Auteur Topic: vrachtwagen Duitsland  (gelezen 1828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
vrachtwagen Duitsland
« Gepost op: vrijdag 28 juni 2013 - 11:20:34 »
Zijn er speciale regeltjes waar ik rekening mee moet houden?
Moet maandag naar Hamburg, trekker dieplader.
Toll collect (maut) staat in de vrachtwagen, dat is in orde.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 juni 2013 - 15:41:35 »
Voornaamste verschillen met België voor vrachtwagen > 7,5 ton

Afstand tot voorligger

  Autosnelwegen: min. 50 m als je sneller dan 50 km/h rijdt
  Buiten de bebouwde kom: voldoende afstand om een inhalend voertuig te laten invoegen, behalve
  - als je uitwijkt om een aangekondigd inhalen uit te voeren
  - als er meer dan één rijstrook in jouw rijrichting is
  - waar het inhalen verboden is

Bussen aan een halte

  - Mogen in beide richtigen slechts voorzichtig voorbijgereden worden, en slechts tegen max. 7 km/h als ze hun 4 richtingsaanwijzers ontstoken hebben
  - Zodra een bus haar 4 richtingsaanwijzers ontsteekt, mag je ze niet meer inhalen
  - Bus heeft voorrang bij het verlaten van een halte, ook buiten de bebouwde kom

Doorgang voor voertuigen van hulpdiensten

  Als het verkeer buiten de bebouwde kom of op een autosnelweg stremt, moet je een doorgang voor de hulpdiensten laten tussen de linkse en de daarnaast gelegen rijstrook

Niet-handsfree GSM of autotelefoon

  Mag alleen gebruikt worden als het voertuig stilstaat en de motor niet draait.

Kruisen bij afslaan

  Vóór elkaar, behalve andersluidende wegmarkeringen

Inhalen

  Verboden als het zicht door mist, regen of sneeuw minder dan 50 m bedraagt
  1,5 à 2 m zijdelingse afstand laten tegenover voetgangers en fietsers
  Wachten met inhalen tot snellere achteropkomende voertuigen ingehaald hebben
  Op een rijbaan met 3 of 5 rijstroken mag je de middenste rijstrook niet gebruiken om in te halen (enkel om linksaf te slaan)

Mistlichten

  Voorste: alleen toegestaan bij aanzienlijke zichtbehindering door mist, regen of sneeuw
  Acherste: alleen toegestaan als mist het zicht herleidt tot minder dan 50 m

Ritsen

  Verplicht mogelijk te maken vlak vóór de versmalling

Rijverbod

  Op zon- en feestdagen van 00:00 tot 22:00, behoudens speciale vergunning

Rotonde

  Verboden de rechter richtingsaanwijzers te ontsteken bij het oprijden van een rotonde

Snelheid

  max. 50 km/h binnen een bebouwde kom
  max. 80 km/h buiten een bebouwde kom en op de autosnelwegen

Stilstaan en parkeren

  Voertuig verlaten of langer dan 3 minuten laten stilstaan = parkeren
  Op een smalle rijweg is het verboden tegenover een inrij te parkeren
  Verboden te parkeren op een deksel in de rijbaan
  Parkeren verboden van 22:00 tot 06:00 en op zon- en feestdagen:
  - in woongebieden
  - in ontspanningsgebieden
  - in Kurgebieden
  - in kliniekgebieden
  Aanhanger mag zonder trekker niet langer dan 2 weken geparkeerd worden
  Recht op een parkeerplaats heeft wie er eerst aankomt. Ook als hij de parkeerplaats voorbijrijdt om er achterwaarts in te rijden, of andere maneuvers uitvoert om de parkeerplaats in te rijden.
  Verplichting plaatssparend stil te staan en te parkeren
  Parkeermeters dienen niet gebuikt te worden bij in- en uitstappen en bij laden en lossen

