Auteur Topic: Kort pinken Opel  (gelezen 8873 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Kort pinken Opel
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:30:34 »
Misschien nog melden dat ik de driepinker wel vaak gebruik als een rijstrook in twee splitst. Bvb aan een kruispunt komt er een afslagstrook bij, als ik die neem dan is drie keer pinken zeker genoeg volgens mij.

Hoeveel keer pink jij als je een 4 arms-rotonde afrijdt en je moogt maar *15-20 m ver* je pinker aanzetten en aanlaten ?
*De afstand tussen de meeste opvolgende rotonde-uitritten*

Je neemt de tweede uitrit, aan de eerste oprit wacht een auto:
De lichtrode auto bvb die mag maar pinken voorbij de eerste uitrit en rijdt zoals de rode auto daar af.

Je neemt de rotonde aan bvb snelheid 7 meter/sec = 25 kmh, je pinkt eenmaal per seconde dus na 2-maal pinken ben je 14 meter verder.
Bij driemaal pinken ben je 21 meter verder.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:46:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:41:06 »
Lijkt mij toch iets te kort dan, dan heb je de rotonde toch nog niet verlaten ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:47:22 »
Lijkt mij toch iets te kort dan, dan heb je de rotonde toch nog niet verlaten ...
Wat is te kort ?  ??? Ik vroeg hoeveel keer pink jij daar ?

Je kunt duidelijk op de foto zien dat je na ca 15 meter (of zowat 3 autolengtes) de rotonde al verlaat na uw pinker opgezet te hebben na het middeneiland van de eerste uitrit en jij neemt de 2de !

Dus na 2 maal pinken ben je er al af, dat driemaal pinken is niet zo erg, dus perfect !

Rij je 18 kmh op de rotonde pink je juist 3 maal op 15 meter ! PERFECT !  :)

18 kmh = 5 meter per seconde.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:57:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 10:54:04 »
Citaat
Ik vroeg hoeveel keer pink jij daar ?
Ik heb vijf rotondes in de bebouwde kom gedaan en gekeken: ik pink vijf keer.  Te starten na de vorige afrit en stoppen als ik de rotonde verlaten heb.
Als ik de driepinker gebruik geraak ik amper tot aan het zebrapad.

Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe want aan een rotonde is het draaien groot genoeg zodat de pinker zelf afslaat, je kan dus bijna altijd de gewone pinker gebruiken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 11:53:41 »
Citaat
Ik vroeg hoeveel keer pink jij daar ?
Ik heb vijf rotondes in de bebouwde kom gedaan en gekeken: ik pink vijf keer.  Te starten na de vorige afrit en stoppen als ik de rotonde verlaten heb.
Als ik de driepinker gebruik geraak ik amper tot aan het zebrapad.

Dus nog verder als de donkerrode auto op de foto ? (dus op de fietsoversteek) Perfect toch !
Het zebrapad ligt toch al duidelijk op een nieuwe rechte rijbaan, waarvoor wil je daar nog pinken ?  ???

Als je bijna aan het zebrapad bent ben je al een tijdje (ca 8 m of 2 autolengtes) van de rotonde-ronde-rijbaan af (= na de stippelijn, zie foto de donkerrode auto is net over die stippelijn, daar verlaat ie de rotonde al), dus 3 x pinken lijkt perfect hé. Thx voor het duidelijk maken.  :)

Voor een gebeurlijke voetganger/fietser moet je sowieso stoppen(vb donkerrode auto) met daar nog te blijven pinken -bij stilstand- , aan dat heeft die fietser/voerganger niets, die steekt al over of gaat oversteken (blauwe auto en aankomende fieter)..., én je staat al op de nieuwe rijbaan na de stippelijn; of wil je nog parkeren op de verhoogde berm na het zebrapad ?  ;)

Citaat
Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe want aan een rotonde is het draaien groot genoeg zodat de pinker zelf afslaat, je kan dus bijna altijd de gewone pinker gebruiken.
En ook de tip-pinker zoals jij en ik net aangetoond hebben.  ;)

Er was hier ergens een oude post van @ (mazda ?) die soms "bepaalde rijvaardigheidsprobemen" had om bij sommige rotondes snel correct te pinken en gelijktijdig te draaien; voila voor hem hebben ze dat auto-tip-pinken-3-maal op de markt gebracht. Tipje en het pinkt vanzelf 3 keer.

