Auteur Topic: Probleem met de auto  (gelezen 3586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Probleem met de auto
« Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 09:59:53 »
Ik reed gisteren op de snelweg naar huis, kwam me daar ineens een stuk weetikveelwat van de wagen voor mij gevlogen (van die wagen zelf of is die over iets gereden, dat weet ik niet) dat met een enorm kabaal over mijn auto gevlogen is. Het sierbord vooraan is eraf en er zijn 2 enorme krassen/deuken in de carrosserie. Op esthetisch vlak is dat natuurlijk minder, maar soit ... daar ga ik de kosten niet aan doen.

Alleen merk ik nu dat de ventilator blijft draaien ook in stand 0. De temperatuur van de motor blijft wel OK. Ik heb natuurlijk de garage gebeld en mag straks gaan, maar zodat ik alvast een beetje voorbereid ben: heeft iemand een idee wat dit kan zijn? (De auto is een Citroën Xsara en de deuken zitten rechts dus aan de passagierszijde)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Probleem met de auto
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 20:17:11 »
Hoe lang blijft die ventilator draaien in stand 0?

Als de wagen tot stilstand komt en de motor afgezet wordt, valt ook de koeling weg. Vooral bij warm weer is het dan normaal dat de koelventilator nog een tijdje blijft draaien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Probleem met de auto
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 juli 2013 - 20:28:54 »
Dat weet ik ;) hij slaat af als ik het contact af zet, maar springt direct aan als ik het contact aan zet. De wagen staat ook binnen cq vrij koel (relatief gezien natuurlijk).

Soit: ik ben naar de garage gegaan (better safe than sorry!): er is nergens een lek en het probleem met de ventilator + airco die het ook niet meer doet blijkt te wijten aan een kortsluiting ergens, dus puur toeval dat dat nu gebeurt.

Kers op de taart: die kortsluiting gaat me meer kosten dan dat rooster ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Probleem met de auto
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 06:51:43 »
Kers op de taart: die kortsluiting gaat me meer kosten dan dat rooster ...

Ja Rozeke, tegen mijn advies in wou je dan ook kost wat kost een Citroën...  ;)

Nu ja, ik vind het wel sympathiek van jou. De garagehouders moeten immers ook hun brood verdienen. Je bent arts, en zoals men zegt, kan het beter van een kerk af dan van een kapel.  ;D

Het vervelende aan dergelijke wagens vind ik niet zozeer de wispelturige werkplaatskosten, maar de voortdurende onzekerheid vanwege hun onbetrouwbaarheid. Ik zou er onder meer nooit op vakantie willen mee rijden naar het buitenland. Want het is niet leuk als je bijvoorbeeld een vakantie wil doorbrengen aan de Azurenkust, en je het daar met een dure vervangwagen moet stellen, omdat jouw wagen in Parijs of Lyon op de takelwagen moest.

Rozeke, een eerlijke vraag: kan jij, als arts, bij een volgende aankoop van een wagen, niet wat rationeler handelen? Of zijn artsen, buiten hun uitoefening van de geneeskunde, en ondanks hun universitaire opleiding, ook maar irrationele mensen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Probleem met de auto
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 08:59:35 »
Haha, ik heb die wagen niet gekocht, maar gekregen ttz overgenomen van mijn schoonzus die een bedrijfswagen kreeg en voor de hare van ons niets wou krijgen. In die zin vallen de kosten dus best mee ;) .

Dit gezegd zijnde, heb ik ondertussen wel al gehoord van meerdere mensen dat Franse wagens wel comfortabeler rijden (en dat merk ik ook hoor: het is een groot verschil om bv over een verkeersdrempel te rijden) maar dat de techniek ook fragieler is. Dat heb ik ook al gemerkt.

Nu goed: dat rooster is iets wat ik met gelijk welke wagen had kunnen voorkrijgen.

En wat wagens betreft: ik vrees dat het mij gelijk is waar ik mee rijd zolang er 4 wielen onder staan en het veilig is ;) . Maar ik denk dat ik de volgende keer wel weer eerder richting Opel kijk. (Ik heb tot nu toe ook weinig verstand van aankoop van een wagen: ik heb er eigenlijk nog maar 1x eentje gekocht, de rest was overgenomen van familie!)

