Auteur Topic: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen  (gelezen 12720 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
« Reactie #30 Gepost op: maandag 15 juli 2013 - 23:17:36 »
Tussen als openbare-weg-beschouwd-worden-onder-strikte-voorwaarden-dus-met-vergunning en een openbare weg zijn ligt een hemelsbreed verschil zo simpel is het niet.

Dus ik zie geen reden. Een jaagpad kan enkel beschouwd worden als een streng beperkte openbare weg, daarom is het bijlange geen openbare weg volgens de wegcode, anders zou quasi iedereen er op mogen;
er zijn nog wegen die maar beperkt toegankelijk zijn, denk maar aan 'voetgangerszones', 'wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters', 'havengebieden', ...
volgens jou is de wegcode daar ook niet van toepassing omdat niet iedereen daar mag komen
zelfs op de parking van een grootwarenhuis is de wegcode van toepassing (weg met openbaar karakter)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 12:15:17 »
volgens jou is de wegcode daar ook niet van toepassing omdat niet iedereen daar mag komen
zelfs op de parking van een grootwarenhuis is de wegcode van toepassing (weg met openbaar karakter)

Ergens lees je wat verkeerd, ik heb toch geschreven dat de wegcode daar wel van toepassing is. Als ik ergens beweert heb van niet mag je dat gerust citeren.

Ik heb zelfs de bron van de Senaat gegeven, waar een uitspraak daaromtremt van de politierechtbank van Hasselt dat bevestigt. En nu is het nog niet goed ?

Citaat
Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?

Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
kzal een kleurtje geven
Citaat van: Michel
Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?
Citaat
in beginsel {bijwoord}
in beginsel {bw.} (ook: in principe)

De wegcode is op een jaagpad altijd van toepassing, zolange die de punten in het Art 93 van het Scheepvaartsreglement niet tegenspreekt, Art 93 is quasi een aanvulling. Art 93 legt soms 10 kmh Vmax op, zoiets vind je nergens in de wegcode.

@ Inazuma zou zeggen: "alle wetten ttz alle artikels van alle verkeersreglementen moeten in acht genomen worden".

Aangezien het wetsartikel 93 daar specifiek 30 kmh -naast soms aangepaste snelheid onder die 30 kmh, zelfs tot 10 kmh - oplegt moeten de weggebruikers (ook fietsers) dat extra in acht nemen.

Moet ik je de speciale regels van Art 93 die - enkel op een jaagpad extra gelden, naast de wegcode - nog eens citeren ?  ;)

Ik denk dat deze extra-regels op een jaagpad met openbaar karakter NIET, of niet ongeveer-zo-interpreteerbaar in de "wegcode-voor-de-openbare-weg" staan, indien wel ik vind ze nergens.  ;)

Citaat
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld.

In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;

4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 juli 2013 - 12:48:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Hilde Crevits: "Geen nieuwe ribbelstroken in Vlaanderen"
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 12:53:53 »
Citaat van: GVA

Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421262/hilde-crevits-verder-geen-ribbelstroken-in-vlaanderen.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Hilde Crevits: "Geen nieuwe ribbelstroken in Vlaanderen"
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 13:00:47 »
Citaat van: GVA

Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421262/hilde-crevits-verder-geen-ribbelstroken-in-vlaanderen.aspx

Typisch blabla, waarom rijden die beiden niet naast die ribbelstroken op die 0,5 meter-strook die je daar duidelijk ziet (met stippelijntjes zelfs) achter de kont van Hilde  ;):

Blind zijn die beiden toch niet, ofwel ?

