Ik dacht dat die rubberen slangen er enkel toen waren om de voertuigen te tellen.
http://verkeer.wikia.com/wiki/Verkeersmonitoring_met_pneumatische_telslangen

Uitgerekend in de tekst waar je naar verwijst lezen we:
Met de pnuematische telslang kunnen de intensiteiten, snelheden en voertuigcategorieën worden gemeten.
En ?
Heb ik ook gelezen, maar
het vervolg ook:
Met de pnuematische telslang kunnen de intensiteiten, snelheden en voertuigcategorieën worden gemeten. Het telapparaat totaliseert de gegevens per ingestelde meetperiode en bewaart deze in het geheugen totdat ze worden uitgelezen.
Ik
denk niet ben er zeker van dat ze daarmee een gehomologeerde Vmax + tolerantie
niet mee kunnen "verbaliseren" -per te snel voertuig- ... zelfs niet met de huidige techniek, die link is van 1994.
Uiteraard heb je het ook over telslangen+apparatuur van "toen", ik heb een link van de huidige techniek (digitaal stand +1990) gegeven.
Ik citeer nog wat uit die link betreft
snelheid #:
Toepassing
De methode van de pneumatische telslang wordt veel al gebruikt voor beleidstoepassingen, zo kunnen de ingewonnen gegevens en bewerkte informatie onder meer worden gebruikt om:
de representativiteit van visuele tellingen te bepalen;
visuele spitstellingen op te hogen naar etmaalintensiteiten;
spitsintensiteiten te meten;
verkeerssamenstelling te bepalen;
de verkeersbelasting te bepalen, ten behoeve van bijvoorbeeld geluids- of luchtberekeningen;
trendmatige ontwikkelingen in het gebruik van wegen te achterhalen.
De telapparatuur is in staat om een groot aantal voertuigcategorieën te herkennen, op basis van het aantal assen en de afstand tussen de assen. In dit geval zijn er twee telslangen per rijrichting benodigd.
Daarnaast kan de telapparatuur - in een combinatie met twee telslangen - de snelheid meten en kan de rijrichting van voertuigen worden bepaald. De meer eenvoudige telapparatuur is voor deze doeleinden overigens niet geschikt.
De keuze van de meetlocatie is afhankelijk van het doel van de telling, het wegtype en de kenmerken van het verkeer. In stedelijk gebied kan de belasting van een weg/straat aanzienlijk fluctueren, als gevolg van de ontsluiting van parkeerterreinen, kantoren et cetera. Bij het kiezen van de locatie dient men zich af te vragen welk verkeer wel en welk verkeer niet relevant is voor het onderzoek.
Het aantal benodigde telslangen en de positionering van de telslangen is afhankelijk van de situatie en de vraag of het verkeer per afzonderlijke rijrichting moet worden geregistreerd. Onderstaande figuur laat zes mogelijke combinaties zien:
Telt de assen op de gehele rijbaan, dus onafhankelijk van de rijrichting.
Telt de assen per rijrichting, hierbij moeten de twee telslangen dicht bij elkaar liggen.
Telt de assen per rijrichting en registreert tevens de snelheid en de voertuigcategorie, hierbij moeten de slangen verder uit elkaar liggen (afhankelijk van de maximale snelheid).
Telt de assen per rijrichting, maar kan niet de snelheid en de voertuigcategorie waarnemen.
Telt de assen per rijrichting door gebruik te maken van twee meetsystemen, hierbij worden tevens de snelheid en de voertuigcategorie gemeten.
Telt de assen op een rijbaan, per rijrichting of per rijstrook.
Vanwege veiligheidseisen is het bijna niet meer mogelijk om de slangen in het midden van de rijbaan of in de middenberm te bevestigen. Daarom wordt in het midden van de telslang een knoop gelegd om zodoende alleen de voertuigen te traceren die over één helft van de slang rijden.
De benodigde lengte van de meetperiode is afhankelijk van de toepassing waarvoor wordt gemonitoord. De pneumatische telslang is een periodiek meetsysteem, en wordt meestal voor enkele weken ingezet. Er kunnen technische beperkingen ten aanzien van de lengte van de meting gelden, zoals een beperkte geheugenruimte. Afhankelijk van het gekozen tijdsinterval kan de telapparatuur kortere of langere tijd functioneren.
De apparatuur is niet geschikt voor hogere snelheden (>100 km/u), omdat de verankering van de slang dan mogelijk onvoldoende weerstand biedt om de slang op zijn plaats te houden. De meetmethode wordt bijna niet toegepast bij snelheden boven de 60 km/u, in verband met de geldende veiligheidseisen en de hoge slijtage.
...
Actualiteit
De gegevens zijn direct beschikbaar in de locale verwerkingsunit. Met behulp van een computer kunnen de gegevens worden uitgelezen en vervolgens worden verwerkt tot bruikbare informatie. De verwerking gebeurt meestal na afloop van de meetperiode, en kan enkele dagen duren.
Flexibiliteit
Het telapparaat heeft een eigen stroomvoorziening en kan derhalve overal worden geplaatst. Er moet wel een paal, boom of mast aanwezig zijn om het apparaat aan vast te ketenen om diefstal tegen te gaan.
Gegevenstype
De toepassing van de pneumatische telslang is geschikt voor het verzamelen van de volgende gegevens; welk ingezameld kunnen worden voor de gehele rijbaan, per rijrichting of per rijstrook:
intensiteit;
verkeerssamenstelling;
snelheid.
Onderhoud
De onbewaakte opstelling maakt de apparatuur gevoelig voor vandalisme. De apparatuur wordt soms kapot teruggevonden of zelfs gestolen. In de zomer bij erg warm weer bestaat de kans dat de telslangen in het asfalt worden gereden. Daarnaast kunnen de klemmen na enige tijd van gebruik uit het asfalt worden gereden.
Realisatie en kosten
De methode is in vergelijking tot het visueel handmatig tellen veel minder arbeidsintensief en is indien een tijdelijk systeem gewenst is zeer betaalbaar. De methode is geschikt om gedurende langere tijd aaneengesloten tellingen te verrichten. De apparatuur kan redelijk snel worden geïnstalleerd (of verplaatst).
Bronnen
CROW, Tellen en meten in het verkeer: leidraad voor het uitvoeren van eenvoudig verkeersonderzoek, juni 1994
Ik ben er dus quasi zeker van dat die pneumatische rubberslangen -zeker anno 70´s (van toen)- totaal ongeschikt waren om snelheid per voertuig te registreren om dan even verder het te snel voertuig te doen stoppen om te verbaliseren. De Vmax lag sowieso veel hoger toen (of er was gewoonweg geen), zelfs boven de 60 kmh worden de systemen anno +1990 bijna niet toegepast.
Ik vraag me dus af hoe de rijkswacht toen in de prille tijd van 90 kmh en 120 kmh die hoge Vmax handhaafde met die rubberslangen.

Handhaving door de gewone rijkswachters met die rubber slang die ze over de rijbaan spanden. Auto's hadden toen nog geen ABS: als je het rempedaal krachtig induwde, blokkeerden de wielen. Niets zo leuk als zo over die rubber slang schuiven... slang kapot, gedaan met snelheid meten.
In die tijd (en nu nog) gingen wel de geruchten rond dat die rubberslangen daarvoor waren, maar zeker niet iedereen geloofde dat...
Uiteraard ging de Rijkswacht/Politie toen/nu dat gerucht niet tegenspreken... blijkbaar zijn zulke geruchten hardnekkig...
