Dus in Belziek wordt 't oppassen met de voet.
Inderdaad, en daarom doe ik dat ook als ik nog eens in België moet rijden.
Man, als ik hier in Duitsland op een reis van België naar hier of omgekeerd voor elke snelheidsovertreding zou beboet worden, kwam ik met een maandinkomen niet toe. Gelukkig heb ik sinds 1984, op bijna 30 jaar tijd, op dergelijke veelvuldige reizen nog maar één keer (in 2009) een snelheidsboete opgelopen. 131 km/h (126 km/h na correctie) waar 100 km/h toegestaan was. 80 Euro boete plus 20 Euro Gebühren. En een verwittiging dat, als ik binnen het jaar nog eens zou betrapt worden op het overschrijden van de maximum toegestane snelheid met meer dan 25 km/h, ik een rijverbod van één maand in Duitsland kon oplopen. Punten in Flensburg waren er toen nog niet bij, want ik had mijn officiële woonplaats nog niet in Duitsland.
Niet dat ik hier als een wegpiraat op de autosnelwegen zou rijden. Het probleem is dat er, na een traject met onbeperkte snelheid, plots een snelheidsbeperking tot 130 km/h opduikt. Begin daar maar eens aan, om van 200 km/h af te zakken naar 130 km/h van zodra je dat bord kan lezen.
Hier in Duitsland hoeven ze de maximum toegestane snelheid namelijk niet geleidelijk aan af te bouwen. Van Berchtesgaden naar Marktschellenberg bijvoorbeeld mag je tot kort vóór Marktschellenberg nog 100 km/h, en in een bocht staat dan ineens het bord begin bebouwde kom, dus nog slechts 50 km/h.