Het kan natuurlijk zijn dat men heel traag moet rijden OP de rotonde door stilstand (bij zwwgrk die voorrang krijgen bij oversteek, zie foto) daar is het logisch de 3-tip pinker niet te gebruiken. Maar aan normale trage snelheden zoals ik berekend heb is dat tippinken x3 een perfect compromis van de constructeurs, die zullen dat niet holderdebolder zo beslist hebben als "automatische pink-norm".
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 augustus 2013 - 12:35:55 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 16:12:16 »
Als je bijna aan het zebrapad bent ben je al een tijdje (ca 8 m of 2 autolengtes) van de rotonde-ronde-rijbaan af

Juist. Maar dan ben je nog lang niet van de rotonde af, hé Michel. En AR 19.2 bepaalt dat je de richtingsaanwijzers moet gebruiken bij het verlaten van een rotonde (en niet slechts bij het verlaten van de rijbaan van een rotonde). In dit voorbeeld duurt dat tot het meest achterste deel van je voertuig ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 17:56:18 »
Als je bijna aan het zebrapad bent ben je al een tijdje (ca 8 m of 2 autolengtes) van de rotonde-ronde-rijbaan af

Juist. Maar dan ben je nog lang niet van de rotonde af, hé Michel. En AR 19.2 bepaalt dat je de richtingsaanwijzers moet gebruiken bij het verlaten van een rotonde (en niet slechts bij het verlaten van de rijbaan van een rotonde). In dit voorbeeld duurt dat tot het meest achterste deel van je voertuig ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers is.

Toch wel, de rotonde verlaat je aan de stippelijn op de foto, vanaf dan ben je op de toegangsweg of afgangsweg, een andere weg dus.  ;)

Daarnaast heb je deze duidelijke definitie van "rotonde-weg":

Citaat
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

En:
Citaat
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.
Tijdig genoeg maar zeker niet te vroeg bij een rotonde waar de toegangswegen soms zeer kort bijeen kunnen liggen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 augustus 2013 - 18:07:10 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 18:22:12 »
Toch wel, de rotonde verlaat je aan de stippelijn op de foto, vanaf dan ben je op de toegangsweg of afgangsweg, een andere weg dus.  ;)

O neen, Michel. Deze rotonde is een openbare weg waar ook nog het cirkelvormige fietspad een deel van is. De rode auto heeft de rotonde hoegenaamd nog niet verlaten. Hij staat nog volledig op de rotonde, hij heeft enkel nog maar de rijbaan ervan verlaten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 18:34:24 »

O neen, Michel. Deze rotonde is een openbare weg waar ook nog het cirkelvormige fietspad een deel van is. De rode auto heeft de rotonde hoegenaamd nog niet verlaten. Hij staat nog volledig op de rotonde, hij heeft enkel nog maar de rijbaan ervan verlaten.

OK akkoord, het cirkelvormige aanliggende fietspad maakt nog deel uit van de rotonde, maar # uw post had het over een zebrapad oversteekplaats voor voetgangers en dan nog de achterkant van de wagen, voor welke heilige voetganger moet "ook je achterste" daar nog pinken ?  ;) Daarbij uw richtingsverandering -afslaan- is daar al ca. 10 meter uitgevoerd, men moet zich aan alle regels houden. Een voetganger die daar eventueel staat of aankomt ziet je voorste pinker hé en dan ben je al - met de voorste pinker - op de toegangsweg en dan doe je zeker geen richtingsverandering meer.
Citaat
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

#
Citaat van: Jozef
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 augustus 2013 - 19:12:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:07:19 »
maar # uw post had het over een zebrapad oversteekplaats voor voetgangers en dan nog de achterkant van de wagen

Niet over de achterkant van de wagen, maar over de achterkant van het voertuig.

Citaat
Daarbij uw richtingsverandering -afslaan- is daar al ca. 10 meter uitgevoerd

Geenszins.

Straks ga je nog beweren dat, als er daar een vrachtwagen met aanhangwagen afslaat, die sleep haar afslaan al voltooid heeft wanneer minstens de aanhangwagen nog volop op de rijbaan van de rotonde staat.