Voorrang

  Verplichting door tijdig te vertragen aan te geven dat je voorrang gaat verlenen waar je dat moet
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 juni 2013 - 18:06:37 »
Waarvoor dank, regeltje voor bussen kende ik niet.
Citaat
Op een rijbaan met 3 of 5 rijstroken mag je de middenste rijstrook niet gebruiken om in te halen (enkel om linksaf te slaan)
Is dit de middelste in de rijrichting of de middelste van de weg (uiterst linkse)?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 juni 2013 - 21:08:13 »
Het gaat wel degelijk over één rijbaan met verkeer in beide richtingen:

Citaat
StVO §7 (3a) Sind auf einer Fahrbahn für beide Richtungen insgesamt drei Fahrstreifen durch Leitlinien (Zeichen 340) markiert, dann dürfen der linke, dem Gegenverkehr vorbehaltene, und der mittlere Fahrstreifen nicht zum Überholen benutzt werden. Dasselbe gilt für Fahrbahnen, wenn insgesamt fünf Fahrstreifen für beide Richtungen durch Leitlinien (Zeichen 340) markiert sind, für die zwei linken, dem Gegenverkehr vorbehaltenen, und den mittleren Fahrstreifen. Wer nach links abbiegen will, darf sich bei insgesamt drei oder fünf Fahrstreifen für beide Richtungen auf dem jeweils mittleren Fahrstreifen in Fahrtrichtung einordnen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 29 juni 2013 - 02:45:50 »
Duidelijk zo.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013 - 23:33:58 »
Alles prima verlopen, ook omdat mijn GPS het al direct liet afweten (laadkabel werkt niet meer), dan maar op gevoel naar Hamburg, in Duisburg heb ik 20 km omgereden heb ik achteraf uitgerekend.
Snelheid van 80/uur daar veegt iedereen zijn voeten aan, in het begin reed ik braafjes 80 maar dan heb je snel een treintje achter je (waar niet ingehaald mag worden), dat inhaalverbod leven ze iets beter na dan in België.
Maar dus ook gewoon mijn 85-90 gereden.
Terugweg in Osnabrück richting Deventer genomen, minder Maut te betalen en Deventer Antwerpen ken ik op mijn duimpje.
Was een fijn weekje Hamburg al heb ik van de stad zelf niets gezien
Deze foto (foto rechtsonder), van het net geplukt,  zou ik kunnen gemaakt hebben uit mijn hotelkamer(ik zat wel iets lager), iets verderop lag ook mijn werkterrein.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 juli 2013 - 23:35:30 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 15:34:22 »
Snelheid van 80/uur daar veegt iedereen zijn voeten aan, in het begin reed ik braafjes 80 maar dan heb je snel een treintje achter je (waar niet ingehaald mag worden), dat inhaalverbod leven ze iets beter na dan in België.
Maar dus ook gewoon mijn 85-90 gereden.

De Duitse vrachtwagenbestuurders rijden iets sneller dan 80 km/h omdat er een marge bestaat (afhankelijk van de bondsstaat) en omdat zelfs een overtreding met 10 km/h nog geen zware gevolgen heeft als ze vastgesteld wordt.

Heb je geen CB? Als je dan tegen 80 km/h voorop rijdt, vragen de achterliggers via de CB of de kapitein van de kolonne iets sneller zou willen rijden.

Opletten met mobilhomes die je inhalen. Er zijn er anonieme van de Polizei bij, waarin een Polizist wat hoger zit om in de cabine van de vrachtwagens te kunnen kijken om te zien of de bestuurder niet met dingen bezig is die de aandacht afleiden van het verkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 16:27:47 »
Nee geen CB.
Mobilhome's genoeg die voorbij kwamen, geen idee of er politie bij was, ben toch met geen andere dingen bezig dus niet erg
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vrachtwagen Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 12:56:59 »
De Nederlandse KLPD, gebruikt die techniek met mobilhomes of bestelwagens etc. ook al, om vrachtwagens te controleren.  's Gezien op Blik op de Weg meen ik.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone