Auteur Topic: invoeren wagen  (gelezen 5502 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
invoeren wagen
« Gepost op: donderdag 15 augustus 2013 - 23:32:27 »
Beste,

Een vriend van me wilt graag een Mazda 5 kopen. Nu blijkt dat de invoerder in België, haast geen modellen met automatische versnellingsbak invoert.
M'n vriend is eens in Nederland gaan zien en blijkbaar zijn ze daar zonder problemen beschikbaar op verschillende modellen.

Nu had hij de volgende vragen :

- kan hij een Mazda in Nederland aankopen en dan deze hier zelf invoeren ? wat is de procedure hiervoor ?
- met welke nummerplaten kan hij vanuit Nederland naar België rijden ? Of moet dat gebeuren met een takelwagen ?

Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groeten,
Olivier Baum
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: invoeren wagen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 16:36:11 »
Ik denk dat deze link een degelijk antwoord heeft:

http://www.saabclub.be/?page_id=152
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 17:20:36 »
Beste Olivier,

De reden waarom iemand die zijn woonplaats in België heeft, een nieuwe auto wenst aan te kopen in een ander land van de EG, maakt niets uit. Zeer dikwijls is het motief de lagere netto prijs (dus zonder de BTW) en/of de hogere korting in een dergelijk land.

De koper uit België van een dergelijke wagen geniet dezelfde bescherming (o.a. waarborg) als een consument uit België die aldaar een nieuwe wagen koopt (opgelet: dit geldt niet helemaal bij de aankoop van een motorfiets of een caravan).

Het Belgische BTW-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien de levering plaatsvindt binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming  OF ndien het voertuig niet meer dan 6.000 km afgelegd heeft (en uiteraard ook als aan beide voorwaarden voldaan is).

Als je vriend een lening wil aangaan om de wagen aan te kopen,  is het aangeraden om een "opschortende voorwaarde" te laten opnemen in het contract, volgens dewelke de aankoop slechts doorgaat indien de lening wordt toegestaan).

In het geval van een aldus als voormeld nieuw beschouwde personenwagen dient jouw vriend in Nederland de prijs zonder BTW te betalen, en zal hij er in België 21% BTW op dienen te betalen. In Nederland gebeurt het desondanks dat de Nederlandse verkoper het voertuig niet wil leveren als je vriend niet tevens de Nederlandse BTW van 19% betaalt. Dan kan jouw vriend deze BTW, nadat hij de Belgische BTW betaald heeft, terugvorderen van de Nederlandse verkoper. Weigert hij, dan kan je vriend contact opnemen met het European Consumer Centre Belgium, dat dan bemiddelend optreedt tussen koper en verkoper.

Na betaling van de verkoopprijs dient de Nederlandse verkoper jouw vriend volgende documenten te overhandigen:

- de aankoopfactuur (of het aankoopbewijs) met onder meer de duidelijke vermelding dat het om een nieuwe wagen gaat.

- het inschrijvingsbewijs indien de auto reeds werd ingeschreven.

- het Europese certificaat van overeenstemming (ECC = European Certificate of Conformity).

Indien de verkoper geen ECC kan verschaffen (wat in sommige Europese landen het geval is), kan je je in de meeste gevallen rechtstreeks richten tot de fabrikant van de wagen. Deze zal tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn het certificaat leveren. Indien de fabrikant van de wagen dit certificaat niet kan leveren, moet de identificatie van het voertuig gebeuren bij de technische keuring. Bovendien zal de FOD (Federale Overheidsdienst) Mobiliteit en Vervoer de procedure moeten goedkeuren.

Je vriend dient minstens de burgerlijke aansprakelijkheid voor de wagen te laten verzekeren bij een in België gevestigde verzekeringsonderneming. De verzekeraar dient dan jouw vriend een formulier voor aanvraag tot inschrijving te bezorgen, waarop hij aangeeft dat de wagen verzekerd is.

Bij aankomst van de wagen in België dient de wagen aangeboden te worden bij een douanekantoor. Als je vriend uit jouw streek is, dan is het dichtsbijzijnde douanekantoor dat te Gent, Port Arthurlaan 14 (telefoon: (09) 2510130). Na betaling van de Belgische BTW van 21% aldaar zal je vriend een vignet 705 krijgen, dat dient aangebracht te worden op het formulier voor aanvraag tot inschrijving.

Je vriend kan vervolgens met dit formulier de wagen laten inschrijven in België bij de DIV. De DIV levert de originele kentekenplaat af, welke achteraan op de wagen dient aangebracht te worden, wijl vooraan op de wagen een copie ervan dient aangebracht te worden.

Als gevolg van deze inschijving zal hij de belasting op de inverkeersstelling en de verkeersbelasting dienen te betalen.

Voor de verplaatsing van de wagen heeft jouw vriend twee mogelijkheden.

Eerste mogelijkheid: de verplaatsingen worden uitgevoerd met een takelwagen of op een daartoe geschikte aanhangwagen (breedte, oprijplaten, bevestigingspunten en -banden). Een dergelijke aanhangwagen kan je desgewesnt huren. Let dan wel op de maximale massa die het trekkend voertuig mag slepen en op de maximaal toegestane massa van de sleep, wijl het rijbewijs van de bestuurder tevens geldig dient te zijn voor de categorie E. Dit is de eenvoudigste en veiligste mogelijkheid.

Tweede mogelijkheid: je vriend wil met zijn nieuwe auto naar België rijden.

Voor de verplaatsing op Nederlands grondgebied kan hij daartoe (mits de wagen verzekerd is) ofwel een transitkenteken bekomen bij de RDW, ofwel een exportkenteken bij de VWE.

Het probleem is dan meestal de verplaatsing op Belgisch grondgebied, omdat België ondermeer ook op dit gebied zijn traditie als Europees probleemkind hoog in het vaandel voert.

Als jouw vriend een diplomaat is, dan verloopt meestal alles van een leien dakje (meestal, want in België valt het natuurlijk nooit uit te sluiten dat je een minderbegaafde flik treft die het aangewezen acht om een diplomatiek incident uit te lokken). Maar vermits je dat niet vermeldt, ga ik ervan uit dat jouw vriend een dergelijk statuut niet heeft.

Wie zijn woonplaats in België heeft, mag er, behoudens enkele uitzonderingen, geen wagen met een buitenlands kenteken in het verkeer brengen (wat het geval is zodra het voertuig zich op de openbare weg bevindt, al dan niet rijdend).

België is daarbij één van de weinige Europese landen waar zelfs voor een dergelijke export/import voorziene buitenlandse kentekens (zoals transitkentekens, exportkentekens of het Duitse Kurzzeitkennzeichen) in principe niet alleen niet erkend, doch zelfs niet gedoogd worden.

Zoals gebruikelijk in België, bestaat er ook hierover bovendien evenwel geen rechtszekerheid. Wanneer het voertuig in België moet ingeschreven zijn en het dat niet is, kan je enkel met een glazen bol proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren bij een vaststelling door een zogenaamd bevoegd persoon, waarbij ik ondanks alles zelfs in België zou afraden van een poging tot omkoping wegens de mogelijke kwalijke gevolgen ervan.

In principe wordt er een PV wegens niet-inschrijving opgesteld, evenals een fiscaal PV (men gaat ervan uit dat je het voertuig niet in België laten inschrijven hebt om daar geen belastingen te moeten betalen). Het PV wegens niet inschrijving houdt een overtreding van de eerste graad in en leidt dus in principe tot een onmiddellijke inning van 50 Euro. Dat maakt uiteraard weinig uit op het budget bij de aankoop van een nieuwe wagen. Van fiscaal bedrog is enkel sprake als het voertuig geregeld in België gebruikt wordt. Uitgerekend op basis van slechts een eerste vaststelling op het ogenblik van een invoer uit Nederland kan dit dus niet bewezen geacht worden. Het PV wordt in zo een geval dan ook meestal, indien het al niet door de Douane en Accijnzen vertikaal geklasseerd wordt, geseponeerd door het parket. Maar dit is geen verworven recht. En ook hier is het niet uitgesloten dat de betrokken politiebeamte de te volgen procedure straal negeert en het voertuig bijvoorbeeld laat wegtakelen, met alle daaraan verbonden kosten en schade wegens langdurige ondeskundige onderbrenging van het voertuig vooraleer je het uiteindelijk vele maanden later kunt recupereren.