Citaat
"Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan."
Dat kan men van héél veel meubilair zeggen, Hilde.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 juli 2013 - 13:04:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 13:02:40 »
Dan zouden die ribbelstroken wel een beetje smaller moeten zijn.  Niemand rijdt graag op de 30cm vanaf de kant van de weg.  En al zeker niet als er naast die weg borden of bomen staan (met overhangende takken)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 13:13:25 »
Dan zouden die ribbelstroken wel een beetje smaller moeten zijn.  Niemand rijdt graag op de 30cm vanaf de kant van de weg.  En al zeker niet als er naast die weg borden of bomen staan (met overhangende takken)
Die zie ik niet, daarbij is dat vrij gedeelte 50 cm volgens diverse bronnen, en dit aan beide kanten van de ribbelsstroken.

bekijk filmpje onderaan deze link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3476432/2013/07/16/Vlaamse-oplossing-voor-wielrenners-op-het-fietspad-pelotonremmers.dhtml : het zou dus geen probleem zijn erlangs te rijden.

Ik ben niet persé voor ribbelstroken, maar ik vind het echt hypocriet-hilarisch dat die plots zo in opspraak komen (alhoewel van ribbelstroken geen wetten zijn), waar dat naar analogie voor "voertuigen met een moteurke" massa´s onwettige verhoogde nrichtingen sinds 2002 "moeten" verdwenen zijn uit het wegbeeld, awel 70 % ligt er nog en dat 11 jaar later.

De kruispunten met VVR buiten de bebouwde kom wilden ze ook doen verdwijnen enz...  van dat alles hoort men niets meer. Gewoon blabla opdat wat actueel is, aja dat en de Tour de France.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 juli 2013 - 14:54:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 15:20:07 »
Wel, ik ben tégen ribbelstroken (toch als ze zo breed zijn, 50 cm is nog niet veel; kijk eens op je foto waar die fietser rijdt, dat is toch allesbehalve comfortabel te noemen)
Maar ik ben minstens evenveel tégen drempels, bloembakken, asverschuivingen en ander fraais

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 16:31:18 »
Ik vind mensen zo dicht langs de oever laten rijden toch niet echt veilig. Er is niet veel nodig om in het water te belanden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 16 juli 2013 - 21:01:16 »
Ik vind mensen zo dicht langs de oever laten rijden toch niet echt veilig. Er is niet veel nodig om in het water te belanden.
Ach voor aanstormende pelotons is dat geen probleem die rijden aan > 50 kmh met 3 langs mekaar en de andere hinderende fietsers/voetgangers duiken dan wel het kanaal in.  ;D

Dat klopt natuurlijk voor dat jaagpad toch (is wel wat optisch bedrog), maar vele jaagpadranden liggen verder van het water denk ik.

Soit, Hilde heeft het getest (wel niet aan + 50 kmh  ;)) en laat de bestaande ribbelsstroken inkorten zodat die ~ halve meter aan de randen wslk één ruime meter wordt.
Citaat
http://www.hildecrevits.be/en/evaluatie-ribbelstroken-jaagpad-zwijnaarde-oudenaarde

16 July 2013

De ribbelstroken op het jaagpad langs de Boven-Schelde tussen Gent en Oudenaarde blijven behouden, maar ze worden wel korter. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits beslist na een testrit op het jaagpad en na overleg met Waterwegen en Zeekanaal NV, de Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond en het BIVV. Op korte termijn komt er een sensibiliseringscampagne die moet oproepen tot wederzijds respect en verdraagzaamheid zodat alle gebruikers op een aangename en veilige manier gebruik kunnen maken van de jaagpaden.

Vlaams minister Hilde Crevits fietste dinsdagochtend in het gezelschap van enkele experten over de ribbelstroken op het jaagpad langs de Boven-Schelde. Tijdens de proefrit werd duidelijk dat de snelheidsremmers niet onveilig zijn voor de jaagpadgebruikers. Toch bieden ze geen sluitende oplossing voor het snelheidsprobleem.

