wereld, begin bij ....   

Het is toch zinniger om tien anderen te overtuigen dan enkel mezelf? :)
Ik bedoel maar: soms sta ik stil achter de hoop en denk ik: eigenlijk had ik beter het vak ernaast genomen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #33 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 16:09:03 »
Het is toch zinniger om tien anderen te overtuigen dan enkel mezelf? :)

En hoe kan je dat beter doen, dan zélf het goede voorbeeld te geven?

Ik bedoel maar: soms sta ik stil achter de hoop en denk ik: eigenlijk had ik beter het vak ernaast genomen.

Niet denken: doen!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #34 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 16:22:44 »
Neen, niet omdat je als geverbaliseerde het afschrift van het PV laattijdig kreeg, wel omdat de leasingmaatschappij als titularis van de kentekenplaat het afschrift te laat werd toegezonden. Want dan heeft het PV geen bijzondere bewijswaarde meer ten laste van de geverbaliseerde.

Wacht even.  Als het PV tijdig naar de leasingmaatschappij als titularishouder van de nummerplaat verzonden werd, verliest dat PV dan alsnog de bijzondere bewijswaarde, omdat het dan vervolgens te lang duurt eer het uiteindelijk bij de bewuste werknemer terechtkomt?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: maandag 17 juni 2013 - 17:40:54 »
Wacht even.  Als het PV tijdig naar de leasingmaatschappij als titularishouder van de nummerplaat verzonden werd, verliest dat PV dan alsnog de bijzondere bewijswaarde, omdat het dan vervolgens te lang duurt eer het uiteindelijk bij de bewuste werknemer terechtkomt?

Neen, niet omdat het te lang duurt eer het bij de betrokken bestuurder terechtkomt. Een PV dat tijdig verzonden werd naar de titularis van de kentekenplaat, verliest zelfs zijn bijzondere bewijswaarde niet als het nooit toekomt.

Dat is nu juist het onlogische van deze regeling, vooral als de bestuurder niet de titularis van de kentekenplaat is: het PV heeft tegenover de bestuurder geen bijzondere bewijswaarde meer, niet als het waar dan ook laattijdig of zelfs niet aankomt, doch enkel als het laattijdig verzonden wordt naar de titularis van de kentekenplaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 03 juli 2013 - 09:10:52 »
Deze man vindt ritsen blijkbaar ook geen goed idee:

http://www.danckaerts.be/strafrecht/wegverkeer/ritsen/

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 03 juli 2013 - 16:17:44 »
Deze man vindt ritsen blijkbaar ook geen goed idee:

http://www.danckaerts.be/strafrecht/wegverkeer/ritsen/

Ik vind de titel van het artikel niet erg gelukkig gekozen. Want de man blijkt eigenlijk niet tegen het ritsen zelf te zijn, maar wel tegen het verplichten daarvan, gelet op de eventueel moeilijke bewijsvoering bij een aanrijding.

Dat de bewijsvoering bij een aanrijding in sommige gevallen moeilijk is, is evenwel onvermijdelijk. Als iemand mij achteraan aanrijdt omdat ik plots zonder geldige reden krachtig afgeremd zou hebben, hoe ga ik dan bewijzen dat er net een olifant de rijbaan overstak?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 03 juli 2013 - 16:41:25 »
Dat de bewijsvoering bij een aanrijding in sommige gevallen moeilijk is, is evenwel onvermijdelijk. Als iemand mij achteraan aanrijdt omdat ik plots zonder geldige reden krachtig afgeremd zou hebben, hoe ga ik dan bewijzen dat er net een olifant de rijbaan overstak?

Ligt de bewijslast van zijn bewering niet eerder bij diegene die achterop knalt?  Dat hij dan maar probeert te bewijzen dat je plots zonder geldige reden bruusk geremd hebt hé...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 03 juli 2013 - 17:42:00 »
Ligt de bewijslast van zijn bewering niet eerder bij diegene die achterop knalt?  Dat hij dan maar probeert te bewijzen dat je plots zonder geldige reden bruusk geremd hebt hé...

Ik zou het niet weten.

Ik weet niet of dat in België ook gebeurt, maar hier in Duitsland smeert de Polizei een produkt op het wegdek waarmee de sporen van het remmen met ABS zichtbaar worden.

Dat sterk afremmen kan dus bewezen worden. En is het dan niet aan diegene die sterk afgeremd heeft om te bewijzen dat hij daar een geldige reden voor had?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 03 juli 2013 - 20:02:25 »
Ik weet niet of dat in België ook gebeurt, maar hier in Duitsland smeert de Polizei een produkt op het wegdek waarmee de sporen van het remmen met ABS zichtbaar worden.

