Auteur Topic: Middenvakklevers  (gelezen 7032 keer)

Offline Paprieka

• Expert
Middenvakklevers
« Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 09:04:02 »
Zou het geen goed idee zijn om middenvakrijden te legaliseren?

Iets in deze aard: op een rijbaan met minstens drie rijstroken in jouw richting is het toegestaan om op de tweede rijstrook te blijven zolang je ongeveer de maximum toegelaten snelheid rijdt.

Hierdoor moet je je niet meer ergeren aan middenvakklevers: jij zou immers daar ook al rijden en dus gewoon inhalen op de linkse rijstrook. 
Invoegen op de autostrade wordt eenvoudiger want op de rechtse rijstrook zullen minder en tragere voertuigen rijden.
Je moet niet heel de tijd zitten slalommen om vrachtwagens en tragere auto's in te halen, wat toch telkens een gevaar inhoudt.
Als het druk verkeer is kan je niet meer de maximumsnelheid halen en vervalt de regel zodat alle rijstroken gebruikt worden.

Goed idee of zie ik wat over het hoofd?

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Middenvakklevers
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 10:14:16 »
Zou het geen goed idee zijn om middenvakrijden te legaliseren?

Iets in deze aard: op een rijbaan met minstens drie rijstroken in jouw richting is het toegestaan om op de tweede rijstrook te blijven zolang je ongeveer de maximum toegelaten snelheid rijdt.

Hierdoor moet je je niet meer ergeren aan middenvakklevers: jij zou immers daar ook al rijden en dus gewoon inhalen op de linkse rijstrook.  
Invoegen op de autostrade wordt eenvoudiger want op de rechtse rijstrook zullen minder en tragere voertuigen rijden.
Je moet niet heel de tijd zitten slalommen om vrachtwagens en tragere auto's in te halen, wat toch telkens een gevaar inhoudt.
Als het druk verkeer is kan je niet meer de maximumsnelheid halen en vervalt de regel zodat alle rijstroken gebruikt worden.

Goed idee of zie ik wat over het hoofd?

Zoiets als keep your lane principe (USA) en rechts inhalen toelaten ?

Mmmh ik denk geen goed idee als men de ongevalaantallen USA met het Europees gemiddelde vergelijkt.

Een snelweg moet een snelweg blijven ttz het moet ene worden.... het is nu al erg genoeg met dat 120-taffeltreintjesgedoe op een snelweg.  :-[

Invoegen op de autosnelweg eenvoudiger ?  ???

Veel simpelder zou zijn de 120 kmh op te heffen = sneller inhalen = veel minder kans op afblokken door een plots-+ 1-2 kmh-inhaler.
Gewoon eens naar D rijden op een onbeperkte 3vaks snelweg en men leert weer autorijden ipv dat telkens opnieuw om-de-beurt-inhaalgetreuzel en gevaarlijk lang dodehoekoponthoud.  >:(
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 augustus 2013 - 10:22:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 10:20:57 »

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 11:17:23 »

Wat is 'ongeveer de maximum toegelaten snelheid'? Voor jou kan dat 100 km/u zijn als er 120 km/u toegelaten is, terwijl dat voor Jan 110 km/u is, voor Piet 90 km/u en voor mij 115 km/u.

Ik bedoel natuurlijk dat je de maximum snelheid rijdt, maar ja niet iedereen zijn teller staat hetzelfde dus zeg ik 'ongeveer'.  Maar anders zetten we er toch gewoon iets bij als 'minimum 90% van de max snelheid'.

Citaat

En je verliest 1/3 capaciteit. Waarom nog een derde rijstrook aanleggen dan?

Niet echt, de trage rijders zitten nog op het rechtse rijvak en als het drukker wordt gebruik je terug het rechtse rijvak.  Let op dat je niet MOET in het midden rijden en dat het niet meer geldt als het verkeer vertraagd.

Citaat

Invoegers moeten niet meer hulp krijgen. Ik krijg het een beetje op mijn zenuwen van onnozelaars die direct de snelweg op knallen aan 70 km/u terwijl ze nog een kilometer oprit voor zich hebben. Dat stukje asfalt ligt daar om snelheid te maken, gebruik het dan ook. Met het nodige inzicht moet het toch lukken om op de meeste opritten uit de problemen te blijven?

Dus je ergert je aan mensen die aan 70 per uur invoegen op de autostrade, mijn voorstel zou dat probleem oplossen voor jou en je vindt het niet goed?

