Het is niet met wat ge rijdt wat het verbruik bepaalt, maar hoe ge ermee rijdt.
Bij mijn Mercedes-dealer in België stond eens een jonge verkoper keurig alles wat het verbruik beïnvloedt uit te leggen aan een klant.
De zaakvoerder kreeg het ervan op zijn heupen en kwam ertussen: "Ik ga het hier eens zeggen. Hoe meer gas je geeft, hoe meer je verbruikt. En daarmee is alles gezegd."
Van dat extreem zuinig rijden ben ik overigens teruggekomen, omdat het veel te duur is. Remblokjes die te weinig gebruikt worden, daardoor verglazen en ervoor zorgen dat je niet alleen die bijna niet afgesleten remblokjes, maar ook nog de remschijven moet vervangen... Neen, ik laat het gaspedaal bij 100 km/h niet meer een kilometer voor de bebouwde kom los, zodat ik daar niet naar 50 km/h moet afremmen.
Gisteren was ik de roest op de remschijven van onze Volvo kotsbeu. Ik ben hier een lange, sterke afdaling naar beneden gereden in hoogste versnelling. Toen ik beneden kwam, was er totaal geen roest meer aan de remschijven (maar nu moet ik wel nog de velgen poetsen...).