Auteur Topic: Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden  (gelezen 6560 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Autorijden bij warm weer vergelijkbaar met dronken rijden
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 31 juli 2013 - 12:09:33 »
Iedereen wil een auto van 150 pk maar klaagt dan dat de airco te veel verbruikt.
De max PK van een motor -waarmee hij zijn topsnelheid haalt- zegt maar heel weinig over het verbruik bij andere (meestal veel lagere) snelheden.

Het komt redelijk dikwijls voor dat een krachtigere motor bij lage toerentallen duidelijk minder verbruikt als een zwakkere motor - bij dezelfde snelheid - omdat die zwakkere motor een hoger toerental (= meer brandstof) nodig heeft (dit alles bij dezelfde auto).

Om een "overdreven" vb te geven uit Topgear:
 zo is er een verbruikstest in 2009 waar een Toyota Prius (NHW20) zo hard mogelijk rijdt over een circuit en een limousine BMW M3 (E90) volgt hem gewoon... raad eens welke auto duidelijk het minst verbruikte ?

Enkel audio: http://www.youtube.com/watch?v=xTDi4U6nBRA
vanaf 2´ het resultaat:
Toyota Prius hybride - 76 PK benzine + 67 PK E-motor combinatie - : 17,2 miles afgelegd met 1 gallon benzine;

BMW M3 - 420 PK benzine - : 19,4 miles afgelegd met 1 gallon benzine.

Het is niet met wat ge rijdt wat het verbruik bepaalt, maar hoe ge ermee rijdt.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 juli 2013 - 12:36:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 31 juli 2013 - 16:27:28 »
Het is niet met wat ge rijdt wat het verbruik bepaalt, maar hoe ge ermee rijdt.  ;)

Bij mijn Mercedes-dealer in België stond eens een jonge verkoper keurig alles wat het verbruik beïnvloedt uit te leggen aan een klant.

De zaakvoerder kreeg het ervan op zijn heupen en kwam ertussen: "Ik ga het hier eens zeggen. Hoe meer gas je geeft, hoe meer je verbruikt. En daarmee is alles gezegd."  :D

Van dat extreem zuinig rijden ben ik overigens teruggekomen, omdat het veel te duur is. Remblokjes die te weinig gebruikt worden, daardoor verglazen en ervoor zorgen dat je niet alleen die bijna niet afgesleten remblokjes, maar ook nog de remschijven moet vervangen... Neen, ik laat het gaspedaal bij 100 km/h niet meer een kilometer voor de bebouwde kom los, zodat ik daar niet naar 50 km/h moet afremmen.

Gisteren was ik de roest op de remschijven van onze Volvo kotsbeu. Ik ben hier een lange, sterke afdaling naar beneden gereden in hoogste versnelling. Toen ik beneden kwam, was er totaal geen roest meer aan de remschijven (maar nu moet ik wel nog de velgen poetsen...).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 01 augustus 2013 - 19:02:16 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 augustus 2013 - 19:04:12 door Rafael »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 01 augustus 2013 - 22:35:20 »
Mijn ramen staan enkel in't begin wat open met deze hitte, al vanaf ik naar mijn auto wandel (en hem zie staan). Dan ben ik toch al van de ergste hitte af. Verder staat de airco ingesteld tussen 22 en 24°, hangt wat af van de stand van de zon. Meerverbruik maakt me weinig uit, zelfs met de airco constant aan en een pluimvoet kan ik een bak leegrijden aan 3,98 L / 100 km. Met mijn normale rijstijl zit dat met dit dat weer rond 4,9 L / 100 km.

Als je uitstapt van 18° in plots 35° of meer in volle zon, zou de MUG er wel eens aan te pas kunnen komen.

Waar zit het verschil met de winter?
Zomer: 18° > 35° = + 17°
Winter: 18° > -5° = - 23°

Waarom is dat in de winter minder schadelijk?

Heeft wat met zweten te doen... of het menselijk koelsysteem dat plots in actie moet schieten (dus zweten) bij grote temperatuurverschillen, plots + 17 ° meer... of omgekeerd bezweet in een ruimte of auto stappen en dan die nog veel koudere luchtstroom van de airco op de huid met zweetdruppels. Gegarandeerd prijs door plotse dubbele afkoeling.

(zweten doet men in de winter niet zo, tenzij men te warme kleren aan heeft) wslk gaat bibberen om warm te worden de mens gemakkelijker af.  ;)

Citaat
Kälteschock durch Klimaanlagen

Oft machen Klimaanlagen den Sommer kaum erträglicher. Statt für Erfrischung sorgen sie mit Temperaturen unter 20 Grad für künstliche Kälteschocks.
Folge: Das Immunsystem wird belastet.

Draußen brühtet die Hitze, drinnen wird gefroren: Oft machen Klimaanlagen den Sommer kaum erträglicher. Statt für sanfte Erfrischung sorgen sie mit Temperaturen unter 20 Grad für künstliche Kälteschocks. In der Biologie gelten 18 Grad für den bekleideten Körper als optimal - für die Gesundheit und das Wohlgefühl im Alltag spielt das jedoch kaum eine Rolle. Dort verursachen die unnatürlich großen Temperatursprünge steife Nacken, Erkältungen und Sommergrippen, sagt Barbara Marnach von der AOK.
...

Temperaturschwankungen - der Kreislauf leistet Schwerstarbeit

Problematisch sei jedoch nicht nur die Temperatur an sich. Zum Gesundheitsproblem wird die Klimaanlage,weil das  menschliche Kühlsystem auf schnelle Temperaturwechsel nicht angemessen reagieren kann. "Der Körper schwitzt, um sich zu kühlen. Wenn es dann plötzlich kalt wird, liegt der Schweiß noch auf der Hautoberfläche", erklärt Marnach. In klimatisierten Räumen werde er deshalb nicht nur von der Klimaanlage, sondern auch vom verbliebenen Schweiß gekühlt. Die doppelte Kälte führt zur Unterkühlung.

Auch umgekehrt wird das Klimagefälle zur Belastung: Wenn nach dem Kaufhausbesuch an einem heißen Sommertag innerhalb von Sekunden das eigene Kühlsystem gestartet werden muss, leistet der Kreislauf Schwerstarbeit.
http://www.stern.de/wissen/gesund_leben/immunsystem-kaelteschock-durch-klimaanlagen-527900.html

In het Nederlands heb ik niets gevonden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 augustus 2013 - 22:59:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2013 - 15:18:20 »
Waar zit het verschil met de winter?
Zomer: 18° > 35° = + 17°
Winter: 18° > -5° = - 23°

Waarom is dat in de winter minder schadelijk?

In de zomer komt het lichaam in de problemen met zijn regeling van de lichaamstemperatuur.

Als je in de winter van 18° C in -5° C komt, kan er heel wat gedaan worden om je lichaam daaraan aan te passen. De aders gaan dieper onder de huid liggen om minder warmte te verliezen, en je gaat bibberen en wellicht ook gewilde bewegingen uitvoeren (trappelen, enz.) om meer warmte te produceren.

Als je in de zomer van 18° C in 35° C komt, kan het lichaam plots de warmteafgifte waarop het ingesteld is bij 18° C niet meer uitvoeren, want er is dan nog amper 1° C verschil tussen je lichaamstemperatuur van pakweg 36°C en de omgevingstemperatuur van 35° C, en je kunt niets doen om minder warmte te produceren.

Ik ben dan ook een fervente aanhanger van een ijsjesdieet. Het lichaam verliest calorieën aan dat koude ijs, dus kun je beter tegen de warmte en val je af.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 10:01:30 »
Ik ben dan ook een fervente aanhanger van een ijsjesdieet. Het lichaam verliest calorieën aan dat koude ijs, dus kun je beter tegen de warmte en val je af.  ;D

Dan weet ik wat ik moet meebrengen als ik nog eens richting Königssee rijd.  :D :D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 16:07:07 »

Dan weet ik wat ik moet meebrengen als ik nog eens richting Königssee rijd.  :D :D

Zie je wel: er zijn nog goede mensen op de wereld.  :D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 11 augustus 2013 - 10:15:04 »
De ijsjes zullen geen probleem zijn, die diepvriezer krijg ik ook wel in mijn peugeotje, maar mijn verlengdraad, voor de 230V van de diepvriezer, is niet lang genoeg.  :D :D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: zondag 11 augustus 2013 - 16:02:42 »
De ijsjes zullen geen probleem zijn, die diepvriezer krijg ik ook wel in mijn peugeotje, maar mijn verlengdraad, voor de 230V van de diepvriezer, is niet lang genoeg.  :D :D

Toemme toch... is er in een trein nergens 230V wisselstroom 50Hz?  :D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 11 augustus 2013 - 16:38:27 »
Ik heb nog een mobiel groepje te koop : 2300W 220V  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 02:13:52 »
Ik werk tegenwoordig in een koude omgeving.
T.T.Z. -20°C.
Wanneer ik dan, bij een buitentemperatuur van 30°C, enkele keren per dag binnen en buiten stap is dat telkens een verschil van ongeveer 50°C.
Wanneer ik 's avonds dan in de wagen stap die in de volle zon staat geparkeerd is het verschil nog groter.  ;) ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 08:32:24 »
Daar heb ik nu iets goed voor, 2 keer duwen op auto open en al mijn vensters openen.
Had ik vroeger ook op de Passat maar dan zonder afstandsbediening, gewoon sleutel in stand openen houden.
Voor het sluiten ging het net zo, de C8 die sluit altijd bij het vergrendelen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 15:39:26 »
Had ik vroeger ook op de Passat maar dan zonder afstandsbediening, gewoon sleutel in stand openen houden.

Was ook zo op mijn vorige Mercedes. Op een dag had ik niet gemerkt dat, toen al de ruiten al dicht waren, het schuifdak nog niet volledig dicht was. En natuurlijk begon het kort daarna te regenen.