Auteur Topic: Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers  (gelezen 4432 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline krid

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers
« Gepost op: zaterdag 20 juli 2013 - 15:58:22 »
Hallo iedereen,

Ik wou eens weten wat er nu te gebeuren staat met van die ritten voor minder bedeelden o.i.d. die dan zouden mogen meerijden achterop of in het zijspan ?
Evenementen die vroeger toch meerdere keren werden georganiseerd, ten gunste of plezier en/of beiden en meer.
Dikwijls vroeg men, als het kon, om een extra helm mee te nemen, nu zou men dan een heel pak dienen mee te nemen daar die personen uiteraard geen motorpak hebben.
En, dan moet het nog ietwat passen ook he ...... dus de wet ok, maar wat dan met deze vroegere mogelijkheid, iis die daarmee dan kompleet afgeschaft ten nadele van hen of ? .....
Misschien dat dit dan wel zou kunnen onder begeleiding van politie uiteraard maar ........ of iedereen daar dan zo gelukkig mee is, en wat is de prijs daar dan van, en enkel maar vanaf ? uur tot ?  uur enz.
Een boel vragen en bedenkingen maar zeker in zulks geval ten gunste van hen.

Mvg
Krid


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 20 juli 2013 - 17:52:27 »
Ik waardeer ten zeerste deze initiatieven. Het is dan ook jammer dat men blijkbaar hierbij niet stilgestaan heeft bij de invoering van de verplichte motorkledij voor passagiers.

De wegcode bepaalt weliswaar dat de weggebruikers onmiddellijk gevolg moeten geven aan de bevelen van bevoegde personen, doch deze bepaling is uiteraard ondergeschikt aan rechtsregels van hogere orde. Als een bevoegd persoon je het bevel geeft om over een overweg te rijden terwijl er een trein aangereden komt, dan gaat je plicht om ongevallen te vermijden uiteraard voor op dat bevel, en mag je dat zelfs niet opvolgen. In die geest meen ik dat een bevel van een bevoegd persoon aan een passagier van een motorfiets om mee te rijden zonder beschermende motorkledij ook niet dient opgevolgd te worden, aangezien de betrokkene kan oordelen dat dit te hoge risico's inhoudt, welke bovendien bij een ongeval zouden aangegrepen worden door de verzekeraars.

Met de huidige regelgeving zie ik slechts één mogelijkheid voor de overheid: de wegen die zullen gevolgd worden, afsluiten voor alle andere verkeer, zodat het geen openbare wegen meer zijn, en bijgevolg de wegcode er niet meer van toepassing is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 juli 2013 - 08:53:57 »
Het kan evenwel eenvoudiger. Nergens zegt de wetgever dat men een motorpak moet dragen. De wetgever zegt enkel dat berijders en passagiers schoenen moeten dragen die de enkels beschermen, een lange broek die de benen afdekt en een jas met lange mouwen die de armen afdekt.

Om je in regel te stellen met de wet voldoet het dus even in je kleerkast te duiken naar wat tussenseizoen-kledij, maar vanzelfsprekend beschermt deze kledij nauwelijks in geval van een ongeval.

Offline krid

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 10:07:46 »
..... Nergens zegt de wetgever dat men een motorpak moet dragen. De wetgever zegt enkel dat berijders en passagiers schoenen moeten dragen die de enkels beschermen, een lange broek die de benen afdekt en een jas met lange mouwen die de armen afdekt.......

Klopt voor zover ik de wettekst begrijp, was dus een verkeerde mening toegedaan, "gelukkig".
Maar uiteraard niet zo veilig als "echte" bescherm motorkledij.
Bedankt voor de info.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Motorkledij verplicht maar wat dan met eventuele passagiers
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 13:59:26 »
De wetgever zegt enkel dat berijders en passagiers schoenen moeten dragen die de enkels beschermen, een lange broek die de benen afdekt en een jas met lange mouwen die de armen afdekt.

Om je in regel te stellen met de wet voldoet het dus even in je kleerkast te duiken naar wat tussenseizoen-kledij, maar vanzelfsprekend beschermt deze kledij nauwelijks in geval van een ongeval.

Zeer ongelukkig opgevat, die wettekst. 

Toen ik m'n oma zaliger (nadat ze gevallen was) in het ziekenhuis ging bezoeken, lag er naast haar een motard die onderuit gegaan was.  Een paar breuken links en rechts, heeft er slechts enkele dagen gelegen.  Naar eigen zeggen, waren de jeanskledij die in de schaafwonden terechtgekomen waren, en door de spoedarts vezeltje per vezeltje verwijderd diende te worden, onwaarschijnlijk pijnlijk.  De eerste dag wou hij z'n motorfiets meteen verkopen (tot groot plezier van z'n pa).  De dag dat hij naar huis ging, zou hij blijkbaar meteen motorkledij gaan kopen.  (Ik hoorde z'n pa nog mompelen: "Da's dan toch tenmiste al iets")
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone