Beste Olivier,
De reden waarom iemand die zijn woonplaats in België heeft, een nieuwe auto wenst aan te kopen in een ander land van de EG, maakt niets uit. Zeer dikwijls is het motief de lagere netto prijs (dus zonder de BTW) en/of de hogere korting in een dergelijk land.
De koper uit België van een dergelijke wagen geniet dezelfde bescherming (o.a. waarborg) als een consument uit België die aldaar een nieuwe wagen koopt (opgelet: dit geldt niet helemaal bij de aankoop van een motorfiets of een caravan).
Het Belgische BTW-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien de levering plaatsvindt binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming OF ndien het voertuig niet meer dan 6.000 km afgelegd heeft (en uiteraard ook als aan beide voorwaarden voldaan is).
Als je vriend een lening wil aangaan om de wagen aan te kopen, is het aangeraden om een "opschortende voorwaarde" te laten opnemen in het contract, volgens dewelke de aankoop slechts doorgaat indien de lening wordt toegestaan).
In het geval van een aldus als voormeld nieuw beschouwde personenwagen dient jouw vriend in Nederland de prijs
zonder BTW te betalen, en zal hij er in België 21% BTW op dienen te betalen. In Nederland gebeurt het desondanks dat de Nederlandse verkoper het voertuig niet wil leveren als je vriend niet tevens de Nederlandse BTW van 19% betaalt. Dan kan jouw vriend deze BTW, nadat hij de Belgische BTW betaald heeft, terugvorderen van de Nederlandse verkoper. Weigert hij, dan kan je vriend contact opnemen met het
European Consumer Centre Belgium, dat dan bemiddelend optreedt tussen koper en verkoper.
Na betaling van de verkoopprijs dient de Nederlandse verkoper jouw vriend volgende documenten te overhandigen:
- de aankoopfactuur (of het aankoopbewijs) met onder meer de duidelijke vermelding dat het om een nieuwe wagen gaat.
- het inschrijvingsbewijs indien de auto reeds werd ingeschreven.
- het Europese certificaat van overeenstemming (ECC = European Certificate of Conformity).
Indien de verkoper geen ECC kan verschaffen (wat in sommige Europese landen het geval is), kan je je in de meeste gevallen rechtstreeks richten tot de fabrikant van de wagen. Deze zal tegen een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn het certificaat leveren. Indien de fabrikant van de wagen dit certificaat niet kan leveren, moet de identificatie van het voertuig gebeuren bij de technische keuring. Bovendien zal de FOD (Federale Overheidsdienst) Mobiliteit en Vervoer de procedure moeten goedkeuren.
Je vriend dient minstens de burgerlijke aansprakelijkheid voor de wagen te laten verzekeren bij een in België gevestigde verzekeringsonderneming. De verzekeraar dient dan jouw vriend een formulier voor aanvraag tot inschrijving te bezorgen, waarop hij aangeeft dat de wagen verzekerd is.
Bij aankomst van de wagen in België dient de wagen aangeboden te worden bij een douanekantoor. Als je vriend uit jouw streek is, dan is het dichtsbijzijnde douanekantoor dat te Gent, Port Arthurlaan 14 (telefoon: (09) 2510130). Na betaling van de Belgische BTW van 21% aldaar zal je vriend een vignet 705 krijgen, dat dient aangebracht te worden op het formulier voor aanvraag tot inschrijving.
Je vriend kan vervolgens met dit formulier de wagen laten inschrijven in België bij de DIV. De DIV levert de originele kentekenplaat af, welke achteraan op de wagen dient aangebracht te worden, wijl vooraan op de wagen een copie ervan dient aangebracht te worden.
Als gevolg van deze inschijving zal hij de belasting op de inverkeersstelling en de verkeersbelasting dienen te betalen.
Voor de verplaatsing van de wagen heeft jouw vriend twee mogelijkheden.
