Auteur Topic: Parkeerstrook?  (gelezen 10869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Parkeerstrook?
« Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 16:57:36 »
http://goo.gl/maps/Tlbgz
Wat is deze strook waar de rode auto op staat (en waarom?) ?
Ik bedoel: is dat onderdeel van de rijbaan en moet je daar eigenlijk over rijden als er niemand geparkeerd is, of is dat een gelijkgrondse berm omdat er een goot tussenzit, of misschien omdat het een andere ondergrond is?


Citaat
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

Lijkt mij daar toch niet aan te voldoen ...

Citaat
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:12:05 »
Je zou kunnen stellen dat het rijbaan is, een goot zie ik niet, de afwateringsputten zie ik wel maar die kunnen volgens mij ook in het midden van de rijbaan liggen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:27:51 »
Lijkt me zeker een parkeerstrook, dezelfde weg een 60 meter terug:
http://goo.gl/maps/pbzTE

Duidelijk een verschil in klinkers/straatstenen en er is een goot gevormd door niveauverschil:
http://goo.gl/maps/LxhJ9
« Laatst bewerkt op: maandag 05 augustus 2013 - 17:32:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:44:40 »
Misschien dat ik er dom overzie ofzo maar ik vind niets terug in de wegcode dat dit stuk tot 'parkeerstrook' maakt?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 17:45:08 »
Ik ken de straat genoeg, heb er destijds nog een lief gehad. ;D
Er staan geen borden die het parkeren regelen, ik ken op veel andere wegen ook rare constructies( bloembakken ed.) waar je rond moet slalommen, waarom zou dit niet zoiets zijn?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 augustus 2013 - 18:03:58 »
Misschien dat ik er dom overzie ofzo maar ik vind niets terug in de wegcode dat dit stuk tot 'parkeerstrook' maakt?

Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/188-art23

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.

Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen evenwel haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.

In de bebouwde kom mag men soms zelf op de rijbaan parkeren (indien geen markeringen en geen gelijkgrondse bruikbare berm), hier ligt een gelijkgrondse berm, dus in de regel enkel daar.

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 09:15:34 »
Dus toch een gelijkgrondse berm en dat zien we door het verschil in stenen en de goot dan?
Eigenlijk de goot dan, want anders kan je evengoed zeggen dat het een fietssuggestiestrook is?

Mag ik uit die uitleg nu afleiden dat je ook aan de overkant niet op de rijbaan mag parkeren? Dat je dus moet omdraaien en op de berm gaan staan want er is een berm dus mag je niet op de rijbaan staan? Of geldt dat slechts voor jouw richting?


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 11:58:08 »
Dus toch een gelijkgrondse berm en dat zien we door het verschil in stenen en de goot dan?
Eigenlijk de goot dan, want anders kan je evengoed zeggen dat het een fietssuggestiestrook is?
Wat staat daarvan in de artikels die ik hierboven geciteerd heb ?  ;)
(van een goot staat daar niets in)

Citaat
Mag ik uit die uitleg nu afleiden dat je ook aan de overkant niet op de rijbaan mag parkeren? Dat je dus moet omdraaien en op de berm gaan staan want er is een berm dus mag je niet op de rijbaan staan? Of geldt dat slechts voor jouw richting?
Staat nochtans duidelijk uitgelegd in de context van dat artikel.

Citaat
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

Is er een bruikbare berm ? Ja toch, dan mag je enkel daar rechts ten opzichte van de rijrichting parkeren.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013 - 12:18:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 13:56:35 »
Citaat
Wat staat daarvan in de artikels die ik hierboven geciteerd heb ?  Wink
(van een goot staat daar niets in)

Dat staat er inderdaad niet in, vandaar deze post: wat maakt dit stuk tot berm en niet tot rijbaan?

Citaat
Is er een bruikbare berm ? Ja toch, dan mag je enkel daar rechts ten opzichte van de rijrichting parkeren.

Als dat klopt dan staan er daar veel vaak in fout ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 15:26:20 »
Dat staat er inderdaad niet in, vandaar deze post: wat maakt dit stuk tot berm en niet tot rijbaan?
Het uitzicht, zie foto´s .

Of ga jij plotseling  ??? net na dit kp: http://goo.gl/maps/qliCj die stroomkast en boom uitwijken en dan rechts pinken om die rechtse inham te nemen en via goot over die "rijstrook" met andere klinkers/straatstenen te rijden, natuurlijk slalommend om de geparkeerde auto´s die daar -volgens jou- toch op de rijbaan staan ?
Serieus blijven hé, of negeer je die foto´s ?

Soit, dat speelt dus eigenlijk helemaal geen rol om te parkeren: (als er bvb toevallig eens helemaal geen auto´s staan op die gelijkgrondse berm  ;D)

1. - Als jij denkt dat het een rijbaan is dan mag je daar uiterst rechts op parkeren. en mag je ook in de andere richting parkeren want volgens jou rijbaan.
(alhoewel duidelijk een inham en met andere straatstenen en zelfs een goot afgezet zie de zoveelste foto: http://goo.gl/maps/cOHAN )

 Aangezien die openbare weg me breed genoeg lijkt + ook de verhoogde berm (voetpad) aan de andere kant kan men daar volgens de regels daar dan ook parkeren, dus de gedeeltelijk verhoogde berm (als een plaatselijke reglementering het toelaat zie art 24) en rijbaan de 1,5 m respecterend.

Citaat
Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.




2. - Als jij denkt dat het een gelijkgrondse berm is (wat het volgens mij duidelijk is) mag je daar evenzo parkeren maar dan enkel daar rechts in de rijrichting.

Citaat
Als dat klopt dan staan er daar veel vaak in fout ...

Tja zo interpreteer ik die parkeerartikels want - er is een duidelijk zichtbare en bruikbare gelijkgrondse berm - , jij dus niet en waarom niet ?  ???

Ze zijn in fout maar worden blijkbaar nooit beboet bedoel je ? Dan geldt daar mss een gedoogbeleid omdat het in een bebouwde kom + woonwijk is ofzo, was er een (sport)manifestatie of zoiets in de buurt, of hadden ze extra parkeerplaatsen nodig in de buurt, ik gis maar ? Ken jij het plaatselijk politieregelement met bepaalde uitzonderingen ? Laten ze daar parkeren toe aan de andere kant omdat het snelheidremmend is enz...?
Ik heb zo de indruk als ik dit lees:
Citaat
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Districten/Berchem/Bestuur/Bestuursakkoord%20district%20Berchem_layout.pdf  blz 12

Het bestuur zet in op een realistisch parkeerbeleid, waarbij we het aantal parkeerplaatsen
behouden en in de mate van het mogelijke – gelet op de schaarse ruimte – vermeerderen.
We spitsen onze zoektochttoe op het gebruik van bestaande parkings, die we trachten aan
te bieden aan buurtbewoners(avond- en weekendparking). Een win-win-samenwerking
tussen privé-organisaties en districtis daarbij absoluut noodzakelijk. Denkpistes gaan
uit naar de parking van het Mariagasthuis(OCMW), de parking van het postkantoor aan
deUitbreidingstraat, de parking van het Atheneum, de parking van de kantoren in de
Berchemstadionstaat, ALM,supermarkten, …..    ....]
   

Uiteraard moeten ze ook als ze aan de andere kant parkeren (in de regel) het artikel 24 respecteren:
Citaat
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen
, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

Dus volgens jou parkeert men daar: http://goo.gl/maps/hOCDx rechts op de rijbaan ?  ::)
 (want dat is duidelijk een trottoir en ik zie geen plaatselijke reglementering die het toelaat gedeeltelijk daarop te parkeren)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013 - 16:24:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 17:01:11 »
Ik beweer niet dat het rijbaan is he, ik kwam net navragen wat het is.
Ik probeer maar te begrijpen wanneer het het niet meer voldoet aan rijbaan.