We hebben het dan over Belgische flikken, hé.  Bij een ongeval zonder gewonden, willen ze gewoonlijk amper nog komen.  En als ze al komen, dan moet je véél geduld hebben.  Zodanig veel, dat de meesten er dan maar moegetergd zelf aan beginnen.  En qua vaststellingen, staan ze hier nog niet veel verder dan ne champetter uit de jaren 50, die 's rap wat bijeenkrabbelt op de achterkant van z'n brooddoos.  Dus, mocht je hier ooit een ongevalletje voorhebben: VUL DAN IN GODSNAAM ZELF HET EAF in.  En laat het NOOIT over aan de Belgische flikken.  Want ofwel is het slordig ingevuld, ofwel loop je het risico dat de verbalisant en de tegenpartij elkaar kennen van op café (of zelfs van op het werk, precedenten genoeg). 

Dus, neen.  Zo geavanceerd dat ze een product gaan smeren om het remmen te bewijzen, zal er niet bij zijn.

Dat sterk afremmen kan dus bewezen worden. En is het dan niet aan diegene die sterk afgeremd heeft om te bewijzen dat hij daar een geldige reden voor had?

In Belziek, vrees ik dat we dan in de voorwaardelijke wijs (of hoe noem je dat?) moeten schrijven.  Het zou bewezen kunnen worden, mochten de Belgische flikken dezelfde kennis en inzet hebben als hun Duitse collega's.  Helaas is de basisopleiding hier nauwelijks 1 jaar, in vergelijking met hun Duitse collega's.....  Dus hier zal je wellicht zelden zo'n bewijs hebben dat de voorligger abnormaal hard geremd heeft.  Of het moest al dermate stevig zijn, dat er remsporen op het wegdek te zien zijn.  En op een bereidwillige getuige, moet je hier ook al zelden rekenen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #41 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:49:40 »
Laten we inderdaad hopen dat deze wet er zo spoedig mogelijk komt.
Hopen ?

Ik verwacht een juridische puinhoop van jewelste bij de invoering ...
Zelfs simpele aanpassingen krijgen ze niet geregeld.
Dit wordt 1 van de meest kinky aanpassingen aan de wegcode in jaren !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:53:47 »
Bij een oprit van de snelweg is de ritsregel nooit van toepassing - ook niet bij (stilstaand) fileverkeer op de snelweg-, er staat immers een B1-bord voorrang verlenen op het einde van de oprit
Misschien is het je al opgevallen, dat Vlaanderen die B1 tegenwoordig NAAST de doorgaande rijbaan zet - waar de "invoegstrook" al naast de doorgaande rijbaan van de snelweg ligt - ipv naast de rijbaan van de oprit zelf ?

Pas hier de wegcode op toe, en je rijdt een snelweg op met toepassing van de VVR, want de B1 geldt daar voor de ganse rijbaan ... de doorgaande rijbaan inbegrepen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:54:31 »
Ik weet ook dat dat geen ritsen is maar bij file kan je wel hetzelfde principe toepassen
Dan is het op hoffelijkheid, net zoals nu.

Net wat niet werkt dus ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 15:24:40 »
Stel dat een domme agent niet heeft gezien dat je er al een auto tussenliet en alleen het laatse ziet of wil zien , dat je niet wil laten invoegen dan krijg je een boete van 110 euro of is dat niet van toepassing bij file ter hoogte van de oprit?

Je bedoelt bij een B1... tja dan moet je normaal voorrang verlenen of geven, bij een dubbele file zal het dan "hoffelijkheid" worden van diegene die al op de snelweg aanschuiven. Het ritsprincipe is dan de beste oplossing, maar de eventuele ritswet is niet van toepassing.

Het ritsprincipe -enkel vooraan ritsen/laten ritsen - geldt idd niet # bij een snelwegoprit (zo ken ik het van D, rechtszaak OLG # ), dan is het invoegen en laten invoegen op hoffelijkheid.
#
Citaat
http://www.wkdis.de/aktuelles/rechtsnews/86032

OLG Köln: Kein # "Reißverschlussverfahren" beim Einfädeln auf die Autobahn

Urteil des OLG Köln vom 24.10.2005

Az.:   16 U 24/05

Quelle: Pressemitteilung des OLG Köln vom 07.02.2006
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 15:36:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I