Auteur Topic: Snelheid  (gelezen 3411 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Snelheid
« Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 11:09:09 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Snelheid
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 februari 2007 - 19:18:59 »
Citaat van: Rafael

Dus in principe is daar de hele bebouwde kom weggeveegd, en zou ik daar netjes 90km/u mogen rijden?

Ik hou me er mooi aan de 50km/u, maar klopt dit bovenstaande theoretisch gezien?


Het bord F1, dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, is een aanwijzingsbord, en geen verbodsbord dat een maximum toegestane snelheid oplegt. De snelheidsbeperking in de bebouwde kom maakt niet het voorwerp uit van het bord F1, maar van een verkeersregel vervat in AR 11.1. Van alle regels met betrekking tot een bebouwde kom zou dus enkel de snelheidsbeperking niet gelden.

Ik betwijfel deze theorie ten zeerste, op basis van

Citaat

AR 5. - Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


De plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens maken niet het voorwerp uit van dit reglement (het verkeersreglement), maar van het "Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens." Op basis van overtredingen van dit ministerieel besluit kan de wegbeheerder gestraft worden, en eventueel verantwoordelijk gesteld voor een ongeval. Maar de weggebruikers zijn verplicht zich aan een verkeersteken te houden van zodra het voldoet aan AR 5.

(AR = algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Patte

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Snelheid
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 februari 2007 - 13:41:56 »
IK volg Jozef dat dit een aanwijzigingsbord is en dat de snelheidsbeperking geregeld wordt door een regel in de wegcode.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 februari 2007 - 01:00:57 »

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 15:41:24 »
te mooi om waar te zijn, hé Rafael ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 16:31:41 »

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 februari 2007 - 23:49:08 »
stug blijven volhouden zou ik zeggen  ;)
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates