Auteur Topic: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!  (gelezen 5535 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
« Gepost op: woensdag 10 juli 2013 - 15:57:34 »
Citaat van: autokanaal.be
Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!

Na een reis door Duitsland kreeg Anny Huysmans een PV thuisgestuurd omdat ze op de snelweg ergens ‘slechts’ 17,5 m afstand had gehouden tot haar voorligger. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1282001/afstand-houden-buitenland-niet-mild-voor-bumperklevers.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Dit is onmiskenbaar een bestuurster die tot de harde kern van de Belgische wegpiraten behoort.

Citaat
Wij reden 103 km/u en hadden dus 51,5 m afstand moeten houden. Je moet het maar weten.

Neen, je moet zoals deze wegpirate doen: je niet vooraf informeren. Als je te gast bent in het buitenland, hoef je je van de regelgeving daar volstrekt niets aan te trekken. Je doet er gewoon alsof je thuis bent, en vergeet dat je dat niet bent: enig respekt is overbodig.

Als dat mens bovendien zelfs niet kan inschatten dat een afstand van 17,5 meter tegen 103 km/h (wellicht meer op de teller) totaal onvoldoende is voor de veiligheid, dan wordt het hoog tijd dat ze haar rijbewijs inlevert.

Maar wat heeft het mens eruit geleerd? Niets. Zielig!

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 10 juli 2013 - 17:01:36 »
Kritiek hebben op bumperklevers.  Maar tegelijkertijd er geen moeite mee hebben om zélf niet handsfree te bellen.  Zich daarbij vrolijk nog zowat omdraaien om door haar achterruit te kunnen kijken naar die bumperklever.  Zich er niet van bewust, dat ze op die manier vroeg of laat een onbedoelde snok aan haar stuurwiel zou kunnen geven.  Aan dik 100 km/u, zowat het laatste wat je nodig hebt.  En ach, wat kan het haar schelen wat er aan die snelheden zich afspeelt VOOR haar, als zij gezellig achterom kijkt naar die bumperklever.  En of haar medewerker op de achterbank wel de veiligheidsgordel droeg, betwijfel ik ook ....
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 juli 2013 - 19:42:49 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 10 juli 2013 - 23:03:48 »
Je hebt het over die video zeker, Bert.

Ja, inderdaad een video die alles behalve bevorderlijk is voor de veiligheid.

Dat is helaas dikwijls het gedrag van lieden die zich geroepen voelen om anderen op de vingers te tikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 15:20:50 »
ik was gisteren in Nl plots ook bumperklever
ik hou mooi afstand en plots kleeft er een wagen op een meter of 2 voor mij
die kwam wel van een ander vak
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 16:00:41 »
ik was gisteren in Nl plots ook bumperklever
ik hou mooi afstand en plots kleeft er een wagen op een meter of 2 voor mij
die kwam wel van een ander vak

En die bleef over een lange afstand op 2 m voor jou rijden ? Dan heb je pas een "voorbumperklever".  ;) ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 juli 2013 - 20:52:46 »
En die bleef over een lange afstand op 2 m voor jou rijden ? Dan heb je pas een "voorbumperklever".  ;) ;D
ik ben van de gas afgegaan om geen ongeval te hebben
maar dat kan toch niet de bedoeling zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 09:41:08 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 12:17:56 »
Ach, ge weet toch dat snelheid quasi het enige is waar écht op gecontroleerd wordt in ons land?  Kijk, tot 6x op eenzelfde snelweg:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418892/politie-kan-tot-zes-keer-snelheidscontrole-uitvoeren-op-zelfde-traject.aspx

En dat gaan ze nog geregeld naar andere snelwegen uitbreiden.  Dus in Belziek wordt 't oppassen met de voet.  Voorrangsnegatie, onvoldoende afstand houden, links plakken, roekeloos inhalen, en tig meer gevaarlijke capriolen kan je zo goed als zeker vrolijk ongestraft blijven doen.  Daar ga je niet snel een boete voor krijgen, da's blijkbaar niet gevaarlijk daar moet meer moeite voor gedaan worden om te beteugelen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 17:40:53 »
Dus voorrangsnegatie van die andere wagen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juli 2013 - 18:18:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013 - 17:47:54 »
Als je te gast bent in het buitenland, hoef je je van de regelgeving daar volstrekt niets aan te trekken. Je doet er gewoon alsof je thuis bent, en vergeet dat je dat niet bent: enig respekt is overbodig.

