Auteur Topic: Alcoholcontrole  (gelezen 11542 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 06 juli 2013 - 16:04:23 »
3,0 liter is een zeer groot bier (zelden besteld - geserveerd in een bierkruik)
Vb der Stiefel die rondgaat bij een kegelavond bvb, ik spreek uit ervaring uit Ost-Westfalen.
Gewone pintjes (dikwijls tulpvorm) zijn daar 0,3 l, allez daar begint men mee tussen het kegelen...  ;)

voor de onwetenden:
http://de.wikipedia.org/wiki/Stiefel_(Trinkgef%C3%A4%C3%9F)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juli 2013 - 16:09:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #16 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 10:35:44 »
Link naar Via Secura is interessant, het was dus 1,5 promille: Dus werd je vanaf 1958 tot 1975 met 1,5 als 'rijvaardig' beschouwd. 3x zoveel dan nu (en duidelijk meer dan 6 pinten  :o). Even om over na te denken...
Ik denk dat de 'handhaving' zich beperkte tot een bloedafname in geval van een ongeval met (zware) gekwetsten en/of doden. Of misschien hadden ze toen al aan die waarde aangepaste blaaspijpjes.

Mijn vader (°1918) ging met kerstavond altijd naar de middernachtmis in zijn geboortedorp, een km of 25 van waar we woonden. Hij dronk nooit alcohol. Ze hielden hem tegen voor alcoholcontrole en vroegen of dat hij alcoholische drank gedronken had. Hij zei, naar waarheid: ja in 1938. Die flikken konden daar toen niet echt mee lachen en hij heeft moeten blazen. Negatief uiteraard.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 juli 2013 - 10:48:07 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #17 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 12:27:05 »
Link naar Via Secura is interessant, het was dus 1,5 promille: Dus werd je vanaf 1958 tot 1975 met 1,5 als 'rijvaardig' beschouwd. 3x zoveel dan nu (en duidelijk meer dan 6 pinten  :o). Even om over na te denken...
Ik denk dat de 'handhaving' zich beperkte tot een bloedafname in geval van een ongeval met (zware) gekwetsten en/of doden. Of misschien hadden ze toen al aan die waarde aangepaste blaaspijpjes.

Mijn vader (°1918) ging met kerstavond altijd naar de middernachtmis in zijn geboortedorp, een km of 25 van waar we woonden. Hij dronk nooit alcohol. Ze hielden hem tegen voor alcoholcontrole en vroegen of dat hij alcoholische drank gedronken had. Hij zei, naar waarheid: ja in 1938. Die flikken konden daar toen niet echt mee lachen en hij heeft moeten blazen. Negatief uiteraard.

In 1938 al, dat kan alleen maar dat eerste blaasapparaat, genaamd drunkometer, van die Amerikaan geweest zijn, gepatenteerd in 1936*.
De Belgische politie moeten er dan héél vroeg bij geweest zijn. De juiste promillewaarde zal dan wel met een bloedproef vastgesteld worden.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasapparaat

Het eerste blaasapparaat dat door de politie mee kon worden genomen voor gebruik bij controles langs de weg, was de zogenaamde drunkometer. Dit apparaat was in 1938 ontwikkeld door Professor Rolla H. Harger.[5] De drunkometer ving de uitgeademde lucht op in een ballon in het apparaat, waarna deze lucht door een oplossing van zuur kaliumpermanganaat werd gepompt. De kleur van deze oplossing veranderde bij aanwezigheid van alcohol.

http://www.nytimes.com/1983/08/10/obituaries/rolla-n-harger-dies-invented-drunkometer.html *

Citaat
... het was dus 1,5 promille: Dus werd je vanaf 1958 tot 1975 met 1,5 als 'rijvaardig' beschouwd. 3x zoveel dan nu (en duidelijk meer dan 6 pinten  ). Even om over na te denken...
Ondenkbaar eigenlijk, ik mocht toen (hypothetisch) een halve bak bier of 12 flesjes x 25 cl = 3 liter op 2 uur achterover kippen en nog in de auto stappen... (5% vol alc)
Op een avond (5 uur) kon ik dan zowat 15 pinten drinken (wel volle maag) en nog ´s nachts naar huis rijden... met 1,44 promille.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 juli 2013 - 12:49:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #18 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 12:49:07 »
In 1938 al, dat kan alleen maar dat eerste blaasapparaat, genaamd drunkometer, van die Amerikaan geweest zijn, gepatenteerd in 1936*.
De Belgische politie moeten er dan héél vroeg bij geweest zijn.