Eerste mogelijkheid: de verplaatsingen worden uitgevoerd met een takelwagen of op een daartoe geschikte aanhangwagen (breedte, oprijplaten, bevestigingspunten en -banden). Een dergelijke aanhangwagen kan je desgewesnt huren. Let dan wel op de maximale massa die het trekkend voertuig mag slepen en op de maximaal toegestane massa van de sleep, wijl het rijbewijs van de bestuurder tevens geldig dient te zijn voor de categorie E. Dit is de eenvoudigste en veiligste mogelijkheid.
Tweede mogelijkheid: je vriend wil met zijn nieuwe auto naar België rijden.
Voor de verplaatsing op Nederlands grondgebied kan hij daartoe (mits de wagen verzekerd is) ofwel een transitkenteken bekomen bij de RDW, ofwel een exportkenteken bij de
VWE.
Het probleem is dan meestal de verplaatsing op Belgisch grondgebied, omdat België ondermeer ook op dit gebied zijn traditie als Europees probleemkind hoog in het vaandel voert.
Als jouw vriend een diplomaat is, dan verloopt meestal alles van een leien dakje (meestal, want in België valt het natuurlijk nooit uit te sluiten dat je een minderbegaafde flik treft die het aangewezen acht om een diplomatiek incident uit te lokken). Maar vermits je dat niet vermeldt, ga ik ervan uit dat jouw vriend een dergelijk statuut niet heeft.
Wie zijn woonplaats in België heeft, mag er, behoudens enkele
uitzonderingen, geen wagen met een buitenlands kenteken in het verkeer brengen (wat het geval is zodra het voertuig zich op de openbare weg bevindt, al dan niet rijdend).
België is daarbij één van de weinige Europese landen waar zelfs voor een dergelijke export/import voorziene buitenlandse kentekens (zoals transitkentekens, exportkentekens of het Duitse Kurzzeitkennzeichen) in principe niet alleen niet erkend, doch zelfs niet gedoogd worden.
Zoals gebruikelijk in België, bestaat er ook hierover bovendien evenwel geen rechtszekerheid. Wanneer het voertuig in België moet ingeschreven zijn en het dat niet is, kan je enkel met een glazen bol proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren bij een vaststelling door een zogenaamd bevoegd persoon, waarbij ik ondanks alles zelfs in België zou afraden van een poging tot omkoping wegens de mogelijke kwalijke gevolgen ervan.
In principe wordt er een PV wegens niet-inschrijving opgesteld, evenals een fiscaal PV (men gaat ervan uit dat je het voertuig niet in België laten inschrijven hebt om daar geen belastingen te moeten betalen). Het PV wegens niet inschrijving houdt een overtreding van de eerste graad in en leidt dus in principe tot een onmiddellijke inning van 50 Euro. Dat maakt uiteraard weinig uit op het budget bij de aankoop van een nieuwe wagen. Van fiscaal bedrog is enkel sprake als het voertuig
geregeld in België gebruikt wordt. Uitgerekend op basis van slechts een eerste vaststelling op het ogenblik van een invoer uit Nederland kan dit dus niet bewezen geacht worden. Het PV wordt in zo een geval dan ook meestal, indien het al niet door de Douane en Accijnzen vertikaal geklasseerd wordt, geseponeerd door het parket. Maar dit is geen verworven recht. En ook hier is het niet uitgesloten dat de betrokken politiebeamte de te volgen procedure straal negeert en het voertuig bijvoorbeeld laat wegtakelen, met alle daaraan verbonden kosten en schade wegens langdurige ondeskundige onderbrenging van het voertuig vooraleer je het uiteindelijk vele maanden later kunt recupereren.
In bepaalde gerechtelijke arrondissementen werden evenwel richtlijnen voor de politie uitgevaardigd om onder bepaalde strikte voorwaarden toch een gedoogbeleid te voeren. Noodzakelijke verplaatsingen naar bv. het douanekantoor, de keuring of de garage worden met name gedoogd indien er kan aangetoond worden dat er te goeder trouw wordt gehandeld. Normale verplaatsingen (kinderen afhalen van school, boodschappen doen, andere niet-noodzakelijke verplaatsingen dan de voorvermelde) worden dus niet gedoogd. Ook dit gedoogbeleid maakt geen verworven recht uit.
Groetjes,
je papa