Auteur Topic: Vertraging Galileo bedreigt rekeningrijden (NL)  (gelezen 2097 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Vertraging Galileo bedreigt rekeningrijden (NL)
« Gepost op: maandag 05 maart 2007 - 15:07:39 »
Van Tweakers.net
Citaat
Vertraging Galileo bedreigt rekeningrijden

Het Europese Galileo-navigatiesysteem lijkt door onenigheid tussen exploitanten vertraging op te gaan lopen. Het systeem moet binnen drie jaar compleet zijn, maar de zakelijke problemen zouden zo ernstig zijn dat het streven om in 2011 rekeningrijden in te voeren, in gevaar komt.

De regering wil vanaf 2011 een kilometerheffing voor automobilisten invoeren, ter vervanging van de wegenbelasting. Om na te gaan hoeveel er met de auto wordt gereden, wordt daarbij een beroep gedaan op de gegevens van het Galileo-systeem. Hiertoe dienen auto's uiteraard met satellietapparatuur te worden uitgerust, wat overigens tot gevolg heeft dat de overheid de gangen van bestuurders, denk bijvoorbeeld ook aan snelheidsgegevens voor het justitiële apparaat, tot in detail kan bijhouden.

De nu ontstane problemen rondom de exploitatie zouden zo groot zijn dat de kersverse minister voor Verkeer Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer heeft gemeld dat de tijdige invoering van het rekeningrijden gevaar loopt. Eurlings gaat de kwestie op Europees niveau aankaarten om te zorgen dat er vaart wordt gezet achter de onderhandelingen over de contracten. De problemen zouden volgens Duitse spelers in de industrie zelfs zo ernstig zijn dat er voor vertraging tot 2014 wordt gevreesd. Dat het om zakelijke en niet om technische moeilijkheden gaat wordt door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA bevestigd, die aangeeft dat het project gewoon op schema ligt en 'vrijwel alle dertig satellieten binnen vier jaar op hun plek hangen'. Het uit vier stuks bestaande basissysteem is volgens ESA uiterlijk in 2009 operationeel.

Hier krijg ik nu toch serieus de kriebels van. Een heffing op km zie ik wel zitten, het is een toepassing van het principe van de vervuiler betaald. Dat men hiervoor echter GPS gegevens gaat gebruiken gaat veel te ver. Men weet dus perfect waar iemand was gedurende zijn verplaatsing wat een serieuze inbreuk van zijn privacy is. Dit gaat verder dan de tolpoortjes in Duitsland waar men enkel weet dat je op een bepaald moment aan een poortje was.
Hoe één en ander praktisch georganiseerd moeten worden is me niet geheel duidelijk. Ik verwacht dat er een GPS-log wordt opgebouwd die op één of andere manier naar een server wordt gestuurd (via GSM, hotspots, ... ?). Op basis van die GPS-log kan dan de gereden afstand bepaald worden. Hier zitten echter ook snelheidsgegevens in, zullen we dan ook ineens een automatische boete-inning aan het systeem koppelen ? Het systeem is bovendien fraudegevoelig. Het is niet zo lastig om ervoor te zorgen dat de GPS geen fix krijgt, geen positie, geen log, geen gelogde km, niks betalen, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
Re: Vertraging Galileo bedreigt rekeningrijden (NL)
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 maart 2007 - 17:24:48 »
't Is een vaststaand feit dat we in Europa stilaan overgaan naar een politiestaat, gekenmerkt door een extreme regelneverij, waarbij je als burger bovendien tot de laatste cent uitgemolken wordt en bij 't minste foutje beboet zal worden.  Galileo is een systeem dat véél geavanceerder is dan het Amerikaanse GPS-systeem... maar dat houdt ook in dat we veel beter gecontroleerd zullen kunnen worden.  Niet alleen de afgelegde afstand, maar ook dag/tijdstip kunnen perfect geregistreerd worden, zodat men aparte heffingen kan opleggen per situatie.

Inbreuk op privacy...?  Die heb je allang niet meer hier in België. ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vertraging Galileo bedreigt rekeningrijden (NL)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 09 maart 2007 - 21:33:09 »
Het is practisch niet uitvoerbaar, idd omdat je de link met de satellieten kan blokkeren. Bovendien zie ik niet in waarom de overheid iedereen zou mogen verplichten een GPS-systeem te kopen.
Ik heb echt geen GPS nodig om de weg te vinden hoor ;)
Gelukkig bepaalt de bevolking altijd zelf nog ofdat zoiets wordt ingevoerd. Ik ben realistisch; het parlement is geen representatieve vertegenwoordiging van de bevolking maar als een meerderheid van het volk zoiets niet wilt dan zie ik het niet ingevoerd worden.

De gedachte dat de overheid de snelheid zou controleren met GPS en steeds zou weten waar ik ben vind ik enorm creepy. Zoiezo vind ik het creepy als de overheid al te veel macht heeft. Power corrupts, absolute power corrupts absolutely.
Ik vind de identificatieplicht al veel te ver gaan.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 maart 2007 - 21:37:51 door BBB »