In bepaalde gerechtelijke arrondissementen werden evenwel richtlijnen voor de politie uitgevaardigd om onder bepaalde strikte voorwaarden toch een gedoogbeleid te voeren. Noodzakelijke verplaatsingen naar bv. het douanekantoor, de keuring of de garage worden met name gedoogd indien er kan aangetoond worden dat er te goeder trouw wordt gehandeld. Normale verplaatsingen (kinderen afhalen van school, boodschappen doen, andere niet-noodzakelijke verplaatsingen dan de voorvermelde) worden dus niet gedoogd. Ook dit gedoogbeleid maakt geen verworven recht uit.

Groetjes,

je papa
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 17:28:35 »
Ik denk dat deze link een degelijk antwoord heeft:

http://www.saabclub.be/?page_id=152

Ik denk het niet, Michel. Het document waar je naar verwijst, gaat niet over nieuwe wagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: invoeren wagen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 18:57:13 »
Beste Olivier,

[KNIP]
Groetjes,

je papa

Hartelijk bedankt papa, heel duidelijke uitleg, die ik integraal doorgemaild heb naar m'n vriend!

Met vriendelijke groetjes,
je zoon  ;)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: invoeren wagen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 19:48:57 »
Ik denk dat deze link een degelijk antwoord heeft:

http://www.saabclub.be/?page_id=152

Ik denk het niet, Michel. Het document waar je naar verwijst, gaat niet over nieuwe wagens.

Geen idee Jozef, dat het enkel voor tweedehands is, heb ik nergens gelezen in die link.

Voor het goed te maken geef ik nog een recente pdf van het ECC:  ;)

http://www.eccbelgie.be/20130114/een-wagen-kopen-in-de-europese-unie-Attach_s73871.pdf
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 augustus 2013 - 20:02:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: invoeren wagen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 20:06:57 »
Voor een nieuwe wagen? Ga naar Cardoen en zeg wat je wilt.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: invoeren wagen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013 - 20:18:14 »
Voor een nieuwe wagen? Ga naar Cardoen en zeg wat je wilt.....

Daar dacht ik ook al aan, die zal wel ergens een Mazda 5 automatiek weten te vinden in het buitenland, zeker als het met dezelfde korting is (6050 € incl recyclage 1000 €) wat ze op hun handgeschakelde versie, zelfs 2 Mazda 5 in stock, aanbieden:
https://www.cardoen.be/nl/auto-zoeken#/f=auto-voorraad&brand=mazda
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013 - 15:07:48 »
Voor het goed te maken geef ik nog een recente pdf van het ECC:  ;)
http://www.eccbelgie.be/20130114/een-wagen-kopen-in-de-europese-unie-Attach_s73871.pdf

Die brochure ken ik ook, daaruit heb ik nogal wat van mijn mosterd gehaald.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: invoeren wagen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013 - 17:19:03 »
Eerste mogelijkheid: de verplaatsingen worden uitgevoerd met een takelwagen of op een daartoe geschikte aanhangwagen (breedte, oprijplaten, bevestigingspunten en -banden). Een dergelijke aanhangwagen kan je desgewesnt huren. Let dan wel op de maximale massa die het trekkend voertuig mag slepen en op de maximaal toegestane massa van de sleep, wijl het rijbewijs van de bestuurder tevens geldig dient te zijn voor de categorie E. Dit is de eenvoudigste en veiligste mogelijkheid.

Ik veronderstel dat je hiermee een rijbewijs B+E bedoelt (rijbewijs categorie E, is namelijk iets wat niet bestaat).  Wel even opletten daarmee, de voorwaarden voor B+E zijn sinds 1 mei 2013 grondig gewijzigd:


6° Categorie B+E :

samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en
een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg

7° Categorie C1 :

andere auto’s dan die van de categorieën D1 of D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3 500 kg en ten hoogste 7 500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer
van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld;

8° Categorie C1+E :

ofwel samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

ofwel samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;



In de nieuwe regelgeving wordt dus bijvoorbeeld een combinatie van het type trekker IVECO DAILY, met een oplegger(tje) erachter, een sleep waarvoor minstens een rijbewijs categorie C1+E vereist is, tenzij de bestuurder zijn rijbewijs B+E, behaald heeft vóór 1 mei 2013 ....








Diegenen die hun rijbewijs B+E reeds vóór 1 mei 2013 bezaten (oa nogal wat marktkramers), hoeven echter nog niet meteen te panikeren:

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen.


