Auteur Topic: PV parkeren  (gelezen 1713 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
PV parkeren
« Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 19:49:02 »
Na mijn lange vakantie in China had de politie van Antwerpen al fanmail voor mij klaar. Ik zou geparkeerd hebben in een woonerf, overtreding van art. 22bis4°.a).

Normaal overkomt me dat eigenlijk nooit, dus was ik hierover sterk verwonderd. De straat waar ik zou gestaan hebben kende ik bovendien niet. Ik ben op googlemaps gaan kijken en ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit geweest ben.

De kalender hielp uiteindelijk. Tijdens de bewuste overtreding (gedaan rond 15:30) was ik met de harmonie een huwelijksmis gaan begeleiden. Meerdere mensen hebben me daar zien toekomen met mijn auto, tijdens de mis zijn er meerdere foto's genomen. De afstand Zemst - centrum Antwerpen is ook van die aard dat ik daar niet even snel naartoe kan gereden zijn, of iemand anders die de sleutel had. Er zijn tientallen getuigen die dit kunnen bevestigen.

Helaas is de termijn om een bezwaar in te dienen overschreden, door mijn verlof.

Hoe pak ik dit aan:
- toch het korps contacteren en even mijn verhaal doen
- gewoon afwachten, zal dan uiteindelijk wel politierechtbank worden

En verder, heeft iemand een gedeeltelijke nummerplaat opgeschreven en daar dan mijn nummerplaat van gemaakt of rijdt er iemand met een dubbel van mijn nummerplaat rond?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: PV parkeren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 augustus 2013 - 21:12:34 »
- Het korps contacteren, zou ik niet doen.  Verbalisanten gaan nooit toegeven dat ze fout waren.  Ik raad niemand aan om op het inlichtingenbulletin zijn verdediging prijs te geven.  Zo geef je hen de kans eventuele fouten of onzorgvuldigheden nog recht te zetten met een aanvullend PV.  En daar gaat je verdediging.  Bovendien krijgt het parket jouw verdedigingsstrategie al te zien, en maak je het hen iets te gemakkelijk om ze counteren voor de rechter.  Dus best niks op invullen, ofwel je te beperken tot de vermelding dat je de overtreding betwist.  Zonder meer.  En verzamel dan bewijsmateriaal van je onschuld, en kom er pas in de rechtbank mee voor de pinnen.

- Vroeger kon het volstaan om te bewijzen dat jij onmogelijk de overtreding begaan kon hebben op dat bewuste tijdstip.  Ik dacht dat er zelfs een arrest van Cassatie was, dat noch artikel 67bis, noch enig ander artikel jou ertoe kon verplichten wie dan wél de bestuurder was ten tijde van (vermeende) inbreuk.  Maar ik dacht dat Wathelet dit achterpoortje al vakkundig dichtgetimmerd heeft.

- Volgens mij, ga je wél kunnen bewijzen dat JIJ onmogelijk die overtreding begaan kon hebben.  Maar of het gaat volstaan voor vrijspraak, betwijfel ik.   Men gaat wellicht aanvoeren dat iemand anders perfect die overtreding met jouw auto begaan kan hebben (je zou immers perfect met iemand meegereden kunnen zijn naar die mis, en ondertussen iemand anders met jouw wagen in dat woonerf parkeren).  Ik vrees dat het lastig zal worden om je onschuld voldoende te bewijzen.  Of je zou al moeten kunnen aantonen dat je daar met je eigen wagen was, en het dus wel erg onwaarschijnlijk is dat er überhaupt iemand in die tijdspanne van Zemst naar woonerf X zou gereden hebben.

- Echte professionals copieren je nummerplaat niet, doch stelen ze en hangen er bij jou een copy op.  Mogelijks hebben de verbalisanten alrap ergens een nummerplaat opgeschreven, en dan op den bureau een PV opgesteld en daar gezien bij welke auto die nummerplaat hoort.  Dit ipv ook auto, merk, type, kleur te noteren en op den bureau na te gaan of beiden wel matchen met elkaar.  Maar dit zijn ook weer hooguit vermoedens, die moeilijk te bewijzen vallen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 augustus 2013 - 21:19:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 augustus 2013 - 07:15:59 »
Ik kan wel degelijk bewijzen dat ik naar die mis ben gereden met mijn wagen. Meerdere leden van de harmonie kunnen dit getuigen. Ik heb het geluk dat de overtreding zou begaan zijn net in het midden van die mis. Zelfs als ik de sleutel tijdens de mis aan iemand anders had gegeven kan die persoon niet tot op de plaats van de overtreding gereden zijn. Ik heb ook getuigen dat ik na de mis daar met mijn wagen ben vertrokken.

Ik ga niet reageren en wacht wel op het vervolg. Ik ga een aantal getuigen verzamelen en eventueel de rechtsbijstand activeren. Ik wil gerust aan de politierechter uitleggen hoe die dag voor mij en mijn wagen eruit zag. Ik blijf echter met het onaangenaam gevoel zitten dat er iemand met mijn nummerplaat aan het bollen is. Ik heb al wel gecontroleerd of de originele nummerplaat nog op mijn wagen hangt en dat is alvast in orde.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 augustus 2013 - 16:02:28 »
Ik sluit me volledig bij Bert aan. Als je het niet erg vindt om wat tijd door te brengen op de politierechtbank, laat het dan maar voorkomen.

Als de rechter het bewezen acht dat je die overtreding niet begaan hebt, zou ik daarna klacht indienen bij het Comité P wegens de door de verbalisant gepleegde valsheid in geschrifte een authentieke akte.

Het is droevig gesteld in een land waar de politie alsmaar meer zomaar dergelijke wanbedrijven kan plegen. Alleen al daarom zien Leslie en ik er al wekenlang vooraf tegen op als we nog eens naar België moeten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 augustus 2013 - 16:49:27 »
Als de rechter het bewezen acht dat je die overtreding niet begaan hebt, zou ik daarna klacht indienen bij het Comité P wegens de door de verbalisant gepleegde valsheid in geschrifte een authentieke akte.

Exact mijn plan! Ik ben het ook kotsbeu dat er dergelijk krapuul in Belziek rondloopt.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:23:21 »
Helaas is de termijn om een bezwaar in te dienen overschreden, door mijn verlof.
Is het al een bevel tot betaling door het Parket ?
Zelfs daar is het zo dat die termijn begint bij kennisname van de overtreding - moment dat men redelijkerwijze kennis heeft kunnen nemen.
Tegen zo'n bevel is bezwaar mogelijk - bij het parket zelf.

Tegen een verkeers PV op zich is geen bezwaar mogelijk, al denken velen van wel.

Nooit de verbaliserende eenheid op de hoogte brengen.
Die passen desnoods de datum of zo aan ... in een aanvullend PV, maar dat krijg je pas te zien als ook dat op het Parket aangekomen is, en je het dossier gaat inkijken of opvraagt.
Doen ze dat aanpassen nà je bezwaarschrift via het parket, komt dat evenwel niet bepaald geloofwaardig meer over ...

Getuigenverklaringen verzamelen alvast, gedagtekend.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 13:25:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder