Auteur Topic: Op smal rolstoelpad mag je 70 rijden  (gelezen 4770 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Op smal rolstoelpad mag je 70 rijden
« Gepost op: donderdag 04 juli 2013 - 23:14:37 »
Citaat van: GVA
Op smal rolstoelpad mag je 70 rijden

Langs de smalle weg achter het rusthuis in Kessel (Nijlen) staat aan het einde van de bebouwde kom een bord van zone 70. [...]

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1414765/op-smal-rolstoelpad-mag-je-70-rijden.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Op smal rolstoelpad mag je 70 rijden
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013 - 10:24:38 »
Citaat
Toen stond er enkel een bord van einde bebouwde kom. Dat wil eigenlijk zeggen dat de maximumsnelheid 90 km/h was volgens de officiële verkeersregels, hoewel de weg zich helemaal niet tot die snelheid leent.

:D

(En ik die dacht dat zulks een maximumsnelheid en geen minimumsnelheid betrif en dat men zijn snelheid te allen tijde moest aanpassen)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013 - 11:16:44 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013 - 15:22:13 »
Kosten doen voor een verkeersbord te plaatsen om op zo een weg de snelheid te beperken tot 70 km/h...

Zelfs met maar 70 km/h als maximum toegestane snelheid zullen ze er daar alleszins niet velen kunnen flitsen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 juli 2013 - 18:04:09 »
Citaat
Dat wil eigenlijk zeggen dat de maximumsnelheid 90 km/h was volgens de officiële verkeersregels, hoewel de weg zich helemaal niet tot die snelheid leent.

::)  Is dat een "schepen" ?
Al de rotondes die ik ken zijn zeer moeilijk te nemen aan de max snelheid die daar geldt, mijnheer de Schepen.  ;D

Citaat
"We zullen bekijken of hier 50 of 30 km/h van gemaakt kan worden, of dat auto's er zelfs geweerd moeten worden. We maken er werk van."
Neem voor de rotondes best voldoende borden C43-10 kmh mijnheer de Schepen, best 2 aan elke rotonde-arm.  :D  
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 juli 2013 - 18:08:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 12:07:08 »
dat men zijn snelheid te allen tijde moest aanpassen

Eigenlijk betekent het dat als je vòòr een bord 'bebouwde kom' al tussen de huizen rijdt je ook niet sneller dan 50 km/u moogt.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 12:26:03 »

Eigenlijk betekent het dat als je vòòr een bord 'bebouwde kom' al tussen de huizen rijdt je ook niet sneller dan 50 km/u moogt.

Je bedoelt vóór dat bord ´einde-bebouwde-kom´ neem ik aan.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juli 2013 - 12:52:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 15:28:45 »
Volgens mij bedoelt e49memling vóór het begin van de bebouwde kom.

AR 10 geldt inderdaad zowel buiten als binnen de bebouwde kom.

Volgens dat artikel dient er nog met heel wat meer rekening gehouden te worden dan met huizen, doch staat er op de daarin voorgeschreven snelheid geen absolute waarde.

Je dient dus altijd je snelheid te regelen volgens AR 10, waarbij je bovendien een absolute snelheidsbeperking in geen geval mag overschrijden, ook al zou dat kunnen zonder AR 10 te overtreden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 15:44:39 »
Volgens mij bedoelt e49memling vóór het begin van de bebouwde kom.

AR 10 geldt inderdaad zowel buiten als binnen de bebouwde kom.

Volgens dat artikel dient er nog met heel wat meer rekening gehouden te worden dan met huizen, doch staat er op de daarin voorgeschreven snelheid geen absolute waarde.

Je dient dus altijd je snelheid te regelen volgens AR 10, waarbij je bovendien een absolute snelheidsbeperking in geen geval mag overschrijden, ook al zou dat kunnen zonder AR 10 te overtreden.

