Als je dan toch in 18° wil zitten (i.p.v. in 21-22° zoals thuis in je living, zoals Michel schrijft), dan kun je best de laatste kilometers op 25° instellen. Of beter nog: de airco uitschakelen, zodat hij nog kan drogen.
Idd, gewoon uitschakelen de laatste xx-kilometers of x-minuten.
Bij dit relatief warm weer zeker, daarenboven spaart men ook
x %-brandstof. (zuinigste=volautomatische: ~ 5-6 % meerverbruik in autostand bij 23-21 °C)Indien men op 18°C zet zal de airco zeker meestal volle bak bljven draaien, zeker bij veel zon op de vensters.
De "aanbeveling" van # ADAC is tussen
21° en 23° naargelang buitentemperatuur (hoe warmer buiten hoe hoger) dus ik zit met mijn 23°C perfect op die aanbeveling.
Maar het kan zijn dat dit voor "Scandinaviërs" wat te warm is. #
http://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/Test_Auto-Klimaanlagen.aspx
Eine vollautomatische Klimaanlage verbraucht deutlich weniger Sprit als halbautomatische oder manuelle Systeme. Für einen geringen Spritverbrauch ist es wichtig, dass die Anlage möglichst autark – also im reinen „Auto“-Modus – die Innenraumtemperaturen regelt. Dann kommen bei der Tankrechnung Mehrkosten von nur fünf bis sechs Prozent dazu. Je nach Außentemperatur ist eine Einstellung auf zwischen 21 und 23 Grad sinnvoll.
Vergeet niet dat de uitgestroomde gekoelde lucht van de airco veel koeler moet zijn om de temperatuur in de auto op peil te houden, bij een buitentemp van 25°C en nagestreefde 22°C in de auto is dit ... 15 ° C.
Anhand eines standardisierten EU-Klimaanlagen-Fahrzyklus haben wir Fahrten innerorts und außerorts nachgestellt. Dabei wurde bei einer Außentemperatur von 25° C der Innenraum mittels 15° C Luftaustrittstemperatur an den Düsen auf etwa komfortable 22° C Innenraumtemperatur heruntergekühlt.
http://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/heizung-und-klima/klimaanlagen/klimaanlagen.aspx?ComponentId=29523&SourcePageId=31968
Wat zou dit voor 18°C zijn ?
brrrrh...
Ik ga mijn airco volgende keer op 24°C zetten/proberen...