1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
in 1971 werd bij KB vastgesteld dat jaagpaden 'openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen' zijn
in 1975 komt een KB dat het gebruik van de openbare weg in regels giet
dus de openbare weg uit 1971 valt daar wel onder
Tussen als openbare-weg-
beschouwd-worden-onder-strikte-voorwaarden-dus-met-vergunning en een openbare weg
zijn ligt een hemelsbreed verschil zo simpel is het niet.
Dus ik zie geen reden. Een jaagpad kan enkel
beschouwd worden als een streng beperkte openbare weg, daarom
is het bijlange geen openbare weg volgens de wegcode, anders zou quasi iedereen er op mogen; en zouden er borden mogen geplaatst worden door de wegbeheerder (of drempels volgens de wegcode

), maar wat zien we :
Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht.
ttz de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen legt er ribbelstroken aan die nergens in de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens voor de wegbeheerder staan of beschreven zijn; er staan ook geen verwittigingsborden zoals bij de klassieke verhoogde inrichtingen. Zij, de Scheepvaart, mogen dus blijkbaar doen wat ze willen om de wetten die voor
bijhorigheden van scheepvaartwegen = jaagpad door te zetten, ze zijn dus helemaal niet gebonden aan de plaatsingsvoorwaarden van verhoogde inrichtingen op de openbare weg, waarom niet ? Omdat het geen echte openbare weg is tiens.
Dus bijna alle motorvoertuigen mogen er nog altijd niet op, enkel die die een vergunning van de scheepvaart krijgen *of die
geen behoeven*, het blijft dus een exploitatieweg; bvb. zelfs de
dienstvoertuigen van de scheepvaart mogen het jaagpad niet als sluipweg benutten, bromfietsen klasse B mogen er zelfs niet op.
* Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A) *
En uw redenering KB qua data van 1975 is zeker geen argument aangezien het scheepvaartreglement vele KB´s bevat van ruim na 1975, ik heb er zelfs een paar geciteerd. Het scheepvaartreglement is zeker even up-to-date als de wegcode hoor, denk ik toch.
De onlineversie is tot 13 dec 2001 bijgewerkt:
Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk
(koninklijk besluit van 15 oktober 1935) bijgewerkt tot 13 december 2001
Maar de link van de gearchiveerde versie met laatste verandering kan ik ook vinden, hierzie:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/arch_a1.pl?N=&sql=(text+contains+(''))&language=nl&rech=1&tri=dd+AS+RANK&value=&table_name=wet&cn=1935101530&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=014
Gearchiveerde versie nr 14
Titel
15 OCTOBER 1935. - Koninklijk besluit. - [Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het Koninkrijk.] (Opschrift gewijzigd bij KB 07-09-1950, art. 1, § 1)
Dossiernummer : 1935-10-15/30
[......]
onderaan
- - - - -
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 89-A99 *** 102 *** 106
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie tekst hier boven ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 1 *** 4 *** 9 *** 9bis *** 9ter *** 11 *** 13-A15 *** 16 *** 21 *** 22 *** 24-A27 *** 28 *** 29-A34 *** 37-A48 *** 49 *** 50-A52 *** 54 *** 55 *** 58-A61 *** 63 *** 65 *** 66
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie versie 013 ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 18-11-2005 gepubl. op 21-03-2006
Gewijzigd art. 78 *** 79-A88 *** 109
Van kracht tot 31-03-2006 [ Zie versie 012 ]
Gewijzigd door DECREET WAALSE GEWEST van 23-02-2006 gepubl. op 07-03-2006
Gewijzigd art. 79 *** 80 *** 83 *** 84 *** 87
Van kracht tot 07-03-2006 [ Zie versie 011 ]
Gewijzigd door BESLUIT (BRUSSEL) van 13-12-2001 gepubl. op 29-03-2002
Gewijzigd art. 79
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 010 ]
Gewijzigd door BESLUIT VLAAMSE REGERING van 07-12-2001 gepubl. op 01-02-2002
Gewijzigd art. 79 *** 80 *** 83 *** 84
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 009 ]
Gewijzigd door KONINKLIJK BESLUIT van 20-07-2000 gepubl. op 30-08-2000
Gewijzigd art. 9,#2,1° *** 82
Van kracht tot 01-01-2002 [ Zie versie 008 ]
Het laatste KB aan die wet was van 2000(van kracht 1.1.2002) en het laatste (Vlaams) Besluit was van 2005 (2006).

http://do69.wordpress.com/2011/11/29/moerzeke-jaagpad/
Zemmen oan de Scheldedijken nieve borden gezet. Blekboar es da een ‘jaagpad’ gewuirren.
