Haasje over met 1 km/uur snelheidsverschil is bijvoorbeeld een negatief effect.
In de eerste plaats begaat de vrachtautobestuurder die zoiets doet een aantal overtredingen (waar helaas vrijwel nooit tegen opgetreden wordt) en getuigt hij daarmee van bijzonder ascociaal verkeersgedrag.
Toch gaat de ingehaalde vrachtautobestuurder ook niet vrijuit, ook al begaat hij dan geen overtreding. Met onze bootaanhangwagen rijd ik niet sneller dan 80 km/h (België is trouwens één van de weinige landen waar dat sneller mag). Heeft een vrachtautobestuurder het dan moeilijk om me in te halen omdat hij even achter mij moeten wachten heeft, dan vertraag ik even tot 70 km/h. De vrachtautobestuurder kan me dan vlot voorbij (en zodra hij weer naar rechts kan komen, geef ik hem dat aan met een lang grootlichtsignaal), en voor mij maakt het niets uit, ik zit zo weer opnieuw aan 80 km/h. Maar het maakt wel een enorm verschil voor de achteropkomende bestuurders dat ze geen 5 minuten door die vrachtauto opgehouden worden.
Automobilisten die te laat nog snel invoegen voor de vrachtwagen om er niet achter vast te zitten is zelfs gevaarlijk.
Inderdaad. En als ze daardoor een ongeval veroorzaken, en daar ook nog munt uitslaan om hun bekendheid te verhogen via de media, zoals Natalia, dan vind ik het ronduit om van te kotsen.
Een begrenzer is niet alleen kinderachtig, ik denk dat het ook overbodig is wanneer je voldoende gebruik maakt van andere middelen
Ook zonder andere middelen worden begrenzers toegepast. Heel wat Duitse wagens zijn namelijk vrijwillig door de fabrikant begrensd op 250 km/h.
meer politie op de weg
Weet je, een beleid jegens de vrachtwagenbestuurders uitstippelen is zowat koorddansen.
Enerzijds kan men niet toelaten dat de verkeersveiligheid in het gedrang gebracht wordt door vrachtwagenbestuurders.
Anderzijds hebben vrachtwagenbestuurders ongunstige werkomstandigheden, en is er niet veel overheidsbemoeienis nodig om tot toestanden te komen waarbij ze weer eens de autosnelwegen blokkeren en aldus de economie van het land verlammen.
Men wijst met de vinger naar de transportbedrijven die hun chauffeurs onder druk zetten. Maar men mag ook niet vergeten dat deze transportbedrijven de concurrentie moeten aankunnen met soortgelijke bedrijven uit andere landen die het veel minder ernstig nemen met de veiligheid van hun vrachtwagens en chauffeurs in dienst hebben tegen veel lagere lonen.