Citaat

Elk manoeuvre is gevaarlijk. Als je 1 rijstrook maakt met links en rechts betonblokken moet niemand nog inhalen, enige gevaar is dan een kop-staart botsing, of een betonblok raken. Als je goed spiegelt en je hoofd ook eens draait, is er weinig gevaar aan het inhalen. Dat slalommen is ook de schuld van de middenklevers, ik rij netjes rechts en moet wettelijk gezien helemaal naar de linkse rijstrook om hen in te halen. Door hen moet ik een 2x extra wisselen van rijstrook, terwijl dat niet nodig was als zij de regels leerden en volgden. Het zou dus veiliger zijn als we de middenklevers fikse boetes opsturen, dan leren ze het misschien af ;) Idem met de spitsstrook op de E313; dat was gisteren weer mijn privé rijstrook ::)

Met slalommen bedoel ik het telkens inhalen van een trager voertuig dat gewoon rechts rijdt.
Je zegt dat elk manoeuvre gevaarlijk is, mijn voorstel vermindert het aantal, en toch ben je tegen?
Je ergert je aan middenvakklevers, mijn voorstel lost dat op, en toch ben je tegen?

Ik denk niet dat die spitsstrook wettelijk was? Dus ik zou dat niet te hard roepen hier :)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 11:31:37 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 11:44:22 »
rechts houden is een van de meest elementaire verkeersregels, blijf daar van af !  't is al erg genoeg met de voorrangsregels waar ze zitten aan knoeien hebben
ik krijg, net als rafael, het vliegend sch**** van middenvakrijders en van "snelle invoegers".  Als ik "snel" invoeg, dan wil dat zeggen dat ik al 120 rij als ik de invoeg, niet dat ik direkt na de bocht van een oprit de snelweg op knal

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 12:34:16 »
Citaat
Citaat van: Paprieka op Vandaag om 11:17
Ik denk niet dat die spitsstrook wettelijk was? Dus ik zou dat niet te hard roepen hier Smiley

Bron? E313 richting Hasselt / E34 lijkt mij in orde te zijn. Bron. Zeker dat je niet de pechstrook bedoelt richting Antwerpen? Daar heb je met een personenwagen niets te zoeken nee.

Mja hier zal ik me dan wel vergist hebben.  Wist niet dat er ook een spitsstrook was die in orde is :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 15:55:26 »
Ik krijg het een beetje op mijn zenuwen van onnozelaars die direct de snelweg op knallen aan 70 km/u terwijl ze nog een kilometer oprit voor zich hebben.

En dan heb je nog geluk als ze zich niet onmiddellijk straal naar de linker rijstrook begeven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 16:22:15 »
Wanneer een pak friet eten (zelfs zonder smossen) op de trappen van de kerk een GAS -boete van 250 euro kan opleveren dan is die 100 euro voor middenvakklevers minstens de helft te weinig.
Gisterenavond 4 aug 2012 op E 40 Wetteren Erpe Mere 105 km/u op derde vak, bijna geen auto's in 1e vak. Vliegend sch..t krijg ik daarvan.
En voor al mijn vrienden die Leuven Brussel kennen buiten de spits is het toch GGK (God Ge Klaagd)  Geen kat op 1e vak, al en toe een verloren ziel op vak 2 maar aan 119 uiterst links blijven plakken, da's blijkbaar de max.
Weet er iemand of er überhaupt PV's voor linksvakkleven uitgeschreven worden, of mag dat niet van onze LINKSE politiek correctelingen?

Terzijde : Bij het oprijden Aalst-Drongen rond 11.00 stonden alle portieken op 110 km/u ????? Wie beslist tot die snelheidslimiet, is dat op basis van objectieve tellingen of om te laten zien wat voor dure border ze er gezaaid hebben?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:05:51 »
rechts houden is een van de meest elementaire verkeersregels, blijf daar van af !  't is al erg genoeg met de voorrangsregels waar ze zitten aan knoeien hebben
ik krijg, net als rafael, het vliegend sch**** van middenvakrijders en van "snelle invoegers".  Als ik "snel" invoeg, dan wil dat zeggen dat ik al 120 rij als ik de invoeg, niet dat ik direkt na de bocht van een oprit de snelweg op knal
Helemaal mee eens
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 14:10:29 »

Ik vind de redenen om mijn voorstel af te schieten precies niet overtuigend.