Even verduidelijken, het voorval met mijn vader had plaats in de jaren 90 van vorige eeuw, welk jaar precies weet ik niet, vandaar dat zijn antwoord "in 1938" niet echt werd geapprecieerd door de flikken, hoewel het de waarheid was  ::)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 juli 2013 - 12:53:08 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #19 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 12:51:02 »
In 1938 al, dat kan alleen maar dat eerste blaasapparaat, genaamd drunkometer, van die Amerikaan geweest zijn, gepatenteerd in 1936*.
De Belgische politie moeten er dan héél vroeg bij geweest zijn.

Even verduidelijken, het voorval met mijn vader had plaats in de jaren 90, welk jaar precies weet ik niet, vandaar dat zijn antwoord "in 1938" niet echt werd geapprecieerd door de flikken, hoewel het de waarheid was  ::)
Ah ik dacht al...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #20 Gepost op: zondag 07 juli 2013 - 18:35:01 »
Ondenkbaar eigenlijk, ik mocht toen (hypothetisch) een halve bak bier of 12 flesjes x 25 cl = 3 liter op 2 uur achterover kippen en nog in de auto stappen... (5% vol alc)
Op een avond (5 uur) kon ik dan zowat 15 pinten drinken (wel volle maag) en nog ´s nachts naar huis rijden... met 1,44 promille.

En dat mocht je toen ook nog doen over barslechte bolle kasseiwegen met een auto die maar bitter weinig actieve en passieve veiligheid bood.

Zo kon het gebeuren dat een oom van mij thuiskwam en vertelde: "Mijn stuur is gebroken en ik ben tegen een boom gereden, maar ik kan mij niet herinneren in welke volgorde die feiten zich hebben voorgedaan."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #21 Gepost op: maandag 08 juli 2013 - 11:02:58 »
Zo kon het gebeuren dat een oom van mij thuiskwam en vertelde: "Mijn stuur is gebroken en ik ben tegen een boom gereden, maar ik kan mij niet herinneren in welke volgorde die feiten zich hebben voorgedaan."

 :D

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #22 Gepost op: maandag 08 juli 2013 - 11:10:28 »
Niet alleen Alcohol, was iets waar je nu over zegt: totaal onverantwoord. Wij zijn ooit met een 'keverke' 1200cc '34 Din' (midden jaren 60) met 6 personen naar het noorden van Duitsland (Bad Segeberg) gereisd.
Vader aan 't stuur, Mijn zus en ik ernaast (we waren nog kinderen, dus we namen niet veel plaats in) Mijn moeder en nog twee broers achteraan, de 'bak' achter de achterzetel tot het dak gevuld, de koffer (in de 'snuit') ook bomvol, we sleepten net niet over de grond. Zonder problemen aan de grens, blijkbaar was dat 'normaal'. Doe je nu zo iets, dan sluiten ze je (misschien net niet) op.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #23 Gepost op: maandag 08 juli 2013 - 17:56:00 »
De vorige eigenaar van ons huis heeft ooit met een kever maar liefst 20 zakken cement van 50 kg elk vervoerd.

Onze straat is hij er niet mee opgeraakt, dat was al te steil.

Het koetswerk van de kever was daarna zodanig vervormd, dat er bij regen op verschillende plaatsen water naar binnen kwam.

Hij heeft dan maar wat gaten in de vloer geboord, zodat het water weg kon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Alcoholcontrole
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 18 juli 2013 - 11:36:39 »
Hij heeft dan maar wat gaten in de vloer geboord, zodat het water weg kon.

Dat waren nog auto's met 'chassis' en 'carrosserie' er op gebouwd. Nu met het zelfdragend koetswerk, een gat in de vloer boren, kan het zijn dat hij helemaal in mekaar stuikt.

 ;D ;D ;D ;D