Auteur Topic: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen  (gelezen 12724 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Ribbelstroken moeten "wielerterroristen" doen afremmen
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 11:45:35 »
Je mag zoveel snelheidsbeperkingen opleggen als je wil: volgens het technisch reglement hoeven fietsen niet van een snelheidsmeter voorzien te zijn, en dus kan je fietsers onmogelijk straffen als ze sneller dan toegestaan rijden, volgens het algemene rechtsprincipe dat niemand tot het onmogelijke gehouden is.

Tja, nochtans zijn fietsers ook bestuurders die alle snelheidsbeperkingen moeten respecteren die in de wegcode staan.

Als we een toeristisch toertje maken met de fiets kom ik zelden boven 20 kmh uit, op 3 fietsen thuis staan snelheidsmeters,´t zijn gewone fietsen.

Ik zie zelden een sportieve fiets zonder snelheidsmeter (die kosten quasi niets).

fysiek gezegd: op het vlakke (zonder rugwind) meer als 30 kmh rijden ttz met tolerantiemarge 37 kmh  ;) moet men toch ook zonder snelheidsmeter aanvoelen, en voor een niet -getrainde in de benen voelen...

Mss een idee voor de nieuwe wegcode: de snelheidsmeter verplicht maken op een fiets, ik denk zelfs dat een deftige bel duurder is als een snelheidsmeter, en een bel is verplicht.
Niet dat een snelheidsmeter wat zou veranderen, want niets buiten file of hindernis houdt een bestuurder tegen sneller als een bepaalde limiet te rijden.  ;D

Ik vraag me wat betreft veiligheid nog het verschil is tussen met bromfietsen (ook brommobiel) rijden, die allemaal begrenst zijn wegens "veiligheid", en sportieve fietsers die in peloton gemakkelijk meer als 50 kmh halen. Binnenkort hinderen al die streng gehandhaafde auto´s (trajectcontrole 30 kmh  ;D) zelf de fietsers op de rijbaan die zich aan niets gebonden voelen...
Waarom eigenlijk ? Enkelvoudige "fietsersdoden" (zeer vele door val of botsing en-op hindernis) worden nochtans ook bij de verkeersdoden geteld (toch die fietsersdoden die geregistreerd worden, het werkelijke aantal ligt veel hoger, wslk zelfs 1/3 hoger als ik die studies zo lees...). Bij zwaargekwetste fietsers worden zelfs maar 4 % van de werkelijke aantallen officieel geregistreerd (systeem BRON* p 54) en dat in NL...

Nederland is van plan een extra kolom electrische fiets te plaatsen bij hun tabellen verkeersdoden naar aard vervoermiddel, tussen fiets en bromfiets in.

Het zal niet meer lang duren of 50 % van de verkeersdoden zijn fietsers, mss worden "ze" dan wakker...
* In NL beseft men het probleem:
Citaat
http://www.swov.nl/rapport/r-2012-08.pdf
Van fietsongeval naar maatregelen: kennis en hiaten
R-2012-8
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 juli 2013 - 12:31:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 16:27:38 »
Het zal niet meer lang duren of 50 % van de verkeersdoden zijn fietsers

Als die 50% dan al de wielerterroristen uitmaken, is het probleem opgelost.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 23:12:55 »
 De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja.
Ben ik niet mee eens, ik rij liever af en toe over een ribbel dan constant zo'n bende debielen achter me die me de weg af schreeuwen en soms ook nog eens fysiek uithalen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 23:16:23 »
 De niet-terroristen op een (wieler?)fiets, draaien er ergens mee voor op, ja.
Ben ik niet mee eens, ik rij liever af en toe over een ribbel dan constant zo'n bende debielen achter me die me de weg af schreeuwen en soms ook nog eens fysiek uithalen.
Hm, ik niet
ze moeten maar andere manieren vinden om die gasten tegen te houden

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 13 juli 2013 - 23:20:08 »
Dat is net zoals verkeersdrempels, voor mij mogen ze die ook allemaal afbreken.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 09:13:22 »
Kris Peeters wil de ribbelstroken al herbekijken ...

http://www.deredactie.be/permalink/1.1677467

Den tsjeef wil nog eens de puntjes op de i zetten.  En iedereen duidelijk maken dat er in Vlaanderen maar ene den baas in 't kot is: hij, en hij alleen!
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 11:12:36 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 11:46:31 »
Kris Peeters wil de ribbelstroken al herbekijken ...

http://www.deredactie.be/permalink/1.1677467

Den tsjeef wil nog eens de puntjes op de i zetten.  En iedereen duidelijk maken dat er in Vlaanderen maar ene den baas in 't kot is: hij, en hij alleen!

Ach dat is zoals met die verkeersdrempels/-plateaus die ze in januari 1999 al "herbekeken" hebben, toen nog met Stevaert. Er was toen immers een wet of KB waaraan ze zich moesten houden...

bron:
Citaat
http://docs.vlaamsparlement.be/website/htm-vrg/258815.html
Commissie voor Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer Vergadering van 27/01/1999
...
De heer Michel Doomst : Mijnheer de minister, ik wil duidelijkheid voor de gemeenten. Moeten de drempels die niet conform dit KB zijn, binnen de drie jaar verdwijnen?

Minister Steve Stevaert : Ze moeten aangepast zijn.

De heer Michel Doomst : En als ze niet zijn aangepast, moeten ze dan weg?

Minister Steve Stevaert : Ja, elke gemeente moet de regels toepassen.

Uiteindelijk 2002 moesten dus alle onwettige verkeersdrempels omgebouwd of weggeruimd worden... en wat is ervan gekomen ?

# Touring heeft in 2011# 70 % onwettige-foutieve drempels geteld : het gebeurt regelmatig dat er een nieuw laag asfalt gelegd word, te hoog natuurlijk, en het verkeersplateau wordt niet aangeraakt, met de gevolgen vandien, extra kaboenk kort naar beneden... en na een tijdje door het zwaar vervoer ligt het drempelbegin(klinkers) nog dieper.
#
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/video/vtm/extern-fouten-bij-70pct-verkeersdrempels.aspx
13/02/'11 VTM VIDEO

Het is slecht gesteld met de verkeersdrempels op de Vlaamse wegen. Volgens een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring is 70 procent van de drempels verkeerd aangelegd of intussen verzakt. Vaak zijn ze niet volgens de juiste normen aangelegd.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 11:50:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 15:01:48 »
Langs de dijken van de Schelde en de Dender pakken ze het nog anders aan:

http://www.gva.be/regio-waas/dendermonde/wielertoeristen-riskeren-gas-boete-video.aspx

Oesje, als de mannen van Okra daar geen rekening mee zouden houden ...  allemaal den boek op voor 120 euro   :D

En uiteraard helpt deze maatregel geen sikkepit tegen individuele (of met 2,3,...) derderangs-Cancellara-wannabees van 't zevende knoopsgat die als een gek tekeergaan op het jaagpad.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 15:09:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 18:58:25 »
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
ik heb het proberen vinden in art 11 maar de snelheid op een jaagpad staat er niet bij
ook bij de andere artikels vind ik niks dat een snelheidsbeperking oplegt op een openbare weg waar een boordje 'jaagpad' staat
verbeter mij als ik erover gekeken heb
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 21:36:11 »
Zou het soms het >>> KONINKLIJK BESLUIT VAN 15 OKTOBER 1935 soms kunnen (geweest) zijn ?

Citaat
art 93 (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest, uitsluitend voor het kanaal van Charleroi naar Brussel <BVR 2005-11-18/65, art. 2, 015;  Inwerkingtreding :  31-03-2006>) Zonder toelating van den Minister van Openbare Werken, is het verboden : 1° met paarden die niet voor den jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn; 2° op de aanhoorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten loopen of weiden.
  Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
  De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad vereenigbaar zijn.
  (...) <KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
  Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
  1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
  2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
  3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
  4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
  5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
  6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 21:38:56 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 23:36:26 »
gezien een jaagpad openbare weg is, zijn er genoeg manieren om die 30 km/u kenbaar te maken
een bord met 'jaagpad' is daar niet een van
Waarom niet ?
ik heb het proberen vinden in art 11 maar de snelheid op een jaagpad staat er niet bij
ook bij de andere artikels vind ik niks dat een snelheidsbeperking oplegt op een openbare weg waar een boordje 'jaagpad' staat
verbeter mij als ik erover gekeken heb
Je hebt er niet over gekeken in het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. [B.S. 09.12.1975]
 http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

maar er zijn nog andere wetten...bron heb ik gegeven post 11.
KB en info scheepvaartreglement vind je hier:

Citaat
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx

Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?