Veur de minsen die nou peizzen dagge doar moogt joagen :lol: die moettek ontgoochelen.
Een ‘jaagpad’ of ‘trekpad’ (uuk ‘trekweg’), da es ne wegel nivvest ne struum of rivier da vroeger gebruikt wier om de buuten of schepen, gewoênlijk vrachtschepen, as de wind nie gunstig stond, veurruit te trekken. Da wier in dienen tijd ‘jagen’ genoemd, en vandoar dus dienen noam. (bron : Wikipedia)
Edit: ik heb het gevonden allez toch wat meer info, er zijn 3 soorten jaagpaden... maar de topic gaat duidelijk over jaagpaden die een openbare plaats zijn:
(veel ex-jaagpaden of gedeeltes ervan zijn verbreed en-of vallen samen en zijn echte openbare wegen geworden)
http://www.senate.be/www/?MIval=/consulteren/publicatie2&BLOKNR=131&COLL=B&LEG=3&NR=53&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl
Vraag nr. 3-1864 van de heer Willems van 30 december 2004 (N.) :
Jaagpaden. — Kwalificaties. — Ongevallen. — Toepassing van de « Wegcode ».
Wandelaars, vrijetijdsfietsers, vissers, ..., die op een jaagpad langs een waterweg hun hobby beoefenen, worden vaak opgeschrikt door fietsers of motorrijders die aan een hoge snelheid voorbijflitsen. Er gebeuren zelfs regelmatig ongevallen. De smalle weg vraagt grote aandacht van de gebruikers.
Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :
— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);
— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;
— Jaagpaden die een private weg zijn.
Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?
Beschikt u over concrete cijfers aangaande het aantal jaagpaden dat respectievelijk als openbare weg, openbare plaats of private weg beschouwd wordt ?
Bent u bereid om, eventueel in samenspraak en overleg met de gemeenschappen en gewesten, initiatieven te nemen teneinde een éénvormige benadering van de jaagpaden te verkrijgen ?
Kunt u mij concrete cijfers meedelen met betrekking tot het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft ?
Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?
Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...
Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.
Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft.
Uw vraag of de naleving van het verkeersreglement voldoende gecontroleerd wordt, kan ik niet beantwoorden. Ik beschik niet over cijfermateriaal daaromtrent.
niet dat er een duidelijk antwoord of oplossing in staat, want anders zou de wegcode al aangepast zijn met tenminste een vermelding van definities: jaagpad, openbare weg, openbare plaats enz... Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?
ook op het www gevonden (p/c .doc)
HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN
ANTWOORD
op vraag nr. 17 van 27 september 2011
van TINE EERLINGEN
1. Waterwegen en Zeekanaal kreeg nog geen klachten over de toestand van de verlichting langs het jaagpad Leuven-Mechelen.
De jaagpaden langsheen de bevaarbare waterwegen dienen in eerste instantie voor het beheer en het onderhoud van de waterweg. Uitgezonderd de jaagpaden met het karakter van een openbare weg, zijn de jaagpaden voor het normale wegverkeer verboden. De jaagpaden worden wel open gesteld voor fietsers en voetgangers.
Op een jaagpad is geen openbare verlichting voorzien. Waar het jaagpad samenvalt met een openbare weg, kan openbare verlichting worden voorzien, uitgevoerd en beheerd door de gemeentebesturen.
2. W&Z is op de hoogte dat het jaagpad tussen Wijgmaal en Tildonk soms als sluipweg wordt gebruikt, vooral tijdens de spitsuren.
Het politioneel verbaliserend optreden valt onder de bevoegdheid van de politiediensten. De nodige verbodsborden (C3) zijn aangebracht aan beide uiteinden van de zone die niet toegankelijk is gesteld voor gemotoriseerd verkeer. De politie kan verbaliserend optreden, hiervoor werd aan de stad Leuven haar medewerking gevraagd.
3. a) Het plaatsen van paaltjes werd onderzocht. In 2010 werden wegneembare paaltjes geplaatst ter hoogte van de sluis van Tildonk. De middelste verwijderbare paal is al een aantal keren gesaboteerd, waardoor tijdens deze periodes terug sluikverkeer kon passeren. W&Z herstelt iedere keer deze paaltjes.
b) De slagboom waarnaar wordt verwezen, is bedoeld om het jaagpad volledig af te sluiten in geval goederen worden overgeslagen voor de veiligheid. Op dat ogenblik is het jaagpad volledig afgesloten.