Ik vroeg hoeveel keer pink jij daar ?
Ik heb vijf rotondes in de bebouwde kom gedaan en gekeken: ik pink vijf keer. Te starten na de vorige afrit en stoppen als ik de rotonde verlaten heb.
Als ik de driepinker gebruik geraak ik amper tot aan het zebrapad.
Dus nog verder als de
donkerrode auto op de foto ? (dus op de fietsoversteek)
Perfect toch !Het zebrapad ligt toch al duidelijk op een nieuwe rechte rijbaan, waarvoor wil je daar nog pinken ?
Als je bijna aan het zebrapad bent ben je al een tijdje (ca 8 m of 2
autolengtes) van de rotonde-ronde-rijbaan af (= na de stippelijn,
zie foto de donkerrode auto is net over die stippelijn, daar verlaat ie de rotonde al), dus 3 x pinken lijkt perfect hé. Thx voor het duidelijk maken.
Voor een gebeurlijke voetganger/fietser moet je sowieso stoppen(
vb donkerrode auto)
met daar nog te blijven pinken -bij stilstand- , aan dat heeft die fietser/voerganger niets, die steekt al over of gaat oversteken (blauwe auto en aankomende fieter)..., én je staat al op de nieuwe rijbaan na de stippelijn; of wil je nog parkeren op de verhoogde berm na het zebrapad ?
Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe want aan een rotonde is het draaien groot genoeg zodat de pinker zelf afslaat, je kan dus bijna altijd de gewone pinker gebruiken.
En ook de tip-pinker zoals jij en ik net aangetoond hebben.
Er was hier ergens een oude post van @ (mazda ?) die soms "bepaalde rijvaardigheidsprobemen" had om bij sommige rotondes snel correct te pinken en gelijktijdig te draaien; voila voor hem hebben ze dat auto-tip-pinken-3-maal op de markt gebracht. Tipje en het pinkt vanzelf 3 keer.
Het kan natuurlijk zijn dat men heel traag moet rijden OP de rotonde door stilstand (bij zwwgrk die voorrang krijgen bij oversteek, zie foto) daar is het logisch de 3-tip pinker niet te gebruiken. Maar aan normale trage snelheden zoals ik berekend heb is dat tippinken x3 een perfect compromis van de constructeurs, die zullen dat niet holderdebolder zo beslist hebben als "automatische pink-norm".