De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.
....

Citaat
Wat zijn jaagpaden?

Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober 1935 en 7 september 1950).
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 23:45:43 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 15 juli 2013 - 00:12:51 »
en de vermelding dat die openbare weg onder een ander reglement valt vind ik iig niet terug op het jaagpad langs het kanaal Brugge Oostende
wss staat het aan alle andere kanalen wel
de andere beperkingen zijn wel apart aangeduid, maar de snelheid vinden ze niet nodig
ik dacht dat er in die zin al rechtspraak was dat een jaagpad onder de wegcode valt, maar ben niet zeker (vind het niet meer terug)
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: maandag 15 juli 2013 - 00:49:36 »
en de vermelding dat die openbare weg onder een ander reglement valt vind ik iig niet terug op het jaagpad langs het kanaal Brugge Oostende
wss staat het aan alle andere kanalen wel
de andere beperkingen zijn wel apart aangeduid, maar de snelheid vinden ze niet nodig
ik dacht dat er in die zin al rechtspraak was dat een jaagpad onder de wegcode valt, maar ben niet zeker (vind het niet meer terug)
Moest een jaagpad een openbare weg zijn had de wegbeheerder die ribbelstroken aangebracht...
en :
Citaat
Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht.
niet dus...

Een jaagpad maakt alleszins deel uit van een "scheepvaartweg" (zie Art 93 = aanhorigheid der bevaarbare waterweg) en is zo ook duidelijk herkenbaar: ofwel ligt het direct langs een bevaarbare waterweg en-of is vóór het oprijden door een onderbord jaagpad aangeduid, of vergis ik mij ?

Als een jaagpad streng beperkt vrijgegeven wordt - door de scheepvaart - als # bepaalde #  openbare weg te dienen # bijlange niet elke bestuurder mag erop (ofwel  ENKEL met vergunning, zie onderaan: Wie mag op het jaagpad komen ?).
Dus het jaagpad valt nog steeds puur onder het scheepvaartreglement, want naast strenge voorwaarden gelden ook specifieke regels volgens Art 93.
Zie link in discussie:
Citaat
Citaat
http://wegcode.be/forum/showthread.php/20570-jaagpad

Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
(koninklijk besluit van 7 september 1950, aangevuld en gewijzigd door de koninklijke besluiten vermeld bij elk bijzonder reglement)

Moervaart

Bijzonder reglement gewijzigd door: K.B. van 25 september 1957; K.B. van 22 juni 1971.

Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.

Moeilijke kwestie.

Zie bijvoorbeeld het geval van de Moervaart, dat ik aangehaald heb. De jaagpaden zijn daar openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Dus bijvoorbeeld niet voor een bestuurder van koeien, zoals een landbouwer die met zijn koeien van de hoeve naar een weiland trekt.

U zou kunnen aanvoeren dat het jaagpad het uitzicht van een gewone openbare weg heeft. Maar niemand zal kunnen ontkennen dat een jaagpad als dusdanig herkenbaar is als een gedeelte van de waterweg. En uiteraard worden alle Belgen verondersteld de wet, en dus ook de Bijzondere Reglementen van sommige Scheepvaartwegen, te kennen. Deze reglementen voorzien echter niet in de plaatsing van verkeersborden langsheen de jaagpaden ten behoeve van het wegverkeer aldaar.

Een tweetalige onlineversie van het scheepvaartreglement, al de specifieke artikels over het jaagpad vind je in Art 93*, ook specifieke regels die van de regels op een normale openbare weg volgens de wegcode afwijken .

http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06.htm

* Art 93:
Citaat
http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06c.htm#art93

Artikel 93.[Koninklijk besluit dd. 7 september 1950.] Gebruik van het jaagpad

1. Zonder toelating van de Minister van Openbare Werken, is het verboden:
a) met paarden die niet voor de jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn;
b) op de aanhorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten lopen of weiden.
2. Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
3. De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad verenigbaar zijn.
4. Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 februari 1934, houdende algemene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat rijden, onder de volgende voorwaarden:
a) de wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
b) snelheidswedstrijden zijn verboden;
c) de snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
d) bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij de doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
e) in de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van de hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zou kunnen doen schrikken;
f) toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door de Staat uitgeoefend op de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.