(En wij gaan eigenlijk bijna nooit met de wagen op vakantie, dus dat valt ook weer mee ;) ).
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 juli 2013 - 09:01:10 door rozeke »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Probleem met de auto
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 15:34:09 »
Haha, ik heb die wagen niet gekocht, maar gekregen ttz overgenomen van mijn schoonzus die een bedrijfswagen kreeg en voor de hare van ons niets wou krijgen. In die zin vallen de kosten dus best mee ;) .

Ja, daar heb ik mij ook ooit eens laten aan vangen.

Een Jaguar XJ6 4.0 Daimler van 1990. Nieuw had hij 2.800.000 BEF gekost. Gekocht in 1997 met 70.000 werkelijke km op de teller voor 360.000 BEF, en verkocht in 2001 voor 200.000 BEF. Dus slechts 160.000 BEF op 4 jaar voor zo een juweel, dat is toch wel super.

De garagehouder zei me telkens weer dat ik hem vooral niet mocht verkopen, want dat hij in veel betere staat was dan de gemiddelde wagen van dat type.

Maar toen hij mij begin 2001, op 4 jaar tijd en amper 35.000 km, al meer dan 400.000 BEF aan werkplaatskosten opgeleverd had, was het voor mij welletjes geweest.

Citaat
Dit gezegd zijnde, heb ik ondertussen wel al gehoord van meerdere mensen dat Franse wagens wel comfortabeler rijden (en dat merk ik ook hoor: het is een groot verschil om bv over een verkeersdrempel te rijden)

Het comfort van het afveren blijkt telkens weer een louter individuele subjectieve aangelegenheid te zijn. De ene heeft het graag wat stugger, de andere wat zachter.

De invloed van het afveren op de gezondheid is daarentegen het voorwerp van wetenschappelijke studies. En daar scoren Franse wagens niet zo best.

De ophanging, de motorvibraties en eventueel slecht uitgebalanceerde wielen veroorzaken dikwijls haast onmerkbare trillingen die de gezondheid schaden.

Trillingen tussen 4 en 9 Herz veroorzaken onwelzijn. Trillingen tussen 8 en 12 Hertz veroorzaken rugklachten. Trillingen tussen 13 en 20 Herz veroorzaken hoofdpijn en gespannen spieren.

Bij de zetels komt het erop aan dat ze precies afgestemd zijn op de anatomie van de rug, het bekken en de bovenbenen.

Zetels moeten hard zijn waar het lichaam steun nodig heeft: in de omgeving van het bekken, onder het zitvlak en de bovenbenen. Ook de zijdelingse steun moet hard zijn. De zetels moeten daarentegen zachter zijn ter hoogte van de schouderbladen en de lenden. Een goede autozetel heeft dan ook 8 zones met verschillende hardheid.

Citaat
En wat wagens betreft: ik vrees dat het mij gelijk is waar ik mee rijd zolang er 4 wielen onder staan en het veilig is ;) .

Zowel actieve als passieve veiligheid zijn heel belangrijk. Daarnaast heb ik toch ook nog graag een betrouwbare wagen die niet overdreven hoge garagerekeningen oplevert en behoorlijk wat comfort en rijplezier biedt. Voor velen spelen het brandstofverbruik en de uitlaatgassen een alsmaar grotere rol. Als het kan heb ik dan ook nog graag een mooie wagen (het oog wil ook wat), doch mooie wagens zijn tegenwoordig helaas zo zeldzaam als witte mollen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Probleem met de auto
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 15:44:51 »
Ik ga je uitleg zeker onthouden voor volgende keer!

Qua werkplaatskosten valt het voorlopig heel goed mee (zeker niks in vergelijking met de wagen waarvan jij spreekt!): een diesel is duurder in onderhoud dan een benzine, en af en toe gebeurt er wel eens iets zoals dit, maar gelukkig blijven de grote kosten voorlopig uit. (Tenminste: grote kosten die niet te verklaren zijn door routine onderhoud).

Ik wil natuurlijk wel een veilige wagen en liefst ook een comfortabele, maar wat het uitzicht ervan betreft: ik moet toegeven dat me dat werkelijk niet kan schelen. Voor mij is een wagen een vervoermiddel en daar stopt het mee. Ik heb dus ook grote moeite met het kopen van een nieuwe wagen: die mindert in waarde van het moment dat je ermee buitenrijdt (en kost ook al veel geld natuurlijk). (Geen kritiek op mensen die daar plezier aan beleven hoor: ik ben waarschijnlijk dan weer exuberanter in andere dingen ;) ) Dan koop ik veel liever een goede occasie, maar ik geef toe dat ik dan weer wat terughoudend ben als ik niet weet van waar die wagen komt.

