Auteur Topic: snelheid vrachtwagens bij regen weer  (gelezen 17843 keer)

Offline diskeletlietje

• Starter
  • *
snelheid vrachtwagens bij regen weer
« Gepost op: donderdag 01 maart 2007 - 23:56:43 »
mischien een domme vraag , maar ik ben geen vrachtwagen bestuurder.
hoe snel mag je rijden bij regen weer (licht of hevig) als er al een verschil is

dit kwam ik tegen op een ander forum

"
die mannen doen ook maar hun job. Ze werken al onder relatief grote tijdsdruk, moeten véél uren kloppen, worden al gecontroleerd op alles wat ge maar kunt indenken en die trage camion voor u... daar moet ge maar 100km achter blijven hangen omdat het een beetje regent (zoals bijna altijd in ons regen land)
dus: ik begrijp ook niet waarom een snellere vrachtwagen de tragere niet zou mogen inhalen. En het verkeersregelement daar dient logica in te zitten en daar moet zeker en vast wél begrijpen aan zijn  "

wat zegt de wet nu eigenlijk, over die inhaal maneuvers bij vrachtwagens is er sprake van weer of tijdstip ???

Offline os2lover

• Expert
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: snelheid vrachtwagens bij regen weer
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 maart 2007 - 00:01:42 »
Sinds 1 februari tellen de volgende regels ivm. inhalen bij regen :

Citaat
VOERTUIGEN EN SLEPEN MET EEN M.T.M. VAN MEER DAN 7,5 TON

Inhaalverbod bij neerslag.

- Vanaf 1 februari 2007 mogen voertuigen met een M.T.M. van meer dan 7,5 ton bij NEERSLAG niet meer inhalen op:
. autosnelwegen
. autowegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm.

- Tot 1 februari 2007 gold dit inhaalverbod enkel bij regenval.
- Vanaf 1 februari 2007 dus bij neerslag (regen, sneeuw, hagel, lichte regen ...)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 maart 2007 - 11:06:38 »
In de praktijk zijn er maar zeer weinig vrachtwagenbestuurders die zich aan dit inhaalverbod houden, vanwege de geringe pakkans.

Ik kan begrijpen dat het vervelend zou zijn als ze daardoor achter een andere vrachtwagen die aanzienlijk trager rijdt zouden moeten blijven hangen. Maar dat ze honderden automobilisten 5 minuten of langer dwingen om van 120 km/h naar 90 km/h af te zakken omdat ze zelf 2 km/h sneller kunnen rijden als hun voorligger en het inhalen daardoor 3 dorpen verder nog niet beeindigd is, dat vind ik heel asociaal.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 01:16:10 »
Dus? ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 01:21:58 »
Sinds 1 februari tellen de volgende regels ivm. inhalen bij regen :

Citaat
VOERTUIGEN EN SLEPEN MET EEN M.T.M. VAN MEER DAN 7,5 TON

Inhaalverbod bij neerslag.

- Vanaf 1 februari 2007 dus bij neerslag (regen, sneeuw, hagel, lichte regen ...)

En wat dan bij enkel opspattend water?

Zo kan men blijven doorgaan, goed wetende dat een goed geladen oplegger met goed werkende remmen vele malen beter aan de weg "kleeft" dan eender welk ander voertuig.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 22:01:01 »
Dus? ;)
Dus ze zouden de snelheidsbegrenzer moeten afschaffen ;)
Dankzij de tachograaf is dat ook nergens voor nodig. Gewoon onverwacht steekproeven houden en bedrijven beboeten wanneer ze zich niet aan de spelregels houden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 10 maart 2007 - 04:50:53 »
Dus? ;)
Dankzij de tachograaf is dat ook nergens voor nodig. Gewoon onverwacht steekproeven houden en bedrijven beboeten wanneer ze zich niet aan de spelregels houden.
Voila  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 13:58:08 »

Ik denk niet dat dat een goed idee is.

Het transportbedrijf met 100 vrachtwagens heeft het er voor over dat er wegens te hoge snelheid één ervan gepakt wordt en een tweede vijf personenwagens platwalst, als die 98 andere vrachtwagens intussen meer opbrengen omdat ze de maximum toegestane snelheid kunnen overschrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 14:30:21 »
Voor de invoering van de begrenzer kwam ik regelmatig cowboys tegen die tot een kleine 120 km/u reden met de vrachtwagen. De sector heeft gekregen wat ze verdiende.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 16:18:04 »
Voor de invoering van de begrenzer kwam ik regelmatig cowboys tegen die tot een kleine 120 km/u reden met de vrachtwagen. De sector heeft gekregen wat ze verdiende.

Wat ze verdienden of verdienen vind ik niet interessant, ik heb niet zo'n 'oog om oog, tand om tand'-instelling. Ofdat de begrenzer op dit moment netto-positieve of netto-negatieve effecten heeft vind ik wel interessant. Haasje over met 1 km/uur snelheidsverschil is bijvoorbeeld een negatief effect. Automobilisten die te laat nog snel invoegen voor de vrachtwagen om er niet achter vast te zitten is zelfs gevaarlijk.
Een begrenzer is niet alleen kinderachtig, ik denk dat het ook overbodig is wanneer je voldoende gebruik maakt van andere middelen; tachograaf (de nieuwe variant is naar ik vernomen heb weinig fraudegevoelig), meer politie op de weg in burgerwagens (zoiezo hard nodig, heel wat effectiever dan flitsen en het rendeert evengoed ;)) die oa de vrachtwagenchauffeurscontroleren. Bovendien, ook de vrachtwagenchauffeurs worden geflitst, daar zullen de bedrijven niet zo blij mee zijn. Het is dan enkel een kwestie van de camera's verborgen opstellen of trajectcontrole voor vrachtwagens uit te voeren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 15 maart 2007 - 13:38:49 »
Citaat van: BBB
Haasje over met 1 km/uur snelheidsverschil is bijvoorbeeld een negatief effect.

In de eerste plaats begaat de vrachtautobestuurder die zoiets doet een aantal overtredingen (waar helaas vrijwel nooit tegen opgetreden wordt) en getuigt hij daarmee van bijzonder ascociaal verkeersgedrag.

Toch gaat de ingehaalde vrachtautobestuurder ook niet vrijuit, ook al begaat hij dan geen overtreding. Met onze bootaanhangwagen rijd ik niet sneller dan 80 km/h (België is trouwens één van de weinige landen waar dat sneller mag). Heeft een vrachtautobestuurder het dan moeilijk om me in te halen omdat hij even achter mij moeten wachten heeft, dan vertraag ik even tot 70 km/h. De vrachtautobestuurder kan me dan vlot voorbij (en zodra hij weer naar rechts kan komen, geef ik hem dat aan met een lang grootlichtsignaal), en voor mij maakt het niets uit, ik zit zo weer opnieuw aan 80 km/h. Maar het maakt wel een enorm verschil voor de achteropkomende bestuurders dat ze geen 5 minuten door die vrachtauto opgehouden worden.

Citaat
Automobilisten die te laat nog snel invoegen voor de vrachtwagen om er niet achter vast te zitten is zelfs gevaarlijk.

Inderdaad. En als ze daardoor een ongeval veroorzaken, en daar ook nog munt uitslaan om hun bekendheid te verhogen via de media, zoals Natalia, dan vind ik het ronduit om van te kotsen.

Citaat
Een begrenzer is niet alleen kinderachtig, ik denk dat het ook overbodig is wanneer je voldoende gebruik maakt van andere middelen

Ook zonder andere middelen worden begrenzers toegepast. Heel wat Duitse wagens zijn namelijk vrijwillig door de fabrikant begrensd op 250 km/h.

Citaat
meer politie op de weg

Weet je, een beleid jegens de vrachtwagenbestuurders uitstippelen is zowat koorddansen.

Enerzijds kan men niet toelaten dat de verkeersveiligheid in het gedrang gebracht wordt door vrachtwagenbestuurders.

Anderzijds hebben vrachtwagenbestuurders ongunstige werkomstandigheden, en is er niet veel overheidsbemoeienis nodig om tot toestanden te komen waarbij ze weer eens de autosnelwegen blokkeren en aldus de economie van het land verlammen.

Men wijst met de vinger naar de transportbedrijven die hun chauffeurs onder druk zetten. Maar men mag ook niet vergeten dat deze transportbedrijven de concurrentie moeten aankunnen met soortgelijke bedrijven uit andere landen die het veel minder ernstig nemen met de veiligheid van hun vrachtwagens en chauffeurs in dienst hebben tegen veel lagere lonen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 17:44:59 »

Ik denk niet dat dat een goed idee is.

Het transportbedrijf met 100 vrachtwagens heeft het er voor over dat er wegens te hoge snelheid één ervan gepakt wordt en een tweede vijf personenwagens platwalst, als die 98 andere vrachtwagens intussen meer opbrengen omdat ze de maximum toegestane snelheid kunnen overschrijden.