Na overleg werd beslist om de ribbelstroken te behouden omdat ze een belangrijk sensibiliserend effect hebben. De stroken worden korter gemaakt zodat er zowel links als rechts een ruimere vrije zone ontstaat. Zo kunnen ook skeelers, joggers, fietsende senioren en gezinnen met fietskarren ongehinderd gebruik maken van het jaagpad. De minister benadrukt dat de ribbelstroken langs de Boven-Schelde deel uitmaken van een proefproject dat niet uitgebreid wordt naar andere jaagpaden.
En aanstormende pelotons... gaan zich dan door die ~ meter pitsen zodat ze geen snelheid verliezen  :-X

Maar als het plezant iets langzamer (ttz normaal) eens over die ribbelstroken te rijden waarom niet ?  ;D

Bij ons ligt de ganse stadskern vol met slecht gelegde klinkers die men niet kan uitwijken (en is het volledig zone 30), maar om een 10-tal meter ribbelkes met plaats om te passeren wordt geklaagd door ?  :-\

Volgens de poll (5 dagen oud) vindt 80 % van de lezers dat nog altijd een terechte maatregel...
Raar... zoveel "positieve" reacties.
Citaat
Zowel de minister als Waterwegen en Zeekanaal NV proberen zo tegemoet te komen aan de vele reacties die dit proefproject heeft uitgelokt. Het is voor alle betrokken partijen een duidelijk signaal dat er afspraken moeten komen over hoe het jaagpad door iedereen op een comfortabele manier kan gebruikt worden zonder andere gebruikers te hinderen . De komende weken zal een werkgroep verder overleggen over de nodige acties. Op korte termijn komt er alvast een sensibiliseringscampagne die moet oproepen tot wederzijds respect en verdraagzaamheid zodat alle gebruikers op een aangename en veilige manier gebruik kunnen maken van de talrijke jaagpaden langs de Vlaamse rivieren en kanalen.

Edit: deze morgen las ik in de papieren krant dat de vrije ruimte langs de ribbelsstroken telkens 80 cm wordt (+ 30 cm).
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juli 2013 - 11:17:36 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 17 juli 2013 - 16:07:48 »
deze morgen las ik in de papieren krant dat de vrije ruimte langs de ribbelsstroken telkens 80 cm wordt (+ 30 cm).

Dat klopt. Zie je wel dat ze het forum opvolgen...  ;D

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1421310/bekritiseerde-ribbelstroken-worden-smaller.aspx

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: maandag 22 juli 2013 - 12:45:41 »
Vergeet die pelotons maar die aan 50 km/u fietsen. Ik heb behoorlijk wat km met de koersfiets gereden en die snelheid haalden we soms in een sprintje of bergaf. De normale kruissnelheid van de meeste groepen wielertoeristen zit rond de 30 km/u. De betere groepen halen wel eens een 35 a 36 km/u. Ik blijf er trouwens bij, de gevaarlijkste groepen zijn de ouderen op tavernetocht. Opzij gaan is er voor hen ook helemaal niet bij, zelfs als je belt. Niet zelden reageren ze agressief als je maar durft bellen, als ze het tenminste al gehoord hebben. Als er niet gereageerd wordt op een bel dan wil roepen al wel eens helpen. Bij die groepen ouderen komt er dan nog dikwijls een gebrekkige fietsbeheersing en veelal wat alcohol bij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 13:50:52 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 16:10:28 »
Pijnlijk om onder te doen voor een vrouw van 46 jaar ::)

Je zou er misschien van verschieten met wat je ze nog allemaal niet kunt volgen...  ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 16:21:44 »
Citaat
Hilde Crevits heeft haar verkeersexperts gevraagd om uit te zoeken of de maximumsnelheid op jaagpaden niet opgetrokken moet worden voor fietsers. Momenteel ligt die op 30 kilometer per uur. ‘Maar zelfs ik rij sneller’, zegt Crevits.

De meesten kunnen sneller rijden Hilde, vooral de auto´s op de snelweg en die mogen ook maar 120 kmh, waarom daar nog vasthouden aan die oude oliepanieksnelheid ?  :-\
Als je de oude 30 kmh max van het jaagpad wilt verhogen doet dat dan met de snelweg ook, of is dat een kassaprobleem ?  ;D

Men laat zich toch niet aftroeven door den Ollander met hun 130 kmh ?  :P
Kijk Hilde:

:D
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 17:21:39 »
Crevits sneller met een gewone hybridefiets? Geloof het niet!
Zal ofwel met een koersfiets ofwel met zo'n illegale "Flyer T" (tot 35km/uur ondersteuning) zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien