0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Touring: "Nieuwe crashtest bewijst belang van gordel"Uit een nieuwe crashtest van Touring is nog maar eens gebleken dat het dragen van de gordel je leven kan redden. Het gevaar dat de achterste passagiers veroorzaken voor zichzelf maar ook voor de voorste inzittenden, wanneer ze "ongegordeld" zijn, wordt schromelijk onderschat, zegt de organisatie.Volgens Touring dragen de Belgen nog altijd te weinig de autogordel. Van het aantal inzittenden achteraan draagt slechts de helft een autogordel, vooraan is dat 85%. Een op de 10 kinderen wordt nooit vastgeklikt in de wagen.Frontale aanrijdingUit een nieuwe crashtest van de organisatie is nochtans gebleken dat ook achteraan een gordel van levensbelang is. Voor de test voerde Touring een frontale aanrijding uit aan 64 km/uur."Knieën en dijen slaan tegen het dashboard, borstkas en hoofd knallen in de airbag en vervormen zelfs het stuurwiel. Daarna krijgen de inzittenden een terugslag achterwaarts. Onderbenen en voeten van de bestuurder worden gekneld onder de pedalen en de verwondingen aan borstkas en hoofd zijn levensbedreigend", bleek uit de test.Gordel aanspannenTouring dringt er bij alle inzittenden dan ook op aan altijd de gordel vast te maken en aan te spannen en zeker ook de hoofdsteun af te stellen.
Denn nach einer Länder-Umfrage von 2011 trugen 20 Prozent der tödlich verunglückten Fahrzeug-Insassen keinen Gurt.
Ik zal het hierbij plaatsen, waarom een gordel te dragen.http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1683308/2013/08/08/Spectaculaire-beelden-van-buscrash-in-China.dhtml
Dacht dat nieuwe reisbussen wel gordels moeten hebben.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/769456/2006/05/05/Gordel-vanaf-dinsdag-verplicht-in-touringcar.dhtmlGordel vanaf dinsdag verplicht in touringcarANP − 05/05/06, 14:02Passagiers in touringcars en minibusjes moeten vanaf dinsdag verplicht een veiligheidsgordel gaan dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel....
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/331900/2008/06/30/De-Lijn-vorig-jaar-betrokken-bij-8-794-verkeersongevallen.dhtmlDe bussen en trams van De Lijn waren vorig jaar betrokken bij 8.794 ongevallen. In absolute cijfers piekt het aantal ongevallen wel, maar De Lijn legt jaarlijks ook een pak meer kilometers af. Opvallend is wel dat het aantal doden bij ongevallen met De Lijn tussen 2004 en 2007 is verdubbeld van 8 naar 16. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Uit die cijfers blijkt ook dat De Lijn doorgaans niet zelf in fout is. ...]
Op de lange afstandsbussen doe je in China ondertussen ook een gordel aan. Ik heb er al enkele genomen devlaatste weken, telkens met gordel. In de meeste gevallen komt men zelfs regelmatig controleren of de gordel nog steeds vast is.