Men kan het jaagpad dus niet als openbare-weg-volgens-de-wegcode beschouwen, maar wel als een bepaalde openbare weg met specifieke verkeersregels die enkel daar gelden. Zelfs de dienstvoertuigen van de Scheepvaart mogen er niet alles...

En zolang die verkeersregels van het Art 93. Scheepvaartreglement anders of onverenigbaar zijn met de openbare weg-artikels uit de wegcode zal dat wslk zo blijven.
Dat de huidige wegcode op niet veel trekt weten we, dus het vermelden van dat jaagpad als een bepaalde uitzondering verwondert me niet. Er staan zoveel dingen niet in de wegcode.

Wat er wel in staat http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/270-art80
 is dat verkeerstekens op een openbare weg enkel door bevoegde personen aangebracht mogen worden, is de wegbeheerder dan niet bevoegd voor het jaagpad ?
Mss dat er daarom geen C43 (mogen) staan... er geldt immers een algemene 30 kmh max, zelfs voor voertuigen van de Scheepvaart.

Citaat
http://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04n/binnen/recht/ges_be_06c.htm#art101

Artikel 101. Met uitvoering belaste personen

Zijn inzonderheid belast met de uitvoering van dit reglement en van de bijzondere reglementen:
a) de ingenieurs en conducteurs, belast met de dienst van de scheepvaart of met de leiding van en het toezicht op de werken op de bevaarbare waterwegen of hun aanhorigheden, de agenten aangesteld voor de bediening van of het toezicht over de bruggen, sluizen, overlaten enz., of voor de bewaking en de politie der bevaarbare waterwegen, alsmede het speciaal daartoe aangeduid personeel van de Dienst voor de Scheepvaart en van de "Office de la Navigation".[Koninklijk besluit dd. 15 september 1978.]
b) de controleur en de agenten, bijzonder belast met het innen der scheepvaartrechten
c) de ambtenaren belast met de scheepvaartcontrole [Koninklijk besluit dd 3 mei 1999] en van het Loodswezen;
d) de Rijkswacht;
e) de ambtenaars belast met de politie der gemeenten, palende aan de bevaarbare waterwegen.

Citaat
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx

Wat zijn jaagpaden?

Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober 1935 en 7 september 1950).

Het jaagpad is een private dienstweg of exploitatieweg die nv De Scheepvaart toelaat om de decretale opdrachten vlot en efficiënt te kunnen vervullen, zoals het toezicht op de scheepvaart en het beheerde domeingoed, het onderhoud en de bouw van nieuwe infrastructuur (kaaimuren, bruggen …) de waterbeheersing, baggerwerken, bermbeheer enz.

Opgelet! Het jaagpad is geen fietspad zoals aangelegd langs openbare wegen, niettegenstaande bepaalde trajecten van het verharde jaagpad deel uit maken van de provinciale of gemeentelijke fietsroutenetwerken of plaatselijk in functionele fietsnetwerken zijn geïntegreerd (weg van en naar school of werk). Zoals aangegeven is het jaagpad immers een exploitatieweg waarop ook motorvoertuigen kunnen worden toegelaten.

Om deze reglementering kenbaar te maken werd aan de toegang tot een jaagpad in hoofdzaak de onderstaande signalisatie geplaatst. Het politioneel toezicht wordt uitgeoefend door het daartoe aangesteld personeel van nv De Scheepvaart en de federale en lokale politiediensten.
In het kader van recreatieve evenementen, zoals triatlons en watersportorganisaties, kan het jaagpad ook deel uitmaken van het parcours of worden afgesloten voor de duur van de wedstrijden. Sommige onverharde jaagpaden kunnen ook in ruiternetwerken worden opgenomen.

Wie mag op het jaagpad komen?

