Reglementair moeten de richtingsaanwijzers 1 tot 2 maal per seconde knipperen. Het kan dus dat 3 maal knipperen 3 seconden duurt.
Ik wil wel aannemen dat 3 maal knipperen kan volstaan om een zijdelingse verplaatsing tijdig aan te kondigen. Maar dan pas mag je die zijdelingse verplaatsing beginnen, en tijdens de gehele duur daarvan moeten je richtingsaanwijzers ook in werking zijn.
In totaal kom je er dus nooit reglementair met slechts 3 maal knipperen, hé Michel.
Dat DEKRA dat maar eens weerlegt. Daartoe volstaat het uiteraard niet om enkel maar vast te stellen dat alsmaar meer bestuurders zich beperken tot dit 3 maal automatisch knipperen.
Toch wel Jozef, toon het "nooit-tegendeel" eens aan. Of probeer het eens op 3 seconden heb je perfect een aankondiging + richtingsverandering teneinde gebracht, de eerste fase van het inhalen zeker. Denk bvb dat je 100 kmh gemiddeld rijdt tijdens het inhalen (1e fase) van een trage auto, na 2 maal pinken (aankondiging) en je bent al 56 meter verder, dan heb je nog 1 maal pinken of 28 m/sec of 1 sec (is natuurlijk te lang) om enkele meters op te schuiven net dan stopt het pinken, je hebt driemaal gepinkt. (100.000/3600 = 27.7777 m/sec) Of beter 2,5 maal pinken als langere aankondiging en 0,5 maal pinken als richtingsverandering. (het oplichten/doven van de pinker duurt ook enkele tienden
)
Of ik geef je desnoods een Google view foto van een kruispunt waar ik afdraai aan een nog vlotte snelheid (bvb een ietwat schuin kp dat je vlot afrijdt of een voorrangsbaan waar je vlot oprijdt omdat je maar een B1 voor je hebt en er komt niemand aangereden).
# En ik heb al uitgelegd dat in woonwijken vele kruispunten soms kort achter mekaar liggen of men komt uit een bocht, het heeft toch helemaal geen zin te pinken als niemand er iets aan heeft, integendeel zelfs te vroeg pinken kan dan misleiding geven, als aan het kp ervoor iemand staat te wachten dat kan ook een fietser zijn.
# vb ik kom van de Kuilkensweg en wil enkel rechts afdraaien in de Braamsnijdersstraat, de Braamsnijdersstraat ligt rechts om de hoek van de Eilandsweg en vormt daar een kp mee. Ik mag dus in feite niet rechts pinken vooraleer ik het kp met de Eilandsweg voorbij ben. Ik moet dus vanaf het middeneiland rechts pinken na ca 15 meter moet ik al rechts af na dat eiland in die bocht:
http://goo.gl/maps/4Zkkp dus bovenaanzicht
http://goo.gl/maps/p93My met beste wil en lage snelheid kan ik daar maar hooguit 2 maal knipperen voor ik daar R afdraai.
Bijna alle rotondes die ik ken kun je hooguit driemaal knipperen voordat je afrijdt.
Waarom zou Dekra wat jij schrijft moeten weerleggen, je begrijpt toch zelf wat Dekra schrijft.
En als 3 maal knipperen 3 sec duurt kan dit zeker ruim voldoende zijn bij het inhalen, over al de andere maneuvers laat Dekra zich niet zo in detail uit.
# Dekra verwittigt nadrukkelijk dat die 3 x dikwijls niet voldoende is.
( hendel doorklikken is sowieso beter want de hendel springt toch af na het afdraaien)
# Behalve met die minstens 30 meter dan, dat is dus heel gemakkelijk te controleren/berekenen.
# Daher sollten Fahrer den Blinker spätestens etwa 30 Meter vor einer Abbiegestelle setzen.
Naargelang snelheid kan heus wel 3 maal knipperen op meer als 30 meter van de plaats waar men van richting verandert (maar het is niet de bedoeling die tip-auto dan te gebruiken, raad ook niemand aan):
# Aan gemiddeld 50 kmh legt men 13,8888 meter af per seconde x 3 sec is dat 41,6666 meter, dus ruim voldoende boven die 30 meter van DEKRA.
# Zelfs aan 40 kmh gemiddeld is het nog 33,33 meter.
Heeft men een snelle pinker (andere kant vd tolerantie) of 3 maal in 2 sec dan is beide # # te kort als aankondiging, dit is bvb bij mijn oude BMW zo (*90/minuut), maar ik heb die tip-automatic ook niet (en bij het haaks afslaan springt de hendel automatisch terug dus dat gebruikt toch iedereen ook die met een tip-automatic gaan dan doorklikken).
Maar ik ben er quasi zeker van dat die auto´s met tipp-automatic op 1 sec staan, of
1 sec/1Hz (midden op de afbeelding) volgens de wet, anders klopt er iets niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_(eenheid)*D-wetgeving:
http://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/__54.html
mit einer Frequenz von 1,5 Hz ± 0,5 Hz (90 Impulse ± 30 Impulse in der Minute)
Zoals ik DEKRA begrijp is dat tippblinken 3 maal dus vooral gemaakt bij het aankondigen/kort opschuiven op vlotte wegen zeggen we vanaf 70 kmh tem autosnelweg.
vb ik zie rijdend aan 70 kmh bvb kort na een flauwe bocht een fietser voor mij rijden (1+1 weg), achter mij volgt ook een auto (die die fietser wslk niet kan zien) ik tip even op mijn pinker die pinkt 3 maal en ik haal in (> 1m) na 3 maal pinken heb ik natuurlijk mijn (flauwe) richtingsverandering al gedaan, en mijn volger is verwittigd en ziet dan zelf ook de fietser. Ik heb op ca 70 meter voor die fietser gepinkt na ca 50-60 meter stopt het 3 x pinken automatisch dan passeer ik de fietser.
(even rekenen aan 70 kmh leg ik 58,33 m af in 3 sec)
Op de Be-snelweg heeft men aan 120 kmh in 3 sec juist 100 meter afgelegd dat lijkt me redelijk genoeg voor een aankondiging en van rijstrook wisselen.
Naja in Be mag men al blij zijn als ze éénmaal pinken... die pinken dan automatisch 3 maal met hun nieuwe auto... als dat geen enorme verbetering is...
Zo nu stop ik met zagen.