In 2005 was ik in Canada en bezocht ik een brandweerkazerne. Tijdens het aanschouwen van de diverse pumpers, squad cars en areals, vroeg ik hun hoe ze bevrijdingen uit vrachtwagens organiseerden, bij gebrek aan het typische materiaal zoals werkplatformen e.d. "Trucks crashing into traffic? Well, we do get the odd flipped truck, but I cannot really recall any of what you're saying. You guys have that in Europe? What do you guys do then?"
Vele truckers doen aan risicocompenserend gedrag, iets dat even menselijk is als vele automobilisten die de krant gaan lezen in de traag rijdende file: aan 90 km/u is minder aandacht nodig dan aan 120 km/u, en als je dan ook nog jezelf comfortabel nestelt achter een voorligger moet je enkel de CC opzetten en je voorligger volgen. Zo heb je tijd genoeg om andere dingen te doen, want naar het canvas van je voorligger kijken is ook maar saai. Het resultaat is wél dat als de voorligger eens alles dichtgooit (door bv een plots opduikende file) de achterligger niet aan het opletten was naar z'n voorligger, en dankzij de Europese normen van vrachtwagenlengte en het gevolg dat iedereen met cabines boven de motor rijdt plots zich geperst vindt tussen zijn lading en de lading van z'n voorligger.
In Canada is er geen snelheidsbegrenzer, en is er geen tachograaf. Het resultaat is dat een trucker al heel wat actiever aan het verkeer moet deelnemen, en bijgevolg heel wat beter oplet dan de robotten die we in Europa hebben rijden.
Zoek maar eens de Truckstar op, editie 10/2006...
http://www.truckstar.nl/page.asp?id=124#