-) Mensen die te snel invoegen op autostrade en dus geen voorrang geven zijn in fout.  Dat is zo momenteel, dat zal zo zijn in mijn voorstel.  Echter zal het dan minder snel voorkomen vermits er minder mensen op de rechtse rijstrook rijden.
-) Middenvakklevers weghalen zal voorkomen dat je meer inhaalbewegingen moet doen.  Maar ik haal nog altijd veel meer reglementair rijdende auto's en vrachtwagens in dan dat ik middenvakklevers inhaal.
-)
Citaat
Waarom iets aanpassen wat perfect in orde is?
Omdat het beter kan.
-) Wat rijden aan ongeveer de maximumsnelheid is, is misschien niet 100% duidelijk, maar volgens mij nog altijd veel duidelijker dan wanneer ik nog aan het inhalen ben en dus op het middenste vak mag blijven rijden of wanneer ik eerst terug naar rechts moet.  Dit lijkt mij gemakkelijker te controleren en te beboeten dan middenvakklevers.
-) Er zijn al zoveel uitzonderingen op het rechts moeten rijden, dus 1tje meer zal het volgens mij niet maken.  Vooral omdat het ook niet moet.

Maar goed, als dit voorstel hier al zoveel afkeer krijgt dan zal het nooit kunnen aanslaan.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:53:30 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 13:43:00 »
Eerlijk gezegd Paprieka, snap ik jouw bedoeling toch ook niet goed.  Eigenlijk wil je een overtreding legaliseren, om zo een andere overtreder ter wille te zijn ? 

(middenvak kleven ipv rechts te houden, buiten de daarvoor voorziene uitzonderingen).
(andere overtreder: onaangepaste snelheid ipv de invoegstrook ten volle te benutten én -erger- voorrangsnegatie).

Naja, enkele jaren geleden wou men autocars hier ook toelaten om 100 te rijden op de autosnelweg, met als 1 van de aangehaalde dwaze redenen dat ze nu toch al allemaal de snelheidsbeperking van 90 straal negeren.  Stel je even voor, welke deuren er dan geopend zouden worden door dergelijk precedent.  Laat ons en masse een bepaalde regel straal negeren.  Dan komt er vroeg of laat wel 1 of andere snuggere politieker op het idee om de wegcode aan te passen teneinde overtreders ter wille te zijn .....

En onze wegcode voorziet NU al zodanig veel uitzonderingen, dus NOG maar eens een zoveelste uitzondering op een bestaande regel: PLEASE NO !
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2013 - 13:49:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 14:01:05 »
Nee dat is niet wat ik bedoelde ... ik dacht gewoon terwijl ik me ergerde aan middenvakklevers: ik erger me er enkel aan omdat het niet mag en ik hier wel rechts rijd en dus twee vakken moet opschuiven, en eigenlijk zou ik het ook wel willen doen maar het mag niet.

Ik zag niet echt nadelen aan dit voorstel maar jullie wel, so be it.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 14:07:28 »
Naja, enkele jaren geleden wou men autocars hier ook toelaten om 100 te rijden op de autosnelweg, met als 1 van de aangehaalde dwaze redenen dat ze nu toch al allemaal de snelheidsbeperking van 90 straal negeren.  Stel je even voor, welke deuren er dan geopend zouden worden door dergelijk precedent.  Laat ons en masse een bepaalde regel straal negeren.  Dan komt er vroeg of laat wel 1 of andere snuggere politieker op het idee om de wegcode aan te passen teneinde overtreders ter wille te zijn .....

Is wel een raar vb wat je geeft, als men bedenkt dat snelheidsbeperkingen op de snelweg in de meerderheid van de Europese landen (Belgie is een van de "uitzonderingen") verhoogd zijn omdat er ook vele er gewoon hun voeten aan vegen.

Typisch vb is NL die nog in 1988 100 kmh hadden, en verleden jaar (naast 120 kmh) algemene 130 kmh ingevoerd hebben.

Citaat
Tot 1973 was er in Nederland geen snelheidslimiet op autosnelwegen. Op 1 mei 1988 is de maximumsnelheid verhoogd van 100 km/h naar 120 km/h, en op 1 september 2012 naar 130 km/h[4].

En dat zijn wel snuggere politiekers, kijk bvb naar Denemarken (van 110 kmh naar 130 kmh) en hun verkeersdodenevolutie sindsdien (30 april 2004), nadelig was het zeker niet.  ;)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2013 - 14:16:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I