Je richtingsaanwijzers geven trouwens aan een voetganger die op het punt staat om daar op die oversteekplaats over te steken, of daarmee al bezig is, het signaal dat je wel degelijk beseft dat je nog een richtingsverandering aan het uitvoeren bent, en dus verondersteld mag worden om te weten dat je hem voorrang moet verlenen, ook al zou er daar geen oversteekplaats voor voetgangers zijn.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:14:40 »
------------------------
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:41:53 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:51:18 »
maar # uw post had het over een zebrapad oversteekplaats voor voetgangers en dan nog de achterkant van de wagen

Niet over de achterkant van de wagen, maar over de achterkant van het voertuig.
::)  Ik zie enkel auto´s op de foto, en on-topic gaat het over voertuigen met dat automatisch pinkersysteem, de topic ging over een Opel met dat systeem, ik denk een personenauto.  ;)

Citaat
Citaat
Daarbij uw richtingsverandering -afslaan- is daar al ca. 10 meter uitgevoerd

Geenszins.
Natuurlijk wel, toch als men on-topic blijft en men die foto van die rotonde als referte neemt, rechtonder op de foto met de grijze auto kan men de afstand tussen het afrijden van de rotondeweg en de achterkant van de fietsoversteekplaats goed inschatten.

Citaat
Straks ga je nog beweren dat, als er daar een vrachtwagen met aanhangwagen afslaat, die sleep haar afslaan al voltooid heeft wanneer minstens de aanhangwagen nog volop op de rijbaan van de rotonde staat.
Echt ? Ga ik dat echt beweren ? Ik heb nochtans een rijbewijs CE en heb al menige rotonde daarmee genomen, maar die hadden dat pinkersysteem niet, zeker die Magirus van 1955 niet.  Die Volvo N10 ook niet, Bedfords en andere Daf (NL) ook niet.  ;D

Citaat
Je richtingsaanwijzers geven trouwens aan een voetganger die op het punt staat om daar op die oversteekplaats over te steken, of daarmee al bezig is, het signaal dat je wel degelijk beseft dat je nog een richtingsverandering aan het uitvoeren bent
Ik heb 3 maal gepinkt de laatste voor zijn neus dat is ruim voldoende, want ik ben daar al gestopt met rijden.

Citaat
, en dus verondersteld mag worden om te weten dat je hem voorrang moet verlenen, ook al zou er daar geen oversteekplaats voor voetgangers zijn.
Off-topic, ik weet sowieso niet waar je naartoe wil.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2013 - 01:00:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:54:46 »
Michel, je hebt nu al meermaals je bericht gewijzigd. Kun je misschien even melden wanneer de definitieve versie ervan verschijnt, zodat ik mijn tijd niet verlies met berichten die jij intussen weer wijzigt? Met dank voor je begrip voor een goede werking van het forum.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 00:57:27 »
Michel, je hebt nu al meermaals je bericht gewijzigd. Kun je misschien even melden wanneer de definitieve versie ervan verschijnt, zodat ik mijn tijd niet verlies met berichten die jij intussen weer wijzigt? Met dank voor je begrip voor een goede werking van het forum.
Wacht nog wat.
Nu ben ik klaar, allez maar gij weet toch wat ik straks nog ga beweren. Raar.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2013 - 01:02:05 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 15:20:57 »
@ Michel:

De uitdrukking "Straks ga je nog beweren" houdt niet noodzakelijk in dat ik er zou van uitgaan dat je dat ook daadwerkelijk gaat doen. Ze betekent veeleer: "Als je van A uitgaat, dan zou daar ook B kunnen uit volgen." Maar dat ben jij als inwoner van Vlaanderen uiteraard verondersteld beter te weten dan ik.

Als we even de context hernemen, dan zien we dat er hier van een oversteekplaats voor voetgangers enkel sprake was omdat ze zich in dit voorbeeld aan het begin van de toegangsweg tot de rotonde bevindt, en verder geen rol speelt bij het gebruik van de richtingsaanwijzers.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat de richtingsaanwijzers in werking dienen te zijn gedurende de hele tijd van het afslaan. Waarover we van mening verschillen, als ik het goed begrijp, is dat jij ervan uitgaat dat het afslaan al beeindigd is van zodra er zich een deel van het voertuig op de weg bevindt waarnaar we afslaan, terwijl ik van mening ben dat het afslaan slechts beeindigd is als het volledige voertuig (inclusief de volledige oplegger of aanhanger bij een sleep) zich op die weg bevindt.

Als je ooit zou dienen te bewijzen dat je de richtingsaanwijzers bij het afslaan lang genoeg in werking gelaten hebt, dan zal je dat nooit kunnen door te verwijzen naar het gebruik van een inrichting waarmee de richtingsaanwijzers driemaal knipperen. Het maakt voor de naleving van de wegcode immers geen verschil hoe je de richtingsaanwijzers in werking stelt en houdt.