Ik denk dat BBB hier bedoeld in de transportbedrijven zelf gaan controleren op tachograafschijven, effektieve kilometers op de vrachtwagens, vervoersdocumenten enzomeer. Dat gebeurd ook regelmatig en er wordt vanalles geprobeerd om die kontroles moeilijk, zoniet onmogelijk te maken. Precieze cijfers weet ik niet maar in een groot deel van de gevallen betekend dit gewoon het einde van het bedrijf die de hoge boete niet kan ophoesten. Wanneer dit nu gaat om een eenmanszaak of een bedrijf met 1.000 voertuigen maakt dan niks uit.

Anderzijds kan men ook niet anders want men wordt gewoon kapotgemaakt door de buitenlandse konkurentie. Als je weet dat, onder andere, een vrachtwagen uit sommige oostbloklanden met 2 chauffeurs aan boord minder kost dan een Belgische vrachtwagen met 1 chauffeur aan boord en de Belgische chauffeur die aan het stuur zit dan nog eens netto een stuk minder verdiend in verhouding. Zo is het rekensommetje snel gemaakt.

Wanneer men dan van de overheid uit nog eens allerhande "veiligheidsmaatregelen" gaat opleggen die geen zier helpen (in sommige gevallen het nog onveiliger maakt zelfs) en op de koop toe nog eens een bom geld kosten, dan weet je weeral hoe laat het is.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 18:06:23 »

Op een verlaten snelweg of in de bergen heb ik indertijd ook nog aan 120km/u gereden met de vrachtwagen (meer ook). Korte stukken meestal weliswaar maar wanneer men een klein beetje z'n verstand gebruikt is dit niet gevaarlijker dan 160km/u met een zware auto. In vele situaties is dit zelfs veiliger en vlotter rijden om gevaarlijke (flessenhals) situaties te vermijden of het achteropkomend autoverkeer zo weinig mogelijk te hinderen. In de bergen was dit net voor een klim om verbruik, slijtage en tijd te verminderen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 18:19:26 »

Wat ze verdienden of verdienen vind ik niet interessant, ik heb niet zo'n 'oog om oog, tand om tand'-instelling. Ofdat de begrenzer op dit moment netto-positieve of netto-negatieve effecten heeft vind ik wel interessant. Haasje over met 1 km/uur snelheidsverschil is bijvoorbeeld een negatief effect. Automobilisten die te laat nog snel invoegen voor de vrachtwagen om er niet achter vast te zitten is zelfs gevaarlijk.
Een begrenzer is niet alleen kinderachtig, ik denk dat het ook overbodig is wanneer je voldoende gebruik maakt van andere middelen; tachograaf (de nieuwe variant is naar ik vernomen heb weinig fraudegevoelig), meer politie op de weg in burgerwagens (zoiezo hard nodig, heel wat effectiever dan flitsen en het rendeert evengoed ;)) die oa de vrachtwagenchauffeurscontroleren. Bovendien, ook de vrachtwagenchauffeurs worden geflitst, daar zullen de bedrijven niet zo blij mee zijn. Het is dan enkel een kwestie van de camera's verborgen opstellen of trajectcontrole voor vrachtwagens uit te voeren.

Die begrenzer was de zoveelste bijna doodsteek voor de sektor.
Het resultaat is dat weinigen nog echt "kunnen rijden" met een vrachtwagen en men de indruk creëerd dat men niks kan verkeerd doen door al die maatregelen wat de mensen minder allert maakt (als ze het om te beginnen al (willen) kunnen).
Onmiddelijk afschaffen nu is ook geen oplossing want ondertussen zitten er veel te veel klojo's op de baan en zou dit rampzalige gevolgen kunnen hebben.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 18 maart 2007 - 18:31:02 »
Ook zonder andere middelen worden begrenzers toegepast. Heel wat Duitse wagens zijn namelijk vrijwillig door de fabrikant begrensd op 250 km/h.

Het verschil tussen 85 en 250km/u op die paar rijstroken vind ik persoonlijk toch wel heel erg groot. Dit wil dan zeggen dat je een vrachtwagen inhaald aan 165km/u sneller :-\
Stel je eens voor dat een auto je als fietser inhaald tegen een snelheid van 160km/u, op een halve meter van je passeerd terwijl je midden tussen een hoop voethangers aan het fietsen bent. :-\

Slik