Haha, ik heb die wagen niet gekocht, maar gekregen ttz overgenomen van mijn schoonzus die een bedrijfswagen kreeg en voor de hare van ons niets wou krijgen. In die zin vallen de kosten dus best mee .
Ja, daar heb ik mij ook ooit eens laten aan vangen.
Een Jaguar XJ6 4.0 Daimler van 1990. Nieuw had hij 2.800.000 BEF gekost. Gekocht in 1997 met 70.000 werkelijke km op de teller voor 360.000 BEF, en verkocht in 2001 voor 200.000 BEF. Dus slechts 160.000 BEF op 4 jaar voor zo een juweel, dat is toch wel super.
De garagehouder zei me telkens weer dat ik hem vooral niet mocht verkopen, want dat hij in veel betere staat was dan de gemiddelde wagen van dat type.
Maar toen hij mij begin 2001, op 4 jaar tijd en amper 35.000 km, al meer dan 400.000 BEF aan werkplaatskosten opgeleverd had, was het voor mij welletjes geweest.
Dit gezegd zijnde, heb ik ondertussen wel al gehoord van meerdere mensen dat Franse wagens wel comfortabeler rijden (en dat merk ik ook hoor: het is een groot verschil om bv over een verkeersdrempel te rijden)
Het comfort van het afveren blijkt telkens weer een louter individuele subjectieve aangelegenheid te zijn. De ene heeft het graag wat stugger, de andere wat zachter.
De invloed van het afveren op de gezondheid is daarentegen het voorwerp van wetenschappelijke studies. En daar scoren Franse wagens niet zo best.
De ophanging, de motorvibraties en eventueel slecht uitgebalanceerde wielen veroorzaken dikwijls haast onmerkbare trillingen die de gezondheid schaden.
Trillingen tussen 4 en 9 Herz veroorzaken onwelzijn. Trillingen tussen 8 en 12 Hertz veroorzaken rugklachten. Trillingen tussen 13 en 20 Herz veroorzaken hoofdpijn en gespannen spieren.
Bij de zetels komt het erop aan dat ze precies afgestemd zijn op de anatomie van de rug, het bekken en de bovenbenen.
Zetels moeten hard zijn waar het lichaam steun nodig heeft: in de omgeving van het bekken, onder het zitvlak en de bovenbenen. Ook de zijdelingse steun moet hard zijn. De zetels moeten daarentegen zachter zijn ter hoogte van de schouderbladen en de lenden. Een goede autozetel heeft dan ook 8 zones met verschillende hardheid.
En wat wagens betreft: ik vrees dat het mij gelijk is waar ik mee rijd zolang er 4 wielen onder staan en het veilig is .
Zowel actieve als passieve veiligheid zijn heel belangrijk. Daarnaast heb ik toch ook nog graag een betrouwbare wagen die niet overdreven hoge garagerekeningen oplevert en behoorlijk wat comfort en rijplezier biedt. Voor velen spelen het brandstofverbruik en de uitlaatgassen een alsmaar grotere rol. Als het kan heb ik dan ook nog graag een mooie wagen (het oog wil ook wat), doch mooie wagens zijn tegenwoordig helaas zo zeldzaam als witte mollen.