Verworven rechten, weet je wel.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 augustus 2013 - 17:33:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013 - 19:38:03 »
Eerste mogelijkheid: de verplaatsingen worden uitgevoerd met een takelwagen of op een daartoe geschikte aanhangwagen (breedte, oprijplaten, bevestigingspunten en -banden). Een dergelijke aanhangwagen kan je desgewesnt huren. Let dan wel op de maximale massa die het trekkend voertuig mag slepen en op de maximaal toegestane massa van de sleep, wijl het rijbewijs van de bestuurder tevens geldig dient te zijn voor de categorie E. Dit is de eenvoudigste en veiligste mogelijkheid.

Ik veronderstel dat je hiermee een rijbewijs B+E bedoelt (rijbewijs categorie E, is namelijk iets wat niet bestaat).

Neen, dat bedoelde ik niet.

Ik bedoelde er een rijbewijs mee dat geldig is voor het besturen van voertuigen van de categorie E, wat niet betekent dat een dergelijk rijbewijs niet tevens zou geldig zijn voor het besturen van voertuigen van één of meer andere categorieën.

Ik schreef dan ook niet dat het rijbewijs van de bestuurder enkel geldig dient te zijn voor [het besturen van voertuigen van] de categorie E, want zo een rijbewijs bestaat inderdaad niet. Ik schreef veeleer:

wijl het rijbewijs van de bestuurder tevens geldig dient te zijn voor de categorie E.

Een rijbewijs B+E bestaat al evenmin, maar je bedoelt wellicht een rijbewijs dat geldig is voor het besturen van voertuigen van de categorie B en van de categorie E.

Ik bedoelde evenwel niet enkel een dergelijk rijbewijs. De aanhangwagen mag immers even goed getrokken worden door een voertuig van de categorie C of van de categorie D, mits het rijbewijs van de bestuurder geldig is voor het besturen van een dergelijk voertuig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: invoeren wagen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013 - 22:37:52 »
Een rijbewijs B+E bestaat al evenmin, maar je bedoelt wellicht een rijbewijs dat geldig is voor het besturen van voertuigen van de categorie B en van de categorie E.

6° Categorie B+E :

samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg

En daarnaast, heeft http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-230398/635-t3hs3afd2 het ook over de geldigheid van rijbewijzen B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E etc.

Weet dat voor een trekkend voertuig categorie B, met een aanhangwagen met een MTM van méér dan 3,5 ton, voortaan ook een rijbewijs C1+E nodig is. (MTM van de sleep maximaal 12 ton), behalve dan voor bestuurders die hun B+E behaalden voor 1 mei 2013.

Ik bedoelde evenwel niet enkel een dergelijk rijbewijs. De aanhangwagen mag immers even goed getrokken worden door een voertuig van de categorie C of van de categorie D, mits het rijbewijs van de bestuurder geldig is voor het besturen van een dergelijk voertuig.

Uiteraard maakt het niet uit, met welk voertuig je die aanhangwagen trekt, zolang de bestuurder over het juiste rijbewijs beschikt, en het sleepvermogen van het trekkend voertuig niet overschreden wordt.  Ik heb trouwens over slepen nog een akkefietje met mijn verzekeraar, waardoor ik voorlopig mijn aanhanger niet meer durf aankoppelen.  Althans toch niet met de eigen wagen.

De auto heeft een sleepvermogen van 1.500 kg.  De aanhangwagen, heeft een MTM van 2.000 kg.  Leeg weegt hij 574 kg.  Ik heb er altijd voor gezorgd dat de Massa in Beladen Toestand van mijn aanhangwagen NOOIT groter was dan het sleepvermogen van mijn wagen.  De maatschappij verzekert mijn auto, die overigens gekeurd is als trekker van aanhangwagens.  Ze verzekeren mijn aanhangwagen.  Beide voertuigen zijn technisch en administratief volledig in orde.  Mijn rijbewijs is dat eveneens, én geldig voor hetgeen ik bestuur.  Mijn auto wordt niet overbelast omdat de aanhangwagen een (theoretische) MTM heeft die hoger ligt dan het sleepvermogen.  De auto trekt immers slechts de werkelijke Massa in Beladen Toestand van mijn aanhangwagen op dat bewuste ogenblik, en geen theoretische MTM.  Maar deze combinatie, is volgens hen onder de huidige voorwaarden van mijn polis ineens niet gedekt, omdat het slepen van dergelijke aanhangwagen (zelfs al is hij leeg), als een risicoverzwarende factor beschouwd wordt.  Gevraagd naar een wettelijke basis voor deze bewering, blijft het oorverdovend stil.  Gevraagd naar waar in de wederzijds ondertekende voorwaarden dit voorzien is, blijft het al eveneens oorverdovend stil.  Hen gevraagd hoe het dan komt dat ik dan wél geldig verzekerd zou zijn als ik een geladen aanhangwagen van 1.200 kg (MTM 1.300 kg) sleep, maar niet geldig verzekerd zou zijn als ik een lege aanhanger van slechts 574 kg (MTM 2.00 kg) trek, blijft het opnieuw .... oorverdovend stil.

Ze hebben mij daar nooit iets van laten weten.  Ze verzekeren beide voertuigen afzonderlijk, en gaan nu ineens éénzijdig een bijkomende voorwaarde stellen aan de sleep.  En dan nog omdat ik via mijn makelaar er een vraag over gesteld heb, anders had ik 't zelfs nog geeneens geweten ook.  En pas bij een evt. schadegeval zou ik met de gebakken peren zitten.   Dit alles zonder wettelijke basis, zonder basis in de wederzijds ondertekende voorwaarden.  Dat noem ik boerenbedrog, sorry.  Ik ben dus aan 't uitkijken naar een andere maatschappij.  Zo ga je niet met klanten om.  Tot het zover is, blijft de aanhanger dus eventjes in mijn garage staan.
  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 augustus 2013 - 23:05:08 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 augustus 2013 - 17:20:27 »
Zo was je dergelijke varkentjes, Bert.

Schrijf die maatschappij een brief per gewone post en aangetekend nog eens dezelfde brief (dan acht een rechter het bewezen dat ze hem ontvangen hebben).

Meld hen tot slot van je betoog dat, behoudens jou een met geldige redenen omklede tegenspraak toekomt binnen de 14 dagen, je ervan uitgaat dat de sleep gedekt is zolang de MBT van de aanhangwagen niet meer dan 1.500 kg bedraagt.

Er kan voor jou dan niets beter gebeuren dan dat het verder oorverdovend stil blijft.

Groot gelijk natuurlijk dat je van maatschappij verandert. Een mens zou voor minder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: invoeren wagen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 00:22:56 »
Een vriend van mij heeft zich om die reden indertijd een zwaarder trekkend voertuig aangeschaft omdat hij er een boete voor gekregen had nota bene met een lege aanhangwagen en dus op dat ogenblik zeker niet te zwaar. (ook autotrailer)
Bij de vraag om uitleg... "meneer, het is niet omdat je nu niet te zwaar weegt dat je er 2km verder er geen lading van 2 ton ofzo op plaatst"...

Ik pleit schuldig, ik heb ook 2 jaar zo rondgereden.... door overmacht.
Te lang verhaal dat ik nu niet uit de doeken wil doen maar was ook 1 van de redenen waarom ik mij m'n huidige Dodge Ram heb aangeschaft.... waar ik dan na aankoop, door de rompslomp in België, ook nog eerst 8 maand heb mogen naar vergapen voor ik er eindelijk mee de weg op kon.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: invoeren wagen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 04:22:03 »
waar ik dan na aankoop, door de rompslomp in België, ook nog eerst 8 maand heb mogen naar vergapen voor ik er eindelijk mee de weg op kon

Ja, jongen: ook dat is België.

Ik kan al meer dan een jaar lang geen geneesheer meer raadplegen met tussenkomst van het ziekenfonds.

Op 01.08.2012 heb ik mijn woonplaats hier in Schönau-am-Königssee gevestigd.

Op mijn ziekenfonds, de CM, in België kan ik derhalve geen beroep meer doen.

Het Duitse ziekenfonds probeert evenwel al meer dan een jaar om van de CM eindelijk de formulieren te bekomen die het in staat stellen om mij hier een ziekteverzekering aan te bieden.

Bij telefonisch contact met de CM beweerde men er telkens weer dat men er nog wacht op een attest van de Rijksdienst voor Pensioenen.

De beamte bij de Rijksdienst voor Pensioenen bevestigde ons evenwel: "Ach, dat zijn we gewoon met de CM, ik zal het nog een vierde keer doorsturen".

Uiteindeilijk gaf een bediende bij de CM toe dat ze dat attest al meermaals ontvangen had, doch het simpelweg nagelaten had om het dossier verder af te werken.

Wat doe je dan? Juist: die rotmentaliteit van zovele Belgen nog meer haten, en er al weken vooraf tegen opzien als je nog eens naar dat land moet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."