Zelfs dat niet, als bestuurder hoor je altijd en overal afstand te houden. De helft van de snelheid is nog niet eens belachelijk veel en simpel te berekenen.

En in feite wordt op droge weg daar pas echt beboet bij < 1/4 snelheid = afstand, dan begint het bij 75 € in stappen (+ strafpunten voor de inwoners).

Voor een buitenlander gaan ze namelijk een boete van 35 € nooit doorsturen  :-X.
Maar blijkbaar is de modale Belg zelfs te dom minstens die 1/4 tacho te respecteren.

vanaf 30 m en minder als 60 m (1/2 V) bij 120 kmh is namelijk maar 35 €.
p/c bij 120 kmh
Citaat
Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

http://www.bussgeldkataloge.de/  Zum Bußgeldrechner (Geschwindigkeit und Abstand) dan helemaal onderaan snelheid invullen en klikken

betreft topic :
Citaat
Na een reis door Duitsland kreeg Anny Huysmans een PV thuisgestuurd omdat ze op de snelweg ergens ‘slechts’ 17,5 m afstand had gehouden tot haar voorligger. “Hoe moet je de juiste afstand dan kennen?"
“Blijkbaar moet je in Duitsland de helft van de snelheid die je rijdt als minimumafstand aanhouden”, zegt Anny. “Wij reden 103 km/u en hadden dus 51,5 m afstand moeten houden. Je moet het maar weten. En hoe die afstand te meten.”
Citaat
Bei 103 km/h drohen folgende Strafen[/color]:

Ab 25.75 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 25.75 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 20.6 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 15.45 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 10.3 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 5.15 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

Citaat
“In Duitsland en Frankrijk lachen ze niet met bumperklevers”, zegt Maarten Matienko (VTB-VAB)
En in Be bestaan er zelfs geen fatsoenlijke wet(ten) op bumperkleven, laat staan dat ze gaan controleren...

Alhoewel afstand houden wslk met stip de grootste ongevaloorzaak is (na voorrangsnegatie) op de snelweg lachen ze in Belziek ermee. En hoe zwaarder het voertuig (camion) hoe erger.
Citaat
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstellationen_Auffahrunf%C3%A4lle_228KB_76230.pdf page 3, ook grafisch.

Zu geringer Abstand ist die zweithäufigste Unfallursache in der ADAC Unfallforschung.
Das bedeutet, dass die schweren Pkw Unfälle häufig (7%) durch zu dichtes Auffahren verursacht werden.
Eine weitere Betrachtung beleuchtet die Unfallursachen bei Transporter und Lkw Unfällen. Hier zeigt sich, dass die Auffahrunfälle eine noch größere Rolle spielen als bei
Pkw Unfällen. So sind bei Transportern 10% der Unfälle auf zu dichtes Auffahren zurückzuführen. Bei Lkw Unfällen ist der Anteil an Abstandsfehlern in den schweren
Unfällen der Führende. Es konnten 29% der Lkw Unfälle in der ADAC Unfallforschung dadurch erklärt werden.

Want enkel wat rap veel geld opbrengt is belangrijk, de rest -of de eigenlijke verkeersveiligheid- kan de Belgische pot op.  :P
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juli 2013 - 18:17:49 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 03:55:40 »
maar dat kan toch niet de bedoeling zijn

Neen, maar het was wel de enige juiste reactie.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 04:10:42 »
Dus in Belziek wordt 't oppassen met de voet.

Inderdaad, en daarom doe ik dat ook als ik nog eens in België moet rijden.

Man, als ik hier in Duitsland op een reis van België naar hier of omgekeerd voor elke snelheidsovertreding zou beboet worden, kwam ik met een maandinkomen niet toe. Gelukkig heb ik sinds 1984, op bijna 30 jaar tijd, op dergelijke veelvuldige reizen nog maar één keer (in 2009) een snelheidsboete opgelopen. 131 km/h (126 km/h na correctie) waar 100 km/h toegestaan was. 80 Euro boete plus 20 Euro Gebühren. En een verwittiging dat, als ik binnen het jaar nog eens zou betrapt worden op het overschrijden van de maximum toegestane snelheid met meer dan 25 km/h, ik een rijverbod van één maand in Duitsland kon oplopen. Punten in Flensburg waren er toen nog niet bij, want ik had mijn officiële woonplaats nog niet in Duitsland.

