Auteur Topic: Zo ontstaan putten in het asfalt  (gelezen 2270 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Zo ontstaan putten in het asfalt
« Gepost op: woensdag 19 juni 2013 - 22:03:21 »

Via door ouderdomszwakten ontstane spleten in het asfalt dringt water tot onder de rijbaanbedekking. Bodemvorst verhindert dat het water wegloopt. Het water stapelt zich op in holle ruimtes.


Bij aanhoudende bodemvorst bevriest het water tot ijs, dat naar alle kanten uitzet. De rijbaanbedekking welft naar boven onder de druk van de ijskern.


Wanneer in het voorjaar de temperaturen stijgen, smelt de ijskern. Er blijven instabiele holle ruimtes en plassen achter.


Het beschadigde asfalt breekt onder het gewicht van de voertuigen. Delen van de rijbaanbedekking brokkelen af. De schade aan de rijbaan wordt zichtbaar.


Door de voortdurende belasting vergroot de schade aan de rijbaan. De putten worden dieper en breder, waardoor de verkeersveiligheid eronder lijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ontstaan putten in het asfalt
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 juni 2013 - 09:27:06 »
Of door een chemische reactie bij een combinatie van producten (grondverbeteraars), wat scheuren en zwellingen veroorzaakt.  Daardoor moeten ze nu al het Klaverblad in Lummen gaan herstellen tussen 22 juli en 11 augustus.  Nota bene pas afgewerkt einde oktober 2012 ....

En zeggen dat ze het daar intussen al een paar keer gewoon hebben afgeschraapt en opnieuw geasfalteerd.  En dit ZONDER zich af te vragen of daarmee het probleem opgelost zou zijn.  De oorzaak was natuurlijk niet weggenomen, en dus bleven de scheuren elke keer terugkomen.  Ach, wat.  Who cares?  De belastingbetaler betaalt toch.  

Wegenwerken en Belziek .... GRRRRRRR  >:(
« Laatst bewerkt op: maandag 24 juni 2013 - 08:24:15 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Zo ontstaan putten in het asfalt
« Reactie #2 Gepost op: maandag 24 juni 2013 - 02:09:15 »
daarom mss dat ze het stuk E40 rond Aalter heraangelegd hebben met mega glad asfalt
zodat er geen water meer in kan
niet moeilijk dat het verkeer stilstaat bij de minste regen
het al me er een schaatsbaan zijn van jewelste
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zo ontstaan putten in het asfalt
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:29:03 »
Bizar dat dit fenomeen zich zo straf concentreert in België.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de zeer barre winters die we hier hebben ... iets dat andere landen nooit hebben.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Zo ontstaan putten in het asfalt
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:42:38 »
Bizar dat dit fenomeen zich zo straf concentreert in België.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de zeer barre winters die we hier hebben ... iets dat andere landen nooit hebben.

Totaal niets te maken met het systeem van aanbestedingen, waar de goedkoopste (of bevriende) Firma de opdracht krijgt. En ook niet door het slecht werk dat die (goedkope) firma's vaak leveren.
Totaal niet mee te maken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ontstaan putten in het asfalt
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:07:42 »
Totaal niets te maken met het systeem van aanbestedingen, waar de goedkoopste (of bevriende) Firma de opdracht krijgt.

De aannemers spreken af met een beurtrol.

Voor een werk dat normaal 1 miljoen Euro kost, dient aannemer A een offerte van 1,5 miljoen Euro in en de andere aannemers maken een offerte van 2 miljoen. Aannemer A krijgt het werk. Hij steekt de zakken van de ingenieurs van bruggen en wegen vol, zodat ze het werk, dat slechts 0,5 miljoen waard is als het af is, goedkeuren. Volgende keer is het aan de beurt van aannemer B, en zo verder.

Weet ik van wijlen mijn vader, die in de wegenbouw werkte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."