Conclusie: zolang dit bakje veilig (genoeg) rijdt en geen exuberante kosten vraagt, blijf ik ermee rijden. En daarna keer ik denk ik terug naar de Deutsche gründlichkeit ;) .

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Probleem met de auto
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 juli 2013 - 16:11:19 »
Ik heb dus ook grote moeite met het kopen van een nieuwe wagen: die mindert in waarde van het moment dat je ermee buitenrijdt

Als je dat wil vermijden, moet je hem wat langer houden, hé Rozeke. Kijk maar eens naar de prijs van dit kevertje:D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Probleem met de auto
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 25 juli 2013 - 04:02:21 »
Ik heb zowat 100 000 km met een Citroen C5 rondgereden en heb daar geen klachten over. De tijd dat Citroen constant problemen veroorzaakte is wel voorbij. Op de drie jaar dat ik er mee reed heb ik 1 terugroepactie gehad omwille van koppelingsproblemen en er is een keer een sensor van de rookgasreiniging stuk gegaan. Voor de rest was het een zeer comfortabele en goed uitgerustte wagen.

Wat betreft de garage moet je gewoon het geluk hebben een goede te treffen. Ik heb al horrorverhalen gehoord van alle merken.

Er is slechts 1 merk dat ik gegarandeerd links laat liggen en dat is Renault. Een goede vriend van mij werkt als mechanieker in een Renault garage waar hij regelmatig de mogelijkheid heeft om jonge uitstekende tweedehands auto's te kopen. Hij weigert dit steeds omdat hij weet dat het slechte kwaliteit is. Een andere vriend rijdt nu al enkele jaren met een Megane cabrio. Hij had die nog maar 6 maanden en wou hem al verkopen, constante miserie met die rommel. Renault = Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Probleem met de auto
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 25 juli 2013 - 23:16:22 »
Beter oud en Frans dan nieuw en Japans. ;D
Heb net bod gedaan op Espace 3, verwacht morgen antwoord.
Is een 1.9d, die gok is nog te wagen maar de 2.2 en 3.0 d daar moet je af blijven, staan allemaal met een kapotte motor te koop.
De 2.0 benzine is ook redelijk maar het feit dat hij zeer slecht op gas kan lopen doet toch ook de wenkbrauwen fronsen.
Heb zo een Franse collega die met een Laguna bolt die vroeg of ik gek was een Renault te zoeken terwijl hijzelf nooit anders gereden heeft, gemiddeld 3-400000km met dezelfde wagen.
Over 1 ding zijn we het zeker eens de Renault 25 (we hebben er alle twee eentje gehad) dat was een fantastisch ontwerp.

Maar goed Citroën, zolang er niet aan de elektriciteit geknoeid is (meestal met een andere radio in te bouwen) is die techniek redelijk safe.
Zeker de Xsara, die krijg je niet snel kapot.
Ventilator die blijft draaien, voor de binnenverluchting? Weerstand van de ventilator stuk, niet zo moeilijk te vervangen.

Maar goed Alfa, dat is miserie qua elektriciteit, op mijn 145 viel dat nog mee (???) de 156 en 159 (eerste type) zijn daar een ramp in.
Kreeg nog een aanbod voor een Lancia, echt je wilt het niet. Maar ze zijn wel zo mooi hé. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Probleem met de auto
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 03:02:07 »
Beter oud en Frans dan nieuw en Japans. ;D

Juist. Het is eentonig, zo een nieuwe Japanner, waar je maar zelden een probleem mee hebt.

Citaat
Heb net bod gedaan op Espace 3, verwacht morgen antwoord.

Man, man, man... je had beter een been gebroken, dat is maar 12 weken miserie.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Probleem met de auto
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 03:46:38 »
 ;D ;D
We zien wel.
Heb hier nog een Avantime staan ook, full option zelfs met een kapotte 2.2 erin. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Probleem met de auto
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 09:12:32 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 juli 2013 - 11:45:47 door Rafael »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Probleem met de auto
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 11:31:58 »
Heb hier nog een Avantime staan ook, full option zelfs met een kapotte 2.2 erin. :-X

Een kapotte motor was misschien ook een optie, en aangezien het een full option is..  ;D

exact
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Probleem met de auto
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013 - 11:45:30 »