Niet dat ik hier als een wegpiraat op de autosnelwegen zou rijden. Het probleem is dat er, na een traject met onbeperkte snelheid, plots een snelheidsbeperking tot 130 km/h opduikt. Begin daar maar eens aan, om van 200 km/h af te zakken naar 130 km/h van zodra je dat bord kan lezen.

Hier in Duitsland hoeven ze de maximum toegestane snelheid namelijk niet geleidelijk aan af te bouwen. Van Berchtesgaden naar Marktschellenberg bijvoorbeeld mag je tot kort vóór Marktschellenberg nog 100 km/h, en in een bocht staat dan ineens het bord begin bebouwde kom, dus nog slechts 50 km/h.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 12:42:11 »
Hier in Duitsland hoeven ze de maximum toegestane snelheid namelijk niet geleidelijk aan af te bouwen. Van Berchtesgaden naar Marktschellenberg bijvoorbeeld mag je tot kort vóór Marktschellenberg nog 100 km/h, en in een bocht staat dan ineens het bord begin bebouwde kom, dus nog slechts 50 km/h.

Maar daar hebben ze wel standaardregels (naargelang Bundesland) waar de eventuele snelheidcontrole mag staan;
 namelijk in principe minimum 200 meter na dat bord...

even opzoeken voor Bayern: (incl toleranties tot 20 kmh op de Autobahn), ik vermoed dat die nog altijd gelden (Angaben ohne Gewähr  ;))
Citaat
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php
Bayern
Titel der Richtlinie/Datum/
Fundstelle   Richtlinien für die polizeiliche Verkehrsüberwachung; Bekanntmachung des BStMI v. 17.7.1979 (MABl. S 451), letzte Änderung v. 3.5.1995 (MABl. S 485)
Geltung für
- Polizei
- Straßenverkehrsbehörde?   
Ja, allgemeiner Vollzugsdienst
Nein
Auswahl der Meßstellen:
- Kriterien
- Begriffsbestimmungen    - Unfallschwerpunkte = Stellen, an denen sich häufig Unfälle ereignet haben
- Gefahrenschwerpunkte = Stellen, an denen nach örtlichen Umständen eine erhöhte Wahrscheinlichkeit für Unfälle besteht (z.B. Schule, Kindergarten, Altenheim)
Zeitliche Vorgaben   Nein, Ermessenssache
Entfernung zur Geschw.-Beschränkung   min. 200 m
Unterschreitungen hierzu    - min. 100 m bei Geschw.-Trichtern
- bei Unfall- und Gefahrenschwerpunkten
- bes. Verkehrsverhältnisse am Beginn oder Ende einer geschl. Ortschaft
Gerätefehlertoleranzen   Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%
- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10%
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek.
Geschwindigkeitstoleranzen   - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h

Technische Ausbildung des Meßpersonals?   Ja
Privates Meßpersonal?   Nein
Hinweis auf
- PTB-Einsatzrichtlinien?
- Bedienungsanleitung?   
Ja
Ja
Meßprotokoll
- zwingend vorgeschrieben?
- Muster vorhanden?
- Mindestanforderungen?   Ja
Ja
Anhalten
- vorgeschrieben?
- wozu?   - grds. ja, Verkehrserziehung
- Ausn. insbes. bei Gefährdung oder unzumutbarer Verkehrsbehinderung

Quelle: DAR 3/98, Seite 85ff.
Erstellt: 23. Februar 1999
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 juli 2013 - 12:47:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 16:37:56 »
Maar daar hebben ze wel standaardregels (naargelang Bundesland) waar de eventuele snelheidcontrole mag staan

Inderdaad. En hier in het Berchtesgadener Land hanteert de Polizei nog enkele niet-officiële regels.  :D

Ze stellen zich zodanig op dat, waar je bijvoorbeeld 50 km/h mag, je ze nog tijdig kan zien en afremmen als je niet sneller dan 60 km/h rijdt.

En de overgrote meerderheid van de snelheidscontroles die ze jaarlijks moeten houden, voeren ze uit in november, als er hier maar heel weinig toeristen zijn, want van die leven we hier. Meestal nadat ze door München op de vingers getikt werden omdat ze tijdens de 10 eerste maanden van het jaar nog maar zeer weinig snelheidscontroles uitgevoerd hebben. Dan doen ze die controles liever zelf dan dat München versterking stuurt vanuit Traunstein, want die mannen zijn niet zo inschikkelijk.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 19 juli 2013 - 18:41:58 »
En bumperklevers in zones 30 op grote verbindingswegen. Dan kan je al stoppen voor een kind dat de straat op rent, De auto achter jou duwt je er wel over...