volgens jou is de wegcode daar ook niet van toepassing omdat niet iedereen daar mag komen
zelfs op de parking van een grootwarenhuis is de wegcode van toepassing (weg met openbaar karakter)
Ergens lees je wat verkeerd, ik heb toch geschreven dat de wegcode daar wel van toepassing is. Als ik ergens beweert heb van niet mag je dat gerust citeren.
Ik heb zelfs de bron van de Senaat gegeven, waar een uitspraak daaromtremt van de politierechtbank van Hasselt dat bevestigt. En nu is het nog niet goed ?
Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?
Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
kzal een kleurtje geven
Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?
in beginsel {bijwoord}
in beginsel {bw.} (ook: in principe)
De wegcode is op een jaagpad altijd van toepassing, zolange die de punten in het Art 93 van het Scheepvaartsreglement niet tegenspreekt, Art 93 is quasi een aanvulling.
Art 93 legt soms 10 kmh Vmax op, zoiets vind je nergens in de wegcode.
@ Inazuma zou zeggen: "alle wetten ttz alle artikels van alle verkeersreglementen moeten in acht genomen worden".
Aangezien het wetsartikel 93 daar specifiek 30 kmh -naast soms aangepaste snelheid onder die 30 kmh,
zelfs tot 10 kmh - oplegt moeten de weggebruikers (ook fietsers) dat extra in acht nemen.
Moet ik je de
speciale regels van Art 93 die - enkel op een jaagpad
extra gelden, naast de wegcode - nog eens citeren ?
Ik denk dat deze extra-regels op een jaagpad met openbaar karakter NIET, of niet ongeveer-zo-interpreteerbaar in de "wegcode-voor-de-openbare-weg" staan, indien wel ik vind ze nergens.

3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld.
In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;