Het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van haar opdrachten met dienstvoertuigen op het jaagpad rijden, maar kan hun functie niet aanwenden om het jaagpad te gebruiken als alternatief voor het woon- werkverkeer of als sluiproute om files te vermijden.

De werknemers van bedrijven die in opdracht van nv  De Scheepvaart werken uitvoeren, krijgen onder bepaalde voorwaarden een vergunning om op het jaagpad te rijden.

In het kader van watergebonden activiteiten kunnen werknemers van bedrijven een vergunning krijgen om met voertuigen over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden.

Er kan een vergunning verleend worden aan actieve schippers, scheepsbevrachters, rederijen, scheepsherstellers en bevoorraders, binnenvaartorganisaties, nutsmaatschappijen (VMW, Infrax, IVEKA, PIDPA, Belgacom, Infrabel ...) voor aanleg en toezicht op leidingen, openbare diensten en administraties zoals de Afdeling Natuur en Bos, de Vlaamse Milieumaatschappij enz.

Een bijzondere categorie zijn de minder-valide hengelaars die onder bepaalde strikte voorwaarden een vergunning kunnen krijgen om met hun voertuig over een beperkte afstand op het jaagpad te rijden vanaf de dichtst bijgelegen openbare weg tot de visplaats.

Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A).

Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?

De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.

De gebruikers, ook fietsers en bromfietsers en het bevoegde personeel van nv De Scheepvaart in de uitoefening van hun functie, moeten hun snelheid aanpassen o.a. wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, het zicht, de staat van de weg en moeten zij voldoende veiligheidsafstand aanhouden t.o.v. andere gebruikers van het jaagpad en in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis.
Hou er ook altijd rekening mee dat de plaatselijke signalisatie steeds voorrang heeft op de vergunning. Zo kan het verkeer op het jaagpad tijdelijk of definitief worden omgeleid voor  los- of laadactiviteiten aan de kaaimuren.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 juli 2013 - 02:25:28 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: maandag 15 juli 2013 - 09:47:16 »

Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
(koninklijk besluit van 7 september 1950, aangevuld en gewijzigd door de koninklijke besluiten vermeld bij elk bijzonder reglement)

Moervaart

Bijzonder reglement gewijzigd door: K.B. van 25 september 1957; K.B. van 22 juni 1971.

Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.

Citaat
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
in 1971 werd bij KB vastgesteld dat jaagpaden 'openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen' zijn
in 1975 komt een KB dat het gebruik van de openbare weg in regels giet
dus de openbare weg uit 1971 valt daar wel onder
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 15 juli 2013 - 13:41:19 »
Citaat
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
in 1971 werd bij KB vastgesteld dat jaagpaden 'openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen' zijn
in 1975 komt een KB dat het gebruik van de openbare weg in regels giet
dus de openbare weg uit 1971 valt daar wel onder
Tussen als openbare-weg-beschouwd-worden-onder-strikte-voorwaarden-dus-met-vergunning en een openbare weg zijn ligt een hemelsbreed verschil zo simpel is het niet.

Dus ik zie geen reden. Een jaagpad kan enkel beschouwd worden als een streng beperkte openbare weg, daarom is het bijlange geen openbare weg volgens de wegcode, anders zou quasi iedereen er op mogen; en zouden er borden mogen geplaatst worden door de wegbeheerder (of drempels volgens de wegcode  ;D ), maar wat zien we :
Citaat
Sinds dinsdag wordt het parcours ontsierd door tientallen snelheidsdrempels die de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal aanbracht.
ttz de Vlaamse overheidsdienst Waterwegen legt er ribbelstroken aan die nergens in de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens voor de wegbeheerder staan of beschreven zijn; er staan ook geen verwittigingsborden zoals bij de klassieke verhoogde inrichtingen. Zij, de Scheepvaart, mogen dus blijkbaar doen wat ze willen om de wetten die voor bijhorigheden van scheepvaartwegen = jaagpad door te zetten, ze zijn dus helemaal niet gebonden aan de plaatsingsvoorwaarden van verhoogde inrichtingen op de openbare weg, waarom niet ? Omdat het geen echte openbare weg is tiens.  ;)

Dus bijna alle motorvoertuigen mogen er nog altijd niet op, enkel die die een vergunning van de scheepvaart krijgen *of die geen behoeven*, het blijft dus een exploitatieweg; bvb. zelfs de dienstvoertuigen van de scheepvaart mogen het jaagpad niet als sluipweg benutten, bromfietsen klasse B mogen er zelfs niet op.
Citaat
* Geen vergunning nodig: voetgangers, fietsers en de bromfietsers (klasse A) *

En uw redenering KB qua data van 1975 is zeker geen argument aangezien het scheepvaartreglement vele KB´s bevat van ruim na 1975, ik heb er zelfs een paar geciteerd. Het scheepvaartreglement is zeker even up-to-date als de wegcode hoor, denk ik toch.

De onlineversie is tot 13 dec 2001 bijgewerkt:
Citaat
Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk
(koninklijk besluit van 15 oktober 1935) bijgewerkt tot 13 december 2001

Maar de link van de gearchiveerde versie met laatste verandering kan ik ook vinden, hierzie:
Citaat
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/arch_a1.pl?N=&sql=(text+contains+(''))&language=nl&rech=1&tri=dd+AS+RANK&value=&table_name=wet&cn=1935101530&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=014
Gearchiveerde versie nr  14
Titel
15 OCTOBER 1935. - Koninklijk besluit. - [Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het Koninkrijk.] (Opschrift gewijzigd bij KB 07-09-1950, art. 1, § 1)
Dossiernummer : 1935-10-15/30
[......]
onderaan
- - - - -
Gewijzigd door   BESLUIT VLAAMSE REGERING  van  18-11-2005   gepubl. op   21-03-2006
     Gewijzigd art.   89-A99 *** 102 *** 106
   Van kracht tot   31-03-2006               [ Zie tekst hier boven ]
Gewijzigd door   BESLUIT VLAAMSE REGERING  van  18-11-2005   gepubl. op   21-03-2006
     Gewijzigd art.   1 *** 4 *** 9 *** 9bis *** 9ter *** 11 *** 13-A15 *** 16 *** 21 *** 22 *** 24-A27 *** 28 *** 29-A34 *** 37-A48 *** 49 *** 50-A52 *** 54 *** 55 *** 58-A61 *** 63 *** 65 *** 66
   Van kracht tot   31-03-2006                 [ Zie versie 013 ]
     Gewijzigd art.   78 *** 79-A88 *** 109
   Van kracht tot   31-03-2006                 [ Zie versie 012 ]
Gewijzigd door   DECREET WAALSE GEWEST  van  23-02-2006   gepubl. op   07-03-2006
     Gewijzigd art.   79 *** 80 *** 83 *** 84 *** 87
   Van kracht tot   07-03-2006                 [ Zie versie 011 ]
Gewijzigd door   BESLUIT (BRUSSEL)  van  13-12-2001   gepubl. op   29-03-2002
     Gewijzigd art.   79
   Van kracht tot   01-01-2002                 [ Zie versie 010 ]
Gewijzigd door   BESLUIT VLAAMSE REGERING  van  07-12-2001   gepubl. op   01-02-2002
     Gewijzigd art.   79 *** 80 *** 83 *** 84
   Van kracht tot   01-01-2002                 [ Zie versie 009 ]
Gewijzigd door   KONINKLIJK BESLUIT  van  20-07-2000   gepubl. op   30-08-2000
     Gewijzigd art.   9,#2,1° *** 82
   Van kracht tot   01-01-2002                 [ Zie versie 008 ]

Het laatste KB aan die wet was van 2000(van kracht 1.1.2002) en het laatste (Vlaams) Besluit was van 2005 (2006).

;)
Citaat
http://do69.wordpress.com/2011/11/29/moerzeke-jaagpad/

Zemmen oan de Scheldedijken nieve borden gezet. Blekboar es da een ‘jaagpad’ gewuirren.
Veur de minsen die nou peizzen dagge doar moogt joagen :lol: die moettek ontgoochelen.

Een ‘jaagpad’ of ‘trekpad’ (uuk ‘trekweg’), da es ne wegel nivvest ne struum of rivier da vroeger gebruikt wier om de buuten of schepen, gewoênlijk vrachtschepen, as de wind nie gunstig stond, veurruit te trekken. Da wier in dienen tijd ‘jagen’ genoemd, en vandoar dus dienen noam. (bron : Wikipedia)

Edit: ik heb het gevonden allez toch wat meer info, er zijn 3 soorten jaagpaden... maar de topic gaat duidelijk over jaagpaden die een openbare plaats zijn:
(veel ex-jaagpaden of gedeeltes ervan zijn verbreed en-of vallen samen en zijn echte openbare wegen geworden)

Citaat
http://www.senate.be/www/?MIval=/consulteren/publicatie2&BLOKNR=131&COLL=B&LEG=3&NR=53&SUF=&VOLGNR=&LANG=nl

Vraag nr. 3-1864 van de heer Willems van 30 december 2004 (N.) :
Jaagpaden. — Kwalificaties. — Ongevallen. — Toepassing van de « Wegcode ».
Wandelaars, vrijetijdsfietsers, vissers, ..., die op een jaagpad langs een waterweg hun hobby beoefenen, worden vaak opgeschrikt door fietsers of motorrijders die aan een hoge snelheid voorbijflitsen. Er gebeuren zelfs regelmatig ongevallen. De smalle weg vraagt grote aandacht van de gebruikers.

Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?

Beschikt u over concrete cijfers aangaande het aantal jaagpaden dat respectievelijk als openbare weg, openbare plaats of private weg beschouwd wordt ?

Bent u bereid om, eventueel in samenspraak en overleg met de gemeenschappen en gewesten, initiatieven te nemen teneinde een éénvormige benadering van de jaagpaden te verkrijgen ?

Kunt u mij concrete cijfers meedelen met betrekking tot het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft ?

Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?

Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...

Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.

Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft.

Uw vraag of de naleving van het verkeersreglement voldoende gecontroleerd wordt, kan ik niet beantwoorden. Ik beschik niet over cijfermateriaal daaromtrent.

niet dat er een duidelijk antwoord of oplossing in staat, want anders zou de wegcode al aangepast zijn met tenminste een vermelding van definities: jaagpad, openbare weg, openbare plaats enz... Dat in principe de "normale verkeersregels" gelden op een jaagpad tja wat anders ?  

ook op het www gevonden (p/c .doc)
Citaat
HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN

ANTWOORD  
op vraag nr. 17 van 27 september 2011
van TINE EERLINGEN

1.   Waterwegen en Zeekanaal kreeg nog geen klachten over de toestand van de verlichting langs het jaagpad Leuven-Mechelen.
De jaagpaden langsheen de bevaarbare waterwegen dienen in eerste instantie voor het beheer en het onderhoud van de waterweg. Uitgezonderd de jaagpaden met het karakter van een openbare weg, zijn de jaagpaden voor het normale wegverkeer verboden. De jaagpaden worden wel open gesteld voor fietsers en voetgangers.
Op een jaagpad is geen openbare verlichting voorzien. Waar het jaagpad samenvalt met een openbare weg, kan openbare verlichting worden voorzien, uitgevoerd en beheerd door de gemeentebesturen.

2.   W&Z is op de hoogte dat het jaagpad tussen Wijgmaal en Tildonk soms als sluipweg wordt gebruikt, vooral tijdens de spitsuren.
Het politioneel verbaliserend optreden valt onder de bevoegdheid van de politiediensten. De nodige verbodsborden (C3) zijn aangebracht aan beide uiteinden van de zone die niet toegankelijk is gesteld voor gemotoriseerd verkeer. De politie kan verbaliserend optreden, hiervoor werd aan de stad Leuven haar medewerking gevraagd.

3.   a)   Het plaatsen van paaltjes werd onderzocht. In 2010 werden wegneembare paaltjes geplaatst ter hoogte van de sluis van Tildonk. De middelste verwijderbare paal is al een aantal keren gesaboteerd, waardoor tijdens deze periodes terug sluikverkeer kon passeren. W&Z herstelt iedere keer deze paaltjes.
b)   De slagboom waarnaar wordt verwezen, is bedoeld om het jaagpad volledig af te sluiten in geval goederen worden overgeslagen voor de veiligheid. Op dat ogenblik is het jaagpad volledig afgesloten.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 juli 2013 - 15:23:02 door Michel »
© Koning Willem I