- Het korps contacteren, zou ik niet doen. Verbalisanten gaan nooit toegeven dat ze fout waren. Ik raad niemand aan om op het inlichtingenbulletin zijn verdediging prijs te geven. Zo geef je hen de kans eventuele fouten of onzorgvuldigheden nog recht te zetten met een aanvullend PV. En daar gaat je verdediging. Bovendien krijgt het parket jouw verdedigingsstrategie al te zien, en maak je het hen iets te gemakkelijk om ze counteren voor de rechter. Dus best niks op invullen, ofwel je te beperken tot de vermelding dat je de overtreding betwist. Zonder meer. En verzamel dan bewijsmateriaal van je onschuld, en kom er pas in de rechtbank mee voor de pinnen.
- Vroeger kon het volstaan om te bewijzen dat jij onmogelijk de overtreding begaan kon hebben op dat bewuste tijdstip. Ik dacht dat er zelfs een arrest van Cassatie was, dat noch artikel 67bis, noch enig ander artikel jou ertoe kon verplichten wie dan wél de bestuurder was ten tijde van (vermeende) inbreuk. Maar ik dacht dat Wathelet dit achterpoortje al vakkundig dichtgetimmerd heeft.
- Volgens mij, ga je wél kunnen bewijzen dat JIJ onmogelijk die overtreding begaan kon hebben. Maar of het gaat volstaan voor vrijspraak, betwijfel ik. Men gaat wellicht aanvoeren dat iemand anders perfect die overtreding met jouw auto begaan kan hebben (je zou immers perfect met iemand meegereden kunnen zijn naar die mis, en ondertussen iemand anders met jouw wagen in dat woonerf parkeren). Ik vrees dat het lastig zal worden om je onschuld voldoende te bewijzen. Of je zou al moeten kunnen aantonen dat je daar met je eigen wagen was, en het dus wel erg onwaarschijnlijk is dat er überhaupt iemand in die tijdspanne van Zemst naar woonerf X zou gereden hebben.
- Echte professionals copieren je nummerplaat niet, doch stelen ze en hangen er bij jou een copy op. Mogelijks hebben de verbalisanten alrap ergens een nummerplaat opgeschreven, en dan op den bureau een PV opgesteld en daar gezien bij welke auto die nummerplaat hoort. Dit ipv ook auto, merk, type, kleur te noteren en op den bureau na te gaan of beiden wel matchen met elkaar. Maar dit zijn ook weer hooguit vermoedens, die moeilijk te bewijzen vallen.