Hier bvb ligt een strook met een andere kleur en andere stenen:
http://goo.gl/maps/LN8Bc
Maar hier zal je wel zeggen dat het rijbaan is?

Tot daar misschien niet zo moeilijk, maar wat dan met deze?
http://goo.gl/maps/lWSq6
Waar de wit blauwe camionette staat, er is geen inham, ervoor is nog rijbaan zelfs in twee verschillende kleuren.
De strook waar men daar parkeert heeft een andere kleur maar dat kan toch niet voldoende zijn om het een berm te maken?
Ik denk dat er ooit een witte lijn was maar die is er niet meer ...
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 17:04:32 »
Ik beweer niet dat het rijbaan is he, ik kwam net navragen wat het is.
Ik probeer maar te begrijpen wanneer het het niet meer voldoet aan rijbaan.

Hier bvb ligt een strook met een andere kleur en andere stenen:
http://goo.gl/maps/LN8Bc
Maar hier zal je wel zeggen dat het rijbaan is?

Tot daar misschien niet zo moeilijk, maar wat dan met deze?
http://goo.gl/maps/lWSq6
Waar de wit blauwe camionette staat, er is geen inham, ervoor is nog rijbaan zelfs in twee verschillende kleuren.
De strook waar men daar parkeert heeft een andere kleur maar dat kan toch niet voldoende zijn om het een berm te maken?
Ik denk dat er ooit een witte lijn was maar die is er niet meer ...
 
Ik geef het op.  ;)

Of wacht: mogen die daar wel parkeren ?  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013 - 17:14:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 20:23:10 »
Dus toch een gelijkgrondse berm en dat zien we door het verschil in stenen en de goot dan?
Sinds wanneer geven verschillende stenen een andere bestemming aan een stuk weg?
Gaan de wegenleggers nog veel werk hebben om alle wegen uniform te maken. :-X
Eigenlijk de goot dan, want anders kan je evengoed zeggen dat het een fietssuggestiestrook is?
En over een fietssugestiestrook (wat ze van mij mogen afschaffen) mag je ook rijden, als ze rechts van je ligt moet je er zelfs over rijden (verplichting rechts te rijden)
Mag ik uit die uitleg nu afleiden dat je ook aan de overkant niet op de rijbaan mag parkeren? Dat je dus moet omdraaien en op de berm gaan staan want er is een berm dus mag je niet op de rijbaan staan? Of geldt dat slechts voor jouw richting?
Aan de overkant mag je ook parkeren (mits niet verboden door borden) zover mogelijk van de aslijn verwijdert en niet wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden

[/quote]
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 10:57:29 »
Citaat
Sinds wanneer geven verschillende stenen een andere bestemming aan een stuk weg?

Vandaar mijn originele vraag dus :)
Enigste dat ik kan bedenken is dat de rijbaan gemaakt is om te rijden en de berm niet, maar ja vaak is de berm beter berijdbaar dan de rijbaan ... dus dat werkt niet als definitie.

En we zijn het dan niet eens of je mag parkeren aan de andere kant op de rijbaan als er een berm is?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Parkeerstrook?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 12:44:21 »
Citaat
Sinds wanneer geven verschillende stenen een andere bestemming aan een stuk weg?

Vandaar mijn originele vraag dus :)
Enigste dat ik kan bedenken is dat de rijbaan gemaakt is om te rijden en de berm niet, maar ja vaak is de berm beter berijdbaar dan de rijbaan ... dus dat werkt niet als definitie.
Ook voor een 40-tonner ?

Citaat
En we zijn het dan niet eens of je mag parkeren aan de andere kant op de rijbaan als er een berm is?
Als je artikels 23-24 en vooral 25 interpreteert en opvolgt mag je in de regel ook parkeren aan de andere kant als de 3 meter gerespecteerd wordt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I