Als het vóór een F1 bedoelt is van e49memling mag men - steeds art 10 in acht genomen - ook (veel) sneller als 50 kmh, maw ik begrijp zijn stelling niet dat men net daar (tussen huizen ?) "ook" niet sneller als 50 kmh mag.  :-\

Daarbij zijn huizen of zelfs een bord F1 niet absoluut bepalend voor de Vmax van een weg door de bbk, een hogere snelheidsbeperking (C43 van 70 kmh) of zelfs meer kan ook binnen de bebouwde kom, Art 11.1
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

Soit in topic is nergens sprake van een bord bbk, wel steeds van een bord einde-bbk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juli 2013 - 15:57:53 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 16:02:32 »
ik begrijp zijn stelling niet dat men net daar (tussen huizen ?) "ook" niet sneller als 50 kmh mag.  :-\

Lang geleden bestonden er nog geen borden om het begin en het einde van een bebouwde kom aan te duiden. Zo een gebied heette toen niet een bebouwde kom, maar een agglomeratie. Die moest je herkennen aan de bebouwing langsheen de weg. De maximum toegestane snelheid was er toen 60 km/h.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 16:36:48 »
ik begrijp zijn stelling niet dat men net daar (tussen huizen ?) "ook" niet sneller als 50 kmh mag.  :-\

Lang geleden bestonden er nog geen borden om het begin en het einde van een bebouwde kom aan te duiden. Zo een gebied heette toen niet een bebouwde kom, maar een agglomeratie. Die moest je herkennen aan de bebouwing langsheen de weg. De maximum toegestane snelheid was er toen 60 km/h.
Handhaving ? De Zwaantjes kende ik nog, maar die reden meestal op de hoofdwegen buiten de bbk.

genaamd agglomeratie ? nooit van gehoord (in mijn kindertijd). 60 kmh was vroeger de limiet in de bebouwde kom, ingevoerd in 1968 als eerste Vmax überhaupt.   ;)

Citaat
1968 • 60 km/u in de bebouwde kom

1971 • verplichte aanwezigheid van gehomologeerde gordels vooraan in nieuwe voertuigen
• 90 km/u op wegen met maximaal drie rijstroken buiten de bebouwde kom

1974 • 120 km/u op autosnelwegen en op wegen met 2 x 2 rijstroken + 90 km/u op de andere wegen
economische maatregelen: 80 km/u op de wegen en 100 km/u op autosnelwegen en op wegen met 2 x 2 rijstroken

1975 • ....

1988 • zones 30

1992 • 50 km/u in de bebouwde kom + 90 km/u op wegen met 2 x 2 rijstroken zonder fysieke scheiding

2004 • invoeren van 30 km/u in de onmiddellijke nabijheid van scholen

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/viasecura-nl-87.pdf page 23
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juli 2013 - 17:00:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 23:27:02 »

Handhaving ? De Zwaantjes kende ik nog, maar die reden meestal op de hoofdwegen buiten de bbk.

Handhaving door de gewone rijkswachters met die rubber slang die ze over de rijbaan spanden. Auto's hadden toen nog geen ABS: als je het rempedaal krachtig induwde, blokkeerden de wielen. Niets zo leuk als zo over die rubber slang schuiven... slang kapot, gedaan met snelheid meten.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 23:52:55 »

Handhaving door de gewone rijkswachters met die rubber slang die ze over de rijbaan spanden. Auto's hadden toen nog geen ABS: als je het rempedaal krachtig induwde, blokkeerden de wielen. Niets zo leuk als zo over die rubber slang schuiven... slang kapot, gedaan met snelheid meten.

Ik dacht dat die rubberen slangen er enkel toen waren om de voertuigen te tellen.
http://verkeer.wikia.com/wiki/Verkeersmonitoring_met_pneumatische_telslangen

In elk geval was de eerste keer dat ik de grens van 100 kmh-teller -meereed- in de auto van mijn nonkel op een toen brede betonnen baan binnen de bebouwde kom, in elk geval stond daar geen 60-bord, dus geen Vmax... (en dat was op de bekende Noordlaan door Winterslag/Genk kan ik me nog goed herinneren).

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juli 2013 - 23:57:12 door Michel »
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 10:51:31 »

:D :D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 10:56:53 »

Je bedoelt vóór dat bord ´einde-bebouwde-kom´ neem ik aan.  ;)

Al staat bord einde bebouwde kom 1 km na het laatste huis en plat tussen de velden dan is het inderdaad maar 50km/u dat je max moogt rijden. Dat is duidelijk.
Maar snelheid aanpassen aan omstandigheden betekend voor mij: ook al staat het niet aangegeven, moet je bijvoorbeeld, een situatie 'bebouwde kom' als zodanig beschouwen en de snelheid hieraan aanpassen (max 50 km/u)